Ten einde raad

Author:
robert74
Posted:
wo, 04/17/2013 - 21:36
Ik zit met een probleem wat ik graag eens zou willen delen.
Vroeger woonde ik in een dorp en bezocht een tandarts die mij kende. Ik kwam er trouw 2x per jaar en mijn gebit werd netjes bijgehouden. 15 jaar geleden ben ik verhuist naar de stad en mijn tandarts stopte er ook mee. Na wat zoekwerk vond ik een nieuwe praktijk waar het er rommelig en onduidelijk aan toe ging. Ik had gemiddeld elk half jaar een andere tandarts, Duitsers, Grieken, Turken. ze spraken doorgaans geen nederlands en elke tandarts had wel weer een andere mening over mijn gebit. Volgens de ene was ik 6 kronen nodig en het volgende half jaar (andere tandarts) vondt dat er niets was om me zorgen over te maken. Deze praktijk is inmiddels failliet. Ik zit nu sinds een aantal jaren bij een andere praktijk met hetzelfde verhaal. Ik heb nu een duitse tandarts die nauwelijks nederlands spreekt. Ben maandag jl. bij hem geweest omdat er een groot stuk vulling uit was gevallen voor de zoveelste keer. in plaats van repareren maakte hij een behandelplan/offerte twv 1230 euro en ik heb nog steeds geen idee wat hij daarvoor gaat doen. Ik ben mijn vertrouwen in dit gilde inmiddels helemaal kwijt en loop enorm te balen. heeft er nog iemand een goede suggestie voor mij?

Alvast bedankt.
vV

Dit is helaas een gevolg van overheidsdrang om kosten te besparen her en der.
Als het aan de nza ligt gaan we daar met zn allen naar toe. Hoeven er in nl geen tandartsen meer opgeleid te worden.
Zoek een tandarts die nl spreekt, ze zijn er, echt. Is het niet in dan wel redelijke afstand rond zwolle. De meeste tandartsen nemen gewoon patienten aan.
Wegwezen bij een dergeljke praktijk, want als er iets mis gaat ben je ook de sigaar, dan is de tandarts weg, en die is zelf verantwoordelijk voor wat ie doet, niet de praktijkeigenaar.
Dan heb je ook geen verhaalmogelijkheden meer.

Mijd dit soort praktijken als de pest. Is het teveel moeite een tandarts aan te nemen die gewoon goed nl spreekt wil je daar als patient niet zijn!
Maar dit moeten, mede door het slappe overheidsgedrag, de patienten zelf regelen.

Wellicht kan uw zorgverzekeraar u helpen, wanneer die in die regio gecontracteerde tandartsen hebben zitten.
Overigens is de rol van de zorgverzekeraars niet geheel duidelijk, hebben wel een grote mond over kwaliteitsbewaking middels contracten maar het zijn juist vaak dit soort praktijken die de overeenkomsten sluiten, vanwege lage kosten bij betalingsverkeer. Controle door zorgverzekeraars schiet op dit punt, mi , vaak te kort.
Contracten zijn een wassen neus, en zorgen er mi ook voor dat zorgkosten juist stijgen. Maar dat is een andere discussie.
vr, 04/19/2013 - 08:27 Permalink
Lieneke

Ja, dat is een probleem! Op een of andere manier willen nieuwe nederlandse tandartsen niet naar het oosten komen. We zoeken wel naar Nederlanders, maar ter vergeefs....heel frustrerend!! Kan iemand vertellen waarom ze niet hier naar toe willen komen? Wij wensen onze patienten ook veel beter dan dit.
vr, 04/19/2013 - 08:53 Permalink
zel'dovich

Kan iemand vertellen waarom ze niet hier naar toe willen komen?


Ik vermoed dat pas afgestudeerde Nederlandse tandartsen liever niet naar een krimpregio gaan. Vergrijzing is de boosdoener: slechte economische vooruitzichten, afnemend winkelaanbod, slechte scholen en schraal cultureel aanbod..Helaas heel lastig te keren. Kwaliteit van leven is er in veel opzichten minder en wordt in de toekomst nog minder. Dat de huizen er doorgaans goedkoper zijn dan bijvoorbeeld in de Randstad is kennelijk niet voldoende compensatie. Nergens zoveel tandartsen per 1000 inwoners als in Amsterdam. Kan me daar wel iets bij voorstellen als je net in die stad bent afgestudeerd en in de bloei van je leven en eindelijk genoeg geld hebt om voluit kunt genieten van wat de stad te bieden heeft! .Als je niet in de stad zelf wil wonen zijn er genoeg randgemeenten die alles te bieden hebben qua ruimte en groen met de stad op maximaal een halfuurtje reisafstand. .

Misschien dat de oudere tandarts meer oog heeft voor de charme van het platteland of provinciestadje waar het er minder jachtig aan toe gaat.
za, 04/27/2013 - 22:43 Permalink
Lieneke

Door de vergrijzing hebben we juist een hele hoop te doen! Bovendien trekt een krimpregio juist. Mensen zijn opzoek naar goedkope, grote huizen. Daardoor zullen hier straks juist ook jonge gezinnen komen. Cultuur is hier juist vol op: mensen doen hier graag vrijwilligerswerk dus er wordt hier erg veel georganiseerd. De beste schouwburg staat in Doetinchem. De oude DRU-fabriek is omgetoverd in een bioscoop, theaterzaal, concertzaal en bieb. De Zwarte Cross is het grootste popfestival. Daarnaast hebben we Festivaart, Huntenpop, Daklozenfestival, Kolde Kermis, Beachvolley etc etc. De dorpskernen worden allemaal opnieuw opgebouwd, er zijn sportvelden waar je met je voetbal naar toeloopt en er een heel club mensen op je wacht om een potje te gaan voetballen. Gratis en voor niks. We hebben grote fitnesscentra waarbij je echt persoonlijk wordt geholpen, tennisvelden, wandelroutes, fietsroutes, gratis grote speeltuinen outdoor, en betaald indoor. Enorme discotheken. Elk dorp heeft meerdere feestzalen, We lopen werkelijk voorop qua innovaties. Netwerken is hier bijzonder eenvoudig, mond-op-mondreclame gaat hier enorm snel. Een nadeel: het buitenzwembad wordt waarschijnlijk gesloten, maar daar strijden we nu voor. En ook de kerken gaan sluiten, maar die krijgen een nieuwe bestemming.
zo, 04/28/2013 - 11:05 Permalink