"golvende" pijn linkerkant gezicht

Author:
appeltjes
Posted:
di, 12/13/2011 - 13:06
Hallo!

Twee maandjes terug nog bij de tandarts & mondhygieniste geweest - op n bloot liggende tandhals waar ik al een jaar last van heb (pijn bij kou) niks mis.
Advies was nog meer stokeren en flossen dus dat doe ik ook.

Een week of twee later kreeg ik aan die kant van mijn gezicht pijn - boven en onder kaak, jukbeen, licht gezwollen klier in keel en oor pijn.
als ik op mijn rechter kant lig word de pijn erger, druk op mijn (links) gezicht doet ook pijn. De pijn is niet continu even erg als ik mijn bed uit kom valt het mee dan rond de lunch is het weer erger ik neem iig 2x daags pijnstillers gezien ik zwaar chagerijnig word van de pijn en mama ben van n peuter van 2.. Geen goeie combi!
Buiten een felle pijn bij bijvoorveeld koud drinken bij die ene kied waar ik al heel lang n blote tandhals heb heeft koud eten of drinken geen invloed. Vreemd genoeg lijkt wat eten soms zelfs wat te helpen (en andere keren doen mijn kaken genoeg pijn dat ik ze niet wil bewegen...
Nu heb ik sociaal en overgeef angst wat zorgde dat ik jaren niet (succesvol) bij de tandarts kwam - in 2008 onder narcose geweest 2 kiezen getrokken rechts - rechts was het ergste bij mij waardoor ik tijden voornamelijk met links gekauwd heb zou dat relevant kunnen zijn?

Ik weet ook niet zeker of ik nou een tandarts of huisarts moet bellen? gezien ik niet zeker weet wat precies de oorzaak is.

Iemand hier ideeen?

Alvast bedankt.
Newtan

Op afstand is de diagnose moeilijk te stellen. Maar het lijkt er op dat je pijn op je kaakgewricht en kauwspieren hebt.
Dat heet het pijn-dysfunctie syndroom. De oorzaak is nooit helemaal duidelijk.
Maar in ieder geval komen dan de gevoelige kiezen niet meer correct op elkaar en raken die ernstig gekneusd. Daardoor is zo'n kies ook erg kougevoelig. Dat hoeft op zich niet behandeld te worden, maar de spieren raken wel steeds meer overspannen. Vier tot vijf maal daags pijnstillers helpen dan wel. En niet pas als het zeer doet, maar het liefst om de 3-4 uur.

Dan kun je het beste de tandarts bellen. Als die niets kan vinden dan is de manueel therapeut de aangewezen persoon om dit te verhelpen. Dan is het wel handig als die therapeut doorgeleerd heeft voor kaakklachten.

Maar op afstand is dat heel moeilijk in te schatten. Ik zou het in ieder geval eerst met de tandarts overleggen als ik jou was.
vr, 12/16/2011 - 10:53 Permalink
appeltjes

Bedankt voor de reactie :).
Gister naar de tandarts geweest - fotos gemaakt, gevoeld of er ergens bobbels zaten, met n koud gaasje tegen mn kiezen gezeten en op mn kiezen getikt maar buiten wat kou gevoeligheid niks te vinden.
Ik heb een gevoeligetanden kuur gehad en verder is het afwachtten...
Ze zei dat als er toch ergens ietd ontstoken is oid het tzt vanzelf duidelijk word waar en dat je op fotos helaas niet alles kan zien.
Ik heb dus onderweg naar huis maar gelijk wat pijnstillers bij gehaald.

Als het aan blijft houden word de volgende stap dus maar huisarts i guess?
vr, 12/16/2011 - 11:24 Permalink
appeltjes

hey :)

onderhand weer een poos verder.
nog steeds pijn nog een keer bij de tandarts geweest weer die testjes en dit keer een overzichtsfoto weer niks.
twee antibiotica kuren gehad - hielp ook niet.
paracetamol met codeine en tramadol gehad (waar ik net mee ben gestopt want het lijkt niet erg goed te mixen met mijn antidepressiva).
loop nu ook bij een neuroloog (vermoed aangezichtspijn) gister een mri gehad nu n week wachten op de uitslag.
nou merk ik de laatste paar dagen dat het ook wel wat "helpt" om mn tandvlees te masseren maar dat
lijkt me niet te passen bij aangezichtspijn?
ook doet mn nek en schouder/rug pijn wat
ikgewend ben behalve dat de pijn veranders lijkt te
zijn meer dof en kietelend zeg maar. ik smeer ook al n tijdje tijgerbalsem/tantum/srl gel geen idee of t helpt.

goed wachten op neuroloog mri uitslag, de huisarts maar weer es lastigvallen en ondertussen met pijn/beroerd/depri voor mn kind zorgen :s. begin t nu
wo, 02/29/2012 - 10:20 Permalink
appeltjes

bedankt voor de reactie!

ben gister toch maar weer naar de tandarts geweest - weer fotos weer niks te zien maar dit keer kwam er bij de kou test n kies uit waar ik geen kou voelde!
kon gelukkig die middag terecht bij een andere vestiging van mn tandarts om de wkb te starten en moet zeggen sinds dat geen pijn meer te hebben (al moet ik ook roegeven na alle antibiotica, mri, rontgenfoto van mn nekwervels, tegretol voor aangezichtspijn etc ik t pas ga geloven dat t gevonden is als ik maandag nog geen pijn heb).
kwam bij het boren ook pus uit dus zat iig een ontsteking!
jammer dat, dat niet altijd te zien is op foto's had me n paar maanden pijn en n hoop medicatie gescheeld!
vr, 03/02/2012 - 14:54 Permalink