Tips voor mensen die bang zijn voor de tandarts

Author:
minique
Posted:
za, 05/21/2005 - 07:37
Tandartsangst overwinnen: het kan!


Als je bang bent voor de tandarts, weet dan dat je niet de enige bent. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat maar liefst 80% van de Nederlanders weleens bang is tijdens een behandeling. De meeste mensen blijven ‘netjes’ elk (half)jaar controle komen, maar er is een groep van (naar schatting) tussen de 500.000 en 800.000 mensen in Nederland die extreem bang zijn voor de tandarts. Het zijn jongeren en ouderen, in elke sociale klasse en zowel laag- als hoogopgeleiden. Veel van de mensen die extreem bang zijn voor de tandarts gaan helemaal niet meer naar de tandarts. Het komt ‘even’ niet uit, omdat je het druk hebt, je ‘vergeet’ een nieuwe afspraak te maken, etc. Voor je het weet verstrijken er jaren en de drempel om te gaan wordt steeds hoger. Want omdat je al zo lang niet bent geweest, weet je dat de kans groter is dat er heel wat mis is met je gebit.

Angst kan vaak worden teruggevoerd tot negatieve ervaringen, vaak in de jeugd. De schooltandarts, bijvoorbeeld, wordt vaak als oorzaak genoemd. Ook pijnlijke of negatieve ervaringen bij een tandarts in het (recente) verleden kan aanleiding zijn voor het ontstaan van angst, net als het gevoel hebben de controle te verliezen. Schaamte, onwetendheid en angstaanjagende verhalen van familie, vrienden of in kranten/tijdschriften spelen eveneens een rol bij het ontstaan en in stand houden van tandartsangst.

De tandartsen van nu kijken gelukkig veel meer naar de hele persoon en niet alleen naar het gebit. Veel van hen begrijpen de angst wel degelijk. Daarom is het niet altijd nodig om op zoek te gaan naar een speciale angsttandarts. In extreme gevallen kan men terecht bij een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde. Dat kan echter alleen met een verwijzing van de eigen tandarts of de huisarts! Tegenwoordig zijn er ook kliniek waar men zich onder narcose kan laten behandelen. Ook een behandeling met lachgas is een mogelijkheid. Hierdoor onderga je de behandeling iets relaxeter terwijl je wel gewoon ‘bij’ bent.

Als je al lang niet bent geweest, is het goed om te bedenken dat tandheelkundige behandelingen niet meer zijn zoals in de tijd van de schooltandarts. Er is sindsdien veel verbeterd, en dit gaat nog steeds door. Er is heel veel mogelijk om het gebit weer in goede conditie te krijgen en vrijwel elke behandeling kan goed verdoofd worden.

Hieronder volgen enkele tips voor mensen met tandartsangst:

* Erken de angst en stop hem niet weg. Neem iemand in vertrouwen (je partner, een goede vriend(in), familielid of collega). Mensen met tandartsangst schamen zich daar vaak voor. Realiseren dat je niet de enige bent die bang is voor de tandarts kan al helpen het ‘taboe’ te doorbreken. Erover praten kan helpen.

* Besef dat je ook over angst heen kunt komen. Angst is aangeleerd en dus kan je het ook afleren.

* Wacht niet tot het moment dat er problemen zijn met je gebit. Starten met het bouwen van een relatie met een tandarts voordat er problemen ontstaan is altijd beter. Het zorgt ervoor dat je minder snel klachten krijgt en mochten er tussen twee controles door toch problemen ontstaan, dan is de drempel om naar een tandarts te gaan veel lager dan wanneer je ook nog naar iemand moet die je niet of nauwelijks kent.

* Zorg dat je een tandarts hebt die goed met angstige patiënten overweg kan. Het is belangrijk dat je je bij hem/haar op je gemak voelt. Ga eventueel op zoek naar een ander als je het gevoel hebt dat jouw tandarts jouw angst niet begrijpt. Zoek een tandarts die aardig is, begrip heeft, geduldig en bekwaam is en zich iedere keer wil inzetten om de behandeling goed te laten verlopen. Vraag aan bekenden (vrienden, familie, buren, collegae) of zij iemand kennen die aan deze omschrijving voldoet.

* Vertel de tandarts dat je bang bent. Als je het niet vertelt, kan hij/zij er ook geen rekening mee houden. Doe dit bij voorkeur voordat je in de stoel plaatsneemt, dat praat vaak iets gemakkelijker. Neem een briefje mee waarop je alles hebt geschreven wat je wilt vertellen of vragen. Zo voorkom je dat je later buitenstaat met het idee dat je nog iets had willen zeggen/vragen. En mocht je niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun hem/haar altijd nog het briefje in de handen drukken.

* Spreek bij het eerste consult af dat er alleen wordt gekeken. Probeer uit te vinden wat voor een persoon de tandarts is en voordat je in de stoel plaatsneemt. Verwacht niet dat de angst (die vaak over een lange periode is opgebouwd) binnen de kortste keren weg is. Zelfvertrouwen moet stap voor stap opgebouwd worden.

* Maak thuis een briefje met alles wat je de tandarts wil zeggen of vragen. Dit geeft je houvast tijdens het gesprek met de tandarts en mocht je door alle emoties niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun je hem/haar altijd nog het briefje geven.

* Neem, als je dat prettig vindt, je partner, familielid of een goede vriend(in) mee om je te steunen.

* Voor een behandeling spreek je met je tandarts een signaal af waarmee je duidelijk maakt dat je even wilt stoppen. Dat kan zijn omdat de behandeling pijn doet en er (meer) verdoving nodig is, maar ook omdat je gewoon een pauze nodig hebt. Het opsteken van een hand is daarbij het meest gebruikte teken. Maak er ook gebruik van en denk niet bij jezelf ‘ach, laat maar; het is waarschijnlijk zo voorbij.’

* Vaak komt angst voort uit onwetendheid. Als dat bij jou zo is, laat de tandarts dan precies uitleggen wat hij/zij gaat doen en waarom. Meepraten over de behandeling geeft een gevoel van controle. Vraag ook of er alternatieven zijn. Op internet is een schat aan informatie te vinden over de verschillende behandelingen. Maak daar zonodig gebruik van.

* Als je bang bent voor een bepaalde behandeling, praat er dan over met je tandarts. Hij is er dan op voorbereid en kan extra tijd nemen en dingen uitleggen. Ben je bang voor pijn? Sta erop dat de tandarts een verdoving geeft!

* Laat je niet bang maken door allerlei verhalen over behandelingen of tandartsen die je hoort of leest. Een forum als deze is geweldig, maar het geeft wel een vertekend beeld. Besef dus goed dat je vrijwel altijd ‘negatieve’ verhalen hoort, juist omdat het niet helemaal goed is gegaan en juist die keren vragen oproepen. Over behandelingen die wel normaal verlopen, hoor/lees je jammer genoeg maar weinig.

* Probeer jezelf te ontspannen als je in de stoel ligt. Haal rustig adem en probeer aan andere (leuke!) dingen te denken. Neem eventueel voor tijdens een behandeling een walkman mee, zodat je afleiding kunt vinden in je favoriete muziek.
Oefen thuis alvast ademhalings- en ontspanningsoefeningen, zodat je precies weet wat jij prettig vindt.

* Er zijn middelen die je kunnen helpen iets rustiger te blijven. Oxazepam bijvoorbeeld, dat op voorschrift (huisarts, in dit geval ook de tandarts) te verkrijgen is. Vrij te verkrijgen zijn middelen op natuurlijke basis, zoals bijv. met valeriaan, maar ook hiervoor geldt: nooit zomaar slikken, ook niet ‘omdat het plantaardig is en dus geen kwaad kan!’

lees ook:angst ontstaan in de jeugd https://www.tandarts.nl/mondzorg/angst/angst-voor-tandarts-ontstaat-tij…
patriciavankoll

Juist heel erg mooi deze tekst over angst kun je overheen komen!!!!!

Heb hem echt even gelezen, want ik wil niets liever dan weer een mooi gebit, maar niks in de tekst heeft me er toe gebracht morgne ochtend te gaan bellen. Zo als ik al weer 6 jaar voorneem. ben al ruim 9 jaar niet bij de tandarts geweest. op mijn 21ste in het ziekenhuis geweest op de tandheelkunde in Groningen. Heel duidelijk aangegeven dat ik een extreme angst heb. Heb bijna een jaar gewacht op de afspraak! Kom ik daar met knikkende knieeen bijna flauwvallend. Ga ik helemaal niet naar een angst tandarts, maar een af andere Belgische tut hola die mijn angst maar stom vind en vind dat ik gewoon (jahhhhhhhhh GEWOON) in de stoel moet gaan zitten.Sindsdien niet meer gebeld met een tandarts. Had ik eindelijk de stap gezet. Verprutst zo'n een het weer.
Ondertussen moet mijn gebit er gewoon helemaal uit dat is mij wel duidelijk! Das dan weer mijn eigen schuld, maar ja eruit moet het, maar heb er erg veel vragen over.
Wie weet voor mij een oplossing!
do, 03/10/2011 - 22:32 Permalink
Spookje

Ik ben ook al geruime tijd niet meer geweest, ondertussen zo'n 100 km verder verhuist. En vorig jaar 2 kiezen moeten laten trekken omdat ik verging van de pijn. Toen ik klein was heb ik een keer met klasgenoten op glasbakken gesprongen en daarbij op mn voortanden gevallen, deze is dus aangemaakt, nu kreeg ik vanavond echter het gevoel dat er een stukje af is, keek in de spiegel en inderdaad. Dus maar op zoek naar een angst tandarts in de regio. Ik kwam met googlen bij 1 hier vlakbij, dus mailtje gestuurd met de vraag hoe zij met angst omgaan. Gezien het zondag is vermoed ik morgen op zn vroegst pas antwoord.
Ik denk dat ik me toch maar eens over mn angst ga heen zetten en weer moet gaan, want steeds met pijn en nu dan met een scherp hoekje is geen pretje. Ik hoop dat ik snel antwoord krijg en een afspraak kan maken.


Dit schreef ik juli 2010, nu sinds een paar maanden terug (begin juni) de stap gemaakt en naar de tandarts geweest, vandaag de 2e behandeling gehad. Ik ben toch wel erg blij dat ik de stap gemaakt heb, mn voortanden zijn sinds vandaag weer netjes recht en heel.
Helaas is er tussen vorig bericht en werkelijk gaan ook nog een kies gebroken en die is vandaag getrokken, dat is nog een beetje irritant maar het valt mee.

Deze tandarts gebruikt narcose en die was vandaag helemaal doorgetrokken naar mn neus, maar heb er zeker geen spijt van.
Dus voor mensen in de regio Den Haag raad ik deze zeker aan.
do, 07/26/2012 - 20:26 Permalink
oma beertje

klopt helemaal ,maar waar vind je vandaag nog zo een tandarts zoals vroeger?die alles zelf deed???? sinds ik een andere moest is het hopeloos geworden en gebit naar de filistijnen zit nu met de brokken en is er weinig nog te doen en liggen in die stoelen is voor mij een ramp met zware botontkalking in de rug en je drukt je natuurlijk ook tegen die leuning ben er al een keer door van de kaart geweest was in Spanje ambulance stond al voor deur sinds die heb ik schrik om nog in zo een stoel te gaan liggen want ik draag zo een rugbrace en geloof me is geen lolletje,heb trouwens al jaren een ontsteking waar jaren terug een wortelkanaal behandeling is gedaan Tand getrokken nu 2jaar geleden volgens mij zit die ontsteking er nog dus want ik voel het nog steeds niet fijn dus zelfs huisarts is geen vertrouwenspersoon meer men denkt te veel alleen aan geld tegenwoordig 2008 overleed mijn man dokter kwam zou volgende week terugkomen moet hem nog zien!!!
was net een nieuwe dokter mijn man was zijn eerste helaas overleden patient dus mijn vertrouwen is op nul
ma, 07/30/2012 - 22:40 Permalink
Lettie1988

Ik hou zelf ook totaal niet van naar de tandarts gaan. Ik had vroeger een tandarts die totaal niet vriendelijk was en niet uitlegde wat hij ging doen. Als kind ervaar je dit dan als niet prettig. Gaatjes werden gevuld zonder verdoving wat ik als erge pijn ervaarde. Meestal kwam ik met erge pijn terug van de tandarts terwijl ik zonder pijn erheen ging. Met als gevolg dat ik dus niet meer naar de tandarts ging. Totdat ik op een gegeven moment dus wel pijn kreeg en ik dus wel moest. Ik ben toen naar de spoeddienst gegaan en heeft mijn moeder uitgelegd dat ik bang was, ze hielden hier goed rekening mee en dat bezoek ervaarde ik als prettig ookal had ik daarna weer 3x zoveel pijn. Ik ben daarna bij die tandarts gebleven maar ik hou er nog steeds niet van maar ik heb er nu wel van geleerd dat als je niet gaat je later met veel grotere problemen zit. Ik probeer het nu wel goed bij te houden maar soms heeft de angst de overhand. Momenteel loop ik al 2,5 week met verschikkelijke pijn en ben ik in die 2,5 week al 4 of 5 keer bij de tandarts geweest. Ondanks mijn angst ben ik blij wanneer ik terecht kan met deze pijn! :smt003
do, 08/02/2012 - 06:33 Permalink
Flow

Het belangrijhkste bij angst lijkt me een vertrouwensband. En niet alle tandartsen kunnen die opbouwen. Maar de meeste wel.


dat denk ik ook, ik was eerder ook bang voor de tandarts, en nu minder. Dat komt 1) omdat ik mijn tandarts vertrouw, 2) omdat ik zelf assertiever ben geworden. Vroeger onderging je alles maar, nu heb ik het gevoel dat ik inspraak heb. Als ik iets niet wil kan ik gewoon weglopen (doe ik natuurlijk niet, maar de realisatie dat dat kan doet me goed)

wat voor mij heel erg werkt is hetvolgende: ik zeg tegen de tandarts: '' u weet dat ik bang voor de tandarts ben' (tandarts weet dat dan dus) en dan zeg ik 'het helpt voor mij als..." (in mijn geval is dat als hij zegt wat hij gaat doen, dus niet maar gewoon een beetje porren, maar zeggen, nu geef ik een prik, nu ga ik de kies trekken, nu ga ik er een extra slangetje voor de afzuiging erbij doen en zo verder) Omdat hij weet dat ik wil weten wat er met me aan het gebeuren is doet hij dat dus ook. Dat maakt het niet alleen makkelijker en voorkomt dat ik me verschrik maar dat geeft ook het gevoel van vertrouwen: de tandarts doet zijn best om het makkelijk te maken.

Inmiddels bij de praktijk waar ik nu ben ben ik bijna over mijn tandarts angst heen.

Flow
do, 08/02/2012 - 11:52 Permalink
loupgarou

heey ik ben lindsay en ik ben 14 jaar
ik ben nu al 2 jaar niet meer bij de tandarts geweest
ik heb zo'n angst voor ze en allemaal die ik gehad heb begrepen mijn angst niet
ik heb zelf 3 mannelijke tandartsen onder de gordel getrapt en gebeten in hun handen dat ze weg gingen ze hebben me met 6 man vast moeten houden en vast moeten binden op de stoel anders was ik los gekomen en de praktijk uit gevlucht en weggerent zo van :smt018 je komt niet bij me in de buurt met die apperaatjes van je en ja ze wouden niet luisteren en toen heb ik ze goed auw gedaan die hebben de littekens van mij in hun handen en armen staan! :D :D :D :D
za, 09/15/2012 - 09:53 Permalink
Lampie

Ik ben ook een grote angsthaas, mijn angst is een stuk minder nu ik onderstaande dingen doe:

* lees het boek "omgaan met emoties" van P. Klijne. Staan oefeningen in die je angst doen wegnemen. Werkt ècht!
* doe etherische olie basilicum en/of sinaasappel op een tissue en inhaleer regelmatig (voor die tijd of in de wachtkamer)
* rescuesprays etc. gebruik ik ook
* een hele of halve valium
* buikademhaling
* positieve affirmaties
* luister naar conferences. Lijdt beter af dan muziek. Je moet echt luisteren dus ben je daar met je gedachten. Desnoods een luisterboek.
Ik luister vaak naar Wim Kan of Sonneveld. Moet zelfs vaak lachen in de stoel...................
en last but not least: zèg het tegen je tandarts. Je hoeft je nergens voor te schamen en zo kan er rekening mee gehouden worden.

Hoop dat iemand wat aan mijn tips heeft!
do, 01/10/2013 - 22:50 Permalink
andrea310

Extreem bang voor tandarts


Ik ben een vrouw van 31 jaar en heb een groot probleem met mijn gebit. Ik ben de laatste 10 jaar niet meer naar de tandarts geweest, want ik ben echt doodsbang. Zelfs als ik er nu over typ dan breekt het zweet me uit. Maar ondanks mijn angst besef ik nu wel dat er iets aan mijn gebit moet gebeuren, want zo kan het niet langer. Op zich doet het niet veel pijn maar ik wil ook een keer lachen op een foto of als ik met mensen praat. Nu probeer ik dat zoveel mogelijk af te schermen. Ik heb het vaak zat geprobeerd om een afspraak te maken en dan te gaan maar het lukt me gewoon niet! Verder zit ik in de schuldsanering en heb niet veel geld te besteden en een tandartsverzekering heb ik niet. Heb wel een basisverzekering maar verder niet. Ik moet eerst mijn schuld uit het verleden aflossen voordat ik een tandarts verzekering kan afsluiten. En dat kan nog wel jaren duren maar zolang kan ik niet wachten. Is er iemand die tips voor mij heeft om mij van mijn probleem af te helpen?
di, 04/23/2013 - 21:30 Permalink
Alexandra11

Ik was 18 jaar niet geweest...

Er is in tussen zoveel veranderd bij de tandarts, dat je het echt niet meer kunt vergelijken met 18 jaar geleden. Wat me opviel is dat de tandarts "boor" bijna fluisterstil was geworden. In vergelijking met vroeger, was dat echt een gillend schril geluid. Ook de verdoving (naald) was een makkie in vergelijking met vroeger.

Mijn tips: Blijf kalm, ga vroeg naar bed voor de behandeling, spreek een signaal af met je tandarts als je even wilt pauzeren. Stel het niet uit want je maakt de vrees alleen maar erger in je hoofd, drink geen koffie voor een behandeling, sport niet voor een behandeling. Neem eventueel ibuprofen een half tot een uur voor de behandeling, dit voorkomt redelijk wat napijn.

En... beloon jezelf als je er bent geweest!
do, 06/05/2014 - 16:29 Permalink
Lifesgood

Fijn dat dit forum bestaat! En wat veel tips :D
2 weken geleden ben ik voor het eerst in 7 jaar weer naar de tandarts geweest.
Helaas moet ik alle 4 verstandskiezen laten verwijderen, :cry: .
Geen idee wat ik ervan moet verwachten, met verdoven ben ik helemaal niet bekend en slapeloze nachten heb ik er nu al van.
28 juli is D-day.
wo, 07/16/2014 - 01:02 Permalink
tingobop

vroeger was ik als kind erg bang voor de tandarts.ik ging toen nog naar de schooltandarts. en dit was zeer verkeerd omdat de kinderen die geweest waren de anderen bang maakten in de klas als ze weer binnen kwamen met getrokken kiezen etc...als je nog niet geweest was en die auto de andere dag alweer voor school zag staan werd je gelijk weer bang. daarna naar de gewone tandarts gegaan in eigen tijd en dat voelde gelukkig al beter aan.maar de techniek is nu ook wel veel beter dan 20 jaar geleden.ik ga met plezier naar de tandarts als ik ergens last van heb, is dat niet het geval en er moet toch een gaatje geboord worden dan is dat vervelend omdat je er op dat moment geen last van hebt. maar je moet wel 2 x per jaar naar de tandarts blijven gaan .ik kan me goed voorstellen dat als je Bv 5 jaar niet gaat dat je er dan meer tegenop ziet om te gaan dan dat je regelmatig komt
vr, 02/20/2015 - 12:46 Permalink
biancka

Mijn angst is weer helemaal terug nu er een wkb boven mijn hoofd hangt en ik moet zeggen dat ik na het overstappen naar mijn huidige tandarts een aantal jaren redelijk rustig naar de tandarts ben gegaan (zelfs afgebroken kies etc zonder verdoving laten maken) maar nu ik sinds vorig jaar sept/okt weet dat ik weer een wkb moet ondergaan ben ik een wrak. :smt010 Ik heb alle suggesties in het eerste berichtje al geprobeerd maar deze angst is zo erg.......het helpt allemaal niet. Mijn man gaat woensdag mee naar de controle anders ga ik echt niet !! Ik heb al gezegd dat ik de wkb alleen onderga als ik dormicum krijg of onder narcose, zo erg is het :(
vr, 06/05/2015 - 20:13 Permalink
biancka

Is er iets bijzonders met de tand dat er een wkb in gaat?
Als er een dode zenuw in zit is het prima te verdoven.
En dat verdoven is natuurlijk alleen omdat wij vaak het tandvlees raken bij zo'n behandeling.


Volgens mijn tandarts zit er een ontsteking aan het einde van de wortel en moet er dus een wkb gedaan worden. Ik had vorig jaar ook echt heel veel pijn dus er was wat mis maar na een week was de pijn weg en toen had ik zoiets van.......wkb is niet meer nodig maar de tandarts vind dat niet zo'n goed plan.

Ik weet niet wat mijn vorige tandarts dan heeft gedaan waardoor ik echt ongelooflijk veel pijn had met de wkb. Heb echt liggen schreeuwen........ben daarna ook nooit meer teruggegaan naar die tandarts. Vertrouwen was weg en hij had me ook redelijk gekleineerd toen ik in de stoel lag (gelukkig was mijn man erbij anders had hij me nooit geloofd).
za, 06/06/2015 - 21:20 Permalink
Newtan

Hmm. Dan is de zenuw binnenin de wortel dood. Maar 70% van de zenuw zit tussen de wortel en het bot. En daar zit gevoel in. Vandaar de verdoving.

Overigens realiseren de allermeeste collega's zich wel dat jij een mens bent. Dus die enkeling zal je even moeten zien te mijden.
Ga daarin samen met je man gewoon op jullie gevoel af
za, 06/06/2015 - 23:58 Permalink
biancka

Hmm. Dan is de zenuw binnenin de wortel dood. Maar 70% van de zenuw zit tussen de wortel en het bot. En daar zit gevoel in. Vandaar de verdoving.

Overigens realiseren de allermeeste collega's zich wel dat jij een mens bent. Dus die enkeling zal je even moeten zien te mijden.
Ga daarin samen met je man gewoon op jullie gevoel af


Wat nu heel vervelend is is dat deze tandarts zichzelf aankondigde als DE angsttandarts van de omgeving en dat je zelfs lachgas kon krijgen tijdens een vervelende behandeling. Dit sprak mij als angsthaas heel erg aan en daarom ben ik bij hem patient geworden. Toen het tijd was voor de wkb kreeg ik geen lachgas en hij was allesbehalve meelevend. Dit heeft mij heel erg gekwetst omdat hij wist dat ik extreem bang ben voor de tandarts. Dus ja.......na zijn wkb behandeling was ik eigenlijk weer terug bij af (en misschien er nog wel erger aan toe). Mijn huidige tandarts is hartstikke aardig en ik moet zeggen dat hij ook echt begrip heeft voor mijn situatie........alleen heeft zijn voorganger het zo verpest dat ik echt geen wkb meer durf te ondergaan :(
zo, 06/07/2015 - 13:30 Permalink
Newtan

Nou ehhh. Lekker dan. Een oplichter.
Zet gewoon op FB, Instagram en vertel het verder. Aan de paal nagelen.
Komt hij via deze tandarts.nl website als sterk aanbevolen? Dan kun je het hen ook melden.

Dit zie ik niet vaak gelukkig.
De verhalen die je hier op het forum ziet zijn natuurlijk wel allemaal bijzonder, daarom staan ze er ook.
Maar realiseer je wel dat er ongeveer 5000 wkb per dag in NL gedaan worden. De meesten goed verdoofd.
ma, 06/08/2015 - 22:49 Permalink
biancka

Nou ehhh. Lekker dan. Een oplichter.
Zet gewoon op FB, Instagram en vertel het verder. Aan de paal nagelen.
Komt hij via deze tandarts.nl website als sterk aanbevolen? Dan kun je het hen ook melden.

Dit zie ik niet vaak gelukkig.
De verhalen die je hier op het forum ziet zijn natuurlijk wel allemaal bijzonder, daarom staan ze er ook.
Maar realiseer je wel dat er ongeveer 5000 wkb per dag in NL gedaan worden. De meesten goed verdoofd.


Ik heb nog niet gecheckt of die tandarts hier op het forum aanbevelen word. Ik ga het zeker nakijken want als echte angsthaas moet je daar absoluut niet naartoe !

5000wkb per dag ?!?! Pffffff, schiet spontaan in de zenuwen. Gisteren ben ik bij de tandarts geweest voor controle en dat ging gelukkig goed. Er is een foto gemaakt en er is geen verandering te zien. Enige wat moest gebeuren was tandsteen verwijderen en de mondhygieniste had een plekje vrij dus kon gelijk doorlopen. Nu over een half jaar weer terug en maar hopen dat de angst minder word en dat ik uiteindelijk toch een wkb durf te laten doen. Zou het leven een stuk makkelijker maken.
do, 06/11/2015 - 12:41 Permalink
anne3015

Als antwoord op door Ilse1978

Ik wil Lord Bubuza bedanken voor zijn hulp bij het herstellen van mijn huwelijk ... Het begon allemaal toen ik mijn man, een kind na 10 jaar kinderloos huwelijk, niet kon verdragen ... Het kwam zover dat mijn man het beu was en vertrok het huis, ik huilde naar een vriend die me aan Lord Bubuza introduceerde omdat Lord Bubuza haar hielp haar man terug te nemen toen hij haar verliet voor een andere vrouw ... Ik vertelde Lord Bubuza het probleem dat ik doormaakte en hij vertelde me dat mijn man zal terugkomen op mijn smeekbede om hem terug te nemen binnen 12 tot 16 uur en dan zal ik zwanger zijn. Ik volg strikt alle instructies van Lord Bubuza en heb alles gedaan wat hij me heeft verteld. Het was een grote schok voor me toen ik deed wat Lord Bubuza me vertelde. Mijn man kwam 14 uur later terug en huilde en smeekte me om vergeef hem wat ik deed. In minder dan twee maanden kreeg ik een babyjongen en droeg ik hem. Vandaag ben ik weer gelukkig omdat mijn vreugdevolle huwelijk werd hersteld door Lord Bubuza. Heeft u problemen, neem dan contact op met Lord Bubuza via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of via de website: http://Lordbubuza.website2.me of Bel en via WhatsApp: +1 518 558 5109
wo, 08/08/2018 - 00:57 Permalink
alfonsovazquez141

Als antwoord op door biancka

Hallo kijkers online, ik ben Alfonso Vázquez en ik ben hier om mijn getuigenis te geven over hoe ik werd geholpen om mijn vrouw terug te krijgen. Ik was een cheat en mijn vrouw betrapte me verschillende keren. Ik probeerde mezelf te repareren en elke keer belandde ik keer op keer vals spelen. Ik denk dat ik niet besefte wat ze voor me betekende totdat ze me met rust had gelaten. Ik begon een manier te vinden om haar terug te krijgen, maar niets leek perfect te werken totdat ik een artikel tegenkwam over Heer Zakuza die wereldwijd veel mensen hielp om hun relaties terug te krijgen. Ik nam contact met hem op via zijn WhatsApp-nummer via + 1 740-573-9483 en hij verzekerde me dat mijn vrouw binnen 48 uur bij mij terug zou komen met zijn krachtige magie en ik betaalde 410 euro voor de materialen die nodig waren voor het werk. Verrassend genoeg kwam mijn vrouw na 2 dagen terug naar huis en zei dat ze nog steeds van me houdt en ik heb gezworen haar nooit meer te bedriegen. Allemaal dankzij Lord Zakuza. WhatsApp hem via + 1 740-573-9483 of e-mail hem via: lordzakuza7@gmail.com
Attach
do, 09/03/2020 - 15:14 Permalink