Wortelkanaalbehandeling maar verkeerde kanaal behandeld

Author:
marianko
Posted:
di, 12/27/2011 - 09:52
Met kiespijn heb ik mij bij een dienstdoende tandarts gemeld. Hij heeft een foto gemaakt en zag dat er een wortelkanaalbehandeling nodig was. Volgende dag had ik nog steeds vreselijke kiespijn en ben naar mijn eigen tandarts gegaan. Hij keek naar de foto en zag aan de rekening dat het verkeerde kanaal behandeld was. Hij controleerde het door op de kiezen te tikken en gelijk was duidelijk dat de diensdoende tandarts het kanaal had behandeld dat ernaast lag.
Ik heb veel geld betaald voor de behandeling bij de dienstdoende tandarts maar word nu geconfronteerd met nog een hoge rekening omdat het kanaal dat voor niks is open gemaakt gesloten moet worden. Al met al ben ik dus zo'n 400-500 euro kwijt voor een behandeling die niet nodig was. En nog eens hetzelfde bedrag voor de kies waar het wel nodig was.
Mag ik nu verwachten dat die dienstdoende tandarts op eigen kosten het kanaal sluit wat hij voor niks heeft open gemaakt?
Newtan

In principe niet, tenzij het probleem zo overduidelijk aan een andere kies lag dat er gewoon sprake is van domheid.
Je tandarts kan daar het beste wat van zeggen. En eventueel een briefje schrijven voor onze collega. Daarmee kun je dan een bijdrage in de kosten vragen.
Maar juridisch is dit moelijk hard te maken anders.

En ik kom zo nu en dan tegen dat er twee kiezen zijn met problemen. Zeker als ze steeds naast elkaar dezelfde soort vullingen hebben gehad.
Ik communiceer dat (hopelijk) helder naar de patient. En zo probeer ik dit soort discussies voor te zijn. Maar dat lukt moeilijk als het de patient van een collega is.
di, 12/27/2011 - 21:34 Permalink
marianko

Inmiddels is de zaak opgelost.

Er was een röntgenfoto gemaakt en daarop was goed te zien van welke kies het wortelkanaal een grote zwarte schaduw had. In de kies ernaast zat een gaatje en daardoor heeft de dienstdoende tandarts zich laten misleiden. Hij heeft ook niet op de kies geklopt om te controleren of hij de juiste kies behandelde. Als hij dat wel had gedaan, had hij de fout niet gemaakt.
Mijn eigen tandarts begreep wel dat de dienstdoende zich door het gaatje had laten misleiden maar vond het wel een fout omdat op de foto goed te zien was welk kanaal was ontstoken.
De dienstdoende tandarts was het daar niet mee eens.
Ik heb het toen door een tandheelkundig medisch adviseur laten beoordelen en zij vond ook dat er een fout was gemaakt en adviseerde het verder voor te leggen bij de rechtsbijstand als de tandarts niet bereid was om de klacht op te lossen.

Ik heb de dienstdoende tandarts geschreven dat ik het verder zou laten afhandelen door mijn rechtsbijstandsverzekering als hij niet bereid was om het kanaal op eigen kosten weer te sluiten.
Hij was het er allemaal niet mee eens maar heeft hij het kanaal toch zelf op eigen kosten weer gesloten.
Ik was wel blij met mijn rechtsbijstandverzekering!
do, 01/19/2012 - 20:26 Permalink