dry socket en blootliggend kaakbot, pijn.

Author:
ikke78
Posted:
do, 08/09/2012 - 21:10
Hoi beste mensen,

er is 12 dagen geleden alveolitis geconstateerd na het trekken van een grote kies onderin.
De eerste week heb ik niet kunnen slapen of ook maar iets doen door de pijn. Nu is het dag 12 en hoewel het slapen wel wat beter gaat heb ik nog steeds erg veel pijn. Heb al diclofenac geprobeert met paracetamol met codeine en temazepam om wat beter te slapen. Vandaag weer naar de tandarts geweest en deze heeft tramal voorgeschreven. Verder spoel ik de wond schoon met waterstofperoxide (vanaf afgelopen zondag), daarvoor gebruite ik zout water en chloorhexedine. Ben ondertussen 6 kilo kwijt en was al niet de dikste.
Er is een foto gemaakt om botsplinters uit te sluiten, wond ziet er schoon uit zegt de tandarts. De wond is niet ontstoken geweest en nu dus ook niet, heb geen vieze smaak gehad of pus gezien en mijn mond kan gewoon open. Er ligt wel een stukje kaakbot bloot door de alveolitis, het is ook een groot gat.
Mijn tandvlees is wel nog steeds wat onstoken of geirriteerd en als ik tegen mijn kaak duw via de wang doet dit nog steeds een beetje zeer.
Mijn vraag is, gezien er verder geen tekenen zijn van ontsteking, waarom het dan nog steeds zo pijn doet. Is dit puur door het kaakbot wat blootligt?
En gaat de pijn pas weg als de wond dicht is, dus het kaakbot niet meer wordt blootgesteld? Dat kan nog weken of zelfs maanden duren dan :(
Ik lees steeds dat het met ongeveer 1 a 2 weken toch wel zo'n beetje over moet zijn, maar wordt daar dan een onsteking mee bedoelt van de wond of de pijn van het blootliggende kaakbot?
De tandarts weet het eigenlijk niet echt en vindt het vervelend dat hij verder niets kan doen.
Ik ben ondertussen weer aan het werk gegaan, maar ik werk in een verpleeghuis met mensen met dementie en rustig aan doen is er niet bij. Ik moet de hele dag veel praten, herhalen en tillen en ook dat doet erg pijn. Hoe lang moet ik dit nog volhouden? Help help, als er iemand is die weet wat te doen of wat ik kan verwachten.
Hoe weet ik of het uberhaupt aan het genezen is?
Kan iemand hier wat over zeggen, het is erg moeilijk zo :(

Heidi.
mecánico para …

Het is niet het blootliggen van bot wat zeer doet,. Het gevoel komt uit de botlaag die afsterft af. Dat is een necrose, ontstaan door diverse factoren. De verdoving met de vasoconstrictie (bloedvat vernauwen),de druk op de kaak (compressie) kan kneuzing geven. De kies zelf kan vergroeiing hebben waardoor er iets meer kracht nodig was dan normaal, het gebrui van medicijnen of onderliggend lijden kan meewegen. Krtom, het is niet 123 te zeggen. Herstel is normaal na een week of twee, maar soms duurt het echt langer. Overigens is het moeilijk manouvreren in die wond. Ik heb in al di ejaren 1 x een gaasje vaseline met lidocaine ingesloten, voor de pijnstilling. Vroeger kocht je een doosje apernyl en sloot dat in, een kegeltje met acetylsalicylzuur wat pijnstillend werkte (lokaal) en de doorbloeding verbeterde. Eigenlijk kan je achteraf niet veel. Teleurstellend hè.
Eén voordeel, je hebt de langste tijd wel gehad.
Wat ik wel zou. Doen is als de klacht afneemt te blijven spoelen in dat wondje, de waterstof peroxide 1,5% doet veel aan opruiming van bacterien die niet tegen zuurstog kunnen en bruist de toplaag mooi schoon. Moet je redelijk hard inspuiten is mijn idee, dus pas wel op, want et hard is ook geen fiesta.
do, 08/09/2012 - 22:10 Permalink
ikke78

Bedankt voor de reactie, wordt zeer op prijs gesteld.
Nou teleurstellend.. eigenlijk hoopgevend, want ik was bang dat het misschien nog heel erg lang zou kunnen gaan duren (weken of maanden).
Uit uw verhaal begrijp ik dat dat in ieder geval niet de verwachting is, gezien ik de langste tijd wel gehad zou hebben, dus hopelijk geen maand??? :roll:
Verder is de uitleg over de necrose helder, nu weet ik waarom ik pijn heb, vind ik ook prettiger om de een of andere reden.
Het uitspoelen en schoonhouden van de mond doe ik zo zorgvuldig mogelijk en zal dit ook zeker volhouden totdat het dicht is, kost wel veel tijd en doet ook nog steeds behoorlijk zeer.

Groeten,
Heidi
do, 08/09/2012 - 22:29 Permalink
mecánico para …

Ik heb noog nooit een nasleep van alveolitis gezien die langer duurde dan drie weken. Maar wat ik zeg, nazorg loopt lang door en ineens is het ingroei van tandvlees zichtbaar. Overigens is een controle achteraf wel goed, de oorzaak is soms onduidelijk en weet je gewoon niet of er goede bot ingroei is of dat er stiekum een chronische bot ontsteking, (osteomeyelitis) ontstaat. Maar dat komt gelukkig erg weinig voor, maar nazorg is belangrijk, net als geruststelling dat het goed komt.
do, 08/09/2012 - 22:36 Permalink
ikke78

Okee, ik probeer het gewoon maar dag voor dag te nemen en hoop dat uw ervaring dat langer dan 3 weken pijn eigenlijk niet voorkomt bij mij ook gewoon het geval zal zijn :)
Ik ga maar niet googelen op osteomyelitis denk ik...
En inderdaad, de geruststelling van mensen die het kunnen weten doet goed.

Wederom dank.
do, 08/09/2012 - 22:49 Permalink
ikke78

Hoi, daar ben ik toch maar weer..
we zijn nu weer een week verder en het lijkt allemaal maar niet op te houden.
De alveolitiswond lijkt nog steeds niet te genezen, ik zie geen verschil met een paar weken terug. Ik sprak op mijn werk een tandarts (degene die ook de alveolitis heeft geconstateerd) en vroeg haar om nog even naar de wond te kijken. Ze duwde hard tegen de zijkant van de wond in de kaak, dus bij mijn wang en dat deed ontzettend zeer. Ik vertelde haar van het verhaal van de necrose en ze zei dat dat niet de pijn gaf maar had het over een botlamel??
Het spoelen van de wond is nog steeds gevoelig, maar wond is wel schoon.
Verder heb ik nog steeds last van de kies, hoektand en tand ernaast, zijn gevoelig voor aanraking. Ook kan ik mijn kaken niet goed op elkaar zetten, want ik raak als eerste het kleine kiesje naast de grote kies die getrokken is, alsof die verschoven is ofzo. Ik heb zelf het idee dat die kleine kies misschien daardoor overbelast is, maar ik weet het natuurlijk ook niet. Ik ben twee dagen geleden bij de kaakchirurg geweest en hij heeft het kiesje verdoofd en vroeg of ik nu nog pijn had. Aangezien de pijn op dat moment zo wie zo al meeviel was het resultaat niet overduidelijk. Ik voelde nog steeds pijn met name aan de wang kant van de wond(bot, kaak).
Hij denkt dat de pijn volledig afkomt van het kleine kiesje en dat er een endo gedaan moet worden. Maar ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd..
Ik voel namelijk soms echt de wond en niet het kiesje, ook bij het spoelen reageert de wond nog steeds gevoelig. Soms kan ik niet zeggen waar de pijn vandaan komt, maar soms voel ik of de kies, of de wond. AAngezien ik twee keer eerder een element heb laten behandelen met een endo en deze allebei heb moeten laten trekken ben ik erg terughoudend met het starten van een endo, zeker omdat ik niet helemaal overtuigd ben van het nut ervan in dit geval. Het is een onduidelijke en voor mij erg vervelnde situatie. Als ik actief bezig ben gaat de wond soms ook wat wat kloppen en het kiesje ook. Ik hoorde van de term reverred pain, maar als dit het geval is, komt de pijn dan van de wond naar de kiezen of andersom? Als laatste, bij het kleine kiesje is het tandvlees ook een beetje teruggetrokken aan de kant van de getrokken kies, zou dit ook nog iets zeggen? De zenuw leeft in ieder geval nog op kou.
Er zijn een hoop vragen waar ik als leek al helemaal geen wijs uit wordt. Ik ben erg angstig om rigoureuze behandeling te ondergaan die misschien niet nodig zijn.
Is er iemand die mij kan helpen met een advies? Het spijt me voor het warrige verhaal, maar mijn hoofd is op het moment ook warrig :(

Groet, Heidi
do, 08/16/2012 - 11:03 Permalink
ikke78

We zijn nu een jaar verder en ik kwam deze oude post van mezelf tegen.
Voor de mensen die zoeken op alveolitis zal ik alsnog opschrijven hoe het verder gegaan is.
Ten eerste, alveolitis is geen grapje, het is een van de naarste ervaringen geweest die ik ooit heb gehad.
Het heeft lang, echt weken geduurd voordat ik me weer een beetje mens voelde.
Pijnstillers hielpen niet, bij mij was het een kwestie van wachten en uitzitten.
Een positieve houding helpt, probeer het dag voor dag te nemen, het zal op een dag weer beter gaan, echt :)
Houd de wond goed schoon met een monoject en waterstofperoxide.
Als je het niet vertrouwd, gewoon je tandarts bellen voor advies.
Ik nam van alles mee naar werk, monoject, waterstofperoxide, zout, kruidnageloile en fortimel.
Kruidnagelolie heb ik gekocht bij De Tuinen en verdoofd iets. Dit heb ik toen gevonden via googelen en als je het wilt gebruiken, lees dan eerst hoe je dit moet doen. De fortimel is drinkbare bijvoeding omdat je snel afvalt in zo'n periode en dit is ook niet goed voor je weerstand en genezing (zeker als je al niet zwaar bent). Probeer goed voor jezelf te zorgen, neem voldoende vitamines en probeer genoeg rust te nemen.
Verder had ik zoveel last van de naastgelegen kies en gebied dat ik bij de kaakchirurg ben geweest en een wkb kreeg aangeraden.
Dit bleek bij mij achteraf gezien helemaal niet nodig, met het genezen van de alveoltis is alle andere pijn ook volledig verdwenen en is de kies ernaast levend en gezond. Wees dus wat terughoudend bij pijn in het naastgelegen gebied in de eerste paar weken.
Ik heb veel verse fruitshakes gemaakt met yoghurt en ijs en veel films gekeken in die periode en langzaam is het beter gegaan. Op een dag heb je die monoject ineens niet meer nodig :)
Mocht je een flinke alveolitis hebben, veel sterkte en succes deze tijd, en..het gaat weer over.
ma, 09/16/2013 - 15:08 Permalink
Frank75

Als antwoord op door ikke78

Hier ook. 10 dagen geleden linker verstandskies in onderkaak getrokken. Lag horizontaal en diep, zeer dicht op zenuw. Behandeling duurde klein half uur veel geboord. Na 2 dagen begon pijn hevig toe te nemen ipv af. Onvoorstelbaar hoeveel pijn het begon te doen. Teruggeweest na dag of 4 en alveolitis geconstateerd. Tot die tijd 2400 mg ibu en 4000 mg paracetamol. Pijn kwam er doorheen. Toen maagbeschermers gekregen en diclovenac. Deed niks, tramadol, deed niks. Kon wel janken van de pijn. Uiteindelijk ocycodon na 2 dagen begon dat scherpe randen van pijn te halen gedurende 4 uur. Nu 10 dagen later zijn de pijnextremen iets minder, maar nog steeds heel de dag gegijzeld door deze verschrikkelijke onsteking. Wanhoop nabij!
ma, 02/11/2019 - 10:17 Permalink
Fleurtje01

Beste Frank,

Hier ook alveolitis gediagnosticeerd. Erg veel pijn. Ik heb ook zo’n pijn aan de binnenkant van m’n kaak, als je daarop drukt, ga ik door de grond. Heb jij daar ook last van? Dat is ook de plek waar er een randje bot bloot ligt. Veel pijnstillers en gisteren m’n laatste antibiotica pil genomen. Ik hou m’n hart vast waar dit heen gaat... jij ook veel sterkte!
ma, 03/11/2019 - 23:51 Permalink