Zijn deze kosten reëel?

Author:
netspy
Posted:
ma, 04/08/2013 - 11:08
Beste Forumleden,

Sinds dit jaar voor 1000 EUR tandarts verzekerd. Dit omdat de tandarts aangaf, dmv foto's dat er een "chronische ontsteking" aan de wortelpunt zat. Dit was een kies met kroon (3 jaar in mijn mond), waar dezelfde tandarts destijds ook een wortelkanaalbehandeling op heeft uitgevoerd. Ik had totaal geen last (!).

Na aandringen in 2013 toch weer een tandverzekering genomen (controle was in december) voor maar liefst 1000 EUR en de behandeling laten uitvoeren.

De tandarts besloot om door de kroon heen te boren en de wortelkanalen door de kroon heen met een microscoop schoon te maken. Na te zijn verdooft, is de tandarts begonnen. Er zaten "groene stiftjes" in mijn wortelkanalen. De behandeling duurde maar liefst 1,5 uur. Toen heeft de tandarts "de boel" weer dicht gegooid met de mededeling nog een afspraak te maken omdat anders afspraken met andere klanten niet door konden gaan en het was al half 5. Hij was al een half uur over tijd heen.

Paar weken later weer terug. De tandarts is nogmaals 1,5 uur in mijn mond met dezelfde tand bezig geweest. De Kroon had hij direct verwijderd omdat het door kromme wortelpunten niet lukte door de kroon heen. De behandeling is weer niet helemaal af. Uit een wortelkanaal kreeg hij het "groene stiftje" niet weg. Een tijdelijke zilveren kroon geplaatst, welke er al na 3 dagen af lag.

Paar weken later weer terug. De tandarts is nogmaals 2 uur in mijn mond met dezelfde tand bezig geweest. het laatste wortelkanaal was schoon (na veel vijltjes en foto's) en hij had plots besloten toch een definitieve kroon te plaatsen, terwijl hij eerder had aangegeven toch een jaartje te willen wachten. Uit "coulance" zou ik deze kroon voor 50 EUR krijgen.

Nu krijg ik plots een envelop thuis van DFA services. Ik zit al door mijn 1000 EUR tandarts kosten heen! Is dit normaal voor behandelingen aan 1 enkele kies ? :smt013 Het is pas maart en ik mag nu al meer dan 43 EUR weer zelf betalen! Daarnaast als er een chronische ontsteking is, dan is er toch iets mis gegaan bij de eerst wortelkanaalbehandeling ? Nu ben ik mijn eerste kroon ook weer kwijt....

Zie hieronder wat is gedeclareerd. (ik ben een leek, dus kan niet beoordelen of dit realistisch is.)

20-3-2013 Tandarts € 597,69
Wortelkanaalbehandeling element met volgroeide apex ongecompliceerd Driekanalig element € 183,50
Gebruik operatiemicroscoop € 72,89
Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkel-titanium instrumenten € 45,50
Intra-orale foto € 15,12
Intra-orale foto € 15,12
Apexifcatieprocedure van element met onvolgroeide apex Toeslag voor afsluiting met Mineral Trioxide Aggregate (MTA) € 40,49
Apexifcatieprocedure van element met onvolgroeide apex Toeslag voor afsluiting met Mineral Trioxide Aggregate (MTA) techniekkosten € 25,00
Kroon € 50,00
Kroon techniekkosten € 150,00
Totaal € 597,69

12-3-2013 Tandarts € 159,83
Gebruik operatiemicroscoop € 72,89
Geleidings- en/of infiltratie-anaesthesie € 13,50
Wortelkanaalbehandeling element met volgroeide apex ongecompliceerd Insluiten calciumhydroxide per element, per zitting € 16,20
Intra-orale foto € 15,12
Intra-orale foto € 15,12
Toeslag bij complicaties, alleen te declareren bij DETI-score B en klasse II of III van de Classificatie Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal € 27,00

22-1-2013 Tandarts € 286,16
Tweevlaksrestauratie € 35,09
Etsen in kombinatie met etsbare onderlaag € 21,60
Geleidings- en/of infiltratie-anaesthesie € 13,50
Uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult € 37,79
Gebruik operatiemicroscoop € 72,89
Geleidings- en/of infiltratie-anaesthesie € 13,50
Toeslag bij complicaties, alleen te declareren bij DETI-score B en klasse II of III van de Classificatie Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal € 27,00
Toeslag bij complicaties, alleen te declareren bij DETI-score B en klasse II of III van de Classificatie Moeilijke endodontische opening € 27,00
Toeslag bij complicaties, alleen te declareren bij DETI-score B en klasse II of III van de Classificatie Verwijderen van wortelstift € 37,79

Moet ik naar een andere tandarts gaan en bezwaar indienen bij mijn zorgverzekeraar ? Mijn tandarts heeft ook uit "coulance" de controle en tandsteenverwijdering niet gerekend toen ik hem tijdens het plaatsen van de kroon hierop aansprak.

Verder een schouderklopje van ....Ik hoop dat je verder niets aan je gebit hebt dit jaar .... :o :smt011 pfffff
vV

ik was er niet bij, kan daar dus moeilijk zo niet onmogelijk een mening over hebben. De declaratieregels staan duidelijk vermeld op de NZA site, zo ook welke codes al dan niet gebruikt mogen worden in combinatie en bij de diverse scores. Overleg eens met de tandarts, en laat hem de nota gewoon even uitleggen.

hij is al met al wel 5 uur bezig geweest, dus daar is dan wel een forse nota uit te verwachten.

en gebruik ook de zoekfunctie eens, want dit soort vragen komt erg vaak langs. Om reden dat wij geen foto`s hebben, geen andere info hebben en er niet bij waren gaan wij (ik in ieder geval) niet meer echt inhoudelijk in op dit soort vragen. Die horen bij de behandelend tandarts thuis. Die voor zoiets wel vooraf kosten (voorzover hij kan inschatten) moet bespreken.
do, 04/11/2013 - 09:44 Permalink
netspy

Dat is nog het ergste ....toen de tandarts over de kroon begon, was ik huiverig.....mwaah....aan 1000 EUR zitje je nog niet ...en nu blijkt het 1043 te zijn ......daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een behandeling aan 1 tand waar al een wortelkanaal behandeling aan uitgevoerd is ....zo duur is ....wat zit er allemaal in de 187 EUR voor de wortelkanaalbehandeling ? Moet ik apart betalen voor boortjes die hij gebruikt een microscoop die er hangt ?

Je zegt dat de tandarts lang bezig is geweest ....dat klopt ....maar door keuzes van de tandarts....(het door de kroon heen behandelen) heeft ervoor gezorgd dat ik meerdere keren ben behandeld. Als hij dit direct had gedaan.....

Ik krijg zo'n gevoel als bij de autodealer met onderhoud ....hebben ze wel alles gedaan wat er op de factuur staat.

De vertrouwensrelatie is wel ernstig beschadigd ....
do, 04/11/2013 - 12:08 Permalink
fairytail

Dit klinkt een beetje als de werkwijze van mijn vorige tandarts. Zonder enig overleg wist ik van te voren al dat ik tot bijna aan mijn verzekerde bedrag zou komen, jaarlijks toch zo'n 1150 euro.. Zo'n zelfde gevoel met een hele nare, vieze bijsmaak krijg ik bij jouw tandarts ook. Mijn gevoel zegt dat je dit eens heel goed uit moet laten zoeken, iets klopt er niet, dit is een absurd hoog bedrag voor het behandelen van 1 kies, ongeacht het aantal gewerkte uren. Dit kan de tandarts van hier toch zeker niet anders dan beamen of hij houdt je tandarts de handen boven het hoofd. Ikzelf ben overigens nu overgestapt naar een andere tandarts en ervaar hoe een tandarts ook naar behoren kan behandelen en declareren, een wereld van verschil. Ik kom er nu achter dat er wel betaalbare alternatieven zijn, dat er behandelplannen gemaakt mogen worden, verspreidt over meerdere jaren zodat het voor ons met een kleiner te besteden budget ook betaalbaar is en blijft. Veel van die behandelingen en werkwijzen zijn me echter door mijn vorige tandarts geweigerd met alle gevolgen van dien. Jammer genoeg zijn deze kosten nu niet meer te verspreiden in een betaalbaar behandelplan. Zint dus eer ge begint om bij zo'n tandarts te blijven die maar lukraak declareert.
za, 04/13/2013 - 09:19 Permalink
Grappa

Ik denk dat het inderdaad verstandig is met de tandarts te praten.
Een paar zaken zijn wel belangrijk mee te nemen.
Kan de tandarts iets zeggen over het resultaat van de wortelkanaalbehandeling die 3 jaar geleden is gedaan. Was het röntgenbeeld zodanig dat er geen afwijkingen meer zichtbaar waren en het maken van de kroon verantwoord vond?
Heeft hij je voor de behandeling van dit jaar voorgelicht, de voor en nadelen en eventueel te verwachten complcaties verteld? Dat is namelijk zijn wettelijke verplichting. Ook is het verplicht van te voren een kostenbegoting te maken als de behandeling meer dan € 250 gaat kosten. Nu is het zo dat bij dit soort behandelingen niet goed te voorzien is welke complcaties je tegenkomt. Ook daar is de regelgeving duidelijk over, als de behandeling afwijkt op grond van dit soort zaken moet je daarvan op de hoogte gesteld worden. Zo'n kroon bijvoorbeeld kan helaas gebeuren.
Ik hoop dat je eruit komt met je tandarts.
Zo niet, vraag een second opinion of vraag advies aan je verzekeraar
za, 04/13/2013 - 23:25 Permalink
Grappa

Ik zou het ook 1 keer berekenen maar de tariefbeschikking spreekt van gebruik per zitting. ik zou ook de hele behandeling overigens zeer gematigd declareren als ik 3 jaar ervoor alles al gedaan zou hebben en ook de kroon nog eens over kan. Als de informatie tevoren te wensen zou over laten en een begroting niet gegeven dan zou ik hetbwel weten. Klacht indienen
zo, 04/14/2013 - 21:58 Permalink