Fluoride is giftig?

Author:
Mondzorgkundige
Posted:
di, 11/24/2009 - 23:42
Is het waar dat fluoride giftig is? Fluoride zit tegenwoordig in heel veel tandpasta's. Is dat dan niet schadelijk voor onze gezondheid? of hangt het van de hoeveelheid af?
Spiegeltje

Een bekend gegeven is dat elke stof giftig is als je er maar genoeg van binnenkrijgt. Zoek maar eens op 'watervergiftiging'. Het hangt inderdaad van de hoeveelheid af.

De hoeveelheid fluoride in tandpasta is dermate gering dat deze niet schadelijk is voor de gezondheid. Punt period. :D Het gebruiken van niet fluoridehoudende tandpasta leidt echter wel bewezen tot meer caries.
di, 11/24/2009 - 23:46 Permalink
jedeko

:smt013 :smt013 OMG dees is 1 ste klas brainwas hoe durven jullie dees aan de nederlandse mensen te zeggen

Fluoride

© Auteur: JW Vaartjes

Hoewel het tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt wordt voor marketing, is fluoride nog steeds het krachtigste en belangrijkste middel om tandbederf te voorkomen!
Fluoride is in veel tandpasta's en mondwaters het belangrijkste ingrediënt, in sommige landen wordt fluoride zelfs aan het leidingwater toegevoegd.


Denke jullie nu egt dat de mensen in america fluoride wille in hun drink water??? het is verdomme vergif , het is verdomme vlambaar zijn jullie nou ellemaal zot geworde :smt013 :smt013
ik registreer mij speciaal om te zegge dat jullie 1ste klas leugenaars zijn ! steekt elle research da gelle hebt gedaan in elle gat en denkt ma nog is goe na FLUORIDE IS TOXIC wij zoude dan 3 keer onze tande moete poetse na paar jaar zijn ze gwn weg gerot dan
ma, 01/30/2012 - 08:12 Permalink
Lieneke

Als ik de spelfouten zie dan denk ik dat u geen idee heeft hoe het in elkaar zit. Kritisch lezen zal dan ook vast heel moeilijk zijn. Welke onderzoeken zijn goed en welke niet. Welke bronnen zijn betrouwbaar welke niet...waar ligt de nuance...

Verder verzoek ik u om de regels goed te lezen. Ons uitschelden voor leugenaars is iets wat we niet hoeven te pikken.

De drinkwaterfluoridering in Nederland

Dr. Edeler schreef een proefschrift over de drinkwaterfluoridering van Nederland gedurende 1946-1976. Waarom hebben we nu geen fluoride in het drinkwater terwijl de werking wel bewezen is? In 1964 werd drukwaterfluoridering aangedragen als de oplossing van de ziekte cariës. Dit leek eerst een groot succes, maar tegenwoordig heeft niemand het er meer over. Hoe kan dat?

Duitsland was eerst het voorbeeld voor de Nederlandse gezondheidszorg. Maar tijdens en na de oorlog was dat natuurlijk over. In Ameriker had men al fluoride in het drinkwater en dat werkte goed. Ook alle ideeën uit Amerika vond men maar raar. Uit wantrouwen werd er eerst een onderzoek gedaan in Tiel en Culemborg. Van nature zit er ook een klein beetje fluoride in het water en dit werd verhoogd. De resultaten waren na vijf jaar vergelijkbaar met de VS, dus werd er door de gezondheidsraad geadviseerd om niet 15 jaar te wachten.

In 1960-1968 werd er mondjesmaat waterfluoridering toegepast. Om de tweede kamer heen werd er per gemeente gefluorideerd als men dit aanvroeg. Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders hadden toen fluoride in het water van de 10 miljoen. Men ging er eigenlijk vanuit dat iedereen dit zou krijgen. Maar in 1968 vond er een verandering plaats in Nederland. Burgers lieten meer van zich horen door middel van acties in via de media. Zo klonk ook de negatieve houding tegenover de fluoridering van sommige burgers door. Er kwam een heftig debat. Veel gemeentes trokken hun aanvraag in. Er kwam een juridische strijd en de Raad van Staten gaf de aanvechter gelijk: Men heeft het recht om ongefluordeerd water te kunnen kiezen. Dus er kwamen tappen, maar waar en wat zat daar dan precies in? Een mevrouw dacht zelfs dat er ongechloreerd water in zat…

Drie jaar lang werd er gedebatteerd. Een maand voordat er plenair zou worden gestemd, komt Dr. Burk om de hoek. Hij zei dat gefluordeerd water schadelijk zou zijn en zelfs dodelijk is. Hij werd ingevlogen. Zijn onderzoek werd ontkracht, maar toch drukte Dr. Burk zijn mening in Nederland door, middels een interview op televisie. Burk zegt dat men er kanker van krijgt.
De kamerleden voelden de publieke druk en dus kwam de wet er niet.

In 1983 komt de sociale grondrecht: Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op ontastbaarheid van zijn lichaam.

En zo komt het dat wij in Nederland geen extra fluoride in het water hebben.
ma, 01/30/2012 - 09:06 Permalink
toothje

Het enige wat ik wel eens heb gehoord is dat kinderen niet teveel fluoride moeten binnen krijgen, maar volgens mij kan het voor volwassenen helemaal geen kwaad. Tenzij je tubes tandpasta leeg gaat eten ofzo...
ma, 01/30/2012 - 09:22 Permalink
mecánico para …

Jedeko: kan je me, en dan in normaal nederlands ipv die vreemde spelling uitleggen wat je zo dwars zit? Van mijn part gebruik je google-translate, maar ik snap geen bal van je verhaal. Nog afgezien van het feit dat peanutbutter&jelly ook toxic is en dat je er gelet op de zwaarlijvigheid en jonge diabetes ook niet beter van wordt op termijn.
Leuk dat je inlogt om wat te melden maar niet op deze manier: binnen rennen, schreeuwend op de tafel staan stampen en wegrennen. Want dan stel ik voor je hele bijdrage plus inlog gewoon te deleten en dan gaan we gewoon weer door.
ma, 01/30/2012 - 12:46 Permalink
Pieter1980

Volgens mij gaat er hier iets mis. Iemand stelt dat fluor niet giftig is en iemand anders stoort zich eraan.

Ik stoor me er niet meer aan, ik gebruik fluoride vrije tandpasta en heb eveneens mijn amalgaanvullingen (welke kwik bevatten) laten vervangen. Het is de vraag of de vervanging door het witte composiet ook niet geheel onschadelijk is, dit zal idd nog moeten blijken in de loop der jaren.

Fluoride heeft ons gebit helemaal niet nodig. Het maakt het glazuur hard, dat geloof ik, maar de tand zelf wordt er dus niet sterker van, misschien zelfs wel zwakker.

Fluoride is en blijft extreem giftig, ik zou vooral zeggen, google er eens op los en ontdek je eigen waarheid. Niet alles geloven wat er gezegd word, check de feiten. Het ligt eraan hoe je googled uiteraard. Als je intypt, fluoride onschadelijk zullen dat je zoekresultaten worden, als je zoekt giftig dan zul je die resultaten vinden. Ik geloof niks wat de overheid of welke officiele instantie mij verteld, ik zoek het zelf uit. Er zijn ook tandartsen trouwens die hier wel heel bewust mee opgaan, zoek eens op biologische tandarts bijvoorbeeld.

Fluor wordt opgenomen door onze slijmvliezen, dus niet zeggen dat je het niet inslikt (dat doe je toch wel wat ondertussen). Je lichaam krijgt het toch binnen.

Fluor tast onze enzymen in het lichaam aan en kan de volgende lichaamsystemen aantasten:
- immuun systeem
- spijsverteringsysteem
- ademhalingssysteem
- bloed circulatie
- nierfuncties
- lever functies
- hersenfuncties
- schildklier functie

Nog een paar stukjes:
"Fluor stapelt zich op in de hersenen en is schadelijk voor het centrale zenuwstelsel. Fluor-inname is onlangs nog in verband gebracht met leerstoornissen, een lager IQ en depressie bij kinderen.

“Je lichaam probeert zich te beschermen tegen de fluor, en dat is de reden dat het glazuur harder wordt. Maar helaas zo hard, dat het vaker afbrokkeld”.

“Fluoride is een giftig bijproduct bij de fabricageprocessen van door mensen gemaakte chemicaliën. Giftig afval, de opkomst van het milieubureau in de VS, de EPA (Environmental Protection Agency) en de opkomst van het milieubewustzijn als politiek instrument om de illusie van veiligheid te wekken in de afgelopen decennia. Miljoenen tonnen uiterst giftig fluoride worden elk jaar geproduceerd. Stel je de kosten eens voor om dit af te voeren en te verwerken, stel je de enorme bergen van fluorafval eens voor, die elk jaar om een oplossing schreeuwen. Dat loopt in de miljarden dollars”.

Zal ik het maar niet al teveel hebben over de invloed van fluor op ons energetisch lichaam, zoals onder ander de functie van onze pijnappelkleur, die wordt er ernstig door aangetast. Dit zal voor de meeste mensen wel een stap te ver zijn, dat is niet erg.

Gegroet,
Pieter
vr, 01/25/2013 - 14:09 Permalink
Newtan

Zo ken ik nog wel een paar dingen die niet zo best zijn voor de gezondheid, Pieter.
Maar Fluoride is een eenvoudige oplossing voor iedereen die er verder niet over na wil denken hoe je gezond blijft.
En gelukkig voor de commercie zijn dat heel veel mensen.
En tandartsen, mondhygienistes en assistentes zijn ook opgeleid om die grote groep te kunnen helpen.

Wij behoren hier een beetje tot de kleine groep die wel hoofdbrekers krijgt van de tegenstrijdige informatie.
En wat mij betreft heb je gelijk, je kunt makkelijk zonder fluoride, suiker, onverzadigd plantaardig vet, smaakversterker, gemodificeerd maismeel en noem er zelf ook nog maar een paar.
za, 01/26/2013 - 16:13 Permalink
mecánico para …

En mondzorgkundigen kunnen soms ook heeel dome vragen stellen. Gewoon wel. Maar als de vraag te moeilojk voor je is, misschien eens overleggen met de site adm. Altijd lopen discussies over amalgaam en fluoride over dezelfde schijven. Dus wat let je?
Was nog niet opgevallen misschien,, maar inhoudelijk doe ik weinig meer. Vanwege die dramneuzen over tarieven, flu en amalgaam en uitaard de onbegrepen angst met behandeleisen. Niet te vergeten de discussies over goedkope tandheelkunde in het buienland.
zo, 01/27/2013 - 19:39 Permalink
Paramedic

Was nog niet opgevallen misschien,, maar inhoudelijk doe ik weinig meer


Mij wel, en dat vind ik best wel jammer. Mis die stekelige humor wel.
Ik beperk me tot zaken waar ik wel een woordje over mee kan kletsen, zoals anaesthesie of acute hulpverlening.
Ik ben trouwens ook een tijdje van dit forum weggeweest. Fanatiek aan het schaatsen en inline-speed-skating geslagen. Meeste tijd is daar in gaan zitten.
Maar ik kan me wel vinden in de reactie van Mecanico. Idd domme vraag van een MZK student ! had ie zo zelf kunnen beantwooorden met behulp van internet.
En dat gezwam over fluoride en amalgaam gaat ook helemaal nergens over.
Zolang er haast onbeperkt misbruik mag worden gemaakt van suikers en zuren in voedsel en frisdranken, is fluoride een zegen voor de mondgezondheid. Blijven er misschien toch nog een paar tanden overeind.
ma, 01/28/2013 - 11:02 Permalink
Pieter1980

Even, voor de zoveelste keer, niet FLUOR en FLUORIDE door elkaar halen. FLUOR is extreem giftig ja maar dat zit dus niet in tandpasta.....


Correctie:
Fluor is een gas en als het gebonden wordt aan een andere stof noemen we het fluoride.
Dus wel degelijk extreem giftig!
di, 01/29/2013 - 14:16 Permalink
vV

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluoride

fluoride is idd een verbinding, en in ieder vele malen minder giftig dan fluor los.
Je kan in een tekst over fluoride deze term en fluor niet door elkaar gebruiken alsof het hetzelfde is, dat is het namelijk heel simpel niet.
Die ""dus""in je tekst is bovendien misplaatst. Blijkbaar is het niveau waarop ondewrwijs gegeven wordt tegenwoordig iets anders....

Ik verwijs ter informatie naar bovenstaande link en verzoek moderatie daarmee dit topic te sluiten.
di, 01/29/2013 - 14:38 Permalink
bierdopjeee

Is het waar dat fluoride giftig is? Fluoride zit tegenwoordig in heel veel tandpasta's. Is dat dan niet schadelijk voor onze gezondheid? of hangt het van de hoeveelheid af?


Een reden om fluoride Niet te gebruiken is omdat, het als een 'dielectric blocker' fungeert in het water van de cel (zie werk van 'Gerald Pollack - The Fourth Phase of Water' en Douglas C. Wallace - https://www.youtube.com/watch?v=KwbIR2yUziw).

Simpelweg gezegd, je lichaam kan minder energie opslaan en dus minder gebruiken om "werk" te verrichten. Voor de duidelijkheid, een lichaam met weinig energie is ziek. Een lichaam zonder energie is dood. In kleine hoeveelheden valt het wellicht mee, maar het telt natuurlijk wel op.


Zie ook:
Light in Shaping Life: Roeland van Wijk
The Body Electric: Robert O. Becker and Gary Selden
Life on the Edge: Jim Al Khalili
Oxygen: Nick Lane
The Vital Question: Nick Lane
Sex Power and Suicide: Nick Lane
The vital question - Nick Lane
Rainbow H2O: Mae-Wan Ho
Going Somewhere: Andrew Marino
zo, 08/21/2016 - 17:20 Permalink