Verstandskies - Hechtingen

Author:
Karel1
Posted:
zo, 01/30/2005 - 19:19
Vrijdag 21 januari is mijn verstandskies getrokken. Dit ging een stuk beter dan de 1e die in december getrokken is. Toen ging dit nogal lastig en niet zonder pijn. Toen mijn 1e verstandskies getrokken was heb ik na een week de irritante hechtingen eruit getrokken. Dit ging allemaal zonder problemen. Nu heb ik gisteravond een gedeelte van de hechtingen van mn 2e verstandskies losgetrokken. Die losse draadjes werden zo irritant dat ik het zat was! Een uur aan het tobben geweest om de hele handel los te maken. Nu is het dus los.

Het hele spul bloedde wel erger dan de vorige keer maar het was niet pijnlijk. Nu is vandaag een gedeelte van het tandvlees/vel van mn wang (wat aan elkaar moest groeien?) los gelaten en blijven hier etensresten inzitten. Waarschijnlijk heb ik dus wat teveel hechtingen eruit getrokken... Is dit schadelijk? Ik kan wel gewoon eten en drinken zonder pijn. Ik heb trouwens wel alcohol op gisteren, las vandaag dat dat niet mocht...

Mocht het nog lang blijven bloeden (heb nu steeds bloedsmaak in mn mond) en die huid verder loslaten moet ik dan terug naar de kaakchirurg? Hier zit ik niet echt op te wachten eigenlijk ;) (gezien ik het er niet zo op heb met al dat gerommel in mn mond...)

Wie geeft mij wat meer tips... Mn ouders waren boos dat ik die hechtingen dr uitgetrokken heb en vinden dat ik het zelf maar uit moet zoeken. Op zich hebben ze wel gelijk maarja ik vond het zo irritant en wou er vanaf. Gezien dat de vorige x wel goed ging dacht ik dat nu weer te doen. Hoelang duurt het normaal voordat die hechtingen loslaten/weggaan?
Roxanne

Een oplosbare hechting gaat er ongeveer na een week uit. dit verscheelt per persoon.

De hecting zorgt voor meerdere dingen, voor bevordering van de genezing, dat er geen voedsel in de wond komt ( vorkoming van onstekingen ), en dat het bloedstolseltje in de wondblijft zitten.

Waarschijnlijk is het weer gaan bloeden door de combinatie van alcohol, en geen hechting. Alcohol is namelijk een bloedverdunner.

Ik denk dat je voorzichtig aan moet doen, en als je het niet vertrouwd de kaakchirurgh moet bellen, en dan overleggen wat te doen.

Groetjes Roxanne.
zo, 01/30/2005 - 19:28 Permalink
Karel1

Dankjewel voor je snelle reaktie :D

Ik heb 2 flesjes breezer op (voordat ik die hechtingen eruit trok) en had dat dus beter niet kunnen doen... Mja, nu te laat. Ik heb trouwens nog gezocht op dit handige forum maar ben niks vergelijkends tegen gekomen, ben ik de enige die last heeft van die irritante draadjes?

Verder geneest het veel langzamer dan bij mn vorige kies. Ik eet dagelijks een stuk of 5 mandarijnen en 2 appels en drink melk en sinaasappelsap dus aan gezonde voeding ligt t niet? Ook spoel ik 's avonds met
http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/nefarma/243_hextr_06512.html. Ik eet al de hele week zachte dingen zoals bonen en aardappelschijfjes enzo welke ik links kauw (rechtse kies onder is weggehaald). Hoe lang gaat zoiets maximaal duren of wanneer moet ik contact opnemen met de kaakchirurg (of moet dat alleen bij klachten?)

Verder vind ik dat ik heel slecht ben voorgelicht bij het ziekenhuis. Ik heb gevraagd wat er gebeuren ging en de assistente zei dat de dokter dit ging uitleggen. Nou niet dus. Ik kreeg een foldertje waar wel wat in staat maar verder niet inhoudelijk, iets wat ik belangrijk vind om te weten omdat ik al een week slecht sliep vóór de ingreep :(

Ik hoorde trouwens dat er ook mensen zijn die meerdere kiezen per keer eruit lieten halen. Ik ben nu 2x geweest voor onder, moet ws nog 2x voor boven, rechtsboven komt er nu ook wat door...

Pffff vind t allemaal maar niks :roll:
zo, 01/30/2005 - 21:15 Permalink
Moon

Ik vond de hechtingen ook zwaar irritant... het is hier wel vaker te lezen hoor!

Slecht voorgelicht door het ziekenhuis... op zich kan alcohol niet zo heel veel kwaad, behalve dan direct na het trekken, dan bloed het vaak nog wel wat na en als dan het bloed dunner wordt en dan gaat het sneller opnieuw bloeden!
Het is heel makkelijk roepen als het mis lijkt te gaan dat het mis gaat. Het belangrijkste wat je moet weten staat in de folder... niet roken, geen alcohol, goed koelen etc. etc. etc.

Ieder weldenkend mens, kan wel bedenken dat je hechtingen er niet zelf uit moet halen (zegt deze muts die haar eigen hechtingen eruit heeft geknipt na bijna twee weken, maar het verschil was dat het bij mij een apex was en geen extractie en de wond kleiner was en al geheeld, dus ik heb er geen problemen mee gehad!)

Hoe lang het gaat duren??? Ik zou even de tandarts of kaakchirurg bellen of het kwaad kan!
zo, 01/30/2005 - 21:39 Permalink
Karel1

Die folder heb ik wel helemaal gelezen en opgevolgd. Roken doe ik niet, drink af en toe wel wat alcohol maar dat was volgens mn moeder niet zo'n probleem nu (week na verwijdering). De kies is vrijdag's ochtends verwijderd en heb de hele middag op de bank gelegen met ijsklontjes om de zwelling te verminderen. Heb alsnog een week met een dik gezicht gelopen mgoed, heb mn best gedaan ;) Het is volgens collega's op mn werk nog steeds gelig :-?

Hoe heb jij de hechtingen dan geknipt?? Met een schaar/mes leek me erg gevaarlijk dus vandaar dat ik met mn hand heb lopen tobben... Ik heb geen idee wat een apex/extractie inhoudt (woordenlijst zegt me weinig...t klinkt indrukwekkend :D ). Ik heb ook niet echt last van de wond, alleen vanmiddag toen ik wat at kwam dat dus in de wond terecht en prikte het. Even gespoeld en dat was over.

Ik ben bang dat als ik morgen bel de kaakchirurg/assistente zegt dat ik langs moet komen (telefonisch een diagnose stellen lijkt me moeilijk?) en dat is iets wat ik liever voorkom (niet bang ofzo maar vind t ziekenhuis/gerommel aan me maar niks) Moet ik de kaakchirurg bellen of kan de tandarts dit ook zelf (tandarts trekt geen verstandskiezen ivm rugklachten oid)?
zo, 01/30/2005 - 22:51 Permalink
Moon

een extractie is het trekken van tanden en kiezen! Een apex resectie is een wortelpunt behandeling, in mijn geval had ik hechtingen in mijn tandvlees boven een kies zitten)

Ik heb een klein schaartje (oorspronkelijk voor je nagels), maar werkt prima voor hechtingen die al heel los zitten. Het is inderdaad mogelijk dat de assistente zegt dat je langs moet komen... maar aan de andere kant is zo'n enorme wond achterin je mond natuurlijk wel een bron van bacteren en een grote kans op een ontsteking.

Voor hechten moet je tandarts andere kracht zetten dan bij trekken... dus als je liever naar de tandarts gaat, kan je hem waarschijnlijk best even bellen om het probleem voor te leggen.
Ik heb dat laatst ook gedaan... toen heb ik eerst de tandarts gebeld wat ik moest doen!

Succes
ma, 01/31/2005 - 09:19 Permalink
vV

Als je van mening bent dat je slecht bent voorgelicht over de behandelingen etc... zou ik dit niet alleen hier maar ook richting betreffende afdeling melden. Dan duidelijk formuleren wat je gemist hebt, hoe het naar de eigen mening had moeten gaan.

Wanneer men tekort is geschoten is dit namelijk de enige manier waarop het in de toekomst beter gaat worden/veranderen. Als zij niet weten dat het fout is gegaan in de communicatie gaan ze gewoon op de oude voet verder.
ma, 01/31/2005 - 11:36 Permalink
degausser illusions

ik heb gister ochtend 2 verstandskiezen later trekken. Zeker geen leuke ervaring ha, dat zeker neit. Nu is mijn wang heel erg dik, en mijn kaak stijf. dat is volgens mij heel gewoon. alleen voel ik allemaal rare dingen op de plek waar mijn kies eerst zat. Zoals losse draadjes, propjes en vlees... is mischien een van die hechtingen los geschoten ofzo?
do, 04/17/2008 - 14:37 Permalink
m.e.

Dankjewel voor je snelle reaktie :D

Ik heb 2 flesjes breezer op (voordat ik die hechtingen eruit trok) en had dat dus beter niet kunnen doen... Mja, nu te laat. Ik heb trouwens nog gezocht op dit handige forum maar ben niks vergelijkends tegen gekomen, ben ik de enige die last heeft van die irritante draadjes?

Verder geneest het veel langzamer dan bij mn vorige kies. Ik eet dagelijks een stuk of 5 mandarijnen en 2 appels en drink melk en sinaasappelsap dus aan gezonde voeding ligt t niet?
ha, gezond voor je lichaam. da's zeker. maar wel erg slecht voor je tanden en kiezen. wat dacht je van zoveel zuuraanval op je tanden/kiezen? melk is de enige neutrale voeding in het rijtje


Ik hoorde trouwens dat er ook mensen zijn die meerdere kiezen per keer eruit lieten halen. Ik ben nu 2x geweest voor onder, moet ws nog 2x voor boven, rechtsboven komt er nu ook wat door...
Pffff vind t allemaal maar niks :roll:

onder verstandskiezen worden 1 voor 1 getrokken in verband met verdoving. beide kanten van je onderkaak verdoven brengt risico's met zich mee. belangrijkste is verlamde tong

boven verstandskiezen kunnen wel in 1 keer getrokken worden
wo, 04/23/2008 - 00:48 Permalink
m.e.

ik heb gister ochtend 2 verstandskiezen later trekken. Zeker geen leuke ervaring ha, dat zeker neit. Nu is mijn wang heel erg dik, en mijn kaak stijf. dat is volgens mij heel gewoon. alleen voel ik allemaal rare dingen op de plek waar mijn kies eerst zat. Zoals losse draadjes, propjes en vlees... is mischien een van die hechtingen los geschoten ofzo?

als de draden echt los zijn, mag je ze eruit trekken. maar dat verwacht ik niet. al binnen 2-3 dagen?? wel goed voor de bloedprop (= bloedstolsel) zorgen. dus geen drank in je mond spoelen, geen aspirine of andere voeding/drank die bloed verdunt, bij erge pijn alleen paracetamol (evt paracetamol met caffeine)....en als de zwelling na 1 week niet weggaat, terug naar je behandelaar gaan, want er kan iets anders aan de hand zijn.
wo, 04/23/2008 - 00:53 Permalink
WahidRashidi

Hallo allemaal,

Op 4 juli jl. heb ik mijn twee verstandskiezen aan de linker kant van mijn mond laten verwijderen.
Ik heb er nu vrijdag 8 juli jl. geen last meer van en kan normaal eten/drinken.

Mijn hechtingen links boven voel ik echter wel iets los zitten en veroorzaakt soms een irritant gevoel,
in mijn mondholte. Daarnaast ga ik 11 juli 2011 op vakantie met 12 vrienden. Mijn vraag was of het erg zou zijn,
als ik alcoholischte drankjes neem en of er gevolgen aan zitten. ( Ik vroeg me ook af of ik me hechtingen er gewoon in moet laten zitten of zelf actie ondernemen door ze zelf te verwijderen. )

Ik hoop zo spoedig mogelijk van een van u te horen,

Met vriendelijke groet,


Wahid Rashidi
vr, 07/08/2011 - 18:20 Permalink
TechniekerJeetje

Niet. je bericht blijft staan, forever.


Inderdaad.

We gaan geen berichten verwijderen, omdat anders een topic voor volgende bezoekers niet meer logisch te lezen is. Ik zou ook niet weten waarom je het bericht verwijderd zou willen hebben. Er staat niks raars in en ook is het handig voor volgende bezoekers met dezelfde vraag.
za, 07/09/2011 - 18:09 Permalink
Leon85

Hallo,

Van de week heb ik mijn verstandskies laten trekken. Nu is het geval, dat de hechtingen er al uit zijn, na 2 dagen. Het bloedt niet meer. Maar kan het kwaad dat de hechtingen er zo snel al uit zijn? (ivm hygiëne) Is het dan niet goed gehecht? (in de bijsluiter stond immers dat het minstens een week duurt dat de hechting los laat). Heb verder geen last van ontstekingen of pijn, paar bultjes op mijn tandvlees. Wie kan mij vertellen of dit kwaad kan?

Hartstikke bedankt,


Leon
vr, 12/16/2011 - 21:04 Permalink
Hiemstra91

Hallo,

Ik heb mijn verstandskiezen gisteren laten trekken, nou is het zo dat de onderkant hechtingen zitten. mijn wang zit er aan vast is dat normaal? en groeit het dan niet aan elkaar vast of lost dit vanzelf weer op? anders knip ik ze vanmiddag nog door! dan maar extra bloed en kans op infectie heb ik er wel voor over dan houd ik het wel extra schoon.

alvast bedankt.

Laurens.
wo, 03/07/2012 - 15:30 Permalink
..stifke..

Hoi,

Vandaag heb ik mijn verstandskies laten trekken. Hij was al helemaal doorgekomen maar duwde tegen de andere tanden. Ik lees op elke website iets over hechtingen. Ik heb namelijk geen hechtingen gekregen. Het is nu een gat wat nog wat nabloed (is een paar uur geleden).

Is dit normaal of heeft mijn tandarts niet goed gehandeld??

Groetjess
vr, 06/01/2012 - 18:52 Permalink