Kies lijmen ipv brug?

Author:
martinculemborg
Posted:
zo, 06/12/2011 - 13:09
Ik heb een ontsteking onder een kroon. De tandarts zal waarschijnlijk een brug adviseren. Nu is mijn vraag:
Als de kroon getrokken wordt is het dan mogelijk om een namaak kies tussen de 2 kiezen te lijmen? Tegenwoordig zijn er enorm sterke lijmen, waarom wordt dit dan in deze gevallen niet toegepast?
TechniekerJeetje

Nee niet mogelijk....
Een brug (of implantaat) is hier de enige oplossing. Zelfs de sterkste lijmen zijn niet sterk genoeg om de kauwkrachten op te vangen. De spieren die je voor het kauwen gebruikt mogen tot de sterkste vanhet lichaam gerekend worden!
zo, 06/12/2011 - 14:17 Permalink
Spiegeltje

Er bestaat wel zo iets als een "etsbrug" . Hierbij wordt de kunsttand of -kies met vleugeltjes aan de buurelementen bevestigd. Dit is echter vooral een bruikbare optie bij tanden (gebruik zoekfunctie voor meer info). Alhoewel zeker een sterke (lijm)verbinding kan worden gemaakt, is deze optie toch minder betrouwbaar bij kiezen vanwege de grote kauwkrachten die daar optreden.

Het kan mijns inziens dus wel, maar dan loop je de kans vrij regelmatig op de stoel van de tandarts terecht te komen om het weer vast te zetten. Overigens kan dat zonder problemen. Als permanente oplossing dus minder aan te raden op die plaats in de mond. Bij gave buurelementen kom je dan nog steeds uit op een implantaat of anders een brug.
ma, 06/13/2011 - 10:57 Permalink
TechniekerJeetje

Het kan mijns inziens dus wel, maar dan loop je de kans vrij regelmatig op de stoel van de tandarts terecht te komen om het weer vast te zetten. Overigens kan dat zonder problemen. Als permanente oplossing dus minder aan te raden op die plaats in de mond. Bij gave buurelementen kom je dan nog steeds uit op een implantaat of anders een brug.


Het kan dus niet... In ieder geval niet op de manier zoals TS beschrijft. Een etsbrug idd wel, maar dan zal er als nog iets van de buurelementen afgenomen moeten worden en niet zoals TS oppert, gewoon een element er tussen lijmen.....
ma, 06/13/2011 - 12:08 Permalink
Spiegeltje

Uiteraard dienen de pijlers te worden geprepareerd alvorens de retentievleugels kunnen worden bevestigd. De hoeveelheid glazuur die moet worden afgenomen is daarbij echter minimaal, en zeker veel minder als bijvoorbeeld bij facings. Nauwelijks een bezwaar mijns inziens. Tja, en wat dan wel of niet bij "lijmen" (cememteren) hoort is alleen maar een definitiekwestie. In de volksmond is een etsburg een "gelijmde brug" of te wel "een kies er tussen gelijmd". Ze worden niet voor niets ook wel "plakbruggen" of "kleefbruggen" genoemd. Maakt m.i. verder ook niet zo veel uit. Ik denk alleen dat het - gelet op de vraagstelling - wel goed is op het bestaan van een etsbrug te wijzen. Vandaar mijn aanvulling.
ma, 06/13/2011 - 12:51 Permalink