Photo activated disinfection

Author:
Lupus78
Posted:
wo, 07/18/2012 - 16:04
Een goede middag allemaal. Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe tandarts. Mijn vorige zat in een tweemanspraktijk, waarbij ik het met de ene toch wat beter kon vinden dan de ander. Hoe dan ook, bij m'n volgende bezoek was diegene ineens vertrokken. Werd me ook verder niks verteld, vragen werden ontweken, de scheiding zal wel niet soepel zijn gegaan.

Onlangs een (op zorgkaartnederland) goed aangeschreven praktijk bezocht maar die vond ik iets te commercieel ogen, er werd een behandeling voorgesteld waarvan ik dacht 'lijkt me sterk' en het klikte ook gewoon niet.

Om een lang verhaal kort te maken, ik zit nu op internet te speuren en heel toevallig kom ik bij een praktijk een stukje tegen over photo activated disinfection (PAD). Kort gezegd zou dit apparaat gebruikt kunnen worden bij wortelkanaalbehandelingen en het schoonmaken van parodontale pockets. Nu heb ik overigens ooit één keer een wortelkanaalbehandeling gehad (winegum, gebroken kies, lang verhaal...), die in twee delen werd uitgevoerd. De betreffende dag had ik spontaan een ongelooflijke pijn in die kies en is direct een begin gemaakt met de behandeling. Op zich viel het allemaal wel mee, maar kan me herinneren dat het (volgens mij) chloor dat onder hoge druk in het wortelkanaal werd gespoten wel even wat traantjes in de ogen veroorzaakte. De tandarts zei dat het kwam omdat er op dat moment een heftige ontsteking was. De tweede behandeling, enkele weken later, verliep trouwens echt zonder enige pijn (behalve dan in m'n nek van de ietwat ongemakkelijke pose).

Nou ja, verhaal is toch niet kort gebleven, maar mijn vraag is nu: is iemand bekend met die PAD?
Illuminus

Ja, alleen voor wat betreft de wortelkanalen.

Photo activated disinfection is gebaseerd op een vloeistof die zich hecht aan de celmembraan van bacterien, vervolgens
gaat er een soort glasfiber draad het kanaal in welke licht op een bepaalde golflengte uitstraald, waardoor de chemische vloeistof
geactiveerd wordt en de bacteriewand beschadigd en de bacteriën doodgaan.

In vitro werkt dit prima, het middel bestrijkt een breed spectrum aan bacteriën, maar klinisch in het wortelkanaal ligt dit een stuk lastiger, bacterien kunnen zich in niches bevinden waar de vloeistof niet komt, dan werkt het middel dus niet.
Verder groeien bacteriën in het wortelkanaal vaak in biofilms, de vraag is in hoeverre de vloeistof door kan dringen in deze biofilm.
Op dit moment lijkt het er op dat het effect van PAD op biofilms gering is. Hypochloriet dat ultrasoon geactiveerd wordt lijkt meer gschikt voor het verstoren van de biofilm.

Vooralsnog is de algemene conclusie in de literatuur dat PAD een aanvulling kan zijn op de bestaande irrigatie (evt geactiveerd) met hypochloriet.
Vooralsnog zijn de resultaten dus niet heel erg schokkend, wellicht als er meer effectieve vloeistoffen komen dat dit beeld nog veranderd, maar voorlopig verwacht ik dat nog niet.
wo, 07/18/2012 - 17:52 Permalink
Lieneke

Heb er laatst met een microbioloog over gehad. Ja, het werkt leuk in een schaaltje met een eenzame bacteriesoort. Maar in het mensenlijk lichaam werken de bacterien dusdanig goed met elkaar samen dat deze methode helaas pindakaas...leuk bedacht is, maar de praktijk is beeeetje anders...Misschien een ondersteunende werking maar in hoeverre is mij onbekend.
wo, 07/18/2012 - 19:31 Permalink