Parodontitis

Author:
Geinteresseerde12
Posted:
do, 09/27/2012 - 00:10
Goedenavond,

Ik heb helaas parodontitis. Ik heb een begroting meegekregen en heb al een onderzoek tandvleesbehandeling en het maken en beoordelen kleine rontgenfoto's gehad.

Hieruit bleek dat ik vele pockets van 8 mm heb. Ik schrok hier behoorlijk van en wil snel aan de verdere behandeling beginnen. Helaas zit mijn tandarts al aardig vol en heb begin oktober een nieuwe afspraak staan.

We gaan dan de foto's bespreken, tandplaque score doen en een behandelplan opstellen en krijg ik een nieuwe begroting mee. Is dit logisch? Omdat het verwijderen van tandsteen en tandplaque toch heel belangrijk is.

Ik heb liever dat er meteen alvast tandsteen verwijderd word zodat het niet snel kan uitbreiden of in ieder geval de tandvleesontsteking te bestrijden. Kan ik dat aangeven?

Tevens doet de gebitsreiniging uitgebreid bij mij zo'n pijn in mijn mond. Kan ik hiervoor verdoving vragen in de toekomst? Ik zie er namelijk erg tegenop.
Illuminus

Pockets 8mm is fors en ik neem aan dat u met onderzoek tandvleesbehandeling bedoelt dat alle pockets zijn opgemeten, de bloeding, recessies en furcaties genoteerd zijn en dat op basis hiervan een parodontaal behandelplan wordt gemaakt.

In principe wordt altijd begonnen met initiele gebitsreiniging waarbij de pockets in het gebit (meestal 1 kaakhelft per keer, tenzij het minder ernstig is en het sneller kan) gereinigd worden door de tandarts/mondhygienist. In sommige gevallen kan er aanleiding zijn dit te combineren met antibiotica, danwel valt dit besluit bij de herbeoordeling. Dit hangt af van uw specifieke situatie (leeftijd, roken, familiair voorkomen etc).

Na 3 maanden volgt eenzelfde meting van het tandvlees en wordt bekeken in hoeverre de pockets zijn afgenomen, of de bloeding en plaquescore is verbeterd en hoe het met de recessies en furcaties staat. Afhankelijk van deze herbeoordeling wordt besloten hoe verdere behandeling vorm krijgt (recall schema, evt chirurgie, antibiotica etc).

Deze behandeling kan door de tandarts, mondhygienist of parodontoloog uitgevoerd worden. Er zijn tandartsen die prima paroproblematiek kunnen behandelen (inclusief chirurgie) al dan niet in combinatie met de mondhygienist. Er zijn echter ook tandartsen die liever doorverwijzen naar de parodontoloog, in principe verschilt de behandeling in essentie niet, maar een parodontoloog kan soms op chirurgisch vlak meer bereiken, zeker in lastige situaties bij individuele tanden of kiezen (furcatiedefecten en specifieke angulaire defecten waarbij evt botregeneratie nodig kan zijn).

Uiteraard is verdoving altijd mogelijk :D
do, 09/27/2012 - 21:57 Permalink
Geinteresseerde12

Hartelijk dank!!!!

Mijn tandarts zegt:
De therapie kan beginnen, als wij in uw gebit een plakscore kunnen meten die aanvaardbaar is van rond de 20%.

Mijn tandarts is niet eerst begonnen met grondig reinigen.

Wat vindt u van het vorenstaande?
do, 09/27/2012 - 22:09 Permalink
advies

Complimenten voor Illuminus voor de heldere en goed leesbare uitleg van het paro-protocol. Deze tekst kan werkelijk zo in een folder.

Als antwoord op uw vraag. De opstelling van uw tandarts doet mij vermoeden dat u zelfzorg verbetering behoeft. Meestal krijgt u daar advies over in de trant van elektrisch poetsen en dagelijks gebruik van tandenstoker of ragertje. Indien u rookt, daarmee te stoppen.

Ik heb de indruk dat uw tandarts u tracht te motiveren / stimuleren door te melden dat er pas wordt begonnen met de behandeling als de “plakscore aanvaardbaar is rond de 20%” . Zelf houd ik er niet zo van als op die manier de druk op de patiënt wordt opgevoerd. Neemt niet weg dat het signaal wat er vanuit gaat erg belangrijk is. U heeft zelf een grote rol in de verbetering van de conditie van uw tandvlees. Het gedisciplineerd opvolgen van het advies wat u krijgt over uw mondverzorging heeft in grote mate invloed op het uiteindelijke resultaat. Of anders geformuleerd, als u als patiënt geen goede dagelijkse zelfzorg heeft, dan blijkt het behandelen over het algemeen zinloos. Tandsteen zal zich weer snel vormen en uw tandvlees blijft onrustig.
vr, 09/28/2012 - 10:04 Permalink
Geinteresseerde12

Dank voor uw antwoord.

Ik ben gemotiveerd zat. Ik heb alles aangeschafd reinig elke dag grondig.

Eigenlijk nog meer na het horen van de scores tijdens behandeling tandvleesonderzoek.

Ik heb aangegeven dat ik mijn gebit zo grondig en spoedig wil laten reinigen en hij blijft aanhouden dat hij eerst mijn plaque score om laag wil.

Ik wil dat niet. Kan ik tegen de tandarts zeggen dat ik het er niet mee eens ben en dat ik wil dat hij eerst gaat beginnen met reinigen. Het is mijn mond, mijn gebit en ik betaal.

Uiteraard wil ik tips over het verzorgen van mijn gebit maar dan wel eerst beginnen met reinigen zodat mijn gebit niet verder achteruit gaat.
vr, 09/28/2012 - 10:20 Permalink
Geinteresseerde12

Ik bedoel met reinigen.

2 x per dag tandenpoetsen 2 minuten met electrische tandenborstel
raggeren 5 x tussen elke tand en kies
Tandenstokers gebruiken na elke maaltijd
En 2 maal daags mijn mondspoelen met perio aid

Hij vertelde me als ik niks aan mijn gebit doe dat mijn gebit na 5 jaar helemaal kapot is. Dus dan wil ik ook meteen aan de slag en uiteraard mochten er tips zijn dat het nog beter moet met poetsen dan neem ik dat advies graag aan.

Tevens heb ik vreselijke last van mijn hormonen, dat is bekend bij mijn huisarts en heb ook al een keer zoladex voorgeschreven gekregen. Rond mijn menstruatie heb ik erge last van mijn tandvlees en doet het kauwen ook zeer en heb vreselijke hoofdpijn en buikpijn. Mijn tandvlees bloed dan meer dan normaal en als mijn menstruatie over is dan heb ik nauwelijks last van mijn gebit en bloed mijn tandvlees een stuk minder. Kan dit er mee te maken hebben?
vr, 09/28/2012 - 10:33 Permalink
advies

Hmmm, dat wat ik vermoedde lijkt u nu ook te bevestigen in uw antwoord. Er is verschil van inzicht over uw mondverzorging. U bent naar uw idee goed en gemotiveerd met uw mondverzorging aan slag. De tandarts ziet echter (nog) geen verbetering en treft te veel plak aan.

Lijkt met erg frustrerend voor u. U doet u best, helaas zonder resultaat. Bij mondverzorging kan het om kleine dingen gaan. Net even anders poetsen of stoken. Misschien is het voor u nuttig eens een mondhygiëniste te bezoeken. Soms wil het wel eens helpen als iemand anders het toelicht. Op een andere manier. Dan kan het zomaar zijn dat er wel vooruitgang is.

Het is heel goed denkbaar dat er een relatie is tussen uw hormoonhuishouding en de conditie van uw tandvlees. Zwangere vrouwen kunnen dat ook ervaren. Er zijn op dit forum experts die u daarover meer kunnen vertellen.

Overigens is de relatie met plak er (meestal) niet. Het tegengaan van tandplak heeft alles te maken met de juiste zelfzorg.

U heeft het in uw bericht over: ….ik wil…..want ik betaal. Niet doen. Wekt over het algemeen alleen maar negatieve reacties op.

Als antwoord op uw vraag of u de tandarts kan verzoeken de behandeling eerder te starten: vragen kan altijd, afdwingen kunt u het niet. Als u het met de tandarts niets eens bent, dan heeft u wel de vrijheid opzoek te gaan naar een alternatief. Dat is uw goed recht. Bijvoorbeeld een andere tandarts, een mondhygieniste of een parodontoloog. Want zoals Illuminus schrijft, dat zijn de voor de hand liggende zorgverleners om parodontitis te behandelen.
vr, 09/28/2012 - 11:17 Permalink
Geinteresseerde12

Tot op heden heb ik nog geen bericht ontvangen.

Vorige week vrijdag heb ik gebeld. Ik kreeg de assistente. De tandarts was druk bezet en heb toen een mail gestuurd.

Tot op heden nog geen antwoord gekregen op mijn mail.

Ik zal zo meteen een herinneringsmail sturen
vr, 10/05/2012 - 19:57 Permalink
Geinteresseerde12

Ik heb een andere tandarts gevonden.

Zie reden: onder behandelingen: graag info over mijn rontgenfoto's. Daar staan mijn rontgenfoto's en paro status.

Hier wil ik vanaf nu mijn ervaringen met andere mensen delen. Graag wil ik ook uw ervaring horen of hoe u uw behandeling ervaren hebt.

Korte samenvatting voor degene die mijn andere schrijven niet gelezen hebben:

Tijdje terug heb ik rontgenfoto's laten maken en paro status op laten meten. Tijdsduur behandeling een uur. Kosten van deze behandeling waren [b]euro 322,--[/b]. Na deze behandeling had ik behoorlijk last van mijn tandvlees en de behandeling vond ik niet prettig. Ik had graag verdoofd willen worden, maar werd niet gedaan door vorige tandarts.

Na deze afspraak heb ik 2 x een uur een uitgebreide gebitsreiniging gehad bij de mondhygiëniste. Kosten euro 211,-- Ik ben haar reuze dankbaar. Door haar heb ik weer vertrouwen gekregen en heb ik ervaren dat een behandeling helemaal niet vervelend hoeft te zijn en ook niet pijnlijk. Ze vertelde mij dat ik toch ook echt een tandarts of parodontoloog nodig heb. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een nieuwe tandarts die mij wel verdoofd, want ik durfde echt niet meer naar mijn vorige tandarts terug.

Ik heb voor de komende tijd 4 afspraken staan voor initiële behandeling. De behandeling duurt een half uur en ik word verdoofd. Ik mag zelf kiezen bij mijn nieuwe tandarts hoe ik verdoofd wil worden :D Verdovingsgel/pasta of verdovingsprik of allebei. Begroting +/- 1000 euro onder voorbehoud van evt. complicaties bij de behandeling.

Ik kom erop terug hoe ik het grondig reinigen worteloppervlak per element (N111) ervaren heb.
di, 10/16/2012 - 19:30 Permalink
Geinteresseerde12

Vanochtend zijn we begonnen met de initiële behandeling.

Ik was behoorlijk zenuwachtig.

De tandarts begon met mijn rechter boven helft. Ik kreeg eerst 3 verdovingen. Ik voelde de verdovingen nauwelijks :D . Heel erg opgelucht. Wel apart dat mijn rechterkant neus ook verdoofd voelt.

De reiniging was zo gebeurd eigenlijk. Het ging heel rap en heb niks gevoeld. Het viel me reuze mee de behandeling. Na de behandeling kreeg ik een spiegel voor om te kijken en kreeg ook meteen advies hoe ik mijn gebit moest reinigen en ook verband voor mijn laatste kies. Ik hoop dat het lukt met dat verband :oops: . Het zag er nogal ingewikkeld uit.

Nu begint mijn verdoving uit te werken en begin nu wel wat pijn te voelen en heb maar vast een paracetamol genomen.

Volgende week krijg ik mijn 2e behandeling.
ma, 11/05/2012 - 13:12 Permalink
Lieneke

Waarom krijgt u eerst een gebitsreiniging bij de mh en initiele therapie bij de tandarts?? Waarom heeft de mondhygienist niet gewoon meteen initieel gedaan? Dat is immers haar werk....of was u bij een preventieassistent ipv een mondhygienist??
ma, 11/05/2012 - 15:47 Permalink
Geinteresseerde12

De mondhygiëniste is lid van de NVM. Ze heeft haar eigen praktijk.

Ze heeft me doorverwezen omdat de pockets toch behoorlijk diep waren en ze pas volgend jaar in februari tijd had om met de initiële behandeling te beginnen.

Mocht er een andere patient afzeggen kon ik wel tussendoor.
ma, 11/05/2012 - 16:11 Permalink
Geinteresseerde12

Ik heb nog een vraag over de eventuele kieren die ontstaan na de behandeling.

Kan hier wat aan gedaan worden in de toekomst? (beugel) zodat mijn tanden weer netjes naast elkaar op een rijtje staan

Uiteraard ga ik eerst mijn gebit grondig laten reinigen, maar stel dat er kieren komen. Ik heb er al 2 in mijn ondergebit.
ma, 11/05/2012 - 19:20 Permalink
Lieneke

Het is niet zo dat tanden meer uit elkaar gaan staan. Het tandvlees slinkt enkel zodat er driehoekjes zichtbaar worden. Doorgaans is dat heel acceptabel. Zoniet, dan kan dit met composiet worden hersteld. maar dat bemoeilijkt vaak de mondhygiene dus ik ben daar geen voorstander van.
ma, 11/05/2012 - 20:06 Permalink
Geinteresseerde12

Bedankt voor je tip.

Vandaag weer naar de tandarts geweest. De tandarts is begonnen met de linker bovenkant. Ik kreeg eerst 3 verdovingen. Even laten inwerken. Toen is de tandarts begonnen.

Het ging prima totdat ik plotseling pijn kreeg bij het reinigen in het midden. Meteen stopte de tandarts en de tandarts gaf me 3 verdovingen aan de binnenkant. Dat zijn wel gevoelige plekjes :oops: Gelukkig voelde ik daarna niks meer en liep het als een trein.

Tevens heeft de tandarts gekeken of ik mijn rechter bovenkant goed schoon hield en dat was zo. Ik ben heel blij.

Alleen die verdoving voel ik nu nog steeds zitten. Ik voel het over mijn gehele linker kant. hopelijk gaat dat snel over want dat voelt wel raar.

Volgende week weer naar de tandarts voor de 3e behandeling.
ma, 11/12/2012 - 11:59 Permalink
Geinteresseerde12

Vandaag voor de 3e keer bij de tandarts geweest.

Ze begon met het verdoven van mijn rechter onderkaak. De verdoving was niet leuk, maar niet erg pijnlijk. Wel had ik naderhand even het gevoel of ik niet meer kon slikken :o Dit duurde gelukkig maar even.

Mijn rechter onderkant kaak is weer schoon en keurig gepolijst.

Hopelijk is de verdoving zo uitgewerkt. Dat is even minder als het zo lang duurt.

volgende week mijn laatste behandeling (reiniging per element)

Dan ben ik wel heel blij als het achter de rug is. Goed schoon houden en hopen dat het goed aangeslagen is.
di, 11/20/2012 - 12:36 Permalink
Geinteresseerde12

Vandaag heb ik mijn 4e tandarts behandeling gehad.

De tandarts heeft mijn linker onderkaak verdoofd en gereinigd. De voortanden vond ik geen pretje, maar goed even slikken en weer door gaan.

Nadat de tandarts mijn gebit gereinigd had werd mijn linker ondergebit gepolijst. Tevens heb ik een anti biotica kuur gekregen voor 5 dagen en moest nog extra perio aid gel aanschaffen. De napijn is niet zo prettig. Ik voel het nog goed. Ik heb zonet een pijnstiller ingenomen en hopelijk wordt de napijn dan minder.

Over 2 maanden moet ik weer terug komen bij de tandarts om te kijken of de behandeling aangeslagen is en of ik mijn gebit goed bijgehouden heb. Ik ben reuze benieuwd.

Ik ben wel super blij dat de reiniging nu klaar is. Het begon me tegen te staan. Elke week een behandeling, maar ben wel super trots dat ik het gedaan heb :D
di, 11/27/2012 - 19:30 Permalink
advies

Bedankt voor de verslaggeving over het verloop van de behandeling. Het kan voor mede parodontitis patiënten van waarde zijn om hier mee te lezen. Heel goed dus dat we op de hoogte worden gehouden.
wo, 11/28/2012 - 22:53 Permalink
Noortje

Ik dacht ik zal eens even kijken naar jouw geschiedenis op dit forum en je hebt ook al heel wat voor je kiezen gehad. Lijkt me echt geen pretje bijna wekelijks bij de tandarts te zitten.

Ik hoop voor je dat er vooruitgang geboekt wordt en je je tanden op deze wijze kunt blijven behouden want niemand wil een kunstgebit toch.
vr, 11/30/2012 - 21:46 Permalink
Geinteresseerde12

Vandaag heb ik mijn nacontrole gehad. Ik was reuze benieuwd. Eerst ging de tandarts mijn pockets weer opmeten. Er waren nog 4 pockets en de rest zag er goed uit :D Ik had er namelijk 28 :oops:
De tandarts heeft meteen de pockets weer schoongemaakt en moet over 3 maanden weer terug komen.
Tevens zijn mijn tanden weer gepolijst. Ik ging met een goed gevoel naar huis.
wo, 01/23/2013 - 21:28 Permalink
Geinteresseerde12

Vandaag de nota ontvangen van mijn herbeoordeling met parodontiumstatus en kort constult nazorg

T32 Herbeoordeling met parodontiumstatus, na initiele tandvleesbehandeling
T51 Kort consult nazorg tandvleesbehandeling
Totaal euro 172,77

Ik blijf het lastig vinden om achterste kiezen schoon te houden. Ik kan er heel moeilijk bij. Tandenborstel er flink op zetten, tandenstoker knakt soms wel eens :oops: en met verband erachter flossen blijf ik moeilijk zitten. Ik kom gewoon mondruimte tekort.
Tandarts heeft het keurig uitgelegd alleen het lukt me niet, blijf het proberen, maar ik zit gewoon verkeerd gevoelsmatig.

Heeft er iemand nog tips?
za, 02/02/2013 - 19:34 Permalink
Lieneke

Mond goed ontspannen houden, niet te ver open doen. Als je eerst de makkelijke stukken stokert, wordt de stoker wat flexibel en kan je hem een beetje buigen. Of je pakt een ragertje met een handvat, zoals die van Curaprox. Die heeft hele kleine ragers die lekker stevig zijn met een lang handvat.
za, 02/02/2013 - 19:40 Permalink
Sanne030

Als antwoord op door Geinteresseerde12

Bedankt voor deze verslagen over het verloop van de behandelingen van die rot Parodontitus.
Ik start volgende week met mijn eerste behandeling hiervoor.
En ben blij dat ik door u ervaring al vast wat meer voorbereid ben.
Dank hiervoor...

Gr. Sanne
di, 01/28/2020 - 13:04 Permalink