Dokter die mijn geen verwijsbrief wil geven

Author:
Jeanlouise
Posted:
ma, 04/11/2011 - 15:51
Hallo vanwege een enorme trauma die ik heb opgelopen bij de tandarts als kind zijnde ben ik al 6 jaar niet meer bij de tandarts geweest. Elke behandeling qua kies trekken zal dan dus ook onder narcose moeten gebeuren omdat het echt niet gaat anders. Angsttandarst is geen optie en bij het zien van een naald val ik letterlijk flauw.

Naar aanleiding van een ander topic van mij wat betreft het trekken van mijn vertandskies waar ik erg veel last van heb wil ik dit graag doen in het ziekenhuis onder narcose.

Nu heb ik geleden op de website ***** dat als je geen tandarts hebt vanwege een erge angst dat je dan bij de dokter een verwijsbrief kan krijgen. Deze kan je ook krijgen van de tandarts maar dan moet je wel bij een tandarts zitten.

Nu heb ik vanmiddag mijn arts gebeld en alles uitgelegt van vroeger, maar zij wil mij geen verwijsbrief geven. Ze zegt dat ik eerst bij een TA ingeschreven moet zijn.

Klopt dit wel? Aangezien er op de mcl site hetvolgende staat:

"Hoe meld ik mij aan?
 
Voordat u zich kunt aanmelden heeft u een verwijsbrief met toelichting of een volledig door uw tandarts ingevuld standaard-verwijsformulier nodig. standaard verwijsformulier voor bijzondere tandheelkunde.pdf. Heeft u geen tandarts (bijvoorbeeld bij extreme angst) dan is een verwijsbrief van uw huisarts voldoende."


Heeft mijn dokter nu gelijk dat ze het niet wil geven omdat ik niet bij een tandarts zit? Ik heb enorm veel angst en die kies moet er zo snel mogelijk uit, onder narcose.

Als ik er wel recht op heb hoe ga ik het dan regelen dat ik deze brief wel krijg?
Als kind zijnde moest ik 4 kiezen trekken. 2 ervan was ook onder narcose, omdat die andere 2 anderhalf uur duurde en het ging echt niet.
Help mij aub
Spiegeltje

Het is absoluut niet zo dat de huisarts geen verwijsbrief kan of mag afgeven in dit geval. Misschien voelt de huisarts er niet voor omdat de huisarts vindt dat dit via de tandarts dient te lopen. Daar is ook veel voor te vinden. In uw geval is echter sprake van bijzondere omstandigheden. Misschien is het een goed idee om het niet telefonisch te doen maar tijdens een consult alles nog eens uit te leggen? En horen wat de echte bezwaren zijn van de huisarts.

Probleem is dat zonder verwijsbrief de verzekeraar moeilijk kan gaan doen.
ma, 04/11/2011 - 17:02 Permalink
Jeanlouise

Het is absoluut niet zo dat de huisarts geen verwijsbrief kan of mag afgeven in dit geval. Misschien voelt de huisarts er niet voor omdat de huisarts vindt dat dit via de tandarts dient te lopen. Daar is ook veel voor te vinden. In uw geval is echter sprake van bijzondere omstandigheden. Misschien is het een goed idee om het niet telefonisch te doen maar tijdens een consult alles nog eens uit te leggen? En horen wat de echte bezwaren zijn van de huisarts.

Probleem is dat zonder verwijsbrief de verzekeraar moeilijk kan gaan doen.



Dankjewel voor je reactie. Ik zit echt op het besluit om het gewoon zo te laten en met kiespijn door het leven te gaan.
Ik trek het gewoon echt niet, naar de tandarts gaan en laten kijken om vervolgens een verwijsbrief te krijgen. Terwijl ik weet dat die verstands kies eruit moet.

Wat een ellende

Dit is een ander topic van mij :) http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=9&t=20886&p=114368…
ma, 04/11/2011 - 17:47 Permalink
Illuminus

Zeer verstandige pas op de plaats van deze huisarts....hier speelt veel meer dan alleen de verstandskies.

Hier is sprake van gegeneraliseerd achterstallig onderhoud waar de verstandskies maar een onderdeel van is, alleen de verstandskies behandelen onder narcose mag het predicaat lapmiddel niet eens dragen nog afgezien of je het als malpraxis mag beschouwen iemand onder narcose brengen alleen voor de verstandskies en de ogen te sluiten voor de rest van de gebitsproblemen.

Het lijkt er ook op dat je geen oplossing voor je angstprobleem wilt, enkel ad hoc behandeling van een pijnklacht waarvoor van alles uit de kast moet worden getrokken, dat gaat op de lange termijn natuurlijk niet werken....ik vraag me dan ook ernstig af of een beetje kaakchirurg hier wel zonder meer aan mee gaat werken (als je hiervoor een verwijsbrief weet te krijgen)...en die wil je ook van te voren zien om eea te beoordelen. Je hebt een meer dan levensgrote kans dat de kaakchirurg in het MCL je meteen doorstuurt naar de angsttandarts van het cbt (dat daar ook zit) om fundamenteel iets voor je te doen in plaats van je van de regen in de drup te helpen.

Misschien niet leuk om te horen, maar wel meer realistisch dan wat je nu zelf voor ogen hebt.

Sterkte!
ma, 04/11/2011 - 19:36 Permalink
Jeanlouise

Zeer verstandige pas op de plaats van deze huisarts....hier speelt veel meer dan alleen de verstandskies.

Hier is sprake van gegeneraliseerd achterstallig onderhoud waar de verstandskies maar een onderdeel van is, alleen de verstandskies behandelen onder narcose mag het predicaat lapmiddel niet eens dragen nog afgezien of je het als malpraxis mag beschouwen iemand onder narcose brengen alleen voor de verstandskies en de ogen te sluiten voor de rest van de gebitsproblemen.

Het lijkt er ook op dat je geen oplossing voor je angstprobleem wilt, enkel ad hoc behandeling van een pijnklacht waarvoor van alles uit de kast moet worden getrokken, dat gaat op de lange termijn natuurlijk niet werken....ik vraag me dan ook ernstig af of een beetje kaakchirurg hier wel zonder meer aan mee gaat werken (als je hiervoor een verwijsbrief weet te krijgen)...en die wil je ook van te voren zien om eea te beoordelen. Je hebt een meer dan levensgrote kans dat de kaakchirurg in het MCL je meteen doorstuurt naar de angsttandarts van het cbt (dat daar ook zit) om fundamenteel iets voor je te doen in plaats van je van de regen in de drup te helpen.

Misschien niet leuk om te horen, maar wel meer realistisch dan wat je nu zelf voor ogen hebt.

Sterkte!


Ergens heb je wel gelijk. Maar een angst tandarts zou mij ook een prik geven.
Ik ben als kind zijnde toen mijn melktandjes verwisselden erg mishandeld.
De spuiten kwamen zo ver in mn gehemelte dat ze nog net niet mn neus gaten uit kwamen.
Daar naast zat hij tegen me te schreeuwen en tegen me moeder dat ze dat rot kind eens stil moest houden.
Mijn ma weet nog goed te vertellen dat ik zo erg bang was dat als hij zich omdraaide dat ik onder de tafels kroop.

Ook bij het zien van naalden in het algemeen word het al zwart voor mijn ogen. Ik ben er meerdere keren door flauw gevallen.

Wat heeft het nut nou van een angst tandarts om hem mijn gebit helemaal te fixen als het al fout gaat bij het zien van spuiten?
ma, 04/11/2011 - 19:40 Permalink
Snowman

Een angsttandarts weet heel goed waar hij/zij mee bezig is, en als jij
vantevoren aangeeft dat je al om valt bij het zien van de naald zal
hij/zij daar echt wel rekening mee houden.

Mischien zal jij je ook over die angst heen moeten zetten, je zal in de toekomst
mischien nog wel vaker een behandeling moeten ondergaan.
Niemand zal met plezier naar de tandarts gaan voor een behandeling, maar als je
de tandartspraktijk weer verlaat denk je he he was dit nu alles waar ik me zo
druk over gemaakt heb.
Pijn van een verstandskies is 10x erger dan een spuitje hoor.

Huisarts kan gewoon een verwijsbrief schrijven hoor, maar huisarts zal het schijnbaar
niet hebben zien zitten.
ma, 04/11/2011 - 19:45 Permalink
Illuminus

Een angsttandarts op een cbt heeft in principe alles tot zijn beschikking...van psychologische hulp voor je naaldenangst (exposuretherapie oid) t/m volledige narcose....maar de insteek zal altijd zijn om je uiteindelijk behandelbaar te maken voor een gewone tandarts.

Als je je jouw redenatie volgt (gebit niet behandelen) moet de onvermijdelijke conclusie zijn dat je niet alleen de verstandskies moet trekken maar alles en over gaat op een kunstgebit.....(en dat is echt niet zo'n fijne oplossing als het misschien nu lijkt...)
ma, 04/11/2011 - 19:48 Permalink
Jeanlouise

Ik heb net een tandarts gebeld en alles uitgelegd. Hij wil graag dat ik als laatste kom om 5 uur en wil dan alleen even praten en even kijken.
Ik heb gezegt als ik naalden zie dan trek ik mijn jas aan. Hij zei dat alles goed komt en ze zijn gespecialiceerd.
als ik graag andere behandeling wil dan sturen ze me door.

Ik zit nu echt zo te stressen tot 5 uur. Ik heb in iedergeval de eerste stap gezet.
di, 04/12/2011 - 15:25 Permalink