tanden poetsen voor slapengaan?

Author:
noname_girl
Posted:
di, 04/26/2011 - 21:23
hey allemaal

ik weet dat men onze tanden 2 maal per dag moet poetsen. Ik poets mijn tanden 's morgens een uur na ontbijt. En voor het slapengaan.
Na 20uur eet of drink ik helemaal niets meer (enkel water). Maar ik slaap wel veel later dan 20uur.
Kan ik dan mijn tanden poeten rond 20uur of liefst voor het slapengaan?

groetjes
Stokertje

Theoretisch is 1x per dag plak verwijderen (door te poetsen) voldoende. Maar omdat de kans klein is dat je binnen 1 poetsbeurt alle plak verwijderd is klein. Daarom wordt twee keer poetsen per dag geadviseerd. Daarnaast is het wel van belang twee keer te poetsen, zodat je ook twee keer een fluoridemoment hebt, wat wil zeggen dat je fluoride in je mond krijgt van de tandpasta wat de tanden sterker maakt.

Het maakt dus niet uit wanneer je poetst, als de plak maar verwijderd wordt (en als de momenten te dicht op elkaar zitten, dus 's ochtends en 's avonds is prima). Dus het is prima dat je wat eerder poetst. Wellicht is het wel een frisser gevoel als je vlak voor het naar bed gaan poetst, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Aanvulling: zelfs 2x per dag poetsen verwijderd niet alle tandplak. Aanvullend is stoken met een tandenstoker bijvoorbeeld nodig om ook alle tandplak tussen de tanden te verwijderen. 1x per dag is voldoende, en ook hier maakt het niet uit wanneer dit gebeurd. Dit kan je bijvoorbeeld in jouw geval na het poetsen doen, en op de bank voor de tv even een stoker gebruiken.
wo, 04/27/2011 - 07:25 Permalink
noname_girl

Hey

Voor het slapengaan gaat het normaal ook, maar meestal heb ik slaap en vrees dat ik lui ben om nog lang te poetsen en te flossen.
ik floss mijn tanden alle dagen 's avonds. Ik floss na het tandenpoetsen. Maar gisteren vroeg ik me af of ik ook mag flossen voor het tandenpoetsen.
Want eigenlijk, als je je tanden flosst na het tandenpoetsen, dan komt het eten of het tandplak soms aan mijn tandoppervlak en misschien gaat niet alles weg door enkel mond te spoelen met water.

Als mondwater gebruik ik FluorAid 0,05%
wo, 04/27/2011 - 11:19 Permalink
noname_girl

ok bedankt voor je snelle reacties!

Mondwater gebruik ik niet tegen tandplak, maar extra aanvulling van fluoride zodat het mijn tanden extra beschermt.
want het is bij ons genetisch bepaald dat we snel gaatjes krijgen, waarschijnlijk poreus glazuur

groetjes
wo, 04/27/2011 - 21:41 Permalink
ArneDG

Kan je ook té vaak poetsen? Onlangs kocht ik elektrische tandenborstel van Oral-B, die aangeeft wanneer je 2 minuten gepoetst hebt. Aangezien dit naar mijn beleving veel te kort leek, trek ik me daar niks van aan en poets ik rustig verder: vaak geeft het klokje aan dat ik 5 à 6 minuten gepoetst heb.

a) Kan je te vaak poetsten op een dag? Meer dan 2, 3 keer?
b) Kan te lang poetsen tijdens een poetsbeurt de tanden beschadigen?
di, 06/28/2011 - 10:39 Permalink
Stokertje

Oei, 5 a 6 minuten is wel wat lang, persoonlijk kom ik altijd uit op 3-4 minuten. Probeer ieder tandvlak (binnen, buiten, kauwvlak) ongeveer 3 seconden te poetsen. Dan kom je uit op 3-4 minuten. Te lang/te vaak poetsen kan je tandvlees beschadigen. Advies is daarom 2x per dag, bij voorkeur 3, maar niet vaker. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, dus bespreek eventueel met je tandarts of mondhygienist je techniek.

Mocht je last krijgen van je tandvlees, door te lang poetsen, dan kun je ervoor kiezen een extra soft (lichtblauw kopje) borsteltje te kopen, heb ik zelf ook. Succes
wo, 06/29/2011 - 14:09 Permalink