Help, mijn prothese past niet meer.

Author:
Indy8866
Posted:
vr, 04/22/2011 - 18:51
Zoals velen al weten, zijn begin April alle tanden en kiezen van de onderkaak getrokken
Nu had ik links veel pijn en er zat een stukje tandvlees dubbel leek het wel
Terug naar de kaakchirurg, waar hij vertelde dat het een stuk tandvlees was, wat losgescheurd was bij het trekken van de meest linkse onderkies, maar dat stukje is niet gehecht.
Hij adviseerde me om mijn prothese een paar dagen uit te doen
Toen ik probeerde na een paar dagen de prothese weer in te doen, lukte dat niet meer omdat de wond zo opgezet was.

Wéér terug naar de kaakchirurg, dat tandvlees wondje werd groter en ging steeds meer pijn doen .
De tandarts die ook op die afdeling werkte heeft toen de prothese helemaal aangepast.
Wat blijkt, de wond van de kies zelf werd nu ook steeds dikker en de prothese ging zo klemmen dat het geen houden meer was van de pijn.

Dus ik die prothese afgelopen woensdag uitgelegd in de hoop dat alles rustig zou genezen.
Zo juist probeerde ik de prothese te "passen" en ja hoor, hij pasten over alle bijna genezen wonden van de uitgetrokken tanden en kiezen, maar wéér niet meer over die grote wond.

Wat nu te doen????
Hoe lang duurt het voor zo'n wond slinkt? Want zonder prothese kan ik al redelijk veel eten maar met prothese ga ik, door de grond van de pijn.(toen ie nog net in mijn mond paste).
Dat kleine wondje van dat losgescheurde tandvlees wilde ook niet echt genezen toen ik mijn prothese nog in kon. Maar in de afgelopen twee dagen begon het wél te genezen, maar nu zit ik dus met die grotere wond. Hij is wel gesloten maar ontzettend dik en opgezet en pijnlijk.

Ik durf niet terug te gaan naar mijn eigen tandarts want die is zo ruw dat ze die prothese gewoon áándrukt terwijl je aan geeft dat het vreselijk pijn doet.
mprins998

Klinkt als een ontsteking.
Ik zou als ik jouw was( ik ben geen tandarts) terug gaan naar het laboratorium waar de prothese is gemaakt.
Deze prothese helemaal uit laten slijpen op de plek van de 'verdikking/ontsteking'
Aan gezien je niet naar jouw tandarts wil,misschien de huisarts laten controleren.
Of wanneer je naar een andere tandarts wil ,wacht dan tot het weekend en neem dan de dienstdoende arts.
Klachten wel een beetje aandikken.
vr, 04/22/2011 - 19:15 Permalink
Workie

Klinkt als een ontsteking.
Ik zou als ik jouw was( ik ben geen tandarts) terug gaan naar het laboratorium waar de prothese is gemaakt.
Deze prothese helemaal uit laten slijpen op de plek van de 'verdikking/ontsteking'
Aan gezien je niet naar jouw tandarts wil,misschien de huisarts laten controleren.
Of wanneer je naar een andere tandarts wil ,wacht dan tot het weekend en neem dan de dienstdoende arts.
Klachten wel een beetje aandikken.
Dit kan toch beter de tandarts doen. Op het laboratorium waar ik werk doen we het ook wel, maar alleen als de tandarts dit met ons heeft doorgesproken en ook alle andere dingen heeft uitgesloten. Een tandtechnisch laboratorium zal dus ook niet zo maar een patiënt helpen zoals in dit geval, we willen eerst graag dat er een deskundige naar de wonden kijkt voordat wij iets kunnen doen.
vr, 04/22/2011 - 20:38 Permalink
Indy8866

Klinkt als een ontsteking.
Ik zou als ik jouw was( ik ben geen tandarts) terug gaan naar het laboratorium waar de prothese is gemaakt.
Deze prothese helemaal uit laten slijpen op de plek van de 'verdikking/ontsteking'
Aan gezien je niet naar jouw tandarts wil,misschien de huisarts laten controleren.
Of wanneer je naar een andere tandarts wil ,wacht dan tot het weekend en neem dan de dienstdoende arts.
Klachten wel een beetje aandikken.
Dit kan toch beter de tandarts doen. Op het laboratorium waar ik werk doen we het ook wel, maar alleen als de tandarts dit met ons heeft doorgesproken en ook alle andere dingen heeft uitgesloten. Een tandtechnisch laboratorium zal dus ook niet zo maar een patiënt helpen zoals in dit geval, we willen eerst graag dat er een deskundige naar de wonden kijkt voordat wij iets kunnen doen.


Het gekke is, dat het geen open wond is, maar alleen dik, opgezet en pijnlijk en volgens de kaakchirurg die er afgelopen maandag naar keek, zit er geen ontsteking dus hij wist ook niet wat hij ermee aan moest, daarom stuurde hij me naar zijn collega om de prothese bij te laten slijpen.

Tandarts heeft het aan alle kanten bij moeten slijpen, er zaten overal rode drukplekjes, en toen hij klaar was met bijslijpen zat de prothese zo scheef als het maar kon. Mijn linkerkiezen pasten wel op elkaar maar rechts had ik een overbeet van ong 3mm en de kiezen van de rechterkant raakten elkaar niet, vandaar dat het scheef stond.
vr, 04/22/2011 - 20:51 Permalink
Workie

Klinkt als een ontsteking.
Ik zou als ik jouw was( ik ben geen tandarts) terug gaan naar het laboratorium waar de prothese is gemaakt.
Deze prothese helemaal uit laten slijpen op de plek van de 'verdikking/ontsteking'
Aan gezien je niet naar jouw tandarts wil,misschien de huisarts laten controleren.
Of wanneer je naar een andere tandarts wil ,wacht dan tot het weekend en neem dan de dienstdoende arts.
Klachten wel een beetje aandikken.
Dit kan toch beter de tandarts doen. Op het laboratorium waar ik werk doen we het ook wel, maar alleen als de tandarts dit met ons heeft doorgesproken en ook alle andere dingen heeft uitgesloten. Een tandtechnisch laboratorium zal dus ook niet zo maar een patiënt helpen zoals in dit geval, we willen eerst graag dat er een deskundige naar de wonden kijkt voordat wij iets kunnen doen.


Het gekke is, dat het geen open wond is, maar alleen dik, opgezet en pijnlijk en volgens de kaakchirurg die er afgelopen maandag naar keek, zit er geen ontsteking dus hij wist ook niet wat hij ermee aan moest, daarom stuurde hij me naar zijn collega om de prothese bij te laten slijpen.

Tandarts heeft het aan alle kanten bij moeten slijpen, er zaten overal rode drukplekjes, en toen hij klaar was met bijslijpen zat de prothese zo scheef als het maar kon. Mijn linkerkiezen pasten wel op elkaar maar rechts had ik een overbeet van ong 3mm en de kiezen van de rechterkant raakten elkaar niet, vandaar dat het scheef stond.
Wondgenezing heeft gewoon even tijd nodig en bij de 1 duurt het net wat langer dan bij de andere. Als de wonden genezen zijn en de kaak is wat geslonken dan word het al een stuk makkelijker en kan de prothese weer aangepast worden zodat die weer goed past met een tijdelijk zacht laagje erin of er kan een nieuwe gemaakt worden. Tot die tijd is het dus even behelpen, en moet je de wonden en de pijnklachten goed in de gaten houden en eventueel terug gaan om er naar te kijken.

Wel vervelend dat de de kiezen aan de rechterkant openstaan en dus geen contact maken.
vr, 04/22/2011 - 21:00 Permalink
Indy8866

Wondgenezing heeft gewoon even tijd nodig en bij de 1 duurt het net wat langer dan bij de andere. Als de wonden genezen zijn en de kaak is wat geslonken dan word het al een stuk makkelijker en kan de prothese weer aangepast worden zodat die weer goed past met een tijdelijk zacht laagje erin of er kan een nieuwe gemaakt worden. Tot die tijd is het dus even behelpen, en moet je de wonden en de pijnklachten goed in de gaten houden en eventueel terug gaan om er naar te kijken.

Wel vervelend dat de de kiezen aan de rechterkant openstaan en dus geen contact maken.


Ok, dus ik kan het beste de prothese voorlopig even uithouden tot de wond goed genezen is? Volgens de kaakchirurg duurt dat nog wel een week of vier.
In ieder geval bedankt voor je antwoord,
Oh ja, als zo'n prothese overnieuw gemaakt moet worden voor wie zijn dan de kosten??????? :o :smt017
vr, 04/22/2011 - 21:06 Permalink
Workie

Wondgenezing heeft gewoon even tijd nodig en bij de 1 duurt het net wat langer dan bij de andere. Als de wonden genezen zijn en de kaak is wat geslonken dan word het al een stuk makkelijker en kan de prothese weer aangepast worden zodat die weer goed past met een tijdelijk zacht laagje erin of er kan een nieuwe gemaakt worden. Tot die tijd is het dus even behelpen, en moet je de wonden en de pijnklachten goed in de gaten houden en eventueel terug gaan om er naar te kijken.

Wel vervelend dat de de kiezen aan de rechterkant openstaan en dus geen contact maken.


Ok, dus ik kan het beste de prothese voorlopig even uithouden tot de wond goed genezen is? Volgens de kaakchirurg duurt dat nog wel een week of vier.
In ieder geval bedankt voor je antwoord,
Oh ja, als zo'n prothese overnieuw gemaakt moet worden voor wie zijn dan de kosten??????? :o :smt017
Op de vraag of je je prothese nog beter even uit kan doen de komende 4 weken kan ik geen zinnig antwoord op geven , je tandarts wel.

Volgens mijn heb je pas een prothese gekregen nadat al je tanden en kiezen zijn getrokken? Indien dit het geval is krijg je waarschijnlijk het grootste gedeelte van een nieuwe prothese vergoed en moet je alleen een eigen bijdrage betalen. Volgens mijn is dat iets van €250 als ik het goed heb. Ik weet niet of je tandarts daar een goedkeuring van het ziekenfonds moet hebben maar als dit nodig is zal hij of zij een aanvraag voor je doen. Ook heb je een cyste gehad en is die verwijderd dus ik verwacht eigenlijk geen problemen van het ziekenfonds, want er is helaas flink gerommeld in je kaak maar daar kun je ook niks aan doen en het was gewoon noodzakelijk :wink:
vr, 04/22/2011 - 21:27 Permalink
Indy8866

]Op de vraag of je je prothese nog beter even uit kan doen de komende 4 weken kan ik geen zinnig antwoord op geven , je tandarts wel.

Volgens mijn heb je pas een prothese gekregen nadat al je tanden en kiezen zijn getrokken? Indien dit het geval is krijg je waarschijnlijk het grootste gedeelte van een nieuwe prothese vergoed en moet je alleen een eigen bijdrage betalen. Volgens mijn is dat iets van €250 als ik het goed heb. Ik weet niet of je tandarts daar een goedkeuring van het ziekenfonds moet hebben maar als dit nodig is zal hij of zij een aanvraag voor je doen. Ook heb je een cyste gehad en is die verwijderd dus ik verwacht eigenlijk geen problemen van het ziekenfonds, want er is helaas flink gerommeld in je kaak maar daar kun je ook niks aan doen en het was gewoon noodzakelijk :wink:


Ok , dankjewel voor je antwoord, ik ga even afwachten met die prothese in te doen totdat dat aparte wondje aan die grote wond genezen is en kijken of intussen die grote wond ook slinkt. Zo niet, dan ga ik alsnog naar de tandarts. Maar ik probeer eerst zélf of de prothese weer om die wond heen past, ben veel te bang dat zij hem er met alle geweld overheen drukt, en dat kleine wondje aan de zijkant van die grote wond weer openhaalt, dan ben ik weer net zo ver........ :roll: :D
vr, 04/22/2011 - 21:58 Permalink
mecánico para …


Of wanneer je naar een andere tandarts wil ,wacht dan tot het weekend en neem dan de dienstdoende arts.
Klachten wel een beetje aandikken.



Wat een slecht, nee WAARDELOOS, advies! Beetje mensen in de weekenddienst laten rennen voor iets wat zijn tijd nodig heeft. Bah! Alsof ze niet iets beters te doen hebben zeg.

Ik zeg nog steeds: niet indoen en met je EIGEN tandarts de zaak opnemen. mprins998, de huisarts KAN niets, het Lab doet niets en de vraag was al ergens anders beantwoord.
za, 04/23/2011 - 10:39 Permalink
Indy8866


Of wanneer je naar een andere tandarts wil ,wacht dan tot het weekend en neem dan de dienstdoende arts.
Klachten wel een beetje aandikken.



Wat een slecht, nee WAARDELOOS, advies! Beetje mensen in de weekenddienst laten rennen voor iets wat zijn tijd nodig heeft. Bah! Alsof ze niet iets beters te doen hebben zeg.

Ik zeg nog steeds: niet indoen en met je EIGEN tandarts de zaak opnemen. mprins998, de huisarts KAN niets, het Lab doet niets en de vraag was al ergens anders beantwoord.


Natuurlijk ga ik geen weekend arts bellen, en bedankt voor je advies mecánico, het ging me alleen om de vraag of ik die prothese nu wel of niet in moest doen, omdat hij hem afgelopen maandag had aangepast en wéér niet meer past.
za, 04/23/2011 - 10:44 Permalink
mprins998

@mecánico para bicicletas :
Wat een slecht, nee WAARDELOOS, advies! Beetje mensen in de weekenddienst laten rennen voor iets wat zijn tijd nodig heeft. Bah! Alsof ze niet iets beters te doen hebben zeg.

Ik zeg nog steeds: niet indoen en met je EIGEN tandarts de zaak opnemen. mprins998, de huisarts KAN niets, het Lab doet niets en de vraag was al ergens anders beantwoord.



Sorry maar in de 1e post verteld de patient duidelijk : Ik durf niet terug te gaan naar mijn eigen tandarts want die is zo ruw dat ze die prothese gewoon áándrukt terwijl je aan geeft dat het vreselijk pijn doet.

Naar wie wil ze dan gaan? een andere tandarts zal hier ook niet om staan te springen om advies tegeven.

@ Workie
Dit kan toch beter de tandarts doen. Op het laboratorium waar ik werk doen we het ook wel, maar alleen als de tandarts dit met ons heeft doorgesproken en ook alle andere dingen heeft uitgesloten. Een tandtechnisch laboratorium zal dus ook niet zo maar een patiënt helpen zoals in dit geval, we willen eerst graag dat er een deskundige naar de wonden kijkt voordat wij iets kunnen doen.


Waarom zou een technieker er niets aan doen?
Als er niets gebeurt wordt de gingiva alleen maar meer ge-irriteerd en gaat dan nog meer opzwellen.
Er zijn geen open wonden meer ,een beetje extra ruimte creeeren kan dan geen kwaad.
di, 04/26/2011 - 21:30 Permalink
mprins998

Je moet doen waar je je het beste bij voelt.
Ik noem enkel zijwegen, voor het geval dat je met alle geweld je prothese zo snel mogelijk weer wil gaan dragen naar aanleiding van je topic titel 'HELP....'
Kon zijn dat je met betrekking tot je werk je niet zonder kunt.

Ik wens je een voorspoedig herstel
di, 04/26/2011 - 22:44 Permalink
Workie

Waarom zou een technieker er niets aan doen?
Als er niets gebeurt wordt de gingiva alleen maar meer ge-irriteerd en gaat dan nog meer opzwellen.
Er zijn geen open wonden meer ,een beetje extra ruimte creeeren kan dan geen kwaad.

[/quote]Een technieker mag niet zo maar een patiënt helpen. En wij willen altijd graag weten waarom eraan de prothese moet worden geslepen. In dit geval zijn er wonden in de mond en ik of jij kan het er dan wel goed vinden uitzien maar een tandarts kan dit beoordelen en heeft daar ook voor gestudeerd en ik niet, en zij zijn eindverantwoordelijk! Verder heb je nog een financieel plaatje, de rekening gaat altijd via de tandarts en nooit rechtstreeks aan de patiënt en denk je dat een tandarts dit accepteert als je zomaar een patiënt gaat helpen? al word er in praktijk zelden wat in rekening gebracht als er wat afgeslepen moet worden zodat die weer past.
Patiënten zijn uiteraard altijd welkom maar wat ze vaak niet weten is dat als er een patiënt langskomt dat er vaak al het 1 en ander is besproken via de telefoon of via de mail zodat we precies weten wat er aan de hand is en alle risico's zijn doorgenomen. Voor de patiënt is dit uiteindelijk de beste oplossing al is ze hier niet direct mee geholpen.
di, 04/26/2011 - 23:05 Permalink
mprins998

Een technieker mag niet zo maar een patiënt helpen. En wij willen altijd graag weten waarom eraan de prothese moet worden geslepen. In dit geval zijn er wonden in de mond en ik of jij kan het er dan wel goed vinden uitzien maar een tandarts kan dit beoordelen en heeft daar ook voor gestudeerd en ik niet, en zij zijn eindverantwoordelijk! Verder heb je nog een financieel plaatje, de rekening gaat altijd via de tandarts en nooit rechtstreeks aan de patiënt en denk je dat een tandarts dit accepteert als je zomaar een patiënt gaat helpen? al word er in praktijk zelden wat in rekening gebracht als er wat afgeslepen moet worden zodat die weer past.
Patiënten zijn uiteraard altijd welkom maar wat ze vaak niet weten is dat als er een patiënt langskomt dat er vaak al het 1 en ander is besproken via de telefoon of via de mail zodat we precies weten wat er aan de hand is en alle risico's zijn doorgenomen. Voor de patiënt is dit uiteindelijk de beste oplossing al is ze hier niet direct mee geholpen
.

Klopt een technieker mag niet bij de patient in de mond komen, een KPT-er wel.
We hebben inderdaad ook een aantal tandartsen die niet willen dat we bij hun patienten in de mond komen.Dit doen we dan ook beslist niet en verwijzen we ze terug naar de tandarts.
Bij ons zijn er maar weinig tandartsen die dit niet accepteren.

Maar zou je een patient weg sturen die zoals hier in de 1e post , te bang is om terug te gaan naar de tandarts?
Als patient zijnde kom je al met lood in je schoenen en een lege/zere mond naar het lab om je vervolgens door een volstrekt vreemde in de mond te laten kijken.
wo, 04/27/2011 - 22:07 Permalink
Workie

Een technieker mag niet zo maar een patiënt helpen. En wij willen altijd graag weten waarom eraan de prothese moet worden geslepen. In dit geval zijn er wonden in de mond en ik of jij kan het er dan wel goed vinden uitzien maar een tandarts kan dit beoordelen en heeft daar ook voor gestudeerd en ik niet, en zij zijn eindverantwoordelijk! Verder heb je nog een financieel plaatje, de rekening gaat altijd via de tandarts en nooit rechtstreeks aan de patiënt en denk je dat een tandarts dit accepteert als je zomaar een patiënt gaat helpen? al word er in praktijk zelden wat in rekening gebracht als er wat afgeslepen moet worden zodat die weer past.
Patiënten zijn uiteraard altijd welkom maar wat ze vaak niet weten is dat als er een patiënt langskomt dat er vaak al het 1 en ander is besproken via de telefoon of via de mail zodat we precies weten wat er aan de hand is en alle risico's zijn doorgenomen. Voor de patiënt is dit uiteindelijk de beste oplossing al is ze hier niet direct mee geholpen
.

Klopt een technieker mag niet bij de patient in de mond komen, een KPT-er wel.
We hebben inderdaad ook een aantal tandartsen die niet willen dat we bij hun patienten in de mond komen.Dit doen we dan ook beslist niet en verwijzen we ze terug naar de tandarts.
Bij ons zijn er maar weinig tandartsen die dit niet accepteren.

Maar zou je een patient weg sturen die zoals hier in de 1e post , te bang is om terug te gaan naar de tandarts?
Als patient zijnde kom je al met lood in je schoenen en een lege/zere mond naar het lab om je vervolgens door een volstrekt vreemde in de mond te laten kijken.

In dat geval bellen we de tandarts dat er een patiënt bij ons is en vragen we of die mogen helpen. De meeste patiënten weten trouwens niet bij welk lab hun prothese gemaakt is :wink: Een KPT-er mag overigens ook niet zomaar wat doen, de tandarts is en blijft eind verantwoordelijk. Een tandprothetist is een ander verhaal maar die werken meestal voor zich zelf.

Bij reparaties aan de deur zijn we helemaal terughoudend. soms geven ze aan dat ze patiënt zijn bij tandarts pietje en dan gaat de rekening naar tandarts pietje en dan blijkt die patiënt helemaal geen patiënt van hem te zijn :smt003 Ook hier bellen we even maar meestal zijn ze eerst naar de tandarts geweest en krijgen ze een opdrachtbon mee van de tandarts en dan dan is de tandarts blij, patiënt blij en wij ook.
wo, 04/27/2011 - 23:48 Permalink
Indy8866

Ik heb op advies van mecánico de prothese er nu ongeveer anderhalve a2 weken uit liggen, maar ipv dat het slinkt bij de achterste wond lijkt het dikker te worden en als ik erop druk met mijn tong, doet het nog steeds pijn terwijl de rest nagegnoeg genezen is, daar kan ik gewoon mee eten, zonder prothese althans
Mecánico, kun je me nog es adviseren????? :smt017
Het is nu 4 weken geleden dat ik geholpen ben. Maar ik krijg de prothese er met geen mogelijkheid in....Tenmninste ik krijg hem er gedeeltelijk in maar kan hem achteraan bij die grote wond niet aandrukken, dan ga ik door de grond van de pijn.
zo, 05/01/2011 - 23:30 Permalink
Indy8866

:smt038 Eindelijk is mijn probleem verholpen.
Ben op advies van mecánico naar de tandarts geweest en ze zag dat de plek van de wond echt kapot was
Ze keek ernaar en zei, ja het is idd. kapot, ze heeft een stuk van de prothese afgeslepen.
In september hoef ik pas weer terug te komen omdat dan alles goed geslonken is dan wordt er een nieuw laagje in de prothese gedaan zodat ie helemaal goed past.
Nu de linkerkant is bijgewerkt zit de rechterkant ook goed. Jippie en Mecánico nogmaals bedankt voor je tips. :D
wo, 05/04/2011 - 22:05 Permalink
Indy8866

Mooi dat het voorlopig is opgelost en dat je kaak nu in alle rust kan slinken zonder dat je erge last hebt van de wond :wink:


Ja, ben er ook erg blij mee........... :D


Help,ik heb me vergist, wordt ik vannacht wakker met enorme pijn in mijn onderkaak, is dat kapotte plekje een zweer geworden. Balennnn........ :smt010 :smt022

Plus een schimmelinfectie, de zoveelste in tijd van een half jaar,,,
do, 05/05/2011 - 11:26 Permalink
Indy8866

houd je het gebit 'snachts in? zou ik niet doen hoor. zeker in de onderkaak niet.


Ja, ik hield het ´s nachts in, heb ik met de bovenste ook altijd gedaan. Maar als het slecht is om ´s nachts in te houden dan laat ik iig het ondergebit ´s nachts uit.

Kun je ook uitleggen waarom dat niet goed is als je hem, in houdt ´s nachts???
Misschien ivm klemmen of zo?

Alvast bedankt.
do, 05/05/2011 - 17:23 Permalink
Workie

houd je het gebit 'snachts in? zou ik niet doen hoor. zeker in de onderkaak niet.


Ja, ik hield het ´s nachts in, heb ik met de bovenste ook altijd gedaan. Maar als het slecht is om ´s nachts in te houden dan laat ik iig het ondergebit ´s nachts uit.

Kun je ook uitleggen waarom dat niet goed is als je hem, in houdt ´s nachts???
Misschien ivm klemmen of zo?

Alvast bedankt.

Wanneer u gaat slapen, moeten uw kaken rust krijgen. Uw kunstgebit is wel een vervanging van uw eigen tanden, waar u wel mee slaapt, maar is nog steeds een hulpmiddel dat niet in de mond hoort. Daarom is het beter uw kunstgebit voor het slapen gaan uit te doen.
do, 05/05/2011 - 17:29 Permalink
Indy8866

Het gaat om de continue druk op dat zachte tandvlees. Eigenlijk kan het beste worden vergeleken met je schoenen uitdoen. Je kan ze 24 uur aanhouden maar als je ze uitdoet voelt het altijd fijn. geen druk, geen beklemmend gevoel, kortom lekker rust


@ Mecánico : Dankjewel voor je heldere uitleg, ik leg ze in het vervolg 's nachts uit.
@ Workie : Jij ook bedankt voor je uitleg.
do, 05/05/2011 - 17:43 Permalink
Workie

Het gaat om de continue druk op dat zachte tandvlees. Eigenlijk kan het beste worden vergeleken met je schoenen uitdoen. Je kan ze 24 uur aanhouden maar als je ze uitdoet voelt het altijd fijn. geen druk, geen beklemmend gevoel, kortom lekker rust
Deze heldere uitleg ga ik onthouden. Als mensen dan vragen waarom de kaken dan rust nodig hebben als ze nergens last van heb, dan kom ik met deze vergelijking :D
Hopelijk zit er geen copyright op :wink:
do, 05/05/2011 - 18:07 Permalink
Indy8866

Het gaat om de continue druk op dat zachte tandvlees. Eigenlijk kan het beste worden vergeleken met je schoenen uitdoen. Je kan ze 24 uur aanhouden maar als je ze uitdoet voelt het altijd fijn. geen druk, geen beklemmend gevoel, kortom lekker rust


@ Mecánico : Dankjewel voor je heldere uitleg, ik leg ze in het vervolg 's nachts uit.
@ Workie : Jij ook bedankt voor je uitleg.


Maar voorlopig zit ik weer met een dikke bult in mijn mond want het zweertje is weer lekker op gaan zetten. :smt022 :smt022 :smt022
do, 05/05/2011 - 23:29 Permalink
mecánico para …

Het gaat om de continue druk op dat zachte tandvlees. Eigenlijk kan het beste worden vergeleken met je schoenen uitdoen. Je kan ze 24 uur aanhouden maar als je ze uitdoet voelt het altijd fijn. geen druk, geen beklemmend gevoel, kortom lekker rust
Deze heldere uitleg ga ik onthouden. Als mensen dan vragen waarom de kaken dan rust nodig hebben als ze nergens last van heb, dan kom ik met deze vergelijking :D
Hopelijk zit er geen copyright op :wink:



gewoon doen!
vr, 05/06/2011 - 10:00 Permalink
Indy8866

Het gaat om de continue druk op dat zachte tandvlees. Eigenlijk kan het beste worden vergeleken met je schoenen uitdoen. Je kan ze 24 uur aanhouden maar als je ze uitdoet voelt het altijd fijn. geen druk, geen beklemmend gevoel, kortom lekker rust
Deze heldere uitleg ga ik onthouden. Als mensen dan vragen waarom de kaken dan rust nodig hebben als ze nergens last van heb, dan kom ik met deze vergelijking :D
Hopelijk zit er geen copyright op :wink:



gewoon doen!


Ben ik toch nog een inspiratiebron geweest...... :D :P
vr, 05/06/2011 - 10:16 Permalink
Workie

Het gaat om de continue druk op dat zachte tandvlees. Eigenlijk kan het beste worden vergeleken met je schoenen uitdoen. Je kan ze 24 uur aanhouden maar als je ze uitdoet voelt het altijd fijn. geen druk, geen beklemmend gevoel, kortom lekker rust
Deze heldere uitleg ga ik onthouden. Als mensen dan vragen waarom de kaken dan rust nodig hebben als ze nergens last van heb, dan kom ik met deze vergelijking :D
Hopelijk zit er geen copyright op :wink:



gewoon doen!
Ga ik ook zeker doen :wink: Is een stuk helderder dan dat je alleen zegt dat de kaken tot rust moeten komen en iedereen kent het gevoel van de schoenen die je al een hele dag aanhebt.
vr, 05/06/2011 - 19:05 Permalink
Workie

Ga ik ook zeker doen :wink: Is een stuk helderder dan dat je alleen zegt dat de kaken tot rust moeten komen en iedereen kent het gevoel van de schoenen die je al een hele dag aanhebt.


Ikke niet, ik loop dag en nacht op schoenen of slippers :D :D :D

Dan word het tijd dat je die eens uit doet en eens lekker gaat slapen :smt003
vr, 05/06/2011 - 22:52 Permalink
Indy8866

Ga ik ook zeker doen :wink: Is een stuk helderder dan dat je alleen zegt dat de kaken tot rust moeten komen en iedereen kent het gevoel van de schoenen die je al een hele dag aanhebt.


Ikke niet, ik loop dag en nacht op schoenen of slippers :D :D :D

Dan word het tijd dat je die eens uit doet en eens lekker gaat slapen :smt003


Oooh nu snap ik waarom ik 's nachts niet kon slapen, :o mijn voeten konden zich niet ontspannen.
'k Ga het gauw proberen, morgen hoor je de uitslag :smt003 :smt006
vr, 05/06/2011 - 23:20 Permalink
mprins998

houd je het gebit 'snachts in? zou ik niet doen hoor. zeker in de onderkaak niet.


Ja, ik hield het ´s nachts in, heb ik met de bovenste ook altijd gedaan. Maar als het slecht is om ´s nachts in te houden dan laat ik iig het ondergebit ´s nachts uit.

Kun je ook uitleggen waarom dat niet goed is als je hem, in houdt ´s nachts???
Misschien ivm klemmen of zo?

Alvast bedankt.


Wanneer er continue druk op de kaakwal komt trekt deze zich terug.
Hier door versnel je het proces van 'kaak afbraak'
Wanneer er teweinig kaak is zal de prothese niet zijn nodige houvast hebben.
Daarvoor moet je hem 's nacht uit doen, voor behoud van je kaak.
do, 05/12/2011 - 14:42 Permalink
Indy8866

houd je het gebit 'snachts in? zou ik niet doen hoor. zeker in de onderkaak niet.


Ja, ik hield het ´s nachts in, heb ik met de bovenste ook altijd gedaan. Maar als het slecht is om ´s nachts in te houden dan laat ik iig het ondergebit ´s nachts uit.

Kun je ook uitleggen waarom dat niet goed is als je hem, in houdt ´s nachts???
Misschien ivm klemmen of zo?

Alvast bedankt.


Wanneer er continue druk op de kaakwal komt trekt deze zich terug.
Hier door versnel je het proces van 'kaak afbraak'
Wanneer er teweinig kaak is zal de prothese niet zijn nodige houvast hebben.
Daarvoor moet je hem 's nacht uit doen, voor behoud van je kaak.


Ben bang dat ik al te laat ben dan. Nu ik hem na een paar nachten uitgehad te hebben, weer in doe 's morgens, heb ik al bijna geen houvast meer, de prothese klappert, blijft in het brood hangen en zelfs met praten komt ie omhoog, zeer irritant, en in september wordt hij pas weer opgevuld, wat kan ik hieraan doen?
Zou ik niet gewoon naar een andere "prothesemaker" kunnen gaan en hem op laten vullen ipv naar mijn eigen tandarts? Ik durf dat ding bijna niet meer in te doen. En om nou tot september te wachten is ook zo wat. Ik draag hem nu alleen als ik naar buiten moet of boodschappen moet doen of visite krijg of naar iemand toe ga. Eigenlijk weet ik er niet goed raad mee. Hebben jullie een goed advies voor mij?
do, 05/12/2011 - 15:18 Permalink
mprins998

Een heel plat maar wel goed advies is: kleefpasta als het alleen om de houvast gaat. Toegegeven, het is ook goor spul


Uitervaring :oops: kleefpasta is inderdaad goor wanneer je er te veel van in spuit.
Tip: Om de prothese te ontdoen van kleefpasta, gooi hem voor 5 minuten in een glas met cola,ook wanneer hij na het inbrengen vd prothese niet goed zit,mond spoelen met cola dan wordt de kleefpasta opgelost
do, 05/12/2011 - 16:58 Permalink
Indy8866

Dank jullie wel voor beide tips, dan zal ik maar aan de kleefpasta gaan, adviseren jullie nog een bepaald merk? :smt017


Ja fixodent de rest is bagger


Ok, dank je wel, k ga het morgen gelijk halen. :smt006


Het is dus vandaag geworden dat ik fixodent heb gekocht en gelijk in mijn prothese gespoten, heb hem de hele dag goed in kunnen houden totdat ik zojuist een stukje chocolade afhapte, dat maakte het wat losser maar nog niet zo als voorheen.
´k Ga zo naar bed en laat die prothese een nachtje in de cola staan.
Kan ik hem morgen gelijk weer in mijn mond plakken.

Ben trouwens gestopt met roken sinds vandaag. Heeft weinig met het tandarts gebeuren te maken maar wilde het toch even melden. Weet iemand een alternatief? :smt017

Slaap lekker, voor degene die zo gaat slapen en anders goede morgen voor degenen die net wakker worden. :smt006
zo, 05/15/2011 - 00:42 Permalink