Mijn tandarts heeft bij mij zowel boven als onder een linguale beugel geplaatst. Hij zit er nu een halve week in en ik voel druk op verschillende tanden. Nu ben ik erachter gekomen dat de draad als het ware 'los' in de brackets zit. Je kunt de draad gewoon heen en weer halen... Bij mijn tandarts ben ik de eerste bij wie hij deze techniek toepast, dus ik zou graag willen weten of dit wel normaal is...
Verder steken de vier uiteinden van de draad uit en dit is niet prettig. Mijn tandarts heeft een soort bolletjes wax op deze uiteinden geplaatst, maar deze zijn er zo weer vanaf. Kan de draad niet volledig worden afgeknipt tot het einde?
Alvast heel erg bedankt voor een reactie!
Verder steken de vier uiteinden van de draad uit en dit is niet prettig. Mijn tandarts heeft een soort bolletjes wax op deze uiteinden geplaatst, maar deze zijn er zo weer vanaf. Kan de draad niet volledig worden afgeknipt tot het einde?
Alvast heel erg bedankt voor een reactie!
Re: draad linguale beugel zit 'los', oordeel orthodontist?
Dat is NikkelTitanium legering Geheugen draad.
De uiteindes van de draad kort afknippen helpt niet, want er blijft altijd een scherp uiteinde dat flink kan kwetsen .Normaal wordt de draad naar de tanden toe gebogen met een "hammerhead", een speciale tang waarmee superelastische draad kan worden geplooid. Met een gewone tang of met de vingers lukt het echt niet. Afkleven met composiet is ook niet echt een optie want de draden zijn erg glad en de bolletjes blijven niet zitten.
Nog even een klein vraagje... Is iedere tandarts in het bezit van deze tang? Of kan ik deze eventueel zelf aanschaffen?
Het is een heel specifieke tang die waarschijnlijk enkel orthodontisten hebben ,een tandarts zal het in Keulen horen donderen,enkele uitzonderingen niet te na gesproken.
Zelf aanschaffen kan als je er een 100- 150 Euro voor over hebt (enkel vakhandel) maar dan ben je er nog niks mee want de draad moet op precies de juiste lengte afgeknipt worden om deze tang te kunnen gebruiken.
Dit kan ook alleen heb je dan het risico dat bij het eten of kauwen de draad uit het slotje "plooit" net omdat hij zo kort is afgeknipt, en dan gaat het nog meer kwetsen. Maar als je geluk hebt kan dit ook helpen.Het wordt alleen niet courant op die manier gedaan.