Volledig niet passend noodgebit, "is alleen voor het oog "

Author:
pohodo
Posted:
za, 04/07/2012 - 17:16
Vorige week vrijdag heeft de kaakchirurg 8 kiezen getrokken en afgelopen woensdag de 19 andere tanden/kiezen. (1 tand was ik sinds kort al kwijt en verstandkiezen al jaren).
Direct het kunstgebit er in.
Dit was op een andere plek door een ander bedrijf gemaakt. Het gedeelte bij de kaakchirurg is goed gegaan, heb ik niets op aan te merken. Meteen na het plaatsen van het kunstgebit kreeg ik mijn mond niet meer dicht. De kaakchirurg gaf mij het advies hier de volgende dag daar naar te laten kijken, zo ook naar de druk plekken die er meteen al waren. Er werd mij uitgelegd dat hun niets aan het gebit konden doen omdat dit niet door hen was gemaakt.
Dit klonk begrijpelijk. Voordat ik het ziekenhuis uit was lag de boven prothese al op mijn tong. Onderweg kiezen op elkaar gehouden anders viel het gebit eruit. Eenmaal thuis heb ik het uitgedaan. Toen de verdoving eenmaal uitgewerkt was, gebeld naar de tandarts/tandprotheticus. Deze zitten in hetzelfde pand.
Uitgelegd en of ik een dag later kon komen. Na veel tegensputtering zou ik een dag later terecht kunnen. Maar de tandarts was er dan niet.
Na het telefoontje dacht ik, ik moet er toch aan wennen dus protheses weer in. Omdat de verdoving nu uitgewerkt was voelde ik het beter. Het deed ontzettend zeer. Dit terwijl zonder prothese de pijn ontzettend mee viel. Toch ingehouden. Zowel onder als boven prothese schoof in mijn mond. van links naar recht en van voor naar achter. En van de andere kant zaten er ook drukplekken.
Mijn gehemelte deed zeer zo ook onder mijn tong, op de plaatsen waar de hoektanden hadden gezeten en de randen aan de binnen kant van mijn onder en boven lip. Deze waren zo hoog en scherp. Daarnaast zat er veel ruimte tussen.
Drinken lukte niet, ik dacht dat word wennen. Maar zodra ik de tanden van elkaar deed dan zakte het gebit. 's Avonds met protheses geprobeerd te slapen. Maar als ik ging liggen dan zakte een deel van het gebit, Mijn neus zat dicht , ik denk door opgezwollen wangen dus ik moest door de mond ademen. Dit kon niet want het gebit zakte ervoor. Dus besloten het gebit uit te doen omdat ik ademhalen toch iets belangrijker vond. Toen het uit was zag ik een snee en blaren achter in mijn gehemelte zo ook onder mijn tong
De volgende dag toch weer in. Dit omdat ik wist dat ik terug moest en dat ze het dan beter kunnen zien. Toen viel me op dat de voortanden van het gebit veel meer naar voren stonden dan waar mijn eigen tanden hadden gestaan.

Eenmaal daar zag degene (die ik toen voor het eerst zag) ook dat het erg schoof. Dit kwam volgens hem door het slinken van mijn kaken. Op mijn vraag, "kan dat in 10 minuten na het trekken" was zijn antwoord ja dat is bij iedereen verschillend. Onder deed hij niets aan want dat bleef toch liggen zei die en boven had hij het voorstel er zachte vulling in te doen. Op mijn vraag en de hechtingen dan ? Kreeg ik als antwoord dat de kans groot was dat die er dan uitgetrokken werden maar daar kon ik dan de kaakchirurg de schuld van geven. Ik wist niet wat ik hoorde.
Van drukpunten wegslijpen (wat ik vaak gehoord had) werd niet over gesproken. Die zachte vulling heb ik geweigerd. Ik ben van mening dat de kaakchirurg zijn werk goed heeft gedaan en dat wil ik graag zo houden.
Toen kwam hij met een 2e optie. Het gehemelte vastlijmen met kleefpasta.
Ook dit vond ik geen optie, de vorige dag waren mijn tanden en kiezen getrokken en ik wilde nu geen "zooi" in mijn mond. Op mijn reactie het past gewoon niet kreeg ik als antwoord jawel want de kiezen kunnen op elkaar.
Hij werd kwaad. Hij wilde me helpen maar ik wilde niet. Hij gaf me 2 opties en beiden sloeg ik af. Ik moest goed begrijpen dat dit een noodgebit was en dat was alleen voor het oog. Ook nu wist ik niet wat ik hoorde. En ook voor het oog vind ik het geen gezicht.
En eten en praten dan ? Ja dat moest maar wachten tot ik een nieuw kreeg. Met tranen in mijn ogen ben ik gegaan. Eenmaal thuis het gebit uitgedaan en het ligt nu in de kast.

Nu heb ik nog steeds pijn van wat de protheses aangericht hebben. Dit terwijl ik het al sinds donderdag middag niet in mijn mond heb. Alleen gister 10 minuten, langer hield ik het niet uit.

Hier heb ik gelezen dat het normaal is dat je 2 keer hapt. De 2e keer met een voor jou gemaakte lepel. Die stap heb ik nooit gehad. Ook inspraak over kleur of uiterlijk tanden heb ik nooit gehad.
Ik ben vooraf eenmalig geweest. En heb toen gehapt in een voor mijn gevoel immense mal/lepel. Daarna moest ik bijten op een plaatje dit was voor de beetbepaling werd er gezegd.
De volgende stap was de dag voordat ik naar de kaakchirurg moest, de protheses ophalen.

Ik ben ten einde raad en weet niet wat te doen.
Ik schaam me omdat ik geen tanden heb. En eten is een ramp. Vanaf dat mijn tanden getrokken zijn ben ik al 3 kilo kwijt. Dat is een kilo per dag. En ik was al niet dik. Praten zonder tanden gaat wel steeds beter.
Kan iemand mij raad geven wat nu te doen. Ik ben niet uit op ruzie, sterker nog ik wil daar niet meer terug gaan. Maar wil wel graag goed passende protheses, dat betaal ik dan zelf wel.
Maar ik heb geen idee welke tandprotheticus goed is (liefst in de buurt van Helmond) en ben bang voor een 2e ramp.
Daarnaast vraag ik me af hoelang na het trekken kan je happen. Want ook dat lijkt me geen succes met hechtingen in je mond.

Groetjes van een tandloos persoontje
Illuminus

Sja dit is een redelijk standaard verhaal wanneer er zoveel tanden getrokken worden en immediaat (dwz dat de prothese gemaakt wordt voordat de tanden daadwerkelijk getrokken worden) vervangen worden. Misschien niet leuk om te lezen maar een eerste prothese is geen zegen over het algemeen.

Twee keer afdrukken (1e keer met een standaard lepel, tweede keer met een individuele lepel) kan alleen als u al tandeloos bent, dus voor een vervangende prothese. In uw geval waren er nog tanden aanwezig dan heeft een tweede afdruk over het algemeen geen zin (uitzondering is als er slechts enkele tanden verwijderd moeten worden en de rest van de kaak al stabiel is).

De procedure voor een immediaatprothese zoals bij u, is dat na het afdrukken de tandtechnicus de nog aanwezige tanden en kiezen uit het model slijpt (raderen heet dit in vaktermen) om daarmee de kaakvorm te benaderen die ontstaat na het trekken van de tanden en kiezen. Let wel dit is een poging om die vorm te benaderen, je kunt dit niet dicteren en hoe meer tanden en kiezen getrokken worden hoe minder goed dit te voorspellen is. Gevolg hiervan is dat deze protheses minder goed passen en vaak ruimer zitten dan een prothese die op een reeds langere tijd tandeloze kaak gemaakt wordt.

Voor wat betreft de kleur en vorm van de tanden, de kleur kun je eventueel naar kijken, maar de vorm wordt grotendeels gedicteerd door de kaakvorm, je moet beseffen dat de prothese over een niet geslonken kaak heen moet, daardoor wordt de prothese dikker (drukt de lip meer naar voren) en staan de tanden ook vaak meer naar voren, hier is op dit moment weinig aan te doen. Meestal zal door het slinken van de kaak de prothese wat meer naar binnen zakken en de lip wat meer naar beneden waardoor de tanden ook wat meer terug vallen, maar een immediaatprothese is wat dat betreft verre van ideaal.

De drukplaatsen moeten gewoon verwijderd worden en te lange randen horen ingekort te worden om een en ander toch zo redelijk mogelijk op zn plek te krijgen. Een zachte voering is op deze korte termijn nog geen optie, onder andere vanwege de nog niet gesloten wondjes en hechtingen. Pas als alles genezen is kan een zachte voering een wat betere pasvorm en wat meer comfort geven, maar ook slechts tijdelijk de kaak blijft nog zeker een aantal maanden fors slinken.

Kort en bondig komen uw verwachtingen en wat technisch redelijkerwijs haalbaar zijn niet overeen....dat is heel vervelend, maar een ideaal passende prothese die ook nog aan uw esthetische wensen tegemoet komt is voorlopig een illusie.

Heel veel sterkte toegewenst
za, 04/07/2012 - 22:27 Permalink
pohodo

Dank u voor deze reactie, het stelt me enigzins gerust maar ik kan gewoon niets met deze protheses.
Dus dan is mijn enige optie zonder tanden lopen tot het verder genezen is. Het uiterlijk is niet mijn grootste probleem op dit moment. Ik heb daar over gesproken omdat ik te horen kreeg het is alleen voor het oog.
Het probleem is dat mijn mond stuk gaat en ik de kiezen niet van elkaar kan doen zonder dat het naar beneden zakt. Daarnaast de pijn als ik het in heb. Dit maakt dat ik er niets mee kan.


groetjes
za, 04/07/2012 - 22:43 Permalink
Illuminus

De drukplaatsen en te lange randen moeten wel ingeslepen en ingekort worden, anders blijft het fout gaan.
De drukplaatsen verwijderen en randen inkorten hoort bij de nazorg, de prothese gaat er iig iets beter van zitten, het zal niet ideaal zijn, maar beter dan zonder gaan lopen....

Dus de tandarts/tandtechnicus moet u zeker fatsoenlijk helpen door de drukplaatsen te verwijderen en wanneer de wondjes dicht zijn evt een tijdelijke zachte voering.
za, 04/07/2012 - 22:58 Permalink
vlinderkind

Dit is echt belachelijk!

Bij mij is alles in 1x getrokken, alle tanden en kiezen en ik heb ook gelijk mijn gebit in gekregen maar bij mij valt hij echt niet uit mijn mond! Wel had ik last van blaren en drukplekken dat is helaas niet anders en ik zou haast zeggen dat het erbij hoort, maar dat je gebit een noodgebit is en alleen voor het mooi is de grootste waanzin die ik gehoord heb!
Je moet er maanden mee doen dus je moet er natuurlijk wel mee kunnen eten en slikken zonder dat hij uit je mond valt!

Die zachte laag die hij in je gebit wilde doen mocht er bij mij pas in toen alle wondjes dicht waren en alle hechtingen eruit...
De eerste 48 uur mocht ik mijn gebitten niet eens uit doen omdat dan alles opzwol, raar verhaal dus dat diegene bij jou zegt dat het zo snel al kan slinken...

Als ik jou was zou ik op mijn strepen gan staan en goed bespreken dat je een kunstgebit wilt (en recht op hebt) dat niet uit je mond valt.
Wens je veel sterkte ermee!
za, 04/07/2012 - 23:08 Permalink
pohodo

De kaakchirurg zag al meteen dat het in ieder geval onder bijgeslepen moest worden. Hij stond er dan ook op dat ik er de volgende dag heen zou gaan.
Hij was al verbaasd dat ik niet al een afspraak had.
Het ziekenhuis deed er niets aan omdat de protheses niet door hen gemaakt zijn. Dit kan ik begrijpen.
Bij de tandarts/tandtechnicus heb ik 's middags al moeten praten als Brugman om de volgende dag terecht te kunnen.
Toen ik er was , is er niet eens in mijn mond (zonder protheses) gekeken. De man is echt kwaad op me geworden omdat ik zijn 2 opties weigerde.

Van de assistente heb ik begrepen dat hun normaal nooit iets doen aan een gebit zolang de hechtingen er nog in zitten. De nazorg waar hier over gesproken word en waar ik ook volgens de kaakchirurg recht op heb is daar dus schijnbaar niet gebruikelijk zolang het niet genezen is. Ik kan daar wel gaan staan te vechten dat dat toch moet maar dan vraag ik me af. Stel dat ik ze zo ver krijg dat ze het doen. Als ze het nooit doen kunnen ze het dan wel ?
Of gaat het dan op een verkeerde manier gebeuren ?
Ik heb er dus geen vertrouwen meer in. Daarnaast is het niet goed voor mijn gezondheid als ik me daar heel druk ga staan te maken.

Dus al moet het gebeuren. Ik weet niet door wie. In hen heb ik geen vertrouwen meer en iemand anders mag het niet want die heeft het niet gemaakt en dan vervalt de garantie. (al heb ik daar niets aan als het in de kast ligt)
Daarnaast heb ik het nu al dagen uit want het is echt niet uit te houden en mijn mond gaat alleen maar meer stuk. Dat geen protheses in je mond niet goed is dat geloof ik meteen maar het lijkt me beter dan een prothese die heel je mond stuk maakt.

Ik heb nu dus voor mezelf besloten dat ik op een ander wil. Iemand die rustig en kundig is en wel de bijbehorende nazorg geeft. En als er dan aan deze protheses niets veranderd mag worden door iemand anders dan maar een nieuwe prothese.
Maar ik weet niet wie, ik ben bang voor weer een mislukking.
zo, 04/08/2012 - 09:53 Permalink
vV

meestal maak ik voor 1 of 2 dagen na de ingreep door de kaakchirurg een eerste vervolg afspraak voor drukplekken. Hoort gewoon bij de nazorg.
kan inderdaad slecht passen, zie antwoord van mijn collega. Dat iemand anders dit niet herkend en zelf snel een wel passend gebit had is fijn voor die persoon, maar niet leidend in wat te verwachten is/normaal is.
Wat wel normaal is : dat er op redelijke termijn nazorg is. Dat wanneer die niet geleverd wordt, je dus gewoon elders geholpen kan/.mag worden.
Wat die garantie waar je het over hebt precies inhoudt is mij niet duidelijk, maar als er garantie gegeven is moet men daar zelf natuurlijk ook wel wat aan doen.. Anders is het onzin, en kan je gewoon naar iemand anders toe, wat ik gezien dit verhaal dus zou doen, met gelijk indienen van een schriftelijke klacht. Alle andere nazorg zoals opvullen en zo wat onder de basisverzekering valt kan door willekeurig welke tandarts gedaan worden, je krijgt als je naar iemand anders toegaat wel extra kosten in de zin van consulten, die eigenlijk bij de 2 maanden nazorg horen die degeen die de prothese gemaakt en gedeclareerd heeft hoort te geven....
ma, 04/09/2012 - 15:11 Permalink
pohodo

Dank je voor je reactie vV

Wat de garantie betreft weet ik ook niet. Ik weet alleen dat ze dat in het ziekenhuis aangaven. Daar werd me vertelt dat als hun er iets aan zouden veranderen ik geen garantie meer zou krijgen want het was niet door hen gemaakt. Dus dacht ik als het ziekenhuis het niet mag, dan mag niemand het.
Maar ben blij te lezen dat het dus wel mag.

En klacht indienen is wel in me op gekomen. Maar op dit moment niet mijn eerste behoefte. En ik weet ook niet waar ik dan moet zijn.
Ik wil gewoon weer graag tanden in mijn mond. Ook al zijn ze dan nep. Aan de gang met goed praten en eten. Want ik begrijp ook heel goed dat dat wennen zal zijn. Maar hoe later ik ermee begin hoe langer het zal duren.


Die extra kosten neem ik dan wel voor lief. Geholpen worden is me dat wel waard.
di, 04/10/2012 - 07:47 Permalink