Bovenprothese...

Author:
Tatjana
Posted:
do, 06/23/2011 - 23:08
Hallo allemaal,

Omdat mijn tanden boven langzaam vanaf mijn 18de uit me mond vallen in stukjes is er besloten een bovenprothese aan te meten.
Vandaag heb ik gehapt en vrijdag 8 juli worden mijn boventanden en kiezen getrokken en gaat het gebit erin.

Ook moest ik vandaag de kleur kiezen en de tandarts vond van de tanden die ik nog heb dat ze op meeste vlakken erg wit zijn.
Ben toch niet voor de witste gegaan maar voor A2.

Ik heb een klein spleetje tussen mijn tanden, vroeger voor me beugel was het heel groot maar heb er toch voor gekozen om dat ook weg te laten halen in de prothese dus geen spleetje meer tussen mijn tanden.
Ik kijk er echt naar uit en zie er ook eigenlijk niet tegenop om mijn tanden te laten trekken.

Voor diegene die het intressant vinden zal ik in de loop van volgende week een foto van me tanden nu en over 2 weken een foto van mij met de prothese maken.

Groetjes Tatjaan
TechniekerJeetje

Hey,

Kan me voorstellen dat als je er last van hebt, je er wel naar uit ziet om weer een strak en mooi gebit te hebben. A2 is wel een goede kleur vind ik.

Moet eerlijk zeggen dat ik het een leuk idee vind. Het plaatsen van een voor en een na foto...

heel veel succes/sterkte voor de 8e!
do, 06/23/2011 - 23:29 Permalink
Tatjana

Zo vandaag ben ik weer bij de tandarts geweest,
Ik moest onder 2 gaatjes laten vullen en een beetje schoonmaken.

Het boren is zonder verdoving gebeurd, hij vroeg of ik het nodig vond omdat het vrij oppervlakkig was.
Dus ik zei nee, als u denkt dat het meevalt... hij zegt als het pijn doet hand omhoog gooien we er alsnog een verdoving tegenaan.

En ik moet zeggen het viel me 100 procent mee, de afzuiger was erger!! Boven deed dat enorm zeer!

Hij had een uur ingepland en had nog tijd over en vroeg toen of hij misschien achter 2 kiezen vast mocht verwijderen om te kijken hoe vast het zat, Dus zogezegd zo gedaan althans dat dacht ik haha... Paar verdovingen gehad en hij heb per kies wel 20 minuten moeten wroeten met en draaiding en tang voordat dat lel eruit was. Jeetje zeg en bij 1tje is er een stukje kaak meegekomen maar dat kon ik missen zei hij haha :roll: :wink:

Maargoed toen dat klaar was moest hij nog hecten en toen was de verdoving al uitgewerkt dus het hechten heb ik zonder verdoving laten doen en was niet echt fijn... maarja volgende keer de rest en dan maar een beetje extra bijspuiten zei hij.

Ik zal even een foto'tje bijvoegen van mijn tanden en de 2 kiezen die zijn getrokken.

Op het foto;tje van me tanden zie je allemaal gele vlakken dat zijn vullingen die volgelopen zijn met ontstekingsvocht van me tandvlees volgens de tandarts.
Het lijkt nog vrij netjes op de foto maar zal morgen ook wat foto's van de achterkant en zijkant maken.
Attach
vr, 06/24/2011 - 17:24 Permalink
TechniekerJeetje

Kijk, het begin is er...
Moet zeggen dat ik je er erg rustig onder vind, maar goed, met zo'n voorgeschiedenis kan ik me dat wel enigszins voorstellen.
Ik heb vrij veel vullingen en heb hier nog nooit een verdoving voor gehad. Volgende week de eerste keer bij een kies waar best aan geboort moet worden. Als ik er aan denk begin ik al te zweten, haha! Daarom respect voor jou! :P
vr, 06/24/2011 - 18:58 Permalink
Tatjana

Ja, dat zei de tandarts ook al.
Ik heb een hoop meegemaakt kwa operaties en zware bevallingen met operaties daaraan vast.

Dus ik ben altijd vrij nuchter inderdaad, maar ook gewoon omdat ik zo graag weer een mooi gebit wil.
En nou vind ik het niet lekker hoor, maar zal me er niet heel druk om maken...

Ik heb nog nooit zonder verdoving laten boren, wist ook niet eens dat je geen verdoving MOET hahaha..

Wil je vast sterkte en succes wensen voor volgende week met die lastige kies !!

Hoop dat het allemaal meevalt voor je en bedank voor je reactie!
vr, 06/24/2011 - 19:29 Permalink
vV

wat ik bij die onmderste kies zie heet gewoon caries, normaal gaatje eigenlijk..heeft niets te maken met ontstekingsvocht onder een vulling mi maar gewoon aantasting. Kan meerdere oorzaken hebben, verkeerde gewoontes is 1, maar bepaalde chroinische ziektes (of een combinatie van beiden) kan ook.
vr, 06/24/2011 - 21:25 Permalink
swaps

WAUW... heb net gereageerd op je vraag in een ander topic . Deze piepdoos gaat nu maar niets meer zeggen haha 8) . Zonde dat je al je tanden laat verwijderen want je hebt voor mij als leek wel een mooi gebit ( oke jammer van die plekjes) . Kan dat niet anders hersteld worden ? Ik wens je in ieder geval veel succes met je behandeling. Komt helemaal goed !
vr, 06/24/2011 - 22:35 Permalink
Tatjana

Nee ik ga het niet anders laten behandelen er is wel een mogelijkheid toe maar ik ben de pijn zat.
Daarbij zegt de tandarts nu of over 2 a 3 jaar want het gaat hard achteruit.
Aan de andere kant zijn me kiezen flink afgebroken, ik heb constant last van onstoken tandvlees en krijg het niet weg ook niet met behulp van mondhygieniste alles doet zeer tanden poetsen eten koud, warm... alles

Ik heb ontzetten veel gespuugd en last van maagzuur gehad bij beide kids, vanaf me 18de heb ik al last van me tanden, meerdere zenuwbehandelingen gehad elke keer weer ik ben het gewoon zat.

Mijn ouders hebben ook beide heel veel problemen gehad met hun tanden, ook allebei hebben ze een bovenprothese en onder gewoon hun eigen tanden.

Nou 30 juni weer naar de tandarts dan is de prothese klaar en moet ik ff langskomen, geen idee waarom.
En 8 juli de rest eruit en prothese erin.. dan zal ik weer een foto plaatsen.

Groetjes :D
za, 06/25/2011 - 07:41 Permalink
Tatjana

Hoihoi allemaal!!

Nou vanmorgen is het gebeurd alles is getrokken het duurde van 09.00 tot 10.45 ik was wel een beetje duizelig toen ik opstond maar verder is het goed gegaan!
Het doet nu natuurlijk wel een beetje zeer, ik zou liegen al sik zeg dat het fijn aanvoelt maar met een ibu 600 is de pijn te doen.
Wel eet ik nu vloeibaar want kauwen zie ik nog niet zitten ...

Merk wel dat me bovenlip erg naar voren staat verandert dit nog een beetje?

Groetjes Tatjana
vr, 07/08/2011 - 17:15 Permalink
TechniekerJeetje

Nou, dat is achter de rug dan maar weer he?!
Je zult na verloop van tijd wel meer dingen tegenkomen waar je vragen over hebt of die je misschien net iets anders had gezien.
Ik denk dat je nu even lekker je kaak moet laten genezen. Daarna kunnen eventueel aanpassingen gedaan worden aan je prothese. Bijvoorbeeld dat je lip iets naar voren staat, kan komen doordat de prothese iets te dik is. Dit is probleemloos te verhelpen. Je zult hier wel even voor naar de tandtechnicus moeten.

Maare.... Fotootje van het resultaat???? :smt003
vr, 07/08/2011 - 18:43 Permalink
jessy34

heey ,wat fijn daT ALLES GOED IS GEGAAN EN WAT EEN MOOI GEBIT!!! HEEFT NOG AARDIG LANG GEDUURD DAT TREKKEN!!JE VERTELD OVER DE PIJN(LOGISCH)MAAR WAT VIND JE VAN JE NIEUWE TANDEN QUA UITERLIJK?????
PFFFF BEN ZO BENIEUWD,NOG 7 WEKEN..................
GROETJESSSS EN HEEL VEEL STERKTE VOOR DE PIJN,HOOP DAT JE GAUW WEER KAN ETEN!!
vr, 07/08/2011 - 19:53 Permalink
TechniekerJeetje

Ik vind wel iets erg raar, ik heb altijd al een vrij grote overbijt gehad.
Maar ik kon wel gewoon me tanden op elkaar zetten... nu kan ik het helemaal niet meer...in geen mogelijkheid zelfs...


Je zult absoluut op een andere manier dichtbijten. Ook zul je echt nog momenten tegenkomen die je doen afvragen; Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen...
Je moet gewoon even (haha) doorbijten nu. Uiteindelijk, als je kaak geslonken is en er een keer is opgevuld, zal het gaan wennen, waardoor het eten met een prothese voor jou geen moeite meer zal kosten.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat deze prothese niet je eigen tanden zijn he! Die zijn er niet meer!!!! Dit zijn nu je nieuwe tanden... Hier moet je het nu mee doen!
vr, 07/08/2011 - 20:17 Permalink
TechniekerJeetje

HEEY HEB JE HET TROUWENS ONDER NARCOSE LATEN DOEN??IK HEB VD WEEK NOG EVEN MET ZH GEBELD,EN GAAT BIJ MIJ (GELUKKIG)ONDER PLAATSELIJKE VERDOVING!ENNE,HOE VOELT ZON VERHEMELTE??


Jessy34... Zou je je Caps Lock even uit kunnen zetten? Dit komt een beetje schreeuwerig over...
vr, 07/08/2011 - 20:55 Permalink
TechniekerJeetje

@jan jaap,zo kunnen slechtziende mensen het ook volgen! maar voor deze keer......


Ik hoop echt dat je een grapje maakt. Er bestaan uitvergrootfuncties op elke pc... Daar weten slechtziende mensen wel raad mee.
V.w.b. het gebruik van hoofdletters.... Er bestaat zoiets als een nettiquette; Nettiquette is een samenvoeging van de woorden netwerk en etiquette. De nettiquette omvat de ongeschreven richtlijnen en gedragsregels voor het gebruik van internet. Dus ook op fora zoals deze!!! Gebruik van hoofdletters wordt ook wel als schreeuwerig of brutaal ervaren.

Dus niet alleen voor deze keer niet gebruiken, ook voor de volgende keren...
vr, 07/08/2011 - 22:57 Permalink
Tatjana

Goedemorgen allemaal,

Nou een hoop pijn hier hoor, slaap er amper van.
Even een vraagje ik heb vandaag een verjaardag en echt zo een gigantische drukplek in me wang en op me tandvlees bij me snijtand en boven dat randje bij me kiezen.

HEt is helemaal wit geworden... echt een giga plek. Is er ook een tandtechnicus ergens aanwezig op zondag?

Groetjes!
zo, 07/10/2011 - 07:39 Permalink
mprins998

Ik was liever naar een technicus heen gegaan.
Die polijst de rand weer een beetje.
Menig tandarts zetten ff de frees erop en klaar is ie dan ,met de scherpe randen er nog aan.( nogmaals 'menig' tandarts)
zo, 07/10/2011 - 18:03 Permalink
Workie

Ik was liever naar een technicus heen gegaan.
Die polijst de rand weer een beetje.
Menig tandarts zetten ff de frees erop en klaar is ie dan ,met de scherpe randen er nog aan.( nogmaals 'menig' tandarts)
Maar bij een tandarts kun je meestal ook in het weekend komen , er is er altijd wel eentje die dienst heeft. Of werk jij ook op zondag?
zo, 07/10/2011 - 18:32 Permalink
Tatjana

Nou vanmorgen vroeg had ik gebeld en de mevrouw bij de spoeddienst zei dat dit iets is waar ik echt op moet wachten tot ik bij me eigen tandarts terecht kan....

Maargoed waarschijnlijk maar goed ook!...

Ik heb vandaag een aantal keer me gebit uit gehad, spoelen en weer ingedaan... maar wauw wat deed dat elke keer zeer zeg!
Vanavond deed ik hem weer in... dit maal iets anders ik dacht om me drukplekken wat te omzeilen...
Nou heb ik eerst de voorkant ingedaan en toen de achterkant erin geduwt zeg maar... en nou zit hij helemaal anders :D
En dus helemaal goed :D :D
Die plekken doen nog steeds zeer maar zijn waarschijnlijk gewoon omdat hij al die tijd verkeerd za iks choof me gebit er als ware gewoon in eerst.

Wist ik veel hahaha... :smt005
zo, 07/10/2011 - 21:41 Permalink
mprins998

Drukplekken gaan niet vanzelf weg en kunnen alleen maar toenemen.
Ik had wel gedacht dat een weekendtandarts daar geen tijd vrijmaakt.
Dus wel even langs arts of technicus gaan om de drukplekken te ontlasten.
zo, 07/10/2011 - 23:35 Permalink
Tatjana

Zo vandaag terug naar de tandarts geweest, in eerste instantie stuurde hij me weg en moest ik morgen terugkomen.
Maar toen ik ff langs me moeder geweest ben zei ze je laat je toch niet wegsturen met zoveel pijn en zijn we samen even heen gegaan.

Ik heb bij me snijtanden 2 enorme witte drukplekken .. in me wang aan de zijkant ook een grote plek waar me tandvlees als ware omhoog is gedrukt en nu een hele grote bult zit... wat dus enorm in de weg zit.

En in me gehemelte een hele diepe streep waar me prothese dus in sneed, hij heb het gedeelte voor verholpen, ik voel het nog wel maar ik denk dat dat komt omdat die drukplekken er nu al zitten.
Me gehemelte zit iets beter maar nog niet helemaal lekker, en de zijkant doet gewoon nog onwijs pijn maar dat zal eerst moeten genezen denk ik voor ik kan voelen of het beter zit.

Hoe kan ik de drukplekken het snelst laten genezen?
Ik zit nu ff zonder bovengebit, om het ff te ontlasten en spoel elke 5 min ff met koud water...

Groetjes! :D
ma, 07/11/2011 - 18:55 Permalink
swaps

Zooo, doorzetter ben jij zeg !! Het kan pijn doen he in je mond maar meestal geneest een mond ook snel. Moet het natuurlijk niet blijven drukken he op dezelfde plek, anders krijgt het niet de kans om te herstellen. Mag je niet een ijsje eten, dat is lekker koel en een beetje verdovend.
Ik vermoed ook wel dat je nog vaker een keertje naar de technicus moet, je mond tandvlees slinkt , ontzwelt en veranderd best wel wat. Heb jij trouwens geen hechtingen? Ze trekken dus je tanden en je krijgt gelijk een noodgebit dan ? Lijkt me erg pijnlijk
Heel veel succes en beterschap ik hoop dat je doorzettings vermogen snel beloond wordt ! Straks kun je weer herlijk breeduit lachen, lekker eten en kun je dit vlug vergeten . :wink:

:D

Trouwens wat leuk dat je hier toch altijd terecht kunt he met vragen .
wo, 07/13/2011 - 12:43 Permalink
Tatjana

Echt wel ben onwijs blij met dit forum...
Vanmorgen had ik me controle afspraak, Hij vond het er goed uitzien op alle drukplekken na natuurlijk.
Nou heeft hij weer een aantal puntjes bijgeschaaft.. maargoed de drukplekken doen natuurlijk nog erg zeer!

Ik eet nog niks vast gister wel macaroni gegeten, en moet zeggen dat ging wel... klein beetje geprobeerd te bijten maar dat is nog erg pijnlijk.. maargoed macaroni kan je ook best heel doorslikken haha.

Nu ik weer een paar uur terug ben van de tandarts heb ik nog 2 dingen die ik raar vind en vervelend zijn.
Zodra ik me gebit in heb jeukt me neus en krijg ik een raar gevoel in neus bovenlip wangen en gehemelte en ook me tong doet raar.
nou drukt me gebit onder me neus heel erg ... alleen volgens hem moest ik daarmee wachten tot het allemaal wat minder gezwollen is.

ik vraag het me af, en wanneer komt er zeg maar zo een laagje in??
wo, 07/13/2011 - 13:12 Permalink
Tatjana

Hoihoi allemaal,

Nou hier gaat het vrij goed.. ik moet nog ff terug want ik heb het idee dat het gebit nog iets te lang is vandaar de tinteling in me neus.. en ook me gehemelte drukt nog...

Maar het laat wel al los! Me tandarts is op vakantie 5 weken moet ik nou kukident gaan gebruiken?
ma, 07/18/2011 - 19:57 Permalink
TechniekerJeetje

Hoihoi allemaal,

Nou hier gaat het vrij goed.. ik moet nog ff terug want ik heb het idee dat het gebit nog iets te lang is vandaar de tinteling in me neus.. en ook me gehemelte drukt nog...

Maar het laat wel al los! Me tandarts is op vakantie 5 weken moet ik nou kukident gaan gebruiken?


Hey,

Gelukkig dat het vrij goed gaat...
Je kunt pas een kleefpasta als kukident gebruiken als alle wonden in je mond geheeld zijn. Is dit niet het geval, dan kun je door het uithalen van de prothese de wonden weer opentrekken!
Voorzichtigheid geboden dus.
ma, 07/18/2011 - 20:46 Permalink
diana100

Ik vind het super knap van je ik weet hoe je je voelt inmiddels. Hoe gaat het nu met je?

Ik heb vorige week vrijdag mijn ondergebit laten trekken en het nieuwe erin en afgelopen woensdag boven...Ik heb boven last van verschillende ontstekingen er komt allemaal pus en zo uit en ik durf het er ook niet uit te halen want het zit hardstikke vast... ik heb zoiets ik wacht nog een paar dagen en dan hoop ik dat het iets losser gaat zitten zodat ik het er uit durf te halen want ik heb echt pijn.
Nu mijn vraag bij mijn onder gebit heb ik aan de binnenkant van mijn lip een ontsteking die echt heel erg zeer doet. De tandarts heeft dit al bij geslepen en dit heeft wel geholpen maar de pijn is echt niet weg... Wat voor spoelmiddel kan ik het beste gebruiken iemand hier ervaringen mee....iets wat helpt om de pijn te verzachten behalve ibuproven..want die gebruik ik al...

Alvast bedankt
vr, 07/22/2011 - 11:38 Permalink