1 foto bij 8,5 wk zwangerschap

Author:
Klara77
Posted:
di, 10/02/2012 - 18:22
Vandaag onverwacht bij de de tandarts terecht gekomen met ontzettende pijn in mijn bovenkaak. De tandarts deed heel erg haar best om zonder foto vast te stellen wat er loos was, maar kwam er toch niet uit. Doorlopen met een vermoedelijke ontsteking was geen optie dus toch besloten een foto te maken, ondanks dat ik zwanger ben. Ze hadden geen loodschort, omdat daar blijkbaar nogal veel discussie over is.
De foto moest r boven gemaakt worden en ze heeft express de buis omhoog gericht en mijn hoofd wat gedraaid om bij mijn buik weg te blijven. Ik ervaarde dat als zorgvuldig te werk gaan. Daarna bleek er toch een fikse ontsteking te zitten dus een wortelkanaalbehandeling was onvermijdelijk. Ze heeft verdoofd met de verdoving die wel toegestaan is bij zwangerschap.

Ik maak me natuurlijk toch een beetje druk om die foto nu. Kan iemand die er verstand van heeft me toch nog even uitleggen hoe het nu zit met straling en hoeveel zorgen ik me moet maken?
Ik heb express mijn armen voor mijn buik gevouwen, zou dat nog wat uitgemaakt hebben?

Groetjes, Klara
vV

niet te druk om maken. straling van 1 foto is zo beperkt , veel beperkter dan allerlei straling uit de omgeving die we krijgen.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=393 een 10 jaar oud topic hierover. Je zit net op het randje meteen dikke 2 mnd zwangerschap. Dat de tandarts geen loodschort of nekkraag (is al voldoende om strooistraling af te schermen) heeft begrijp ik alleen niet. In dit soort situaties misschien niet nodig, maar baat het niet schaadt het ook niet.
In dit geval is een duidelijke goede afweging gemaakt, de foto had prioriteit boven mogelijk missen van een ontsteking in het lichaam, wat ook niet goed is voor de zwangerschap.
do, 10/04/2012 - 10:03 Permalink