wortelkanaalbehandeling 2x berekend?

Author:
Chocolade
Posted:
vr, 02/15/2013 - 21:43
In 2002 is bij mij een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd.
Mijn tandarts heeft in 2011 geconstateerd dat zowel de vulling van de kies als de kanaalvulling aan het lekken waren en heeft daarvoor een offerte gemaakt , die ik overigens niet meer heb.
Een aantal weken geleden zijn beide vullingen vervangen. Vervolgens volgde de factuur, en daar heb ik een vraag over want er wordt mij in rekening gebracht: een L313: een volledige wortelkanaalbehandling met 3 elementen: eur 275,00.
Volgens eigen zeggen bestond de behandeling uit: het vervangen van beide vulling in het kanaal en de composiet.
Ik heb de tandarts gevraagd of 'het vervangen van beide vullingen in het kanaal en de composiet' hetzelfde is als wat op de factuur staat:een volledige wortelkanaalbehandeling met 3 elementen.
Daar komt een voor mij te vaag antwoord op.
De tandarts blijft erop hameren dat ik destijds een offerte heb ontvangen en dat daar blijkbaar ook opstond dat het zou gaan om een
wortelkanaalbehandeling ,maar ik heb de offerte niet meer.
Waar het mij om gaat is dat ik betwijfel of: de uitgevoerde behandeling gefactureerd mag worden als een L313 tegen dit tarief.
Dat ik (stilzwijgend) de offerte heb geaccepteerd betekent volgens mij niet dat ik ook (stilzwijgend) akkoord ben gegaan met de
tarieven, ik ben namelijk een leek op dat gebied
vV

is de L 313 het enige op de nota? zo ja dan is behandeling dan dus vorig jaar uitgevoerd, is code van 2012. Als dat het enige op de nota is is de vulling erop niet berekend cq bij hem inclusierf in tarief, kan allebei. Of er staat nog een andere code bij voor de vulling. Ik mis ook de fotos die gebruikelijk zijn erbij.

Code is trouwens voor kanaalbehandeling 3 kanalen, niet 3 elementen.

En ja, wanneer u een begroiting gekregen heeft ervan (die als het goed is in kopie opvraagbaar is want moet opgenomen zijn in dossier) en u maakt de afspraak daarvoor gaat u daarmee automatisch akkoord voor het uitvoeren ervan, in ieder geval voor het deel wat op begroting staat. Dat maakt deel uit van de WGBO, de wet die dit soort zaken regelt. een zogenaamd informed consent hoeft niet schriftelijk gegeven te worden, aan de vereiste procedure is als ik het zo lees volledig voldaan.
za, 02/16/2013 - 14:25 Permalink