Verdoving en zwangerschap

Author:
TimeJumper
Posted:
do, 08/25/2011 - 15:22
Ik ben nu 27 weken zwanger en ben eigenlijk jarenlang niet naar de tandarts geweest.
Nu kreeg ik terugtrekkend tandvlees, door de zwangerschap denk ik en dus tandpijn hierdoor.

Inmiddels waren we verhuisd, dus hier een nieuwe tandarts gezocht en na 1 week kon ik komen voor mijn klachten.
Aangezien ik nogal bang ben voor de tandarts wil ik nooit laten boren zonder verdoving.
Nu kan je zeker zien dat ik zwanger ben, maar dit ook nog eens gemeld en gevraagd of de tandarts een aangepaste verdoving wilde geven.
Hierover had ik gelezen op internet.

Hij zei dat hij een speciale verdoving zou geven, maar de middag, de avond en de nacht ging de baby tekeer in mijn buik zoals hij nog nooit gedaan had.
Het leek wel of hij aan het bungeejumpen was. Normaal voel ik hem natuurlijk ook wel af en toe maar nu was het wel extreeem veel.
Dit vond ik wel heel toevallig na dit tandartsbezoekje, dus heb ik mijn twijfels of de juiste verdoving wel was gebruikt.
Op internet had ik een "ervaring" gelezen van zo'n aangepaste verdoving dat die sneller uitgewerkt was. Maar de mijne bleef nog uren aanhouden.

Afijn, nu begint bij mijn onderkaak, de 2 hoektanden, het tandvlees weg te trekken en dit gaat weer zeer doen. En een gaatje in een kies wat blijkbaar ineens op gaat spelen.
Maar nu durf ik eigenlijk niet meer naar die tandarts gedurende de zwangerschap.
Kan iemand mij vertellen of een "gewone" verdoving schadelijk is voor de baby
Want ik moet nog 13 weken en ik weet niet of die gaatjes zo blijven met hanteerbare pijn zeg maar.

Dus is een gewone verdoving schadelijk voor de baby.
En hoe weet ik nou zeker dat die tandarts een aangepaste verdoving gebruikt?
Als ik zo ga en het laat verhelpen en dan weer een hele middag, avond en nacht met een ontzettende jumpende baby in mijn buik zit weet ik nu al zeker dat ik me nog ongeruster en schuldig ga voelen.

Alvast bedankt!
mecánico para …

de eerste 13 weken wordt vaker advies gegeven zo weinig mogelijk te verdoven want geen enkel middel geeft aan (hoe kunnen ze het überhaupt testen) dat het 100% veilig is. En weet je dat je in de eerste 4-6 weken zit?? Het laagste risico had als ik me niet vergis Scandonest (mepivacaine).
za, 08/27/2011 - 17:21 Permalink
TimeJumper

Bedankt voor jullie antwoorden.
De behandeling die ik heb laten doen was bij mijn nieuwe tandarts, en die man is helemaal niet spraakzaam.
Dus ik zal eens kijken of ik antwoord krijg als ik vraag welke verdoving hij gebruikt.
Helaas heb ik nu weer last en moet ik aanstaande maandag weer :x
Dus helaas kan ik het niet uitstellen tot na de bevalling.
Ik zie de afspraak een beetje angstig tegemoet.
Mijn gyneacoloog zei dat een verdoving bij de tandarts absoluut geen kwaad kon omdat het niet in de bloedbaan kwam maar plaatselijk was.

Handig van die tegenstrijdige berichten :wink:

We zullen maandag zien of de baby weer tekeer gaat als een gek of niet :-?
do, 09/22/2011 - 19:27 Permalink
Paramedic

De behandeling zal door u ook wel als stressvol worden ervaren. Ook met verdoving. Stress voelt de baby ook.

Right Dentje !, Het "jumpen" van de baby heeft ws niets te maken met de verdoving, maar alles met het adrenaline niveau wat Timejumper zelf aanmaakt.

Mijn gyneacoloog zei dat een verdoving bij de tandarts absoluut geen kwaad kon omdat het niet in de bloedbaan kwam maar plaatselijk was.

Leuk geprobeerd van de gynaecoloog, maar het gaat er om of het middel al dan niet de placenta passeert, en dat doen ze uiteindelijk allemaal. Niemand weet wat het werkelijke effect is op de ongeborene. Daarom wordt geadviseerd om zo weinig mogelijk gebruik te maken van deze middelen in het eerste trimester van de zwangerschap, en behandeling uit te stellen als dat kan. Kan dat niet, dan wél verdoven, om stress bij de moeder te voorkomen.

U bent al ruim het eerste trimester gepasseerd, dus neem gewoon die verdoving als u zich daar beter bij voelt.
vr, 09/23/2011 - 00:50 Permalink
mecánico para …

Mijn gyneacoloog zei dat een verdoving bij de tandarts absoluut geen kwaad kon omdat het niet in de bloedbaan kwam maar plaatselijk was.



zalig zijn de onwetenden. eerste drie maanden zei ik al, zijn weldegelijk een vraag of het goed is op wat ze noiemen electieve gronden. dus kan je uitstellen, gewoon doen.
vr, 09/23/2011 - 07:58 Permalink
TimeJumper

Dentje en Paramedic, dat klinkt inderdaad ook heel aannemelijk.

@mecánico para bicicletas, gelukkig ben ik de eerste 3 maanden voorbij.

Net vandaag weer geweest want de pijn was niet te houden.
Nu blijkt bij de hoektand die hij vorige keer heeft gevuld een wortelkanaalbehandeling nodig is. Pfffff :smt011
Nu kan ik dinsdag pas terugkomen en het doet nu al zo'n zeer, en omdat ik zwanger ben mag ik alleen paracetamol.
De tandarts zei dat hij mij geen antibiotica kon voorschrijven omdat ik zwanger ben.
Is er dan geen enkele antibiotica die helpt?

Want redeneer ik als leek, antibiotica vermindert de ontsteking, dus vermindert de pijn.
Ik had de huisarts ook al gebeld (want ik weet bijvoorbeeld bij blaasonsteking én als je zwanger bent je wel een bepaalde antibiotica krijgt voorgeschreven)
Ik denk alle antibiotica remmen onstekingen (als leek dan)
Maar nee, hij wilde zich aan het advies van de tandarts houden. :smt011

Ik hoop maar dat ik de komende 3 dagen door kom.
De pijn gaat op en neer maar terwijl ik dit typte ging ik haast door de grond :x en nu is het gelukkig weer weg, voor effe dan :smt010
vr, 09/23/2011 - 16:06 Permalink
TimeJumper

Tsja, achteraf begin ik mij een beetje boos te maken.
Ok, ik was/ben geen trouwe tandartsbezoeker dus aan de ene kant zou je kunnen zeggen, eigen schuld dikke bult, en je wacht maar op je behandeling.
Ik snap ook wel dat de tandarts vol met afspraken zit.

Maar aan de andere kant, ik betaal elke maand 130 euro met een uitgebreid tandartspakket.
Nu heb ik last, en nog zwanger ook, en moet ik verdomme 4 dagen wachten op een behandeling.
En 4 dagen paracetamol slikken, terwijl ik (ook al zeggen ze dat het geen kwaad kan) ik eigenlijk liever niets slik met een baby in mijn lijf.

Ik kon maandag ook komen, dan had hij even tijd. Blijkbaar om de wortel schoon te maken, maar dan zou ik dinsdag terug moeten komen om de behandeling af te maken.
Hij zei, het is beter in 1 keer dit te doen.
En ik dacht als ik maandag ga, ben ik van de pijn af, maar dat zou ook betekenen dat ik 2 maal een verdoving zou moeten. Maandag en dinsdag om de behandeling af te maken.

Pffff wat een gedoe, ik moet nog 8 weken tot einde zwangerschap.
Ik hoop dat het een snelle behandeling is want ik ga me akelig voelen als ik lang op mijn rug lig, dus ik hoop dat die opschiet.
En ik hoop dat hij het gelijk goed doet, want de hoektand waar hij nu de wortelkanaalbehandeling gaat doen heeft hij vorige keer gevuld omdat er een stuk van die tand was afgebroken.

Nou einde klaagbericht :P :wink:
di, 09/27/2011 - 09:51 Permalink
Dentje

Tja, zoals u zelf al zegt... Het si toch een beetje eigen schuld, dikke bult. Enik begrijp dat de tandarts ook tijd wilde vrijmaken om het wortelkanaal te openen, dus de tandarts heeft gewoon aangeboden om u van de pijn af te helpen. Wortel openen is spoed, wortel dichtmaken niet.

Verder is het bedrag dat u aan de zorgverzekeraar betaald hier helemaal niet relevant. Dat is een afspraak met uw verzekeraar, niet met uw tandarts.

in ieder geval veel sterkte met de hele situatie.
wo, 09/28/2011 - 09:18 Permalink
TimeJumper

Tja, zoals u zelf al zegt... Het si toch een beetje eigen schuld, dikke bult. Enik begrijp dat de tandarts ook tijd wilde vrijmaken om het wortelkanaal te openen, dus de tandarts heeft gewoon aangeboden om u van de pijn af te helpen. Wortel openen is spoed, wortel dichtmaken niet.

Verder is het bedrag dat u aan de zorgverzekeraar betaald hier helemaal niet relevant. Dat is een afspraak met uw verzekeraar, niet met uw tandarts.

in ieder geval veel sterkte met de hele situatie.

Nou hij stelde het op zo'n manier voor dat hij duidelijk liet merken dat hij het liever had dat ik dinsdag kwam.

En ik vind het nogal kort door de bocht, oh ja hij gaf aan, met tegenzin, dat hij deze maandag open kon maken. Maar dat zou betekenen dat ik 2 keer een verdoving zou moeten.
Daar zat ik niet zo op te wachten.
Achteraf heb ik niks aan de baby gemerkt. Dus de vorige keer dat hij uren achtereen zo druk was , was waarschijnlijk toeval.

En ja dat het bedrag dat ik aan mijn zorgverzekeraar betaal hier eigenlijk helemaal niets mee te maken heeft, dat weet ik eigenlijk ook wel.
Maar qevoelsmatig verbind ik het er toch aan, zeker omdat het ons 250 euro per maand kost voor 2 personen.
En als ik dan eens tandpijn heb, ik mooi heel lang moet wachten, naar mijn mening.
vr, 10/07/2011 - 22:09 Permalink
Basset

Mischien denkt mevrouw dat de tandarts die 250 euro cadeau krijgt zoals de huisarts maandelijks per patient al een bedrag kan beuren. Dat is niet zo.

Ik heb privé zelf nare ervaringen gehad met zwangerschappen en dit gekoppeld aan zogenaamd onschuldige medische behandelingen. Daarom wil ik 1 advies geven. Voordat je als vrouw gaat oefenen in het zwager worden zorg ervoor dat je medisch gescreend bent en dat het gebit in orde is. De grootste medische risico periode is al vaak voorbij zonder dat je wist zwanger te zijn.

Een voorafgaand tandheelkundig onderzoek met op peil brengen van alle aanwezige dentale letsels inclusief de tandvleeskonditie vind ik geen onnodige luxe. Er zijn immers onderzoeken die aantonen dat sommige borelingen al drager zijn van parodontitisch veroorzakende kiemen.

Door mijn eigen ervaringen heb ik niet de neiging om tijdens een zwangerschap iemand te behandelen. dit is voor een deel emotioneel, maar ik heb daarvoor een doorverwijsoplossing gezocht.
zo, 10/09/2011 - 17:08 Permalink
Dentje

Nou hij stelde het op zo'n manier voor dat hij duidelijk liet merken dat hij het liever had dat ik dinsdag kwam.


Waarom zou de tandarts dat niet duidelijk mogen laten merken? Die man heeft ook een agenda vol patienten. En u bent niet de enige met spoed of pijnklachten. Waarschijnlijk kwam dinsdag beter uit. En als u had gezegd dat dinsdag ook wel goed was, had dat ook mogelijk iets gezeg dover de pijnklacht. En of het nou met tegenzin was of niet, hij heeft u de optie geboden.

En ik vind het nogal kort door de bocht, oh ja hij gaf aan, met tegenzin, dat hij deze maandag open kon maken. Maar dat zou betekenen dat ik 2 keer een verdoving zou moeten.
Daar zat ik niet zo op te wachten

Dus u heeft er voor gekozen niks te doen. U heeft gekozen de behandeling in 1 keer te willen, ondanks de pijn. Niet uw tandarts.

En die verzekeraar heeft er niks mee te maken. Maar dat gaat er niet in, geloof ik. En als u 250 euro per maand betaald voor 2 personen voor een tandartsverzekering, moet u misschien eens gaan shoppen. Of is dit inclusief uw basis- en eventueel andere verzekeringen? Die betaalt u namelijk niet voor de tandarts.
di, 10/11/2011 - 13:10 Permalink