Re: Slecht gebit

Author:
vV
Posted:
zo, 03/25/2012 - 11:00
zo zie ik ze in deze leeftijdsgroep helaas steeds vaker voorbij komenj. Mn de cola en redd bull is hier in hoge mate verantwoordelijk voor, en uiteraard de persoon die het blijft drinken na geinformeerd te zijn over de gevolgen (die je eigenlijk natuurlijk al op de vingers na kan tellen maar dat is een ander verhaal).
Maar even to the point:
kronen (of facings van porselein): nee.
Alles fijn met composiet doen, tegenwoordig erg fraai te maken en makkelijk reparabel.
Met de achterliggende oorzaak die je beschrijft, zou ik onderbouwd met diagnose , behandeling (antidepressiva) met ondersteuning huisarts en wellicht onderzoek /verslaglegging psycholoog wel een poging willen wagen herstel/opbouw (want ook verdiepte beet vrees ik door de erosie) aan te vragen onder de regeling bijzndere tandheelkunde. Is de eigen tandarts hier niet goed mee bekend (dit moet je echt goed onderbouwd aanvragen namelijk) zou ik verwijzing naar een CBT vragen.
Lieneke

Allereerst dank voor je goed gestructureerde verhaal en openhartigheid.
Even voor mij: Wordt er door de mondhygienist fluoride ingezet en is het je aangeraden om dit 3 tot 4 keer daags te gebruiken?
Verder sluit ik me aan bij vV.
zo, 03/25/2012 - 11:21 Permalink
Lieneke

Elmex Medical is zeker een idee!
Fluoride is niet mosterd na de maaltijd. Omdat je nu kampt met een dunne glazuurkap, zijn jouw tanden minder goed beschermt tegen caries. De caries berijkt sneller het tandbeen, waardoor er sneller geboort moet worden. Om nieuwe gaatjes te voorkomen of om leasies te stabiliseren is het verstandig om die poetsmethode aan te houden, rekening te houden dat je maar 5 keer per dag wat kunt eten/drinken en dus exta fluoridemaatregelen te treffen. Dat laatste kan door 3 keer per dag te poetsen. Het merk tandpasta of het aan ppm fluoride maakt hierbij niet zo veel uit. Enkel van Colgate Total is er onafhankelijk onderzoek (bij mij) bekend. Daarnaast kan er nog dagelijks gespoeld worden met een fluoride houdend spoelmiddel. Perio-aid (werkzame stof is chloorhexidine) heeft voor het voorkomen van gaatjes helaas geen nut.
Dagelijks tussen de tanden reinigen met een ragertje zou ook leed kunnen besparen.
zo, 03/25/2012 - 15:26 Permalink
vV

Hoewel ik betwijfel of ik (wat mijn psyche betreft) iets aan de gesprekken zal hebben ben ik wel benieuwd hoe hij me zou kunnen helpen om aan zo'n verwijzing te komen.
dit vind ik dan weer een beetje verkeerde insteek... (vooraf al zonder motivatie erheen...betekent dat de psycholoog er harder aan moet trekken uberhaupt iets voor elkaar te krijgen . Misschien iets meer "'open minded"" een dergelijk traject ingaan?)
zo, 03/25/2012 - 15:29 Permalink
Lieneke

Eens. Je zal zien dat je duidelijk handvaten krijgt waarmee je weer verder kunt. Het is dus niet enkel een beetje praten maar ook het op een rijtje zetten van je eigen gedachtes/interpretaties en daarmee jouw gevoelens. Straks kan je beter jouw eigen gedachtes filteren en daardoor een stuk prettiger leven.
zo, 03/25/2012 - 15:42 Permalink
Lieneke

Wat vreemd dat je niet begrijpt en zich niet kan verplaatsen...Misschien is er gewoon geen klik tussen jullie en kan je misschien beter door iemand anders geholpen worden? Natuurlijk moet je het altijd zelf doen, maar je moet weten hoe. Het lijkt me vreselijk om ze slim te zijn en dat er zo weinig nog echte uitdagingen zijn. Ik ken (heel goed) een paar mensen die ook erg slim zijn en ik zou niet met ze willen ruilen. Het lijkt me frusterend om met mensen met wie je in het dagelijks leven moet omgaan je niet zo snel kunnen volgen en niet met elkaar lekker kan geinen, want zo'n grapje is dan al snel te moeilijk. Voor mij is het ook lastig met hen om te gaan want ze lijken niet goed naar me luisteren; ze weten allang wat ik ga zeggen. Dus zo'n contact verloopt uiteindelijk toch moeizaam.
Misschien is het toverwoord toch weer 'accepteren'. Negatieve gevoelens horen nou eenmaal bij het leven...
zo, 03/25/2012 - 17:36 Permalink
Lieneke

Dankje voor je verheldering. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook, maar verwoordde het verkeerd.
Het eerste stuk waarin je beschrijft over de goedheid in je en die je ook van anderen verwacht, herken ik wel. Je belicht het nu alleen wel heel negatief. Ik vind het juist een hele mooie eigenschap van je. Ik geloof nog altijd wel in de goedheid van de mens. Dat sommige mensen soms het verkeerde pad op gaan, heeft vaak ook een reden.
Mijn dochter zit nu op een school waar goed in de gaten wordt gehouden of ze meer behoefte heeft aan uitdagingen. Zo ja, dan krijgt ze dit ook aangeboden. Er is nu hier ook een experiment waarbij kinderen van groep 7 die erg slim zijn, soms naar een havo/vwo gaan om te leren leren.
Je bent al een heel eind op weg, zo te lezen. Motivatie vinden is inderdaad belangrijk. Je moet wel willen, jouw doel zien. Als mondhygienist ben je continue bezig om de motivatie te (laten) vinden van de patient om zijn mondhygiene te verbeteren of bijvoorbeeld te stoppen met roken.

Nou, succes! Hou je ons op de hoogte?
zo, 03/25/2012 - 20:36 Permalink
Lieneke

Excuses geaccepteerd :wink:
Ik hoop dat deze praktijk wat voor je is! Het is jouw gebit, gelijk heb je. Het is altijd zoeken naar een goede oplossing voor beide partijen: de behandelaar en de patient. Dat is niet altijd even eenvoudig. Als het goed is, komt er een behandelplan met meerdere alternatieven. En dan is aan jou de keus...
Waarom zou je die kiezen willen laten trekken? Welk voordeel heeft dat voor jou?
wo, 03/28/2012 - 21:08 Permalink
Lieneke

Als een kies valt te repareren, dan laat je hem toch niet liever trekken? Je zegt het zelf al; botverlies, een gat in je mond...etc etc
Maar wel een oplossing voor veel van jouw problemen: Vlaams onderzoek wijst uit dat mensen met minder tanden/kiezen een lager IQ hebben. :smt005
do, 03/29/2012 - 08:13 Permalink