Front boven twee tanden trekken ivm implantaat

Author:
elsvan
Posted:
ma, 11/12/2012 - 10:21
Goedemorgen,
Vier jaar geleden val gemaakt met mountainbike. De kronen redden het niet in mijn front (boven). Donderdag worden de twee getrokken bij tandarts en zal ik komende maanden met plaatje rondlopen, tot het moment dat de implantaatsessie kan beginnen.
Is er iemand die ervaring heeft met een plaatje in front? Ik maak me zoveel zorgen. Hele weekend mee bezig geweest... Het trauma is weer terug zeg maar...
En... hoe snel kun je na extractie dat plaatje gaan uitproberen in mond?

Dank voor jullie input.
Groet,
E
elsvan

Dank 'tandarts',

Sprak net de tandtechnieker die me eigenlijk hetzelfde zei. Rustig aan lady, enne... plaatje is altijd onhandig, maar ik heb geprobeerd mooiste plaatje van NL voor je te maken met twee tanden en relatief klein plaatje tegen gehemelte (verhemelte?). Laten we hopen dat het snel redelijk aan voelt. Zal er alles aan doen tandvlees rust te geven en dus 's avonds uit met dat ding. Moet echtgenoot me maar even als 'oma' zien... Tis niet anders.

Ben ook best bang voor het trekken zelf natuurlijk. Ben geen zeikerd, maar dit is toch wel 'het ding van mijn leven' aan het worden. Wordt verdoofd in het meest afschuwelijk gebied van mijn mond (zo voelt het), maar toch... De paracetamollen 600MG maar vast regelen?!
Donderdagmiddag, zodat het lange weekend me rust kan bieden...
ma, 11/12/2012 - 10:39 Permalink
elsvan

De Twee tanden bovenkaak zijn getrokken (voor- en snijtand). Plaatje zit goed, wel erg dizzy als ik plaatje uit doe om bijvoorbeeld mond te reinigen. Kaak ligt behoorlijk open vermoedelijk...
Tandarts vroeg me of implantoloog het al met me over botopbouw had gehad. Tandarts heeft dus vermoeden dat dit nodig zal zijn. Over drie weken voor het eerst weer naar implantoloog.
Kan opbouw bot bovenkaak meestal uit kunstmatig bot ( oftewel: Bot uit een pot)? hoop het zo....

Dank alvast.
Els
ma, 11/19/2012 - 17:33 Permalink
Monique8

Goedemorgen Els,

Eindelijk kom ik een vergelijkbaar verhaal tegen. Ik ben op mijn 15e in een zwembad in het buitenland op mijn voortanden gevallen. Twee voortanden zaten los en één voortand was er in z'n geheel (inclusief wortel) uit. Deze is pas uren later teruggeplaatst en wonder boven wonder weer vastgegroeid. Nu, 22 jaar later, is de wortel van deze tand aan het afsterven, zelfs al grotendeels verdwenen. Omdat dit ook het kaakbot heeft aangetast gaat de tand er vanmiddag uit. In Januari wordt er een botherstel operatie gedaan, bij mij wordt hiervoor eigen kaakbot gebruikt. Al met al zal het hele proces een jaar gaan duren. Ik vind het super spannend allemaal en zie erg op tegen het gebruik van het tijdelijke plaatje. Blijf graag op de hoogte van hoe het bij jou verder verloopt...

Groet,

Monique
di, 11/27/2012 - 10:53 Permalink
elsvan

Hi Monique,

Fijn; we zijn hiermee lotgenoten!

Vanmiddag dus de extractie?
Vertel je daarom even mijn verhaal in het kort. Ook ik was retebang voor die extractie (voortand en snijtand ernaast). Zat werkelijk in tranen bij de tandarts, waar alles vier jaar geleden begon. Toen heeft ie mijn afgebroken voortanden gerepareerd en er kronen op geplaatst. Ik was er vorige week donderdagmiddag om half vijf. Laatste patiënte. Bewust gedaan omdat ik op vrijdag vrij ben. Binnen een uur stond ik weer buiten. Geen nabloeding. Ik had zelf mijn plaatje al bij me (met dus twee tanden; jij hebt er dus een met 1 tand). Ik liep de deur uit met het plaatje.
- Geen napijn.
- Beetje dikkere kaak/wang drie dagen.
- Plaatje zit heel goed. Gisteren voor het eerst zonder geslapen. Vind mezelf net een heks nl.
- Ik rook niet. Eerste dagen geen wijn.
- Heb eerste dagen wat arnicatabletjes genomen (gaat zwelling tegen en werkt top).
- Voorzichtig gespoeld.
- Elke dag spoelen 's morgens en 's avonds (ik heb roze spul; even de naam kwijt).

Ga over anderhalve week op controle bij implantoloog. Voorspel dat ook ik kaakbotopbouw moet laten doen. Dat is wat ik echt eng vind. Maar... ik leef met de dag. Het gaat ons gewoon een jaartje kosten en dan zijn we weer top en als nieuw!Neem je rust vanmiddag en morgen écht! Niet sjouwen (wond moet niet gaan nabloeden).

Denk aan mij, ook ik heb het geflikt.
Ik ben trots op je. Doen! Je bent pas 37 en het wordt ooit geweldig.
Heel veel sterkte en laat het me weten.

Groetjes,
Els :smt001
di, 11/27/2012 - 11:13 Permalink
Monique8

Hoi Els,

Bedankt voor je reactie! Fijn om even voorbereid te zijn. Vanmiddag inderdaad de extractie en het plaatje gaat er ook direct in. Goed idee om arnica tegen de zwelling te gebruiken, ik was van plan om dat in ieder geval voor de botopbouw te gaan gebruiken. Daar zie ik ook het meest tegenop. Ik hou je op de hoogte.

Groetjes Monique
di, 11/27/2012 - 12:03 Permalink
Monique8

Hoi Els,

Viel toch een beetje tegen allemaal. De tand brak af, dat was te voorzien, en het verwijderen van de wortelresten was lastig. Ze hebben het vanaf de hoektand open gemaakt, om zo bij de wortelpunt te komen. Er zitten dus wat hechtingen, ook vanaf de zijkant, dat had ik niet voorzien. Nu heb ik wat moeite met de prothese, na 24 uur mocht ik hem eruit halen, maar dat ging niet. Hij zat muurvast en het begon wat te bloeden. Heb hem dus maar weer op z'n plek geduwd en ben even terug gegaan naar de t.arts/implantoloog. Heb spoelmiddel meegekregen om het schoon te houden en uiteindelijk lukte het gister zelf. Vannacht heb ik hem uit gelaten. Nu kreeg ik de prothese vanmorgen niet in! Het is toch wat gaan zwellen en daardoor leek het aan de voorkant niet meer te passen, het was echt pijnlijk. Maar nu met een pijnstiller gaat het toch weer. Ik vind het ook een gedoe met eten, vooral omdat ik de prothese niet makkelijk uit krijg. En je moet hem toch schoonmaken. Hoe doe jij dat?

Gr Monique
vr, 11/30/2012 - 10:12 Permalink
elsvan

Hi Monique,

Super vervelend voor je allemaal. Wat een tegenvaller.
Bij zit het plaatje tot nu toe redelijk, hoewel ik iets minder makkelijk praat. Je kaak vervormt inderdaad heel snel.
Ik sliep eerste week met plaatje op advies tandarts. Nu doe ik hem vaak uit, voelt lekkerder.
Wat zei je tandarts over je kaak? Moet jij botopbouw doen?

Ik heb met je te doen. Spoel maar goed en af en toe en plaatje met groene Dreft afwasmiddel....

Sterkte!
vr, 11/30/2012 - 23:18 Permalink
Monique8

Hoi Els,

Ik mocht het plaatje na 24 uur al uit doen, achteraf was het denk ik ook beter om hem 's nachts wel in te laten. Dat advies heb ik niet gekregen. Nu had ik 's morgens een probleem, moet toch kinderen naar school brengen en naar m'n werk, erg vervelend als het dan niet lukt.

De kaakwal was bij mij al te smal geworden, deels door de val, maar nu nog meer door het afsterven van de tand. Dat was waarschijnlijk al een tijdje aan de gang. Ik denk zelf dat het afsterven is gekomen door het van binnenuit bleken van de tand (dat is twee jaar geleden gedaan). Daarvoor ging het 20 jaar goed. Er moet dus inderdaad een botopbouw worden gedaan. Er wordt bot gebruikt uit mijn eigen kaak (van de plek waar verstandskies heeft gezeten). Ik zie daar wel tegenop. Het passen van de prothese zal daarna ook wel een probleem zijn...
zo, 12/02/2012 - 13:29 Permalink
elsvan

Hi Monique,

Blijft echt zo'n gedoe he? Sommige mensen denken er zo licht over. Oh, valt wel mee toch. Je ziet er niets van... Pfff, ze zien het misschien niet, maar wij VOELEN het wél! Slis me suf. Balen dat je inderdaad dat ding niet hebt kunnen inhouden (als je het had geweten...). Doet het nog veel pijn? Dat is nu bij mij wel helemaal weg gelukkig (twee weken verder).
Heb wel beetje raar gevoel in neus...

Ik ben zo benieuwd hoe dat met botopbouw zit. En wanneer het kunstmatig bot kan zijn...
zo, 12/02/2012 - 16:28 Permalink
Monique8

Hi,

Ja, ik heb nog wel wat last, en vooral bij het indoen van het plaatje. Ook het uitdoen is een ramp. Hij komt eerst wel een stukje los, en dan zit-ie muurvast. En ik voel het ook in m'n neus. Maar ik denk dat het ook wel beter zel gaan over ruim een week, als de hechtingen zijn opgelost. Het is wel een gedoe, ja. Zie echt op tegen een werkdag alleen omdat het in- en uitdoen zo lastig gaat. En ik slis ook een beetje. Hoe het precies zit met botopbouw en wanneer ze (alleen maar) kunstbot gebruiken weet ik ook niet. Eigen bot heeft wel de grootste kans van slagen, wordt goed opgenomen. Bij mij is aangegeven dat er voldoende bot uit mijn kaak te halen is, terwijl er wel veel bot mist op de plek waar het implantaat moet komen. Maar het gaat bij mij om één tand en bij jou om twee. Moet je snel naar de implantoloog? Dan kun je het vragen. Ben benieuwd... (Bij mij wordt alles door een t.arts-implantoloog binnen onze t.arts praktijk gedaan, ook de extractie afgelopen week). Hoor het graag als je meer weet.
zo, 12/02/2012 - 17:42 Permalink
elsvan

Hi Monique,

Hoop dat het al ietsje beter gaat vandaag...
Ik moet volgende week donderdag naar controle afspraak bij de implantoloog. Hij zal dan ook naar botsituatie kijken (hij wilde dat niet doen terwijl de tanden er nog in zaten). Hoop eerlijk gezegd dat we het met wat kunstbot zouden kunnen oplossen. Ik vind één plek in mond met ellende al dramatisch genoeg. Weet dat het een rot jaar wordt, maar zou het zo graag beetje normaal willen houden.
Hoe voelt je kaak nu? Zou nu na week toch wel wat genormaliseerd moeten zijn?

Sterkte!
Els
ma, 12/03/2012 - 09:34 Permalink
Monique8

Hoi Els,

Ja begint nu wel wat beter te voelen. Al lukt het nog niet helemaal zonder pijnstiller. Trekt nog bij de hechtingen en is nog wat rood. Ik ben trouwens erg benieuwd of jij wat vergoed krijgt via de verzekering? Er is bij mij een machtiging aangevraagd, maar deze is afgewezen. Heel frustrerend, het is toch het gevolg van een ongeval (al is dat al langer geleden). Maar ze vergoeden één enkel implantaat (in een verder betande kaak) alleen wanneer je jonger bent dan 18 jaar. En dat komt bijna niet voor, omdat je kaakbot dan nog niet volgroeid is.

Gr Monique
wo, 12/05/2012 - 16:56 Permalink
elsvan

Hi Monique,

Fijn dat het al iets beter gaat en die pijnstillers... ach lekker blijven nemen. Tis niet anders toch?! Ik ben drie sterren verzekerd bij Zilveren Kruis. Ga er vanuit dat ze dus een deel betalen, maar zeker niets alles. Ik wacht eerst even de prognose van de implantoloog af en laat hem dan een begroting maken. Lijkt mij zo het meest verstandig. Dan stuur ik die naar ZK voor een reactie. En dan maken we de stappen.
Volgende week donderdag zit ik bij implantoloog. Ik zie zelf dat mijn kaakbot (is natuurlijk bij mij front bovenkaak) wat geslonken is. Plaatje staat daar ook wat van de kaak af.
Hoorde gisteren dat veel rust toch écht wel belangrijk is voor goede genezing. Daar moet ik iets beter op letten.

We houden contact he? Laat ff weten hoe het gaat met je hechtingen !

Gr.
Els
do, 12/06/2012 - 12:06 Permalink
Monique8

Hoi,

Ja we houden zeker contact. Ik vind het wel fijn om ervaringen te kunnen uitwisselen. Ik heb inmiddels mijn verzekeringspakket voor 2013 ook aangepast. Maar dan wordt er nog maar een klein deel vergoed. Ben echt wel geschrokken van de begroting (die overigens al dit jaar is gemaakt, dus anders zal uitpakken omdat tarieven weer veranderen). Maar voor de verzekering was het erg lastig om ongeveer aan te geven wat wel en niet zal worden vergoed. Ik heb de begroting ook doorgestuurd maar werd afgewimpeld met een simpel briefje zonder concrete antwoorden. Moet vanmiddag toch weer terug omdat het erg rood blijft bij de hechtingen (die boven mijn hoektand zitten, het is vanaf die kant naar mijn voortand toe open gemaakt).

Suc6 komende week, ik ben benieuwd.

Gr. Monique
do, 12/06/2012 - 12:43 Permalink
elsvan

Hi Monique,

Hoe gaat het nu? Het rode bij de hechtingen al verbeterd? Hoop het zo voor je.

Ben afgelopen donderdag voor controle naar implantoloog geweest. Was erg bang voor zijn beoordeling zo naar 1 maand trekken van de twee voortanden.

'Valt me zeker niet tegen' zei hij. Hij vond dat ik wel wat meer het tandvlees mag DURVEN masseren met de electr. tandenborstel. Is belangrijk voor de doorbloeding. Laat het maar even goed bloeden tijdens goed poetsen, niet bang voor zijn... Dat ben ik nu aan het doen.

Hij vertelde me dat zijn inschatting nu is:
- botopbouw obv kunstmatig bot (gelukkig!!)
- 1 implantaat waarop later de twee tanden komen (hoop zo dat dat lukt!!!!)
- afspraak eind maart

Hij zei me wel dat dit de inschatting NU is. Dat het best kan dat tijdens de 'operatie' blijkt dat het toch anders loopt. Hij denkt ook dat ie het in 1x doet. Dus niet de twee fasen aanpak.

Heb jij al meer nieuws?

Groetjes,

ELS
di, 12/18/2012 - 11:02 Permalink
Monique8

Hoi Els,

Ja, alles gaat nu goed hoor, na het verwijderen vd hechtingen ging het al snel beter.

Ik heb eind januari al een afspraak voor de botopbouw. Ik kreeg het advies er ongeveer 8 weken tussen te laten zitten. Zodat het weefsel wel even tot rust kan komen, maar het bot moet niet nog veel meer gaan slinken. Ik kan nu (als prothese uit is) goed zien hoe weinig bot er eigenlijk over is. Er zit echt een "deuk/inkeping" op de plek waar de wortel heeft gezeten. Het proces (van afsterven) was waarschijnlijk al even aan de gang, er was ook al een tijd geen foto meer gemaakt. Ik maak me daarover wel zorgen, omdat het met eigen bot opgevuld gaat worden :(

Wat fijn dat er bij jou twee tanden op één implantaat kunnen worden geplaatst! Hoop dat het op die manier lukt. En botopbouw met kunstbot scheelt ook weer. En helemaal als alles in 1 keer kan. Bij mij is het zo goed als zeker dat er een aparte botopbouw moet plaatsvinden. Daarna moet ik 4 maanden wachten tot het implantaat erin kan, en het implantaat moet weer minimaal twee maanden inhelen...

Bedankt voor je berichtje en we houden elkaar op de hoogte!

Groetjes Monique
di, 12/18/2012 - 14:40 Permalink
patries8

Hallo dames,

Ik lees mee en heb vanmiddag een nieuw onderwerp aangemaakt. Ik hoop daar antwoord op te krijgen. Ik ben deze week erg verdrietig en teleurgesteld omdat mijn implantaat voortand niet geplaatst kon worden. Ik begrijp het ook niet goed hoe het nu precies komt. Er waren heel veel foto's gemaakt en een 3 d. De arts zei vantevoren dat het er zo goed uitzag dat hij grote kans achtte dat hij meteen het opzetstukje boven het implantaat kon zetten. Wat een mooi nieuws was dat. Ik zou dan met 6 maanden klaar zijn. Ik lag onder het "mes"en er kon niets gedaan worden alleen kroon eruit en de wortel wegnemen. Ik had geen genoeg bot en het werd weer dichtgemaakt. Over een week hechtingen eruit en dan moet ik 4 maanden wachten. Ik begrijp het niet heb ik dan wel genoeg bot? Hij kan dat alleen dus zien als hij het openmaakt en ziet niets op de foto...............Ik sta voor een raadsel. Ook het onzichtbare bitje is niet mooi, de tand is veel langer dan de rest van mijn tanden. Bah ik ben erg teleurgesteld. Ik lees mee met jullie en probeer op internet wat meer te vinden over aangroei van bot maar helaas vind nog niet veel.
vr, 01/11/2013 - 19:23 Permalink
Monique8

Hoi
Nog een lotgenoot! Prima dat je mee leest. Wat een tegenvaller voor je zeg. Ik hoop dat je inmiddels wat meer weet? Misschien heb je nog vragen kunnen stellen bij het verwijderen van de hechtingen? Ik denk niet dat er vanzelf meer bot zal aangroeien. Misschien moet er bij jou nu ook eerst een aparte botopbouw gedaan worden? De botopbouw wordt bij mij komende week gedaan. Ik zie er wel tegenop. Vooral tegen de napijn en zwelling, en het feit dat het plaatje dat ik tijdelijk draag er meteen na de ingreep in moet. Ik hoop na een week weer te kunnen werken. Heb geen idee wat ik precies moet verwachten. En lastig he, zo'n tijdelijke oplossing. Vooral met eten. Omdat er inmiddels beweging in mijn prothese zit, voel ik me daarover ook erg onzeker. We houden elkaar op de hoogte.

Groetjes Monique
zo, 01/27/2013 - 16:18 Permalink
patries8

Hallo Monique,

Fijn dat je een reactie geplaatst hebt. Hoe is je botopbouw gegaan? Ben heel benieuwd naar je verhaal. Moest je lang in de stoel en veel napijn? Kon je je plaatje meteen weer in of kreeg je een ander plaatje? Wat heeft hij gezegd wanneer het implantaat geplaatst kan worden en waar heeft hij botopbouw vandaan gehaald? Ik ben terug geweest en de hechtingen zijn eruit gehaald. Hij had een stukje gehemelte gepakt en daar heen gebracht waar mijn kroon en wortel uitgehaald waren. (heb ik niet begrepen ik was zo zenuwachtig). Maar dat vertelde hij dus, hij zei dat het er mooi uitzag. Hij wil het implantaat eind april plaatsen. Ik hoop dat het lukt ben zo bang dat het weer niet zal lukken.........................Hij zei doordat mijn wortel heel scheef zat hij enorm heeft moeten wrikken (ja dat voelde ik wel haha) en daarom al het bot had meegenomen en toen stukje uit gehemelte daar naar toe geplaatst had. Ik draag nu een invisible retainer wat ik best mooi vind alleen kan en mag er niets mee eten. Ik drink er alleen koud water mee. En eten tja dat doe ik niet in gezelschap ik prop me vol en houd het dan ruim 4 uur uit zonder eten. Ik slaap er ook mee vind dat wel prettig want als het uit is voel ik mijn andere tanden en die zijn zo scherp nu! Alleen ik had twee weken moeten spoelen met spoelmiddel en mijn tanden waren wat bruin geworden dit heeft hij netjes schoongemaakt. Nu heb ik sinds een week dat mijn voortand bruin is. Ik vind dit zo raar! ik poets 5 keer per dag en het spoelmiddel gebruik ik al 2 weken niet meer. Het zal toch niet zijn dat hij met trekken mijn andere wortel geraakt heb en dat mijn voortand aan het afsterven is. Haal me de gekste dingen in mijn hoofd.............................Volgende week moet ik weer voor controle. Ik houd je op de hoogte.
vr, 02/08/2013 - 10:28 Permalink
Monique8

Hoi,

De botopbouw is goed gegaan. Ik was al voorbereid op een week zwelling en pijn. Ik ben wel even bont en blauw geweest, maar de pijn was goed te onderdrukken met de pijnstilling. Alleen het afbouwen van de pijnstilling viel in het begin soms wat tegen, ik voelde na 1 week nog wel wat druk op de plek waar het bot is geplaatst. Het bot is uit mijn onderkaak (waar verstandskies heeft gezeten) weggehaald. Dat duurde wel even. Al met al duurde het ruim 1,5 uur. Ik draag nu dezelfde prothese, maar deze is al twee keer bijgeslepen (direct na de operatie en een week later). Ik heb ervoor gekozen hem niet meteen na de operatie te dragen, ik was bang dat hij te strak zou gaan zitten door de zwelling. Dus de eerste week heb ik zonder gelopen, daarna kreeg ik hem niet meer in en is hij nogmaals wat bijgeslepen. Hij zit nu vrij los, maar dat vind ik niet erg. Gaat nu makkelijk in en uit en dat was hiervoor niet zo. Het blijft wel lastig. Ik kan er wel mee eten, maar doe dat liever zonder. Uit eten gaan etc. hoeft van mij niet op dit moment. Zo'n invisible retainer is blijkbaar nog lastiger. als je er niet mee kan eten. Wat vervelend dat er bij het trekken van de tand bot is verdwenen, bij mij hebben ze het vanaf de zijkant (vanaf hoektand) open gemaakt om zo een deel vd wortel te verwijderen zonder het bot te beschadigen. Ik kan me ook voorstellen dat je je zorgen maakt om de tand(en) ernaast. Dat heb ik ook! Ze hebben tijdens de val (vroeger in zwembad) ook een klap gehad. En tijdens deze ingrepen komen ze toch heel dichtbij die twee tanden. Ik hoop dat de verkleuring bij je tand toch nog komt door het spoelmiddel, zou het even navragen! Ik heb dat spoelmiddel ook 2 weken gebruikt, in die periode heb ik geen koffie/thee gedronken (kans op verkleuring was dan groter volgens de gebruiksaanwijzing) Ik heb over 4 maanden een afspraak voor het plaatsen van het implantaat.
za, 02/16/2013 - 12:01 Permalink
elsvan

Hi Monique en Patries,

Donderdag is het bij mij zover... De operatie bovenkaak met verwachting dat er met kunstbot een implantaat geplaatst wordt. Wordt erg zenuwachtig.... Ben net met arnicapilletjes begonnen (anti zwelling) en zorg dat ik veel te doen heb als afleiding nu. Zal vanaf donderdagmiddag echt voor rust moeten kiezen. Veel liggen denk ik? Slapen? Ben zo bang dat ik die prothese niet na paar dagen in kan... Gaat nu zo prima. Ik zal duimen en aan jullie denken. Helpt. Heel veel groeten uit Haarlem!
Lfs Els
di, 03/05/2013 - 22:08 Permalink
patries8

Hallo Monique en Els,

Daar ben ik weer. Sorry dat het wat langer duurde voor een antwoord.

Hoe is het nou Monique? Heb je nog pijn? En wanneer krijg je je implantaat? Ik vind het een enorm lange weg valt mij erg tegen. Drie weken geleden heeft hij mijn tand weer gepolijst maar ik vraag me af of dit geen kwaad kan.......................Bij mijn tandarts doe ik 2 keer per jaar polijsten en meer niet dat werd afgeraden door hem. Ik ben bang dat mijn tanden straks dunner worden door al dat gepolijst. Hij had een plaatje maar hij was niet tevreden over de kleur van de neptand dus plaatje ging hij weer terugsturen en gisteren kon ik het ophalen. Hij was nog niet tevreden over de kleur. Ik lag daar en hij heeft ruim 15 minuten afgevijld mijn gezicht was drijfnat. En toen zei hij dat de kleur nog niet echt heel mooi was. Maar ik zag niks hij gaf me geen spiegel. Ik naar huis en wat zat dat ding rot zeg. Ik sprak met een dubbelle tong doordat dat gehemelte erin zat. Heb ik met die retainer niet. Zit geen gehemelte in. Ik kwam thuis en zag de buurvrouw die zei meteen: wat heb jij nou voor witte tand? Ik dacht o jee. Mijn kind zag het ook meteen en zei: mama wat een rare tand heb je doe dat andere ding maar weer in. Om lang verhaal kort te houden het is niet mooi, zit niet prettig en ligt nu in een lade. Ga hem maandag mailen dat ik niet tevreden ben en hier geen 151 euro voor ga betalen. Ik doe het wel met die retainer. Ik probeer het positief in te zien maar als ik net geweest ben voel ik me down! Ik vroeg hem hoelang het duurt tussen opzetstukje en kroon. Ik dacht week of 2 hoogstens 3. Hij zei gisteren 6 tot 8 weken! Wij gaan met de kerst altijd naar het zonnetje met vliegtuig ik dacht daar gaat mijn vakantie! Ik kan niet eten met dat ding alleen koud water drinken hoe doe ik dat in vliegtuig kan niet eten. Geen terrasjes geen restaurantjes en dat vind ik altijd zo leuk met een vakantie. Het hele jaar geen etentjes buiten de deur of thuis met vrienden alleen in gezelschap van partner en kind eet ik zonder dat ding. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. En nog iets waar ik mee zit als nu al TWEE keer de kleur niet goed is hoe zal het dan gaan met de kroon! Straks is die ook niet goed van kleur en ben ik er niks mee opgeschoten! Wel mijn bankrekening leeggeplunderd. Je hoort het Monique heb het even gehad. Sorry.............................
Ik hoop dat je je beter voelt en zie jij het zitten op het moment of heb je ook van die momenten die ik heb?

Hallo Els,

Hoe is het met jou? Jij bent gisteren geweest heb je veel pijn en zie je blauw? Wat hebben ze kunnen doen voor je?

Meiden heel veel sterkte!
Liefs Patries.
vr, 03/08/2013 - 13:17 Permalink
Monique8

Hey Patries en Els,

Ik kijk ook maar zo af en toe op dit forum hoor, zie nu dat jullie toevallig weer een reactie hebben geplaatst van de week. Hoe gaat het nu Els? Is het allemaal naar verwachting gegaan?

En Patries, ja ik ben het zo af en toe ook zat hoor! Vooral het eten met anderen erbij is vervelend. Mijn plaatje zit nu erg los, dat is natuurlijk lastig want er zit al snel iets tussen. Dan moet ik hem er even uit halen maar eigenlijk durf ik dat niet als ik op mijn werk ben. De collega's lopen in en uit de ruimtes waar dat kan (klein keukentje of toilet). Ik zou het echt vervelend vinden als er iemand binnen komt en ik net met die prothese in mijn hand sta.. :oops: En juist nu worden er familie weekendjes en etentjes gepland, niemand (behalve man en kinderen) begrijpt dat ik dat liever uitstel tot alles achter de rug is ("want je ziet er toch niets van?"). Slapen op een slaapzaal voor 10 personen bijvoorbeeld, zie ik nu even niet zitten. Maar verder gaat het goed. Ik heb geen pijn meer. Begin juni heb ik een afspraak voor het plaatsen van het implantaat. Hoop dat alles dan goed is en het bot niet weer te veel slinkt in de tussentijd. Als ik daarover twijfel moet ik weer contact opnemen met de implantoloog. Aan het plaatje heb ik erg moeten wennen in het begin, dat heeft echt wel even geduurd, ik kreeg hem niet goed in en uit. Maar nu gaat dat beter omdat ie losser zit. De kleur is bij mij wel aardig, de tanden ernaast zijn iets witter, de kleur van de prothese hebben ze meer gebaseerd op de oude tand die er nu uit is, die was altijd al (sinds het vallen) wat anders van kleur. Als je het plaatje vaker draagt went het wel en wordt het "slissen" ook minder. Maar de kleur moet natuurlijk wel goed zijn...

Hoor graag weer hoe het bij jullie verder gaat. Het is in ieder geval fijn om te weten dat we niet de enige zijn. Dat helpt echt!

(ps Weet één van jullie hoe je je gebruikersnaam aan kan passen? wachtwoord etc. lukt wel maar gebruikersnaam niet)

Gr, Monique
za, 03/09/2013 - 12:36 Permalink
elsvan

Ha ladies!

Ook hier geen succes story. Hadden gehoopt op openmaken front en dan implantaat tegelijk met opbouw.... Tijdens de operatie zei tandarts dat ie het toch in twee keer moest doen. Met twee kleine schroefjes heeft hij een soort bouwwerkje gemaakt, samen met kunstbot. Een schroefjes horizontaal en een verticaal. Die gaan er dus weer uit maar fungeren stuttend. Geen idee, hoor ik nl. Helemaal niemand over... Niets over te lezen ook. :smt011
Donderdag geholpen, doodmoe van de antibiotica en toch wel dikke kop.... Lijkt wel botoxbehandeling. Maar.... Neemt nu echt af en voel me stukken beter. Is bij front boven wel echt dikker, maar al de functie van de botopbouw zijn.
Ik voel de hechtingen losser worden... Is dat normaal? Moet ze nl. Pas over dikke week laten weghalen.
Over vier maanden pas implantaat.
Maar... Ooit ben ik weer een knapperd. En jullie ook! :D

Groetjes!
di, 03/12/2013 - 14:43 Permalink
patries8

Hallo Els,

Dit meen je niet! Geen implantaat kunnen plaatsen en nu moet je weer wachten en dan 4 maanden. Wat een teleurstelling.....................................................O wat balen vreselijk! Dus nu heb je een botopbouw en dan als alles goed gaat in juli impantaat, dan weer 6 maanden wachten denk ik ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. Ik vind het een vreselijk lange weg dat we moeten gaan. Ik moet volgende week weer terug voor een ..........nieuw plaatje. Zei al dat ik tevreden was met de retainer maar nee plaatje was beter zei assistente geen idee waarom.......................Hoop dat ze nu wel de goede kleur kunnen maken het is toch die man zijn vak? Ik snap het niet hoor wordt nu de 3 e keer. Ga meteen vragen of ze een plaatje kunnen maken met een kort gehemelte ik vond dat ding naar zitten kreeg kots neigingen. Ben jij gewend aan dat plaatje dan?
Meid sterkte. Patries.
wo, 03/13/2013 - 20:31 Permalink
Monique8

Hi Els,

Wat vervelend voor je dat het toch niet in één keer is gelukt! Nu moet je dus net als ik 4 maanden wachten? Is er bij jou wel alleen kunstbot geplaatst? Mijn eigen bot is ook met twee schroefjes vastgezet, die gaan er dan over 3 maanden weer uit. Het gaat dus bij ons uiteindelijk ongeveer even lang duren..We moeten geduld hebben he?

Patries; vervelend dat er nu weer opnieuw een plaatje moet worden gemaakt. Gek dat dat allemaal niet in 1 keer goed is gegaan. Dat brengt toch ook weer extra kosten met zich mee? Jij ook weer suc6! En het wennen aan zo'n plaatje duurt echt even. Ik was er pas na een aantal weken aan gewend.

Groetjes Monique
za, 03/16/2013 - 14:10 Permalink
IJBrouwer

Moeizame extractie voortand....

Morgenochtend moet het dan gebeuren: mijn voortand wordt getrokken. Op 12-jarige leeftijd van de trap gevallen, tandwortel dood, verkleurde tand, een aantal wortelkanaalbehandelingen, een aantal bleeksessies etc. De laatste jaren ging het eigenlijk best wel goed, had alleen regelmatig last van bijholtenontstekingen... Vier weken geleden hoorde ik een krak en toen zat mijn hele tand los. Paniek en schrik. Op naar de Mondzorgpoli die die avond dienst had en waar men mijn na een foto gemaakt te hebben dat de tand niet meer te reden was. op 3 plekken een gebroken tandwortel. Een soort spalkje gemaakt in afwachting van verdere behandeling.

Bij de kaakchirurg bleek dus al gauw, dat ook ik een implantaat krijg en als alles klaar is ben ik ruim een jaar verder. Enfin, morgen dus die 'moeizame extractie'. Ik vind het dood- en doodeng. De eerste wortelbreuk is hoog bij de worteltop, de tweede breuk ergens in het midden en de derde en laatste breuk aan de linkerzijde van de tand. Dat wordt wat.... Ik krijg een zog. etsbrug na de extractie en eind juli krijg ik de operatie waar het eerste deel van het implantaat geplaatst wordt met eigen bot en./of kunstbot. Ook zo'n eng vooruitzicht.. Daarna zes maanden wachten tot de tweede operatie en bij de derde ingreep wordt het laatste deel van het implantaat met de kroon geplaatst en ben ik in totaal ong. 4000 euro verder.

Ik hoop maar dat ze me goed verdoven.....

Had ik even nodig om m'n verhaal op te schrijven.

Dank voor het lezen,

grtjs,
Irene
wo, 03/20/2013 - 17:50 Permalink
elsvan

Hi Irene,
Hoe is het gegaan woensdag? Is de pijn al wat gezakt? Denk dat je tijdens de extractie niets gevoeld hebt door de verdoving. Misschien wel een pijnlijke kaak nu. Je kunt misschien de plek niet echt aanraken ivm beursachtig gevoel? Zakt allemaal snel en arnicapilletjes helpen echt bij zwelling!

Laat even weten hoe je je voelt.
Veel sterkte en ja... Het duurt lang maar wordt mooi!!

Gr. Els
zo, 03/24/2013 - 15:42 Permalink
Dutchdevil

Goedemiddag,

Interessant om jullie ervaringen te lezen.

Ik ben door een ongeval mijn voorste kiezen boven verloren.
Ik kreeg een plaatje als optie aangeboden, na enig vragen kon implanteren ook.
De eerste offerte kortbij was een klein vermogen, na enig zoekwerk op Google kwam ik op een andere bestemming uit.
In overleg met mijn tandarts, besloot ik bij de tweede een onderzoek aan te vragen.
Dit onderzoek was tevens wel gratis, en de beste man zag weinig problemen.
Hij heeft 4 , 1 fase implantaten geplaatst, waarbij 1 kunstbot bij is geplaatst, dit alles binnen een tijdsbestek van 1,5 uur.

Onvoorstelbaar staaltje vakkundigheid, gezien het gemak en de snelheid waarmee de hele 'operatie' ging.
Het probleem was enkel dat 'tweezijdig' implanteren je mond bijna onbruikbaar maakt.
Dit was min of meer een gok die mis is gegaan, door een pinda die in een koek zat, werd 1 implantaat te zwaar belast.

Deze is verwijdert en enkele weken terug opnieuw geplaatst, beide implantaten aan beide zijden zijn nu gekoppeld door een 'handgemaakte' composietbrug.
Dit zodat ze sterker zijn en het genezen ook voorspoediger gaat.

Ik heb mij verbaasd over de kracht die de inmiddels ingegroeide implantaten aan kunnen, de beste man kon bij wijze van, aan mijn kaak gaan hangen zonder dat ze een krimp gaven.

Door de tijdelijke 'brug' heb ik de tijd om het gerust een aantal maanden te laten genezen.

Tot nog toe een prima een vrij pijnloze behandeling.
ma, 03/25/2013 - 12:56 Permalink
patries8

Hallo Dames,

Hoe gaat het met jullie? Met mij goed ik ben blij want na 4 pogingen heb ik nu een plaatje met een best mooie tand. Ik ben er tevreden mee. Vervelend dat ik dan wel weer reacties krijg van goh wat zit er nu op die tand is dat lijm ofzo? Tja als je goed kijkt zit er een beetje lijkt wel parelmoer nagellak ofzo denk dat dit gedaan is om de kleur zo goed mogelijk te laten lijken. Ik ben er blij mee maar wordt best moe van bepaalde reacties en helemaal betreffende etentjes. Als er een verjaardag of etentje bij iemand thuis is dan eet ik vantevoren en daar zit ik aan het water. Ik vind dit prima, ik ben er en geniet van de gesprekken. Ik heb gevraagd of ik met dit tijdelijke plaatje WEL kan eten en drinken maar hij keek bedenkelijk en zei dat het tandje erg los eraan zit en ik niks af mag bijten. Dus ik durf het niet en eet thuis zonder het plaatje.. Ik kan er mee leven zie het als tijdelijk maar mijn omgeving................................Ze vinden dat ik me aanstel en het is ongezellig voor mij als hun zitten te eten en ik niks neem. Dan kan ik toch gewoon soep nemen ofzo? Maar ja het is een voortand en .....................ik verlies de soep en nou ja het sijbelt tussen mijn lippen door. En ik vind het gewoon niet prettig om tijdens een etentje (wat gezellig toch ruim 2 uur duurt) zonder voortand te zitten. Met praten, met lachen ik voel mij daar niet prettig bij. Ook moet ik oppassen want mijn andere tanden voelen vlijmscherp aan als ik het plaatje uit heb en heb al een paar keer een bloederige onderlip gehad.Maar ze begrijpen er niets van en bekijken me lacherig. Hebben jullie dat nou ook? Nou genoeg gezeurd en geklaagd. Volgende maand ga ik voor de tweede poging voor het implantaat ik ben aan het aftellen. Wat betreft de kosten ik las dat iemend 4000 euro kwijt zou zijn. Ik zit voor een jaar in het hoogste pakket en heb tot nu toe aardig wat teruggehad. Ik heb tot nu toe een kleine 1100 euro zelf moeten betalen. En dat is nog zonder implantaat en kroon. Zeg weten jullie misschien hoelang het duurt tussen het opzetstukje en de kroon? Hoe lang die tijd is? En wanneer krijgen jullie het implantaat meiden? (dan weten we van elkaar een beetje de datum).
Sterkte allemaal en geniet van deze dag met aardig wat zon.

Patries.
di, 04/23/2013 - 12:12 Permalink
Monique8

Hey Patries,

Fijn dat je nu eindelijk een goed plaatje hebt. Met mij gaat het ook goed. Ik heb begin volgende maand een afspraak voor het plaatsen van het implantaat. Ik heb wel het idee dat het nieuwe bot alweer wat geslonken is, dus ik laat dat tussendoor nog een keer zien. Als het implantaat geplaatst is gaan na ruim een week de hechtingen eruit. 8 weken daarna moet ik een afspraak maken voor een eerste afdruk, al met al 7 weken daarna (tussendoor nog meerdere afspraken) wordt de kroon geplaatst. Ik ga er dan wel vanuit dat het opzetstukje er meteen bij het plaatsen van het implantaat op gaat. Of dat lukt is nog niet zeker. Dat zien ze pas als het weer open is. Als het allemaal lukt op deze manier ben ik eind september klaar. Ik eet als ik niet thuis ben wel gewoon met het plaatje hoor. Je kan er alleen niets mee afbijten. Maar als je gewoon met mes en vork (stukjes) eet of voorzichtig iets afbijt met de (goede) zijkant dan moet het lukken. Daarna goed poetsen en spoelen. Op mijn werk hoop ik altijd maar dat alleen spoelen/poetsen voldoende is, want dan haal ik hem er liever niet uit. Etentjes en verjaardagen vind ik nu ook niet alles, maar soms kan het niet anders. Ik hou een groot glas water bij de hand en je moet even bedenken wat wel en niet gaat lukken. Ben ook benieuwd hoe het met de anderen gaat? We houden elkaar weer op de hoogte! Suc6 allemaal.

Groetjes Monique
di, 05/14/2013 - 13:23 Permalink
patries8

Hallo Monique,

Wat spannend dus bij jou kan het nu misschien wel snel gaan? Dat zou mooi zijn! Dan ben je in september gewoon klaar en kun je weer gewoon eten heerlijk.
Ik heb goed nieuws mijn implantaat zit erin ik ben zo blij. Ik was wel drie dagen daarna erg opgezwollen en ben lekker binnen gebleven. Amper pijn gehad pijn stillers hielpen goed. Hechtingen mochten er na een week uit en loop nu de komende vier weken met invisible retainer. Hoop daarna het plaatje weer te mogen dragen drukt nu nog teveel op de wond zei implantoloog. Ik moet nu geduld hebben 6 maanden en dan krijg ik opzetstukje. Implantoloog was erg tevreden over hoe het er nu uitziet hoop dat het nu goed verder zal genezen en misschien dat hij er dan met 5 maanden inkan? Geen idee ik wacht het wel af ben zo blij dat hij er nu inzit ik was best bang dat het weer niet zou lukken.
Wanneer heb je je afspraak? Zal duimen voor je dat je meteen het opzetstukje krijgt.

Fijne dag,

Patries
wo, 05/29/2013 - 10:49 Permalink
elsvan

Hi ladies,
Wat heerlijk dat het implantaat goed geplaatst is bij jou!
Bij mij nog niet. Ik heb een afspraak voor plaatsing staan op 5 september a.s. Ik zit toch wel met een vraag. Voordat het implantaat er bij jullie in ging, is er toen nog even voor de zekerheid een botfoto gemaakt? Ik vind dat toch wel belangrijk. Vooral omdat er bij mij de laatste keer te weinig bot bleek en er dus kunstmatig bot is toegevoegd. Dan kunnen we toch niet 'zomaar' gaan plaatsen zonder vooraf een foto te maken?

Hoop dat jullie me even willen antwoorden.
Ooit zijn we zooooo knap met nieuwe voortandjes!

Lfs
Els
do, 06/06/2013 - 12:30 Permalink
Monique8

Hallo Els en Patries,

Ook bij mij is het implantaat inmiddels geplaatst! Het is heel goed gegaan, er was na de botopbouw precies genoeg bot over. Het opzetstukje zit er ook al op. Nu moet ik wel iedere keer na het eten de prothese eruit halen om ook dat opzetstukje goed schoon te houden (je ziet een heel klein schroefje/dopje door het tandvlees heen). De ingreep viel reuze mee, vergeleken met de botopbouw. De hechtingen worden deze week verwijderd. Als alles volgens planning blijft gaan, ben ik half oktober klaar. Er is bij mij geen foto voor het plaatsen gemaakt, alleen erna.

Wat fijn dat het implantaat bij jou ook al is geplaatst, Patries. Je moet wel weer geduld hebben nu. Els, ik dacht dat wij nu ongeveer gelijk op gingen, maar jij moet ook nog even geduld hebben zie ik. Maar uiteindelijk komt het goed! Suc6 weer allebei! En we houden elkaar op de hoogte!

Groetjes Monique
di, 06/11/2013 - 14:40 Permalink
elsvan

Hi allemaal,

Fijn Monique dat het zo goed is verlopen. Echt fijn voor je.
Geduld is dus echt een schone zaak.

Ze hebben bij jou dus geen foto's meer gemaakt? Had jij het gevoel dat je kaak ook echt steviger/dikker was door de botopbouw. Ik vraag nl. zo af of het wel wat dikker is geworden. Vind het nl. niet echt opvallend dikker ofzo. Moeilijk te meten/weten dus.

Ik moet maar weer even geduldig zijn. Gelukkig druk met andere dingen.
X Els
do, 06/20/2013 - 15:32 Permalink
patries8

Hallo meiden,

Hoe is het met jullie? Hoe ver zijn jullie nu en weten jullie al een datum voor opzetsukje of de kroon?
Ik moet nu geduld hebben tot november voor opzetstukje.
Als het opzetsukje erop zit draag je dan hetzelfde plaatje of moet je dan weer een nieuw plaatje laten maken?
Hoor het graag sterkte!

Patries
wo, 09/04/2013 - 11:05 Permalink
Monique8

Hallo,

Bij mij is inmiddels de definitieve afdruk voor de kroon gemaakt. Afgelopen week ben ik direct na het maken van de afdruk bij de tandtechnicus geweest om de kleur te laten bepalen. Tussendoor moet ik waarschijnlijk nog een keer daarheen om te checken of het goed is. Begin oktober heb ik een afspraak voor het passen van de kroon, als er na het passen nog iets moet worden aangepast dan kan dat en wordt de kroon later in oktober definitief geplaatst. Het kan zijn dat het bij het passen meteen goed is, maar meestal volgt er nog een afspraak voor het definitief plaatsen. Ik heb nog steeds hetzelfde plaatje, na de ingrepen is hij steeds iets aangepast. En Els, om even terug te komen op de botopbouw, bij mij was er een groot (zichtbaar) verschil voor en na de opbouw, maar er was nauwelijks bot over na de extractie en iedere situatie is anders hè, ben heel benieuwd hoe het nu met je gaat? Hoor graag van jullie hoe het verder gaat verlopen. Ik zal jullie ook op de hoogte houden.

Groetjes Monique
za, 09/14/2013 - 12:23 Permalink
elsvan

Hi Monique,
Ben heel erg benieuwd of je kroon inmiddels op je implantaat zit!!

Ik heb erg veel pech. Het geplaatste kunstbot heeft helaas niet gepakt. Onvoldoende in elk geval. Ik zou gaan voor implantaatplaatsing en tijdens die sessie ontdekte de implantoloog het defect. Helaas werd alles weer dichtgenaaid en de kunstbotkorrels verwijderd. Nu moet ik de 17e oktober terug. Wordt bot weggehaald bij verstandskies onderkaak. Ben daar bang voor. Hoe doen ze dat? Dit zullen ze net als bij jou Monique met schroefjes vastzetten in bovenkaak voor. Hopen dat dit pakt en dan maand of 5 later implantaat erin. Het kost me veel energie en ik probeer er daarom zo min mogelijk aan te denken en over te praten. De dag van tevoren maar gewoon realiseren dat het zo is zoals het is en gaan. Ik ga alleen wel een weekje vrij regelen, want hoor dat je toch wel behoorlijk last hebt van zo'n kaakdeeltje dat getransplanteerd wordt...

Hoop dat iemand me kan opbeuren... ;-) En anders, dan moet ik het zelf doen!!
Gr
Els
di, 10/01/2013 - 15:22 Permalink
Monique8

Hi Els,

Jeetje wat vervelend zeg, dat er nu alsnog een botopbouw met eigen bot moet worden gedaan! Wat een pech heb je. Door jouw twijfel over de botopbouw met kunstbot was ik er al een beetje bang voor, maar ik hoopte zo voor je dat het wel voldoende was.......! Mijn kroon zit er net op. Het is even wennen, nu nog een drukkend gevoel op het tandvlees en de buurtanden, maar het ziet er qua kleur enzo prima uit. Voor een buitenstaander is er niets te zien denk ik, ik zal alleen zelf altijd het verschil blijven zien tussen hoe het nu is en hoe het ooit was. Gelukkig zie je bij mij tijdens het praten en lachen niets van het tandvlees, want de tandvleesrand zit bij het implantaat iets hoger dan bij de tand ernaast, maar dat was hiervoor (door de val vroeger) ook al zo. Verstandig om een weekje uit te trekken voor de botopbouw, dat heb ik ook gedaan en dat ging prima. Tijdens de behandeling wordt je goed verdoofd, dus daar voel je niets van. Daarna krijg je goede pijnstilling, ibuprofen 600 mocht ik combineren met paracetamol. Dat heb ik ook gedaan de eerste dagen en dat ging goed. De eerste dag heb ik de hele dag gekoeld (direct mee beginnen) met cold packs en/of zakjes bevroren doperwten. Na een dag of drie nam de zwelling af en na een week ging het weer helemaal goed en ben ik weer gaan werken. Met eigen bot gaat het zeker lukken!!! Ik zal aan je denken en voor je duimen. Veel suc6, het komt goed! Laat even weten hoe het is gegaan.

Groetjes Monique
di, 10/01/2013 - 20:10 Permalink
elsvan

Dankjewel Monique. Ben nu wat kortaf, op werk nl., maar ben erg blij met je reactie. Zal me zeker gaan houden aan jouw adviezen. Wat ik de vorige keer heb gedaan zijn arnicadruppels (helpen zwelling wat tegen te gaan) twee dagen van tevoren slikken en dan een paar dagen lang. Ik houd je op de hoogte. Ben zo blij met jouw reactie(s) en steun.
Zo fijn dat het er top uitziet bij jou! Echt leuk. Hoop dat het ook bij mij zo uitpakt.
wo, 10/02/2013 - 14:10 Permalink
patries8

Hallo Dames,

Hoe is het met jullie? Hoe ver zitten jullie nu in het project? Zien jullie het nog zitten?
Ik heb sinds een maand het opzetstukje en sinds twee weken mijn tussen kroon. Die is best mooi van kleur. Nu nog wachten op de echte kroon. Ik vind dat de folders een totaal verkeerd beeld geven eerlijk gezegd. Er staat tussen de 6 en 10 maanden ben je klaar nou vergeet het maar. Als alles goed gaat heb ik half december mijn echte kroon. Duurt het bij jullie ook zolang? (krijg van iedereen om me heen te horen dat het abnormaal is dat het zo lang duurt. In totaal dus ruim 13 maanden). Het laatste eindje red ik ook nog wel hoor ben al zo blij dat ik geen plaatje meer heb. Ik vond dat toch erg lastig met eten deed hem altijd uit thuis en in gezelschap at ik niet prettig. Uren daarna zat er nog eten tussen/onder bah want in de toiletten met iedereen om me heen spoelde ik dat ding echt niet af haha.
Ik ben heel benieuwd hoe ver jullie nu zijn.
Alvast fijne dagen en heel veel geluk en doorzettingsvermogen voor 2014 en dat we maar weer stralend mogen lachen.

Patries.
di, 12/10/2013 - 15:01 Permalink
carla1958

Hoe is het nu met jullie?
Ik heb dinsdag mijn tand laten trekken en heb nu een plaatje.
Maar gaat dit ooit wennen?
Ik kan er niet mee praten en eten.
Ik weet ook niet hoe je het plaatje in de nacht moet bewaren. Moet dit in een bakje en helemaal onder water?
Wie heeft tips?
Ik moet dus ook wel wachten op een implantaat en hopen op botgroei.
do, 10/23/2014 - 10:23 Permalink
Toni

Hallo Dames,

Hoe gaat het jullie? Els, Patries en Monique? Het is nu 10 jaar later sinds jullie zijn begonnen met een dental implant journey. ik wil graag een success story horen. Ik ben zo bang om met dit hele proces te beginnen. :/ excuse my Dutch, is niet mijn moedertaal.

Graag hoor ik van jullie :)
do, 11/09/2023 - 14:51 Permalink