Jonge gast met slechte tanden... en enkele vraagjes

Author:
belgje90
Posted:
ma, 04/23/2012 - 05:37
Lieve mensen! ik kwam via google bij dit topic : http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=22&t=9900

Ik kwam daar terecht omdat ik de zelfde situatie heb maar zelfs nog ietsjes erger denk ik. Ik heb een mondje vol slechte tanden (zelfs in mijn voorste tanden grote gaten, en in enkele kiezen zou ik bijna een tictac in kunnen verstoppen (en dat vertel ik zonder te overdrijven, jammer genoeg :( )

De oorzaak ligt bij mij bij een vrij recente maar heel extreme tandartsfobie... ik ben al jaren niet meer gegaan en poets zelfs mijn tanden bijna niet meer omdat ik te bang ben om in de buurt van al die gaten te komen :s .
Het is dus niet nodig om te vermelden dat het intussen heel dringend tijd wordt dat er verandering komt. maar hier wringt het schoentje dus.

Ik ben nog maar 22 jaar en woon nog bij mijn oudjes. ik wil hen NIET opzadelen met al de kosten (het gaat echt overdreven duur zijn in totaal... en ze hebben het al niet overdreven breed.) . ik ben momenteel werkzoekende dus ik ga nog wachten tot ik een paar maand gewerkt heb en zo dan wat heb kunnen sparen. Ik ga waarschijnlijk onder volledige narcose zoveel mogelijk (lees: de grote, "engere" ingrepen zoals kiezen trekken etc) laten doen zodat ik om te beginnen al weer op een normale manier kan eten. Mijn volledige dieet is nu aangepast naar mijn tanden... ik eet dus al heel lang geen chips of koekjes meer :).

Dus het plan is momenteel : sparen en dan narcodontie voor de dringendste ingrepen en dan hopelijk de gewone tandarts voor de minder enge ingrepen.

Maar nu loop ik recentelijk met het idee rond om maar gewoon ineens alles te laten trekken en een klikgebitje te laten steken op implantaten. Ik had al langer dingen opgezocht over valse gebitten op jonge leeftijd, en blijkbaar is dat geen goed idee door het slinken van het kaakbot etc.. Maar bij zo'n klikgebit op implantaten zou dat bijna niet voorkomen? En dat kost dan wel heeel veel geld maar met wat geluk kan ik er gerust een paar decenia mee doen , of is dat te optimistisch?

Of zou ik eerder voor porseleinen kronen moeten gaan, omdat ik dan een groot deel van mijn eigen tanden toch nog houd en misschien zo de prijs kan drukken? Ik ben wel zeker dat minstens 1 tand moet getrokken worden, dus daar zal toch een implantaat moeten dan ? of iets anders dan een kroon allesinds.


Graag jullie mening hierover, en pfoew het doet zo goed dat ik dit eens kan neertypen! Ik schaam me er dood voor en het heeft mijn hele sociale leven in z'n macht. ik durf overdag amper buitenkomen uit schrik dat mensen mijn tanden gaan zien. Ik hoop dat ik er snel van af ben !

Lieve groetjes uit Belgie! :smt006
M.
brutus

Hi,

Ik ben waarschijnlijk niet de beste raadgever, zit immers in hetzelfde schuitje als jij, maar ik zou (hoe moeilijk dat ook is) beginnen met het maken van een afspraak bij een (angst)TA. Deze kan dan kijken wat er precies moet gebeuren en je adviseren over het behandelplan. Er wordt nog niets gedaan alleen maar even gekeken en een foto gemaakt, waarna je de keus kan maken.

Wellicht een open deur, maar ik zou zoveel mogelijk houden en alleen vervangen / implanteren wat echt nodig is, maar nogmaals, je TA kan dat veeeel beter beoordelen dan ik dat achter mijn toetsenbordje kan.

Ja, de stap naar de TA is groot, ik weet het, maar als je het weer 'goed' wil hebben is dat toch echt de enige manier.

Heel veel sterkte en succes gewenst!

Brutus.
ma, 04/23/2012 - 15:01 Permalink
belgje90

Hi,

Ik ben waarschijnlijk niet de beste raadgever, zit immers in hetzelfde schuitje als jij, maar ik zou (hoe moeilijk dat ook is) beginnen met het maken van een afspraak bij een (angst)TA. Deze kan dan kijken wat er precies moet gebeuren en je adviseren over het behandelplan. Er wordt nog niets gedaan alleen maar even gekeken en een foto gemaakt, waarna je de keus kan maken.

Wellicht een open deur, maar ik zou zoveel mogelijk houden en alleen vervangen / implanteren wat echt nodig is, maar nogmaals, je TA kan dat veeeel beter beoordelen dan ik dat achter mijn toetsenbordje kan.

Ja, de stap naar de TA is groot, ik weet het, maar als je het weer 'goed' wil hebben is dat toch echt de enige manier.

Heel veel sterkte en succes gewenst!

Brutus.



Hay Brutus!

Ik had net uitgebreid geantwoord in jou topic, voor ik dit las! We zitten inderdaad in hetzelfde schuitje :).
merken dat er nog mensen als mij zijn, geeft me echt veel steun. Zoals jij ook al zei, is het therapeutisch van alles eens te kunnen neerschrijven/typen, en zo de juiste conclusies te trekken...

Zoals ik in jou topic al zei, woon ik jammer genoeg nog thuis, en ik weet niet helemaal hoe het in Nederland zit maar als je nog thuis woont en werkzoekende bent zonder uitkering (voorlopig nog), dan val je in Belgie nog onder de ziekteverzekering van je ouders. aangezien er zoveel moet gedaan worden bij mij, en de enige optie narcodontie zal zijn, ga ik nog afwachten... hopen dat ik snel werk vind, heel snel mijn ziekteverzekering in orde kan brengen, en dan zal de stap snel gemaakt zijn om EINDELIJK (na jaren van last en angst en onzekerheid , en alles wat jij ook wel weet...) een afspraak te maken!
In mijn geval zal dat bij de huisarts zijn, die vertrouw ik het meeste en hopelijk kan zij mij ineens doorverwijzen naar het Antwerps ziekenhuis waar ze aan narcodontie doen. en anders moet ze me maar doorverwijzen naar een goede (liefst angst) tandarts hier in de buurt.

Nu maar hopen dat mijn tandjes het nog even uithouden, tot dat ik geld heb om zelf voor de dure ingrepen te betalen... de ziekteverzekering zal wel tussenkomen tot op bepaalde hoogte, maar ik zit echt met een paar hele grote gaten, een tand dat bijna helemaal weg is, een kies waarvan het onderliggende tandvlees al maaanden dik is etc... (ik vrees voor een WKB, of zelfs extractie ...)
Het is vooral de schrik voor een extractie dat me tegenhoud. ik gruwel volleeeedig bij het idee dat ze die tand er krakend met een tang uit sleuren... ik weet niet hoe dit in de praktijk gebeurd, maar dat idee alleen al heeft me doen beslissen dat ik enkel nog onder narcose geholpen kan worden. ik lijd liever pijn dan bewust zo'n extractie mee te maken, hoe debiel dat voor veel mensen ook wel niet zal klinken :smt009

Groetjes!
M.
ma, 04/23/2012 - 18:01 Permalink
Help de kinderen

een mens lijdt het meest voor het lijden dat hij vreest zei mijn moeder altijd. ook ik verzweeg mijn slechte tanden, 40 jaar ellende is het gevolg. de reactie van mensen als je eerlijk bent valt meestal erg mee. Je tanden, iedere dag heb je ze nodig, je uiterlijk en innerlijk kan er oor bepaald worden.

Gaan naar die tandarts en alles eerlijk opbiechten aan je ouders (je kan ze wijzen op een aantal topics uit dit forum. Sterkte !!
ma, 05/07/2012 - 09:12 Permalink
Vilein

Ik ben het eens met kabouter. Zo snel mogelijk je ouders vertellen, naar een tandarts gaan en
daarmee een plannetje maken om te kijken wat nodig is.
En de kosten, je bent jong genoeg om dat dan weer terug te betalen aan je ouders.
Daar heb je ook familie voor die willen je ook niet zien lijden, wat je nu wel
aan het doen bent. En we doen allemaal wel eens domme dingen.
Dus niet meer uitstellen maar gewoon nu actie ondernemen dan kun je je
straks weer op positieve dingen richten.
Succes.
ma, 05/07/2012 - 22:57 Permalink