Scheve kaak, operatie?

Author:
Jongetje
Posted:
vr, 04/02/2010 - 09:56
Mijn kaak staat scheef, dat wil zeggen een beetje gekanteld. Aan de ene kant steekt hij iets meer uit, aan de andere kant is het puntje van de kin lager. De ene wang is iets groter dan de andere. Mijn zelfbeeld is de laatste jaren hierdoor hard achteruit gegaan. Ik vermijd spiegels en ga liever niet op de foto. Ik weet dat iedereen asymmetrisch is, maar ik vind dat het bij mij te veel is. Mijn kin is al fors, en dan ook nog scheef.
Over twee weken heb ik een afspraak met een kaakchirurg (in het Kennemer Gasthuis, want die kwamen wat kaakchirurgie betreft vrij hoog uit de bus in een beoordeling van Elsevier). Zou hij er iets aan kunnen doen? Zou zoiets ook vergoed worden? Mijn gebit staat verder prima, want ik heb eerder een beugel gehad. Ik ben 21 jaar oud.
alpifresh

Operatief kunnen ze veel rechtzetten. Dus er is een redelijke tot goede kans dat de kaakchirurg je kan helpen.
Als hij van mening is dat er een medische noodzaak is (omdat je anders gezondheidsproblemen zou kunnen krijgen, bijvoorbeeld met praten, eten, of te snelle slijtage van je gebit) wordt het vergoed door de basisverzekering.
Waarschijnlijk moet je weer aan een beugel (voor/na de operatie of allebei). Een gecombineerde behandeling (kaakchirurg EN orthodontist) betekent ook al een zeer goede kans op vergoeding van beide door de basisverzekering.
vr, 04/02/2010 - 17:06 Permalink
Jongetje2

Vanaf een nieuwe account, want de vorige doet het niet meer.

ortho4dich: Het was wel te zien, maar het is de laatste jaren volgens mij erger geworden. Ik moet toegeven dat iedereen eerst erg goed naar me moet kijken, voordat ze het zien, nadat ik het verteld heb.

Inmiddels ben ik bij de kaakchirurg geweest, die een een botscan heeft laten maken, omdat hij het vooral raar vindt dat het de afgelopen jaren erger is geworden. Nu blijkt dat de ene kant van de onderkaak actiever is dan de andere kant, waaruit hij concludeert dat de ene kant nog groeit en de andere niet. Hierdoor groeit de kaak scheef. De gestelde diagnose is unilaterale condylaire hyperactiviteit.
Om te voorkomen dat het erger wordt, zal het groeicentrum uit het kaakkopje van de groeiende zijde worden verwijderd. Daarna kan mijn kaak gecorrigeerd worden, met een beugel en een operatie, maar dat is afhankelijk van de verzekering.

Heeft er iemand ervaring met deze aandoening, hoewel hij naar ik heb begrepen vrij zeldzaam is?
za, 06/26/2010 - 19:12 Permalink
alpifresh

Toen ik ging googlen met deze term kwam 1 naam van een arts steeds naar boven. Zij heeft ook een proefschrift hierover geschreven. Zij mag je geen namen geven van andere patiënten, maar ze mag wel jouw naam doorgeven aan hen. Op die manier kun je misschien met lotgenoten in contact komen.
za, 06/26/2010 - 23:42 Permalink
Jolanda89

hallo

Mag ik vragen hoe het nu verder is afgelopen? ik heb namelijk sinds afgelopen 2 jaar ook steeds meer een scheef groeiende kaak aan de rechter kant. heb afgelopen augustus een botscan gehad en daar uit kwam ook dat er in de ene kaak nog groei activiteit zit en aan de andere kant nauwelijks meer. nu moet ik aanstaande augustus weer een scan. om te kijken hoe hard het afgelopen jaar gegroeid is en hoeveel activiteit er nog in zit.
Ik ben benieuwd wat hier aan te doen is.
gr Jolanda
di, 07/27/2010 - 11:03 Permalink
Jongetje2

Het is nog niet afgelopen, want ik kan pas over enkele weken bij de orthodontist terecht en de kaakchirurg wil niet opereren voordat ik een beugel heb. Ik weet niet precies waarom dat zo is. De wachttijd voor de operatie is drie maanden, dus op z'n vroegst vindt die plaats aan het eind van het jaar.
Heeft jouw arts je verteld wat hij van plan is te doen als het geheel niet groeit naar zijn zin?
za, 08/21/2010 - 14:19 Permalink
alpifresh

Het is nog niet afgelopen, want ik kan pas over enkele weken bij de orthodontist terecht en de kaakchirurg wil niet opereren voordat ik een beugel heb. Ik weet niet precies waarom dat zo is.

De ortho maakt een behandelplan en werkt toe naar een bepaald eindresultaat. De kaakchirurg voert een deel van het behandelplan van de ortho uit. De ortho maakt daarna de behandeling af.
za, 08/21/2010 - 14:27 Permalink
maria07

Hoi Jongetje, ein-de-lijk een lotgenoot.
Blijkt inderdaad vrij zeldzaam(bijzonder) te wezen.

Sinds een paar maand geleden ben ik geopereerd aan het kaakgewricht.
Daarbij is het groeiende kaakkopje verwijdert (condylectomie),de hele operatie en de tijd erna is me erg meegevallen.Dat ze dit nu kunnen echt Fantastish!!

En ja volgens mij hoort bij welke kaakoperatie dan ook echt een beugel,zodat ze naar de operatie met stiekkies alles bij kunnen sturen(vastzetten).
Ben erg benieuwd hoe ver sta je nu in het traject???
di, 09/07/2010 - 23:22 Permalink
Jongetje2

Hoi Maria.
Worden er nog andere dingen bij je gedaan, behalve het stoppen van de groei? Bijvoorbeeld de stand van tanden veranderen of andere (esthetische) ingrepen. Bij mij is namelijk het bot aan de aangedane zijde wat dikker en de kaakchirurg heeft in het begin gezegd dat aan zulk soort dingen ook een boel gedaan kan worden.
Wanneer mag je beugel eruit?

Vorige week heeft de orthodontist een tiental foto's, een aantal gebitsafdrukken en een röntgenfoto gemaakt. Hij gaat nu samen met de kaakchirurg precies kijken wat er wel en niet gedaan kan worden, en daarna gaan we nog eens met z'n drieën praten.
za, 09/11/2010 - 15:56 Permalink
maria07

Hoi Jongentje, dank je wel
eindelijk na lang zoeken een lotgenoot.
Ja bij mij is erg veel mis,alles is uit het lood gegroeid door de loop der jaren.
mijn leeftijd is 50 jaar jong
Dat is niet te verhelpen met alleen een beugel.
Maar door de operatie,is mijn gezicht al zo veel mooier aan het worden.
Mijn zelfvetrouwen gaat dan ook met sprongen vooruit,mag nu zelfs weer graag Lachen dat is toch fantastisch!!
Ik wordt geholpen bij het centrum tandheelkunde bijzondere gevallen.

Wat spannend voor jou, hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal
Waneer heb je dat gesprek??
za, 09/11/2010 - 16:18 Permalink
Jongetje2

Zoals je het vertelt, klinkt het alsof je nog maar aan het begin staat van de uiteindelijk behandeling. Is er een duidelijk behandelplan, en hoe heeft het gewerkt met je verzekering?
Ongelooflijk dat zoiets zo lang kan doorgaan. Het lijkt me dat het in de loop der tijd veel klachten veroorzaakt heeft. Hoe ben je er uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was, en waarom heeft het zo lang geduurd?
Hoe kan de operatie je gezicht hebben veranderd als alleen het kaakkopje verwijderd is? Of is het meer dat je er beter uit gaat zien omdat je weet dat er eindelijk aan je problemen gewerkt wordt?

Leuk om iemand tegen te komen die ook dit rare probleem heeft.
za, 09/11/2010 - 17:38 Permalink
maria07

Hoi Jongentje,
Ja inderdaad raar en bijzonder dat is het.
hoe te beginnen met mijn verhaal,......de eigen tandarts heeft nooit wat gezien.(denk ik)
Via via (lang verhaal) ben ik begin 2009 aangemeld bij het CTBG.
Het eerste intake gesprek,zo geweldig kon er mijn vehaal doen en er werden direct al onderzoeken gedaan en aansluitend mocht ik ook nog naar de kaakchirurg.Daar werd al snel duidelijk dat er veel mis was.(complex)
Dus naar een jaar met vele onderzoeken foto`s en gipshappen,kreeg ik in maart de beugel 2 maand later de operatie.
Mijn gezicht is echt veranderd door de operatie,maar zeker ook door de beugel.en de andere constructie`s.

Van het ingevallen scheve bekkie kaak is nu alles veel voller,en als ik nu lach hangt me mond niet meer scheef dat is zo FAN-TAS-TISCH!!!
Vandaar dat ik zo blij blijjjj ben met het spes team.En inderdaad de positieve en lieve reactie`s dat doet ook zo goed.
Hoop dat het zo een beetje duidelijker is??
Maar waneer heb jij nu de afspraak met de kaakchirurg? en Jolanda heb je daar al wat van gehoord??

Groetjes vanuit het Zonnige Salland
zo, 09/12/2010 - 13:18 Permalink
Jongetje2

Mijn operatie is inmiddels in de ijskast gezet. Er is in november een 3d scan gemaakt van mijn hoofd en in mei doen we dat nog een keer, om te zien of er nog wel sprake is van groei, want gezien mijn leeftijd (22) zou dat proces wel eens aan het eind van zijn latijn kunnen zijn. Verder heb ik ook met een psycholoog gepraat omdat een gezichtsveranderende operatie een grote impact op je zelfbeeld schijnt te hebben. Op dit moment vindt deze man me niet sterk genoeg in mijn schoenen staan en hij raadt me aan om op zijn minst een tijdje te wachten. Hij zegt ook dat de kaakchirurg het wel erg zonnig voorspiegelt en dat zo'n behandeling (beugel, kaak rechtzetten, eventueel excessief bot weg schaven) zwaarder is en meer risico's met zich meebrengt dan men zou denken.
zo, 03/06/2011 - 08:24 Permalink
maria07

hoi Jongetje,Dank je wel voor je berichtje.

Wat vervelend nou dit wou je zo graag.
Maar het is wel begrijpelijk en verstandig,om nog even te wachten tot je meer zekerheid hebt.Want het is wel een heel ingrijpende en langdurige periode.

Zelf ben ik nog volop in behandeling met oa het beugelen,dit alles gaat zonder problemen gewoon Super!!!

Wens je alle goeds voor de toekomst.
Groetjes Maria
do, 03/10/2011 - 21:35 Permalink
Jongetje2

Hoe staat het er inmiddels mee Maria? En hoe lang denk je dat je nog te gaan hebt?

Ik ben bij de kaakchirurg geweest en ik had het niet helemaal goed onthouden. Over nog eens 6 maanden maken we weer een 3dscan, deze keer zijn er alleen wat foto's gemaakt voor het geval dat eventuele groei met het blote oog zichtbaar zou zijn (maar daar gaan we niet vanuit).
Wat ik wel moeilijk vind is dat de kaakchirurg niet duidelijk is over wat hij wel en niet voor me kan en wil doen. Als het nog groeit dan kan hij dat stopzetten, maar hij zegt weinig over de scheefheid die ik al heb opgelopen. Ik vroeg hem erover, en hij zei dat hij het helemaal niet zo opvallend vind, dat het een grote operatie is en dat we over 6 maanden weer kijken. Ik hoop maar dat hij tegen die tijd wat duidelijker is.
do, 06/02/2011 - 19:04 Permalink
maria07

Hallo Jongetje,
Mijn behandeling gaat gewoon zeer voorspoedig,de beugel zit er nog steeds.
voor 3 maand terug zijn er 2 implantaten geplaast,alles gaat zonder problemen en dat is toch wel heel fijn!!

maar even een vraagje,bij jou hebben ze dus nog geen nucleairescan (spect) gedaan??
Ze spuiten vloeistof in,en op de scan was er een groot verschil tussen de linker en rechter kaakgewricht te zien.

Wat vervelend zeg nu moet je dus weer 6 maand wachten,zonder duidelijkheid.

Gr Maria
.
ma, 06/06/2011 - 20:26 Permalink
maria07

Hallo Jongetje,
Ben gewoon erg benieuwd hoe het nu met je gaat?
Want niets is zo vervelend als die onduidelijkheid en het wachten.

Toen ik jou oproepje zag dacht ik eindelijk iemand waar ik mijn ervaring mee kan delen.
Maar tot op heden ben ik hier op het forum nog steeds de enigste die deze operatie heeft ondergaan.
Och als ik de foto`s van het begin van de behandeling en nu zie wat een verschil,mijn kaaklijn zo mooi recht.
Ben dan ook zo blij maar bovenal dankbaar met het hele team,dat ze dit tegenwoordig allemaal kunnen!!

Jongetje hoop echt op een reactie van jou.

Groetjes Maria
do, 07/28/2011 - 23:26 Permalink
bambie

Hallo , heb me net aangemeld op dit forum ,omdat ik googlde op scheve kaak,
ben een vrouw van 45 en herkende veel in het bovenstaande,
ook mijn gezicht is (in mijn ogen erg) a-symetrisch ,en heb ook een hekel eraan om op de foto te moeten , of te lachen ,ben me altijd wel bewust van mijn scheve lach en heb daar ook de nodige complexen over , terwijl andere het soms niet eens zien ...of het zeggen :wink: niet te zien...
als ik kijk naar foto;s van mezelf als kind zijnde zie ik een prachtige lach ,heb altijd het idee gehad dat mijn scheefheid door de beugel is gekomen die ik later kreeg,weet niet of dit kan ????
maar hier lees ik ook andere mogelijke oorzaken.
het is al fijn om te lezen dat andere dit ook hebben ....
bedankt voor het mee mogen lezen....,
zo, 08/07/2011 - 23:10 Permalink
Kees88

Hallo iedereen,

Heb dit topic al meer voorbij zien komen in mijn zoektocht naar wat er nu precies mis is met mijn kaak. Nu me ook maar geregistreerd om mijn ervaringen mee te delen.

Een maand of 2 terug ben ik bij mijn tandarts geweest om hem te vragen of hij wist wat er met mijn kaak mis is. Mijn mond staat namelijk niet recht maar loopt af van links naar rechts over de hele breedte van mijn mond.
De tandarts heeft me doorverwezen naar het St. Anontius ziekenhuis in Nieuwegein. Hier ben ik bij de kaakchirurg geweest welke mijn probleem ook zag. Hij dacht dat het zo gegroeid is door een trauma vroeger, een klap of iets dergelijks ertegen. Ik kan mezelf niets iets dergelijks herinneren. Heb vroeger wel heel lang een beugel gehad, van mijn 12e tot mijn 16e jaar. Of dat er iets mee te maken heb weet ik niet. Ik ben nu trouwens 23 jaar.

Goed, de kaakchirurg heeft gezegd dat ik een botscan moest laten maken wat ik vandaag gedaan heb. Nu afwachten op een reactie van het ziekenhuis (staat schijnbaar 7 werkdagen voor) en dan hoop ik meer te weten te komen. Ik zal hier ook mijn bevindingen laten weten!
wo, 08/10/2011 - 21:14 Permalink
Revo989

Kees waarschijnlijk zul je, wanneer ik je klachten en het verrichten van een botscan lees, unilaterale condylaire hyperactiviteit hebben. Ik heb dit namelijk ook en bij mij had de botscan uitgewezen dat er een actieve en abnormale groei groei is in het kaakkopje. Om de groei te stoppen is gisteren mijn kaakkopje verwijderd, dit heet een hoge condylectomie. Door de operatie is mijn stand van mijn tanden drastisch veranderd, de tanden hebben geen enkel contact meer met elkaar. Dit is voor mij toch even schrikken. Ook is er een gaatje ontstaan in mijn oor, vraag niet hoe het is gebeurd, waardoor ik nu (hopelijk tijdelijk) doof ben aan mijn rechteroor.
Een ander lid op dit forum, Maria, heeft dezelfde operatie ondergaan en is een stuk positiever! Maar eerst maar is afwachten wat de kaakchirurg constateert natuurlijk he.
do, 08/11/2011 - 21:07 Permalink
maria07

Goede morgen Revo,
Die operatie heb je toch maar mooi gehad!!

En die doofheid,dat klopt en duurt ook nog wel even hoor.
Och dat was ik zelf al weer vergeten,het leek net of er water in je oor zit (ongeveer dat gevoel)

Maar hoe gaat het Nu? ben toch wel benieuwd.
Groetjes Maria
vr, 08/12/2011 - 11:36 Permalink
Kees88

Oké dan. De chirurg had het over het splijten van mijn kaak toen ik op consult kwam, niet over het verwijderen van het groei gedeelte omdat het waarschijnlijk niet meer groeit.
Dat je tanden niet meer op elkaar staan wordt waarschijnlijk verholpen met een beugel?

Hoe komen jullie aan dat gaatje in je oor, hoort dat bij de operatie?
ma, 08/15/2011 - 20:20 Permalink
maria07

Goedemorgen Kees,
Wat fijn dat je toch even een reactie geeft.
Maar weet je nu wel wat ze precies gaan doen dan??

En over dat gaatje in het oor daar had Revo het over,maar bij (onze) deze operatie maken ze een snede langs het oor en iets in de haargrens.Dus je hebt de eerste maanden een erg doof gevoel in je ene oor.

Gr Maria
di, 08/16/2011 - 11:26 Permalink
snoepje

Ik heb 20 jaar geleden een kaakoperatie ondergaan met vooraf jaren een beugel!
De laatste jaren had ik het idee dat mijn gezicht veranderde. Ik had ook klachten zoals hoofdpijn en oorpijn!De tandarts zei ik stuur je door naar een kaakchirurg.Ik was benieuwd of je kaak weer terug kon zakken in de oude stand van voor mijn operatie
Er werden foto's gemaakt en hij wilde uitsluiten of ik evt condylaire hyplasie had!
Ik bleek het te hebben en er werd gelijk besloten dat ik een operatie zou moeten ondergaan!
Dit is maandag gebeurd!Ik heb idd een snee langs in en boven mijn oor!Ze hebben 11mm weggehaald dat is behoorlijk veel zei ze
Mijn kaakgewricht is stijf en heb ook het gevoel dat ik water in mijn oor heb!
Maar wat ik niet wist is dat de stand van je kaken ook veranderd ik heb een heel ander profiel van de zijkant.
Logisch natuurlijk ik heb ook weer contact aan een kant met mijn kiezen.
Ik heb gister wel even gehuild want ik zie er niet uit een heel dik gezicht en een flapoor maar ja dat is logisch!
Ik hou me nu rustig en eet voorlopig vloeibaar!
wo, 09/28/2011 - 14:43 Permalink
Jongetje2

Vorige week ben ik weer bij de kaakchirurg geweest. We hebben een botscan gemaakt en die vergeleken met de scan van vorig jaar. Er is niets meer veranderd, dus de scheefgroei is gestopt. Daar ben ik blij om, want het kaakkopje hoeft nu in ieder geval niet verwijderd, en dat lijkt een behoorlijk heftige operatie, als ik dat zo lees.
Hij wil me niet opereren, omdat hij de scheefheid wel mee vindt vallen. Hij zei dat er vast wel ergens anders iemand te vinden is die het wel wil, maar dat hij het niet nodig vindt, en hij denkt dat ik er niet gelukkiger van zal worden.
Ik ben nu met mezelf in beraad of ik inderdaad ga proberen een andere kaakchirurg te vinden, die het wel wil.
za, 11/26/2011 - 00:45 Permalink
skiekje

Hoi,
Ik weet niet of jullie nog actief zijn hier, maar ik herken wel wat dingen.
Ik kwam er op mn 14e achter dat mn kaak scheef stond. Ik ben toen naar de ortho gestuurd omdat ik natuurlijk nog in de groei was.
Zij heeft naar mijn mening gebit alleen maar meer verpest. ze heeft 2 tanden rechtgezet, mn voortanden kunnen niet meer op elkaar (eerst nog wel) en ik kan aan de rechterkant gewoon mn tong tussen mn kiezen steken. Ook als ik in de spiegel kijk staat het allemaal heel erg scheef.
Mn tandarts houdt het wel enigzins in de gate maar ze zegt zolang je nog aan 1 kant kan eten is het niet verstandig om er iets aan te laten doen.
Maar ik erger me er ontzettend aan en sommige dingen kan ik nauwelijks eten omdat ik niet goed kan bijten.
Ik ben nu bijna 24 en ik zit er dus al 10 jaar mee te worstelen.
Ik weet ook niet zo geod waar ik moet beginnen. Moet ik meteen naar een chirurg? Of moet dat via een ortho of tandarts??

Groetjes Maartje
vr, 12/09/2011 - 19:55 Permalink
iemm

Heey allemaal,

Mijn tanden stonden na het wisselen allemaal schots en scheef, hiervoor werd ik door de tandarts doorverwezen naar de ortho. Bij de ortho kwamen we er ook achter dat mijn onderkaak te ver naar rechts is gegroeid.
Bij de praktijk van mijn ortho kwam eens per maand ook een kaakchirurg, samen met hem hadden we besloten dat ik rond mijn 18de jaar een kaakoperatie zou krijgen.

Inmiddels heb ik ook al bijna een jaar mijn beugel.
Afgelopen dinsdag ben ik na een lange 'voorbereiding' geholpen aan mijn kaak. Ik wist al het een en ander omdat een vriendin ook een kaakoperatie heeft gehad.

Alles ging 'mis' en ergens heb ik er best spijt van..

Mijn bovenkaak zo iets naar rechts gaan en mijn onderkaak (best ver) naar links. Nu is alleen mijn bovenkaak recht gezet, volgens de chirurg staat die 'perfect' < met als gevolg een spleet tussen mijn twee voortanden (maar dit valt gelukkig nog te verhelpen dankzij mijn beugeltje).
Het bot in m'n onderkaak scheen zo hard/dik te zijn dat ze hier niet doorheen konden (zoiets). Ze hadden het twee keer geprobeerd maar hij spleet twee keer de verkeerde richting op. Nu moet ik over waarschijnlijk vier maanden weer een operatie ondergaan.

Ik zie zo erg op tegen dit alles, om al die pijn die ik nu voel straks weer opnieuw te beleven. Dat ik straks wéér met een opgezwolle hoofd loop en mijn grootste angst, dat dit straks misgaat en ik grotere problemen heb met mijn onderkaak.
Ook moet ik zeggen dat mijn kiezen momenteel niet goed op kunnen.

Conclusie, één grote ellende. Als het niet echt noodzakelijk is, raad ik het ook zeker niet aan om te (laten) doen!!
Mocht je het toch willen/moeten, laat je dan zeer goed informeren over de hele procedure.

xx. iem
za, 12/10/2011 - 22:09 Permalink
maria07

Hallo Skiekje,
Als je echt wat aan het probleem wilt doen moet je toch eerst naar je tandarts,want zonder verwijzing gaat het niet lukken.

De operatie van het kaakgewricht die ik heb gehad,is zeer voorspoedig en succesvol verlopen.
Of dit bij jou ook het probleem is? daar kan alleen een kaakchirurg antwoord op geven.
Skiekje Succes!! met wat je beslissing ook mag zijn.

GR Maria
ma, 12/12/2011 - 13:25 Permalink
basje89

Hallo allemaal,

blij dat ik dit forum heb gevonden:-)

ik heb vorig jaar om een verwijzing gevraagd bij de tandarts voor de kaakchirurg, ik ben daar dan ook meteen naartoe gegaan omdat ik ook last van mij kaak kreeg (deze staat behoorlijk scheef) ze gingen aan de hand daarvan dus ook foto's maken enz, daaruit bleek dat het er nog groei geconstateerd was.

nu weer een jaar verder blijkt het nog steeds te groeien.

ik overweeg nu een operatie aan het kaak kopje omdat ik er zo nu en dan nogal last van heb, en ik daarom geen zin heb om nog langer te wachten totdat het allemaal uitgegroeid is en joost mag weten hoelang dat nog ga duren?

nu is mijn vraag aan maria07 aangezien die dit ook heeft gehad als ik het goed heb gelezen, is deze operatie wel te doen, hoelang waren bij jou de wachttijden en wat was de tijd ertussen totdat je kon beginnen met beugelen?
En tot slot waar heb je het laten doen ik zit in radboud nijmegen dat schijnt wel een goed ziekenhuis te zijn dat vind ik zelf ook wel!

groeten bas
do, 01/12/2012 - 16:38 Permalink
maria07

Hallo Bas,
Het antwoord op jou vraag is,bij mij heeft het hele vooronderzoek toch bijna een jaar geduurd.
Maar toen ging het dan ook snel,in maart werd de beugel geplaast en drie maand later de operatie.
Zelf ben ik natuurlijk nog steeds heel erg blij met het resultaat!!!

Bas nu even een vraagje aan jou,ben je nu nog wel bezig met het onderzoek??

Gr maria
do, 01/12/2012 - 20:49 Permalink
Willem15

Hoi allemaal,

Bij mij is ongeveer tien jaar geleden op mijn 19e ook unilaterale condylaire hyperactiviteit vastgesteld.
Gelukkig ben ik niet de enige als ik dit alles zo lees!
Na de botscan bleek dat er 1 kant veel meer groeide dan de andere kant. Ik kreeg het advies om terug te komen als ik er last van kreeg of als ik het niet meer mooi vond.
Helaas is het al een tijd niet meer mooi maar om er wat aan te laten doen is best een stap. Omdat ik nu toch regelmatig last van mijn kaakgewricht krijg doordat hij zo scheef staat, heb ik toch maar eens een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Helemaal geen zin in het hele gebeuren maar goed, 28 februari is de eerste afspraak voor een consult gepland, eens kijken wat hij zegt.

sterkte iedereen met de scheve kaken;) er zijn er blijkbaar meer dan je denkt..

groetjes, Willem
di, 01/17/2012 - 21:46 Permalink
basje89

Hoi maria,

ik ben een jaar geleden dus begonnen met foto's maken en afdrukken enz.

afgelopen maand december hebben ze dus weer een scan gemaakt van mijn gebit om te zien of er veranderen plaats vonden, en dat was dus het geval.

nu werd mij dus de keuze voorgelegd of wachten totdat het uitgegroeid is, of het het groeien stoppen met een operatie en dan beginnen met beugelen als ik het goed heb begrepen.

volgende week moet ik terug om te laten weten wat ik heb besloten en wat er dan allemaal gaat gebeuren!

groeten bas
vr, 01/20/2012 - 16:56 Permalink
maria07

Goede middag Allemaal,

Als eerst jongentje Bedankt!!
Want jij bent toch maar dit topic begonnen.Hoe gaat het nu met jou? (jullie) daar ben ik wel benieuwd naar.

Voor mij is nu na 4 jaar van vooronderzoek en behandeling,het eind ECHT in zicht!!!
Mijn beugel die ik vanaf dag 1 vol Trots heb gedragen,is een tijdje terug verwijdert en het resultaat is zo mooi/Prachtig,wat een heerlijk gevoel.

Nu nog een paar weekjes (wachten)dan worden de solitaire-kronen op de implantaten geplaast,Hoe Geweldig zal het er dan uitzien.
Zal dan zeker hier een foto plaatsen,breed LACHEND.

Wat heb ik geluk gehad,voor deze KANS want zo zie ik het echt!!!!

Iedereen Succes!!!
Groetjes Maria
vr, 04/13/2012 - 12:46 Permalink
meisje16

Hallo iedereen

Ik zit met het zelfde probleem als jullie. ik heb sinds oktober mijn bovenste blokjes en sinds dinsdag mijn onderste blokjes. ik ben nu 16 jaar en ik was een jaar of 13 toen ik te horen kreeg dat mijn kaak scheef staat . nu moet ik wachten tot mijn tandarts zegt wanneer ik geopereerd mag worden . ze hebben mij nog niets uitgelegdwat ze juist gaan doen en welke nadelen er aan verbonden zijn. ik heb ook een bijkomend probleem ik weet niet of het ermee te maken heeft . maar ik praat niet altijd even verstaanbaar en anders zeggen ze. ik weet het zelf niet want ik hoor mezelf duidelijk en normaal praten . Zou dit verdwijnen na zo'n operatie ?
vr, 04/20/2012 - 21:15 Permalink
Precious

Hallo allemaal,

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem als de persoon die deze topic gestart is. Ik heb van jongs af aan geduimd en hierdoor is mijn onderkaak scheef naar rechts gaan staan. Ik ben momenteel 20 jaar en heb enorm last van mijn zelfbeeld. Ik ben erg onzeker omdat mijn gezicht niet symetrisch is.

Mijn onderkaak staat ongeveer een halve centimer te veel naar rechts. Hierdoor staat mijn mond ook scheef. Mijn onzekerheid gaat zo ver dat ik nooit mijn rechterkant van mijn gezicht durf te laten zien. Een halve centimeter lijkt niet veel maar het maakt enorm verschil in mijn gezicht.De onderkaak betreft ook een deel van je wang en maakt een groot deel uit van je gezichtscontouren.

Andere problemen die ik heb zijn knarsentanden, hoofdpijn, vermoeide kaak, het scheef openen van de kaak en aan de linker kant ( de goede kant) voel je het kaakbotje er enorm uitkomen en aan de andere kant niet.

Ik zou enorm graag een kaak operatie willen van mijn onderkaak waardoor mijn onderkaak en bovenkaak goed op elkaar staan, of in ieder geval een gebits/kaakfoto. Ik wil alleen niet naar mijn tandarts om een verwijzing te vragen. Ik vind namelijk dat mijn tandarts mede schuldig is aan dit probleem. Ik had ook liever naar een orthodontist gegaan vroeger.

Over een week ga ik naar een kaakfysiotherapeut en hoop ik dat die persoon mij een verwijzing kan geven voor de kaakchirurg. Zo niet, dan probeer ik de dokter of wissel ik van tandarts.

Zijn er nog meer mensen die zich kunnen vinden in mijn probleem, of mij kunnen adviseren wat ik kan doen? Wat een scheve kaak allemaal niet kan veroorzaken.

Groetjes,

Mariska
di, 05/22/2012 - 16:40 Permalink
vV

dit moet je niet via kaakchirurg doen. Als je gene vertoruwen in je tandarts hebt ga dan naar een ander, die kan dit ook in gang zetten. Je kan trouwens tegenwoordig zonder verwijzing naar een orthodontist toe, en dat is degeen waar je meot beginnen. DIe zal ook alles dan afstemmen met de kaakchirurg in een gemeenschappelijk overleg wat zij regelmatig hebben over dit soort behandelingen.
di, 05/22/2012 - 16:47 Permalink
Precious

Bedankt voor je reactie,

Ik wist niet dat je zomaar naar een orthodontist mocht, en dat je dus een verwijzing nodig had. Dan denk ik inderdaad dat het een goed plan is om naar de orthodontist te gaan. Hij zal dan wel zien of een kaakoperatie nodig is.

Groetjes,

Mariska
di, 05/22/2012 - 16:52 Permalink
Jongetje2

Erg interessant om jullie verhalen te lezen. Heeft iemand ook het lef om foto's te plaatsen?

Ik heb dat lef namelijk niet. De kaakchirurg vond mijn gezicht niet scheef genoeg om er iets aan te doen, dat was een half jaar geleden. Over een half jaar zie ik hem weer, om weer te scannen om te zien of er groei is opgetreden (wat we niet verwachten, maar dat doet hij om mij gerust te stellen). Omdat ik de laatste tijd veel last heb van een vervelend gevoel in de aangedane kant (de kant die te hard is gegroeid), komt die kaak steeds maar weer terug in mijn gedachten. Ik heb nog eens foto's gemaakt en vind het probleem duidelijk.
Wat ik moet doen is mij niet precies duidelijk. Ik zou een kaakchirurg willen die het probleem erkent, maar dat weet ik pas als ik er ben geweest en dus verwezen ben. Maar mijn tandarts ziet me weer aankomen voor een verwijsbrief, en dan zul je zien dat ik niet bij de juiste kaakchirurg kom. Sommige kaakchirurgie-afdelingen van ziekenhuizen hebben een e-mailadres online staan. Zou ik ze gewoon een mailtje moeten sturen met de foto's en vragen of ik bij hen op mijn plek zou zijn?
zo, 06/24/2012 - 00:24 Permalink
BJN

Ik wist niet dat je zomaar naar een orthodontist mocht, en dat je dus een verwijzing nodig had. Dan denk ik inderdaad dat het een goed plan is om naar de orthodontist te gaan. Hij zal dan wel zien of een kaakoperatie nodig is.


Klopt. Ook een optie voor jongetje2 Maak een afspraak bij een orthodontist met ervaring. Verwijzing niet nodig. De meeste orthodontisten werken met een team in dit soort gevallen. Daar is ook een kaakchirurg bij.
ma, 07/09/2012 - 22:49 Permalink
Precious

Hallo,

Ik ben vandaag naar de orthodontist geweest en hij zei dat mijn kaak inderdaad scheef staat, maar niet scheef genoeg voor een kaakoperatie. Een eventuele beugel zal ook niet helpen omdat mijn bovenkaak niet te corrigeren valt voor mijn onderkaak. Hij adviseerde mij om het zo te laten. Indien ik echt problemen krijg kan ik terug komen.

Ik vind dit erg jammer, omdat ik er echt enorm mee zit (uiterlijk). Ik ga denk ik permanten-make-up proberen om mijn lippen dan zo te corrigeren waardoor mijn gezicht symmetrischer lijkt, je moet toch wat :P.

Ik weet uit het gesprek met de ortho dat mijn kaak dus wel iets scheef staat, en heb er nu ook meer rust over, ondanks dat ik mijn hele leven zo erbij moet lopen. Vind het ook goed van mezelf dat ik gegaan ben.

Nogmaals bedankt voor de reactie hierboven, anders had ik nog 10 jaar met de vraag gelopen of mijn kaak nou wel of niet scheef staat en of hier wat aan te doen valt.

Groetjes Mariska
ma, 07/16/2012 - 10:26 Permalink
Italiaantje82

Hallo allemaal!

Vorige week is er ook bij mij unilaterale condylaire hyperactiviteit vastgesteld. Mijn rechteronderkaak groeit harder dan de rest van mijn kaak. Gevolg: scheve kaak, oorpijn, hoofdpijn, scheve mond en tanden. Gezichtsprofiel veranderd...Fijn.

Ook bij mij is het een proces dat gestart is (naar mijn weten) nadat mijn beugel eruit is gegaan. Zeg vanaf mijn 16e jaar. Ik ben nu 30. Rond mijn 21e kreeg ik voor het eerst te horen van mijn moeder dat ze vond dat mijn kaak wat vreemd stond. Meerdere keren aangegeven bij mijn tandarts (die ook mijn ortho was) maar die weet het aan mijn tong. Ik zou niet goed slikken en mijn tongspier was niet krachtig genoeg dus die duwde mijn tanden scheef. Jaja. Okeee logopedie. Was niets aan de hand volgens logo. Elk tandartsbezoek heb ik erover geklaagd. Werd niet of amper op gereageerd. Ik meen dat hij op een gegeven moment een keer riep: anders moet je maar eens naar een kaakchirurg. Had ik dat maar meteen gedaan.... was ik er sneller bij geweest.

Een paar jaar later, zo rond mijn 25e zei de zus (een jonge pas afgestudeerde tandarts) van een vriendin van mij dat ze vond dat mijn kaak scheef stond en dat ze dacht een afwijking te herkennen. Maar zij was maar een tandarts, dus als ik wilde kon zij mij wel voor onderzoek naar een bevriende ortho of kaakchirurg sturen. Helaas niet meteen gedaan. Gemakzucht en angst. Wel heb ik mijn oude tandarts gedag gezegd en ben ik bij haar onder behandeling gegaan. Na een paar bezoeken begon ze er weer over. Ga nou maar eens een keer naar de ortho en kaakchirurg. Met babysteps heb ik beide uiteindelijk toch gedaan. Ben haar dankbaar. Nu weet ik in ieder geval wat het is. Het vooruitzicht is alleen niet fijn. Wat een lang traject. Ik lees jullie verhalen en kijk naar de data.... pfff.

Volgende week moet ik die botscan laten maken. Dan gaan ze zien of het kaakkopje inderdaad nog groeit/actief is. Ik duim, hoop en bid zo van niet! Dan geen gedoe aan mijn lijf, geen operatie en erbij neerleggen dat mijn gezicht/kaak/mond/tanden scheef staan.

Wat jullie? Zijn jullie allemaal nog steeds blij met de ingrepen? Geen last meer? Mooier geworden? Beter gaan eten/kauwen? Tanden en kaak goed op elkaar??

Ben heel benieuwd naar jullie verdere verhalen en eigenlijk ook wel heel erg naar jullie foto's. Zelf ga ik proberen de foto's gemaild te krijgen van de medische fotograaf, maar als dat niet lukt zal ik er een paar zelf proberen te maken.

In ieder geval is het heel fijn om te lezen hoe anderen dit hebben ervaren.

Tips voor de allerbeste kaakchirurgen zijn intussen heel welkom. Just in case.

Excuus voor het lange verhaal.

Groeten van,

Een half Italiaanse dame
wo, 07/18/2012 - 12:40 Permalink
Ortholimburg

Asymmetrische groei van de kaakkopjes gaat meestal na verloop van tijd weer uitdoven, maar wanneer is niet te voorspellen. Als het te lang doorgaat kan de scheef groeiende onderkaak ook de bovenkaak doen kantelen en dan wordt het een complex verhaal.
Bij een technetium scan of botscan wordt de groeiaktiviteit gemeten en als die links en rechts niet hetzelfde is, (een verschil van 12% is zowat de grens) dan zijn er verschillende opties, maar eigenlijk altijd chirurgisch.
Als de groei is uitgedoofd kan je toch kiezen voor een correctie, ofwel alles laten zoals het is, dat is dan je eigen keuze.
do, 07/19/2012 - 22:21 Permalink
Nick88

Hallo allemaal,

Ik zit met een soort gelijk probleem: mijn kaak staat ook scheef en ook ik heb een beugel gehad als kind ( inmiddels ben ik 23 jaar). Het probleem is mij een half jaar geleden opgevallen, en heb dit aan mijn tandarts voorgelegd. Volgens hem kon het komen door mijn verstandskiezen aan de rechterkant, de linker waren al eerder verwijderd, deze zouden mijn kaak scheef drukken. Met verwijdering van de verstandskiezen zou het probleem zijn opgelost. Nu ik de verstandskiezen heb laten trekken, heb ik nog steeds niet het gevoel dat mijn probleem verholpen is. Kan het dat verstandskiezen een scheve kaak veroorzaken? Beugelen zou mijn kaak recht kunnen zetten, maar is een plaatjes-beugel nodig? Mijn tanden staan kaarsrecht en heb absoluut geen zin in om met een mond vol ijzer te gaan lopen. Kan een "buitenboord beugel" ook helpen of een "blok beugel" ? Ik ga binnenkort een afspraak maken bij een orthodontist, maar ik hoor ook graag een reactie van jullie :smt002
Ik ben heel blij dat ik dit forum gevonden heb en ben blij dat mensen zo openhartig hierover praten,

Groetjes
ma, 08/06/2012 - 00:06 Permalink
Mamaatje78

Hallo,
Ik ben zo blij dit topic gevonden te hebben...

Even voorstellen: ik ben een mama van 2 kindjes (jongste nog een baby), 34jaar en getrouwd.

Mijn onderkaak is dus ook verder gegroeid (rechts), en zoals hierboven even werd aangehaald door een orthodontist, het is complexer geworden doordat m'n bovenkaak mee is gedraaid...
Gevolg: een laag zelfbeeld door 'die scheve mond' waar ik altijd tegenaan keek na m'n 20ste, mijn tanden gingen volledig verkeerd staan, nochtaans een blokjesbeugel gehad van 13jaar tot 15jaar, erna wijsheidstanden chirurgisch laten verwijderen om 'meer plaats in de kaak' te verkrijgen; zagen ze het toen dus al??? Blijft een vraagteken, maar ik zit er wel mee :(

Momenteel ben ik al ver in de behandeling gevorderd; mijn bovenkaak is ter voorbereiding verbreed door middel van plaatsing van TPD die uitgedraaid moest worden na de operatie (HEL!), gebeurde in januari 2011, TPD werd verwijderd in juni 2011, ondertussen blokjesbeugel boven en onder geplaatst op 1 april 2011 (echt iets voor mij, zo'n dag :smt001 ).
In afwachting op de 2de operatie hebben we even een kindje gekregen, we wisten dat het toch zo'n 1,5 jaar nodig had met die beugel om goed te staan voor 2de operatie, en geen moment spijt van gehad, want het is een prachtkerel :D

Nu staan we dus voor de 2de operatie; maandag a.s. :o Ze gaan m'n bovenkaak volledig losmaken, verschuiven en kantelen, dan de tanden in goede positie brengen (heb sinds eergisteren de haakjes bij ieder blokje van m'n beugel = pijnlijk :( ) en vastzetten m.b.v. de haakjes, dan de onderkaak breken en juist kantelen en verschuiven.

Als toemaatje m'n kin nog verplaatsen, want die staat ook met de punt te ver naar links...

Je hoort de chirurg vanalles vertellen tijdens de opmetingen, foto's nemen enz. Daar krijg je dan echt het gevoel van dat je een erg complex geval bent :( Gelukkig ben ik wel een sterk persoontje, maar nu toch wel erg zenuwachtig en eerlijk gezegd wel bang...

Hoe dan ook, ik hoop hier binnenkort een prachtig en positief vervolg neer te kunnen schrijven (wie weet weer zo lang...sorry!), even 'doorbijten' zeggen ze dan allemaal zo grappig, en voor alle andere mede-scheve-kaak-personen: succes ermee!
:smt006
za, 09/01/2012 - 20:26 Permalink
Jongetje2

Klopt. Ook een optie voor jongetje2 Maak een afspraak bij een orthodontist met ervaring. Verwijzing niet nodig. De meeste orthodontisten werken met een team in dit soort gevallen. Daar is ook een kaakchirurg bij.


Maar hoe weet je of een orthodontist ervaring heeft?
zo, 09/02/2012 - 00:43 Permalink
Jenniferdv

Ik heb precies hetzelfde als de topicstarter en bij mij is het echt duidelijk te zien dat ik een scheve kaak heb.
Heb er niet echt veel last van maar vanmorgen toevallig weer. Ik moest gapen en als ik mijn mond dan dichtdoe krijg ik een enorme pijnscheut langs de kant van mijn scheve kaak. Alsof de zenuw ergens tussenkomt.
di, 10/02/2012 - 14:03 Permalink