28xT21

Author:
Vindaloo
Posted:
ma, 04/18/2011 - 17:06
Mijn vriendin kreeg direct bij het eerste bezoek aan haar nieuwe tandarts het advies een mondhygiene traject in te gaan ivm ernstige tandsteenvorming. Hij weigerde de kroon die ze nodig had te plaatsen voordat dit gebeurd was.

Tijdens de behandeling gaf de mondhygienis aan dat het met de ernst van de tandsteenvorming wel meeviel. Niettemin prijkte op de rekening een lijst initiele behandelingen parodontitis:

28x T21 = 28 x 27,90 = EUR 781,20

3 vragen:

1) Is declaratie van volledige behandeling van 28 elementen niet extreem veel??

2) Naar mijn mening werd de behandeling uitgevoerd door de mondhygienist. Is dan code (en bijgaand tarief) T22 niet van toepassing in plaats van T21?

3) Hoe tekent zij bezwaar aan tegen deze declaratie?
robinson

Geen paro-status gemaakt?
Geen behandelplanning besproken?
T22 is idd. de code voor de MH.
Gewoon bezwaar maken tegen de rekening, kan natuurlijk ook een fout gemaakt zijn bij de invoer??
ma, 04/18/2011 - 17:30 Permalink
advies

Mogelijk is de behandeling niet uitgevoerd door een mondhygiënist, maar door de tandarts gedelegeerd aan een preventie-assistent. Dan zou T21 strikt genomen wel weer kunnen.......
ma, 04/18/2011 - 21:42 Permalink
Lieneke

Klopt....dan valt de verantwoordelijkheid geheel onder de tandarts en mogen er dus tandartscodes gebruikt worden. Mh-codes zijn goedkoper, maar een prev.ass is lager geschoold. Altijd al krom gevonden...
ma, 04/18/2011 - 21:45 Permalink
advies

Tja. En dan te bedenken dat er mogelijk nog sprake is van titelmisbruik ook. Dat kunnen we hier natuurlijk niet met zekerheid vaststellen, dus we moeten voorzichtig zijn. Maar de patiënt is in de veronderstelling door een mondhygiënist te zijn behandeld. Dus of de code T21 is niet goed, of de behandelaar was geen mondhygiënist…

Lieneke, en dan te bedenken dat de patiënt bij jou in de praktijk waarschijnlijk maximaal Eur 400,- was kwijt geweest voor een behandeling die gegarandeerd door een erkend mondhygiënist zou zijn uitgevoerd.

Bij dit voorbeeld kan ik minister Schippers helemaal begrijpen dat ze zegt dat de sector toe is aan helderheid over tarieven in combinatie met transparantie over wie de behandeling uitvoert.
ma, 04/18/2011 - 22:08 Permalink
Vindaloo

Dank voor uw reacties. Bij mijn weten is er inderdaad geen behandelplan opgesteld, en zijn de kosten vooraf ook niet besproken. Daarnaast is mijn vraag: is 28 elementen niet extreem veel voor een ' gemiddelde' behandeling?
do, 04/21/2011 - 15:00 Permalink
vV

is veel ,mag zonder dat het besproken is en status gemaakt zo ook niet gedaan worden. punt. dus maak schriftelijk bezwaar, en ik zou wegwezen daar. Nota niet betalen, kunt u rustig voor laten komen desnoods want u staat heel sterk. laat ze maar een correcte sturen, dus egbaseerd op M code.
do, 04/21/2011 - 16:52 Permalink