Zenuw er niet uit na wortelkanaalbehandeling

Author:
Aenf
Posted:
do, 08/25/2011 - 12:12
Hallo,

Ongeveer vijf weken geleden ben ik bij een weekendarts geweest omdat ik in het weekend extreme kiespijn kreeg en het op zondag echt niet meer vol kon houden. Deze tandarts zei aan de telefoon dat ik 200 euro contant moest betalen en dan langs kon komen. De tandarts legde helemaal niet uit wat hij ging doen of wat dan ook, ik moest het steeds vragen en dan keek hij mij heel geirriteerd aan, en hij zat tijdens de behandeling alleen maar te praten met zijn assistent over de vrouwen op een congres in Italie en leek echt niet op te letten op mijn behandeling. Hij was heel snel klaar, vroeg om het geld en gaf een bonnetje en zei dat ik over twee weken een afspraak met mijn eigen tandarts moest maken voor een definitieve vulling en liep weer weg. Ik vond het toen al vreemd omdat ik al eerder een wortelkanaalbehandeling had gehad en die veel langer duurde, maar liet het er maar bij zitten omdat ik allang blij was dat hij me van mijn pijn had afgeholpen. Toen de verdoving echter uitwerkte begon de pijn weer terug te komen en na twee dagen werd deze weer zo extreem dat ik toch maar een afspraak heb gemaakt met mijn eigen tandarts. Zij heeft toen weer een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, en haalde toen nog een stukje zenuw eruit en zei dat dat de boosdoener was. Het was toen overigens nog verder gaan ontsteken en zij heeft mij twee antibioticakuren en ibuprofen 600 voorgeschreven en was verbaasd dat de weekendtandarts dit niet had gedaan. Uiteindelijk is zij met de behandeling drie keer langer bezig geweest dan d eweekendtandarts, en bij haar kon ik ook echt merken dat ze oplette en goed controleerde of alles wel schoon was voordat zij een noodvulling gaf. Die weekendtandarts leek echt geen controle te doen of het goed schoon was maar wilde er zo snel mogelijk klaar mee zijn.

Enfin, ik heb nu ook een definitieve vulling gekregen, ben van de ontsteking af en weer helemaal blij, maar nu heb ik wel rond de 700 euro voor deze tandartsbehandelingen betaald en mijn verzekering vergoedt slechts 250 euro. De tweede wortelkanaalbehandeling was uiteraard overbodig geweest als de weekendtandarts dat stukje zenuw er de eerste keer uithaalde. Niet te beginnen over de pijn die het mij zou hebben bespaard aangezien de verdoving niet hielp wegens de ontsteking. Al was het dan nog een tandarts die aandacht aan de behandeling had besteed en zich niet zo nonchalant zou hebben gedragen zou ik ook denken fouten maken is menselijk, maar eerlijk gezegd gun ik het hem gewoon niet om er zo makkelijk mee weg te komen.
Ik heb deze tandartsenpraktijk gebeld, het uitgelegd aan de assistente, en zij zei dat er dan waarschijnlijk een vierde kanaal was. Ik heb haar verteld dat mijn tandarts heeft bevestigd dat het drie kanalen waren en op mijn factuur ook driekanalig staat, waarna zij zei dat ik dan maar de tandarts moet e-mailen. Dit heb ik gedaan, al ongeveer tien dagen geleden, maar hij heeft nog steeds niet gereageerd.

Ik zit erover te twijfelen om gebruik te maken van de NMT-klachtenregeling, maar heeft iemand enig idee hoe groot de slaagkans dan zou zijn? Of dat ik beter andere stappen kan ondernemen?
Basset

foute conclussie de weekendarts heeft een innitieelle wortelkanaalbehandeling gedaan = de afwerking diende alleszins door de eigen tandarts verder gezet te worden met hetzelfde kostenplaatje.

weekendienst is noodhulp en een inni wortelkanaalbehandeling waarbij nooit napijn kan of mag optreden is nooit te garanderen.

de belangrijkste endodontologen geven aan dat bij een inni behandeling in nood het vaak al voldoende is om het grootste kanaal te behandelen.

en het is nog altijd vakantie .. dus mag je geen snelle reakties verwachten .. neem ook geen computer mee op verlof
do, 08/25/2011 - 12:34 Permalink
vV

De tweede wortelkanaalbehandeling was uiteraard overbodig geweest als de weekendtandarts dat stukje zenuw er de eerste keer uithaalde.
dit klopt niet. er is extra ingegrepen, maar de kosten wortelkanaalbehandeling die de eigen tandarts toch nog moest afronden worden nauwelijks beinvloed door het bezoek in het weekend. kosten van een initiele wortelkanaalbehandeling door een andere tandarts komen min of meer bovenop de kosten van het uiteindelijk door de eigen tandarts afronden ervan. Extra kosten is nu een extra bezoek aan de eigen tandarts met wellicht een aantal zaken extra. Als de eigen tandarts op papier wil zetten dat de initiele behandeling niet goed gedaan is (wat een lastige is om te beoordelen) maak je goede kans bij een klacht.

Overigens is het niet gezegd dat de spoedtandarts het niet goed gedaan is. behandeling geeft bij zenuwontstekingen niet garantie op (direct) succes. Kan zijn dat de ontsteking al zo ver was dat die ontsteking alleen daarmee niet meer tot rust kon komen. hangt van teveel factoren af om nu zomaar die spoedtandarts de schuld te gaan geven, hij stond er wel, op zondag..
do, 08/25/2011 - 12:35 Permalink
Aenf

Ja ik wist sowieso dat er nog extra kosten bij zouden komen uiteraard van mijn eigen tandarts maar als dat stukje zenuw er door de weekendtandarts uit was gehaald hoefde ik die afspraak bij mijn eigen tandarts toch niet te maken? Maar pas een afspraak voor de definitieve vulling zoals de weekendtandarts zelf ook zei. Nu heb ik een extra afspraak gehad bij mijn eigen tandarts waarbij zij weer hetzelfde heeft gedaan als de weekendtandarts, weer mijn kies opengeboord, de wortelkanalen schoongemaakt, zorgen dat alles schoon is en toen weer een noodvulling. En ik zag zelf ook dat ze een stukje zenuw eruit haalde en zij bevestigde ook dat dat hetgeen was wat de pijn veroorzaakte. Na deze behandeling was de pijn ook over. (Wel gevoeligheid wegens de ontsteking uiteraard maar ik bedoel de extreme kiespijn)
En voor die behandeling heb ik dezelfde prijs moet betalen als voor de behandeling bij de weekendtandarts, iets van 197,50. Daar kwamen later dan nog de kosten bij voor de definitieve vulling die hoger zijn, maar als de weekendtandarts meteen dat stukje zenuw eruit had gehaald, had ik niet twee keer 197,50 moeten betalen voor de wortelkanaalbehandelingen neem ik aan. Dan had ik alleen een afspraak gemaakt bij mijn eigen tandarts voor een vulling en alleen die kosten nog moeten betalen naast de kosten voor de wortelkanaalbehandeling van de weekendtandarts.
En zoals ik al zei, de weekendtandarts was echt heel snel klaar en deed echt geen controle of alles schoon was, zoals mijn eigen tandarts wel deed.

Ik ben wel bang dat zij liever geen verklaring af wilt geven, maar zij was er dan ook niet bij en zag niet hoe snel hij de behandeling heeft gedaan en hoe weinig aandacht hij eraan besteedde. Ik hoop echter dat ze wel een verklaring wilt geven.
do, 08/25/2011 - 13:01 Permalink
Aenf

foute conclussie de weekendarts heeft een innitieelle wortelkanaalbehandeling gedaan = de afwerking diende alleszins door de eigen tandarts verder gezet te worden met hetzelfde kostenplaatje.

weekendienst is noodhulp en een inni wortelkanaalbehandeling waarbij nooit napijn kan of mag optreden is nooit te garanderen.

de belangrijkste endodontologen geven aan dat bij een inni behandeling in nood het vaak al voldoende is om het grootste kanaal te behandelen.

en het is nog altijd vakantie .. dus mag je geen snelle reakties verwachten .. neem ook geen computer mee op verlof



Maar het zou toch niet zo zijn dat mijn eigen tandarts dan ook weer een wortelkanaalbehandeling zou doen voordat zij een definitieve vulling zou geven? Want nu heb ik dus twee keer een wortelkanaalbehandeling gekregen, en twee keer een noodvulling voor de definitieve vulling. Ik nam aan dat ik anders alleen 1 keer een wortelkanaalbehandeling en noodvulling zou hebben gehad, en daarna nog een behandeling voor de definitieve vulling waarbij ze sowieso alles nog een keer heeft uitgeboord en schoongemaakt voordat ik die rubberelementen in mijn wortelkanalen kreeg...
do, 08/25/2011 - 13:07 Permalink
zel'dovich

Even een kleine toelichting. Voor de intitiele behandeling tijdens spoed is een speciale UTP code E77. Uit de tarievenbeschikking van de NZa blijkt dat hierbij de volgende zaken moeten worden gedaan: openen pulpakamer, extirpatie (= verwijdering zenuw in het eerste kanaal), toegankelijk maken kanalen voor irrigtaie, irrigeren en het insluiten van calciumhydroxide (inclusief tijdelijke afsluiting). Hiervoor geldt een vast tarief van maximaal 51,66. De initiele behandeling voor elk volgend kanaal (code E78) kost 25, 83.

Na de initiele behandeling is de wortelkanaalbehandeling niet af, zoals hierboven al meermalen staat. Het heet niet voor niets initieel! Vaak is het goed schoonmaken van de kanalen in de vervolgbehandeling door de tandarts het meest tijdrovend. De initiele behandeling tijdens een spoedconsult is vooral om u van de pijn af te helpen.

Dat moet ook zeer zorgvuldig gebeuren anders houdt u pijn of ontstaan complicaties. Een (klein en vaak lastig te vinden) vierde kanaaltje missen in deze situatie is niet altijd vermijden. Maar een stuk zenuw laten zitten in een gewoon kanaal zou kunnen wijzen op onzorgvuldig werken. Dat is echter lastig aan te tonen.

Als de rekening verder correct is zou ik niet meteen stappen ondernemen. Bij weekendbehandeling geldt overigens ook nog een aparte toeslag.
do, 08/25/2011 - 13:22 Permalink
zel'dovich


de belangrijkste endodontologen geven aan dat bij een inni behandeling in nood het vaak al voldoende is om het grootste kanaal te behandelen.

Dan zou volgens mij ook alleen E77 mogen worden opgevoerd, als het inderdaa zo wordt gedaan. En niet meerdere E78 voor de extra kanalen. Dus geen half werk leveren en het volle pond declareren. Overigens ken ik de rekening in dit geval niet natuurlijk.
do, 08/25/2011 - 13:29 Permalink
zel'dovich

.... hij stond er wel, op zondag..

Is volgens mij ook niet meer dan normaal, gewoon afspraken van tandarts onderling om af en toe spoeddienst te draaien zodat ze de meeste weekenden vrij zijn. Tandartsen zijn ook gewoon verplicht bij spoedklachten, zoals ernstige pijn, te helpen. Dus dat vind ik dus geen terzake opmerking. Het lijkt me wel voorbarig de spoedtandarts in dit stadium iets te verwijten. Informatie inwinnen, zoals de schrijver van het bericht ook deed, is beter. Moet ie wel antwoorden natuurlijk...
do, 08/25/2011 - 13:32 Permalink
Aenf

Even een kleine toelichting. Voor de intitiele behandeling tijdens spoed is een speciale UTP code E77. Uit de tarievenbeschikking van de NZa blijkt dat hierbij de volgende zaken moeten worden gedaan: openen pulpakamer, extirpatie (= verwijdering zenuw in het eerste kanaal), toegankelijk maken kanalen voor irrigtaie, irrigeren en het insluiten van calciumhydroxide (inclusief tijdelijke afsluiting). Hiervoor geldt een vast tarief van maximaal 51,66. De initiele behandeling voor elk volgend kanaal (code E78) kost 25, 83.

Na de initiele behandeling is de wortelkanaalbehandeling niet af, zoals hierboven al meermalen staat. Het heet niet voor niets initieel! Vaak is het goed schoonmaken van de kanalen in de vervolgbehandeling door de tandarts het meest tijdrovend. De initiele behandeling tijdens een spoedconsult is vooral om u van de pijn af te helpen.

Dat moet ook zeer zorgvuldig gebeuren anders houdt u pijn of ontstaan complicaties. Een (klein en vaak lastig te vinden) vierde kanaaltje missen in deze situatie is niet altijd vermijden. Maar een stuk zenuw laten zitten in een gewoon kanaal zou kunnen wijzen op onzorgvuldig werken. Dat is echter lastig aan te tonen.

Als de rekening verder correct is zou ik niet meteen stappen ondernemen. Bij weekendbehandeling geldt overigens ook nog een aparte toeslag.



Ohhh bedankt zel'dovich! Nu begrijp ik het al beter. Omdat ik voor die wortelkanaalbehandeling bij de weekendtandarts 197,50 had betaald en voor de tweede wortelkanaalbehandeling bij mijn eigen tandarts 175,65 (dat is exclusief de kosten voor de derde behandeling waarbij ik de definitieve vulling kreeg) ging ik ervan uit dat het een volledige wortelkanaalbehandeling was die qua kwaliteit niet mocht onderdoen voor de wortelkanaalbehandeling bij mijn eigen tandarts, maar dat moest ik dus zien als een spoedbehandeling. Kan het dan wel kloppen dat die toeslag voor een weekendbehandeling rond de 94 euro ligt? Want het ging dus zeker maar om drie kanalen.
do, 08/25/2011 - 13:40 Permalink
Aenf

Even een kleine toelichting. Voor de intitiele behandeling tijdens spoed is een speciale UTP code E77. Uit de tarievenbeschikking van de NZa blijkt dat hierbij de volgende zaken moeten worden gedaan: openen pulpakamer, extirpatie (= verwijdering zenuw in het eerste kanaal), toegankelijk maken kanalen voor irrigtaie, irrigeren en het insluiten van calciumhydroxide (inclusief tijdelijke afsluiting). Hiervoor geldt een vast tarief van maximaal 51,66. De initiele behandeling voor elk volgend kanaal (code E78) kost 25, 83.

Na de initiele behandeling is de wortelkanaalbehandeling niet af, zoals hierboven al meermalen staat. Het heet niet voor niets initieel! Vaak is het goed schoonmaken van de kanalen in de vervolgbehandeling door de tandarts het meest tijdrovend. De initiele behandeling tijdens een spoedconsult is vooral om u van de pijn af te helpen.

Dat moet ook zeer zorgvuldig gebeuren anders houdt u pijn of ontstaan complicaties. Een (klein en vaak lastig te vinden) vierde kanaaltje missen in deze situatie is niet altijd vermijden. Maar een stuk zenuw laten zitten in een gewoon kanaal zou kunnen wijzen op onzorgvuldig werken. Dat is echter lastig aan te tonen.

Als de rekening verder correct is zou ik niet meteen stappen ondernemen. Bij weekendbehandeling geldt overigens ook nog een aparte toeslag.



Ohhh bedankt zel'dovich! Nu begrijp ik het al beter. Omdat ik voor die wortelkanaalbehandeling bij de weekendtandarts 197,50 had betaald en voor de tweede wortelkanaalbehandeling bij mijn eigen tandarts 175,65 (dat is exclusief de kosten voor de derde behandeling waarbij ik de definitieve vulling kreeg) ging ik ervan uit dat het een volledige wortelkanaalbehandeling was die qua kwaliteit niet mocht onderdoen voor de wortelkanaalbehandeling bij mijn eigen tandarts, maar dat moest ik dus zien als een spoedbehandeling. Kan het dan wel kloppen dat die toeslag voor een weekendbehandeling rond de 94 euro ligt? Want het ging dus zeker maar om drie kanalen.



Nog 1 vraagje zodat ik zeker weet dat ik het goed heb, omdat je zegt dat het schoonmaken het meest tijdrovend is, is dat niet wat bij de definitieve vulling gedaan wordt? Want bij deze behandeling is mijn tandarts heel lang bezig geweest met ervoor te zorgen dat alles schoon was en bij deze behandeling heeft ze ook een laser gebruikt (wat op mijn factuur toepassing lokaal medicament genoemd wordt) die alle bacterien doodt. Want als dat het geval was, dan was nog steeds de tweede wortelkanaalbehandeling door mijn eigen tandarts overbodig geweest als de weekendtandarts dat stukje zenuw die de pijn veroorzaalkte eruit had gehaald toch? Had ik dan niet de initiele behandeling van de weekendtandarts gehad en vervolgens twee weken later de behandeling van mijn tandarts waarbij alles schoongemaakt werd en ik vervolgens de definitieve vulling kreeg?

Of had ik hoe dan ook twee wortelkanaalbehandelingen moeten krijgen en de derde behandeling die heel lang duurde met het schoonmaken en waarbij ik de rubberelementen en de definitieve vulling kreeg?
do, 08/25/2011 - 13:53 Permalink
zel'dovich

Toeslag voor weekendbehandeling (E85) is 19,63 (zie http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2011.pdf).

Oké, nu je het wat uitgebreider beschrijft (en ik wat beter lees!) denk ik dat het zo zit: er is een initiele wortelkanaalbehandeling uitgevoerd door de spoedtandarts. Vervolgens ben je naar je eigen tandarts gegaan. Die heeft de behandeling dan weer opnieuw gedaan (dus eerst weer initieel) en vervolgens, in een latere zitting, afmaken (het tijdrovende, plus de vulling). Als je niet naar de spoedtandarts was gegaan had de tandarts ongeveer hetzelfde gedaan, het wordt namelijk vaak in twee zittingen gedaan. Kan vawege tijdgebrek of om tandheelkundige redenen. Strikt genomen zou de eigen tandarts, na een correcte en volledig uitgevoerde initiele behandeling door de spoedtandarts, meteen kunnen afmaken en daarmee een behandeling/zitting uitsparen. Soms gebeurt dat ook. Maar het is ook mogelijk dat de tandarts gewoon de weg volgt die zij had gevolgd als je niet naar de spoedtandarts was geweest. Dat is niet fout of zo. Overigens maakt dat voor de rekening niet uit, omdat er alleen bij een spoedbehandeling een apart tarief is voor de initiële behandeling! Ook al slaat de tandarts deze over omdat de spoedtandarts het heeft gedaan, er geldt het volle tarief. Je bent dus alleen duurder uit geweest door het raadplegen van de spoedtandarts. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.
do, 08/25/2011 - 14:17 Permalink
Aenf

Toeslag voor weekendbehandeling (E85) is 19,63 (zie http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2011.pdf).

Oké, nu je het wat uitgebreider beschrijft (en ik wat beter lees!) denk ik dat het zo zit: er is een initiele wortelkanaalbehandeling uitgevoerd door de spoedtandarts. Vervolgens ben je naar je eigen tandarts gegaan. Die heeft de behandeling dan weer opnieuw gedaan (dus eerst weer initieel) en vervolgens, in een latere zitting, afmaken (het tijdrovende, plus de vulling). Als je niet naar de spoedtandarts was gegaan had de tandarts ongeveer hetzelfde gedaan, het wordt namelijk vaak in twee zittingen gedaan. Kan vawege tijdgebrek of om tandheelkundige redenen. Strikt genomen zou de eigen tandarts, na een correcte en volledig uitgevoerde initiele behandeling door de spoedtandarts, meteen kunnen afmaken en daarmee een behandeling/zitting uitsparen. Soms gebeurt dat ook. Maar het is ook mogelijk dat de tandarts gewoon de weg volgt die zij had gevolgd als je niet naar de spoedtandarts was geweest. Dat is niet fout of zo. Overigens maakt dat voor de rekening niet uit, omdat er alleen bij een spoedbehandeling een apart tarief is voor de initiële behandeling! Ook al slaat de tandarts deze over omdat de spoedtandarts het heeft gedaan, er geldt het volle tarief. Je bent dus alleen duurder uit geweest door het raadplegen van de spoedtandarts. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.


Ja een stuk duidelijker, bedankt! Maar volgens klopt het dan niet helemaal dat ik de weekendtandarts 197,50 moest betalen toch? Als de weekendtoeslag maar 19,63 is en die maximumbedragen vastliggen. Hij gaf dit bedrag trouwens al door aan de telefoon, nog voordat hij naar mijn gebit had gekeken. Klopt het dan wel?
do, 08/25/2011 - 15:11 Permalink
Aenf

toepassing lokaal medicament voor laser behandeling is een economisch delict, nu ben je nog door je eigen tandarts in het ootje genomen = laser is geen medicament hoor. Zou dit bij mijn patienten niet durven rekenen en werk toch al 10 jaar met laser... foei ..


Echt waar? Ja op mijn factuur stond 77,49 euro voor 'Toepassing lokaal medicament'. Toen vroeg ik wat dat betekende, en toen vertelde ze dat dit voor de laser was die alle bacterien doodde. Maar hiermee ben ik dus in de maling genomen?
do, 08/25/2011 - 15:15 Permalink
vV

de nota vopor de spoeddienst is uit meerdere posten opgebouwd. als je even alle codes van d enota bekijkt, elders op de site staan die vermeld met de omschrijving. Ik neem aan dat er ook een foto is gemaakt, verdoving gegeven etc. Overigens kom ik best heel vaak tegen dat patienten, zeker die met pijn bij een vreemde tandarts komen, de realistische perceptie voor tijd dat er gewerkt is een beetje kwijt zijn.

Voor een 3 kanalig element, met alle zaken die erbij komen , is een regio 200,- heel normaal, met weekend toesalg. Daarom word ook dat bedrag genoemd, niet dat het dat GAAT kosten, maar omdat het, in het ergste geval, dat KAN gaan kosten. kan ook meevallen met een consultje en foto en pijnstiller of AB recept bv, maar dat weet de tandarts niet van te voren, maar gaat van het ergste uit (zou eigenlijk meer regio 250,- moeten zijn aangezien er best 4 kanalen hadden kunnen zittten, maar wellciht was dit bedrag genoemd ahv de locatie van de kies).
Code voor medicament is niet bedoeld voor lasergebruik nee, maar volgend jaar zijn we van dat soort discussies af.
do, 08/25/2011 - 16:22 Permalink
vV

overigens vind ik het erg onprofessioneel van betreffende tandarts niet te reageren op vragen per mail, maar ik weet niet hoe de inhoud van de mails eruit ziet. Krijg soms ook mails die bolstaan van botheid en dan heb ik niet zo`n zin om te reageren. Ik zeg dus niet dat dat hier ook het geval is, voor alle duidelijkheid...
do, 08/25/2011 - 16:23 Permalink