Boete niet nagekomen afspraak C90

Author:
Linda_28
Posted:
ma, 03/28/2011 - 16:45
Nu 2 maanden geleden ben ik op zoek gegaan naar een mondhygieniste. Uiteindelijk 1 gevonden en deze telefonisch benaderd, heb me telefonisch in kunnen schrijven en wilde graag een afspraak maken. Toevallig bleek er de volgende dag een afspraak te zijn afgezegd en of ik deze wilde opvullen. Dit wilde ik, zo gezegd ze gedaan. Afspraak is telefonisch gemaakt voor de volgende ochtend. In de avond werd ik ernstig ziek en wilde afbellen. Heb het nummer gebeld van de mondhygieniste en kwam er achter dat je een bericht kon achterlaten. Heb toen telefonisch ingesproken dat ik ziek was en de afspraak voor de volgende ochtend jammergenoeg moest afzeggen i.v.m. ziekte.

De volgende ochtend wordt ik ongeveer een half uur voor de afspraak gebeld met de mededeling dat als ik niet kom er kosten in rekening worden gebracht. Ik stond hier van te kijken omdat ik dit nooit eerder had meegemaakt en hier ook niet van op de hoogte was. Ik gaf aan dat ik ziek op bed lag en dat niet van mij verwacht kon worden dat ik langs kwam, pure onmacht, wat als ik op sterven zou liggen zou ik dan ook gewoon moeten komen? JA, was het antwoord van de betreffende medewerker. Dit schoot me, los van het feit dat ik al ziek was, in het verkeerde keelgat en ik gaf aan hier niet van gediend te zijn. Al met al wachtte ik de boete af om hier tegen bezwaar te maken. Na een maand niets ontvangen te hebben dacht ik dat men zich had gerealiseerd dat het inderdaad niet netjes is om iemand die ziek is zo te woord te staan en men had afgezien van de boete.

Nu 2 maanden later krijg ik alsnog een boete toegestuurd van 60 euro. Hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord, omdat ik de afspraak ook maar heb opgevuld omdat iemand anders had afgebeld. Daarbij kon ik niet 24 uur van tevoren afzeggen omdat de afspraak in de middag gemaakt is voor de volgende ochtend, dus er is nog geen 24 uur over heen geweest. Daarbij is mij niks verteld over een dergelijke rekening dat binnen 24 uur afzeggen met wat voor rede dan ook een boete tot gevolg heeft.

Advies graag omtrent wat te doen en of ik in mijn recht sta.

Groetjes,

Linda
mecánico para …

tja. 60 euro. waar baseert ze die prijs op, want een eerste consult kost geen 60 euro. Of had ze meteen besloten dat dat zo was?
Ik zou zeggen, je hebt de afspraak gemaakt en die regel van 24uur is niet mede gedeeld............nu had ze geluk en toch pech, tja tiens tiens.
Ik zou er in elk geval nevah nooit meer naar toe gaan. ook al stonden mijn tanden los en mijn kiezen scheef van de pockets.

overigens dit antwoord kost je 19,63 euro (dat wist je nog niet, maar is wel zo)
ma, 03/28/2011 - 16:52 Permalink
Linda_28

tja. 60 euro. waar baseert ze die prijs op, want een eerste consult kost geen 60 euro. Of had ze meteen besloten dat dat zo was?
Ik zou zeggen, je hebt de afspraak gemaakt en die regel van 24uur is niet mede gedeeld............nu had ze geluk en toch pech, tja tiens tiens.
Ik zou er in elk geval nevah nooit meer naar toe gaan. ook al stonden mijn tanden los en mijn kiezen scheef van de pockets.

overigens dit antwoord kost je 19,63 euro (dat wist je nog niet, maar is wel zo)



Dat is een derde vraag, weet ook niet waar ze die op baseert, maar daar kan ik nog wel achter komen en weerspreken. Het zou inderdaad een 1e consult zijn en dan enkel gebitsreiniging (tandplak e.d.)

Dat ik er nooit meer heen ga en de rest voor haar waarschuw staat vast, de grap is ik ben er zelfs nooit binnen geweest. Dit zou een 1e bezoek zijn, niet dus!

Meer advies is welkom!
ma, 03/28/2011 - 16:58 Permalink
Spiegeltje

In het NMT-tarievenboekje staat deze toelichting bij C90. Het betreft geen officiële NZa-code trouwens.

"Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. De patiënt dient op de hoogte te zijn van deze regeling."

Cruciaal is de laatste zin: u dient ervan op de hoogte te zijn gebracht. Dat kan bijvoorbeeld door een onder uw aandacht gebrachte praktijkfolder of op het afsprakenkaartje. Als dat niet is gebeurd, en u zegt het en dat lijkt me in uw geval ook zeer aannemelijk, dan hoeft u niets te betalen. U kon er immers niet mee akkoord zijn gegaan. De rest is dan niet meer relevant. Niet betalen dus. De rechter zal dit, mocht het onverhoopt toch tot een procedure komen, ook zo beschouwen. De situatie is wat dat betreft vergelijkbaar met de algemene voorwaarden waaraan u zich conformeert bij aankoop in een winkel bijvoorbeeld.

Volledigheidshalve merk ik nog wel op dat overmacht van uw kant geen voldoende argument is om de schade niet te betalen. De bijzonderheid van het geval (op laatste moment, op verzoek van MH, afspraak gemaakt zodat tijdig opzeggen niet meer mogelijk was ) is dat wellicht wel.

Ik zou e.e.a. in een net briefje onder de aandacht brengen van de MH en daarmee verwacht ik dat de kous af is.
ma, 03/28/2011 - 19:36 Permalink
Lieneke

tja. 60 euro. waar baseert ze die prijs op, want een eerste consult kost geen 60 euro. Of had ze meteen besloten dat dat zo was?
Ik zou zeggen, je hebt de afspraak gemaakt en die regel van 24uur is niet mede gedeeld............nu had ze geluk en toch pech, tja tiens tiens.
Ik zou er in elk geval nevah nooit meer naar toe gaan. ook al stonden mijn tanden los en mijn kiezen scheef van de pockets.

overigens dit antwoord kost je 19,63 euro (dat wist je nog niet, maar is wel zo)


Eerste consult plan ik een uur in. Anamnese, DPSI, in het ergste geval info paro/begroting, parostatus. Tel maar uit....

Maargoed, ik vind het niet netjes om iemand die je nog nooit hebt gezien, meteen een rekening te sturen!
ma, 03/28/2011 - 20:27 Permalink
mecánico para …

ik vind een eerste consult een uur bij een onbekende patient volstrekt vreemd. Want omdat je niet weet wat er komt is het misschien erst aardig te weten wat iemand wil en wat de insteek is. Een uur bij een patiënt die netjes erbij loopt en dan niets te doen hebben..........wat reken je dan? nb, laat zij maar aantonen dat ze niets te doen had op dat moment. Dat kan ze niet.
ma, 03/28/2011 - 20:45 Permalink
Linda_28

Inmiddels al verdere info aan het verzamelen. Bedankt voor de reacties, meer info is nog steeds welkom!

Mij is niks verteld over het eventuele gevolg van een boete bij het niet nakomen van een afspraak (ongeacht ziekte). Het zou mijn eerste bezoek worden, heb geen afsprakenkaart of iets dergelijks. Ook de medewerkster bij wie ik de afspraak telefonisch heb gemaakt heeft dit niet aangegeven. Kan ik hier iets mee?

Tariefbepaling is te gek voor woorden, bedoeling was voor een standaardgebitsreiniging te gaan. Overweeg juridische stappen, niet zozeer vanwege 60 euro, maar vanwege het principe. Ik kan gewoon niet geloven dat een eerste kennismaking zo afloopt. Ben nog nooit in de zaak binnengestapt en walg nu al van de hele praktijk. Waar kan ik trouwens een klacht indienen? Is het een idee om media erbij te betrekken, zoals RADAR/OPGELICHT of iets dergelijks.

V.w.b. mondhygienisten die een uur in rekening brengen, hoe kun je dat in hemelsnaam doen als je patient nooit eerder ontmoet hebt en niet weet wat je te wachten staat?
wo, 03/30/2011 - 09:38 Permalink
Lieneke

Een mondhygienist die met het 5-minuten tarief werkt, vraagt meestal iets meer dan 100 euro per uur.
Radar etc erbij halen, vind ik persoonlijk nogal ver gaan. U kunt het proberen nog eens uit te praten met de mondhygienist.
Trouwens, ik erger me wel heel erg aan het afgebel en/of te komen opdagen. In een van de drie praktijken sta ik tot en met juni vol. Afbellen betekent dat de patient pas weer in juli zou kunnen komen en dat bevorderd de mondgezondheid nou niet bepaald. Vaak krijg je het gat in de agenda zo vlak van te voren niet meer vol. Het komt ook veel vaker voor dan uwaarschijnlijk denkt. Gemiddeld komen er 2 mensen per dag niet opdagen of bellen vlak van de voren af bij de mondhygienist.
wo, 03/30/2011 - 12:04 Permalink
mecánico para …

mensen die afbellen op korte termijn krijgen bij mij ook pas een afspraak als ze weer aansluiten achteraan in de rij. of hun mondgezondheid daardoor in gevaar komt vertel ik ook achteraf. maar het blijft een eigen keuze. Waar ik me aan stoor zijn mensen die zonodig op de meest populaire tijden ('smorgens vroeg, einde van de dag) willen en DAN niet komen of erg laat afbellen. Die krijgen de eerste twee afspraken in elk geval niet op die tijd meer, tenzij het een half jaar verder is........verder maak ik me er niet meer zo druk om. Ze komen toch wel een keertje en als je zegt: eigenlijk was alles wat je hiervoor hebt gedaan nu een beetje voor niets geweest, dus we beginnen weer opnieuw en zien wel waar het schip strandt, dan denken ze beter af te zijn, echter recall is goedkoper dan opnieuw behandelen..........en dat is dan definitief hun eigen schuld/hun probleem en voor mij iets waar de kous mee af is.
wo, 03/30/2011 - 12:42 Permalink
vV

ik heb wel heel erg problemen met de term "'boete"' want het is geen boete.

heel erg naar de kern van de C90: dit is geen boete maar een vergoeding voor de gereserveerde tijd, die niet anders benut kan worden.

Uit ervaring kan ik zeggen dat bij mensen die laat afbellen wegens ziekte een 90% gewoon in staat is te komen en behandeld te worden (en meestal helemaal geen ziekteverschijnselen heeft..) wanneer men hoort dat het geld gaat kosten ook wanneer men niet komt. Ziekte is niet zwart-wit te omschrijven dus. Overigens wist iedereen dat al, want praktijkfolder gehad en het staat op de afspraakkaart.

Maar in het geval van TS is wel essentieel of patient op d ehoogte kon zijn van de regeling, dus of mondeling verteld bij maken afspraak (welles-nietes vrees ik met de praktijk) of op papier overhandigd.

Ik moet wel zeggen dat ik steeds strenger word met de C90, ik merk dat de maatschappij helaas steeds asosialer word , en mensen steeds meer lak aan anderen hebben , ook al zijn daar duidelijke afspraken en randvoorwaarden gemaakt. dat even in het algemeen. en af en toe zijn mensen daar de dupe van die echt te goeder trouw zijn, maar dat is een minimaal deel.
wo, 03/30/2011 - 13:02 Permalink
Linda_28

Geen verwijzing gehad van de tandarts?
Als ik een patient door verwijs wordt er aangegeven wat voor patient het is en de tijd ervoor uitgetrokken.
1 uur is dan ook vrij normaal bij ons.



Een verwijzing gehad van de tandarts, echter naar een andere mondhygieniste buiten mijn regio (ben pas verhuist naar een nieuwe stad dus zowel tandarts als mondhygieniste 1e bezoek). Ben toen op zoek gegaan naar een mondhygieniste wat dichter in de buurt en trof bovengenoemde mondhygieniste. Tandarts gaf aan dat alles er goed uitzag enkel schoongemaakt dient te worden, zou niet lang duren volgens hem. Volgens mondhygieniste (die mij nog nooit heeft gezien) blijkbaar wel.
do, 03/31/2011 - 00:15 Permalink
Linda_28

Een mondhygienist die met het 5-minuten tarief werkt, vraagt meestal iets meer dan 100 euro per uur.
Radar etc erbij halen, vind ik persoonlijk nogal ver gaan. U kunt het proberen nog eens uit te praten met de mondhygienist.
Trouwens, ik erger me wel heel erg aan het afgebel en/of te komen opdagen. In een van de drie praktijken sta ik tot en met juni vol. Afbellen betekent dat de patient pas weer in juli zou kunnen komen en dat bevorderd de mondgezondheid nou niet bepaald. Vaak krijg je het gat in de agenda zo vlak van te voren niet meer vol. Het komt ook veel vaker voor dan uwaarschijnlijk denkt. Gemiddeld komen er 2 mensen per dag niet opdagen of bellen vlak van de voren af bij de mondhygienist.



Radar klinkt erg ver gaan, maar de wijze waarop MH haar werkzaamheden verricht gaat ook erg ver! Je kunt toch geen diagnose vaststellen zonder patient ooit gezien te hebben. Ik heb een chronische ziekte en val wel vaker last minute weg, als telefoniste me kenbaar had gemaakt wat de gevolgen zijn bij het afbellen van een afspraak ongeacht reden, dan had ik bedankt en was ik op zoek gegaan naar een andere MH. Heb in mijn vorige woonplaats nooit problemen gehad. Begrijp dat afbellen niet fijn is, maar een patient die je nog niet eens ontmoet hebt zo behandelen zegt voldoende over een MH.
do, 03/31/2011 - 00:20 Permalink
Linda_28

ik heb wel heel erg problemen met de term "'boete"' want het is geen boete.

heel erg naar de kern van de C90: dit is geen boete maar een vergoeding voor de gereserveerde tijd, die niet anders benut kan worden.

Uit ervaring kan ik zeggen dat bij mensen die laat afbellen wegens ziekte een 90% gewoon in staat is te komen en behandeld te worden (en meestal helemaal geen ziekteverschijnselen heeft..) wanneer men hoort dat het geld gaat kosten ook wanneer men niet komt. Ziekte is niet zwart-wit te omschrijven dus. Overigens wist iedereen dat al, want praktijkfolder gehad en het staat op de afspraakkaart.

Maar in het geval van TS is wel essentieel of patient op d ehoogte kon zijn van de regeling, dus of mondeling verteld bij maken afspraak (welles-nietes vrees ik met de praktijk) of op papier overhandigd.

Ik moet wel zeggen dat ik steeds strenger word met de C90, ik merk dat de maatschappij helaas steeds asosialer word , en mensen steeds meer lak aan anderen hebben , ook al zijn daar duidelijke afspraken en randvoorwaarden gemaakt. dat even in het algemeen. en af en toe zijn mensen daar de dupe van die echt te goeder trouw zijn, maar dat is een minimaal deel.


Niet iedereen is daarvan op de hoogte. Ik heb nog nooit kennis gemaakt met betreffende MH, heb me telefonisch ingeschreven, nog geen afsprakenkaart, praktijkfolder of site gezien. Op een aanraden van een goede buur begrepen dat het de dichtsbijzijnste MH is. De maatschappij wordt inderdaad steeds asocialer, een MH zuigt hedendaags uit zijn duim wat hij/zij gaat doen bij een patient, zonder patient te kennen, zolang ze maar een rekening kunnen uitschrijven en dat gaat mij te ver! Als ik fout had gezeten, dan had ik de rekening bij wijze van gister al betaald, maar zo ga je niet met mensen om, mijn mening!
do, 03/31/2011 - 00:25 Permalink
Paramedic

Ik denk dat u beter eerst een nette aangetekende brief kunt sturen, waarin u uw standpunt uitlegt. (Copy van de brief bewaren). Mocht de mondhygienist hier volkomen "siberisch" onder blijven, en vasthoudt aan zijn/ haar eis tot betalen, dan staat u sterker in een procedure. Een rechter kijkt hier naar, of er een poging is ondernomen om het geschil op te lossen.
do, 03/31/2011 - 01:37 Permalink
Lieneke

Nee, precies, je kan geen diagnose stellen zonder de patient te zien. De tandarts kan wel van alles zeggen, maar het is de verantwoordelijkheid vd mondhygienist om alles goed na te kijken. U wilt niet weten hoe vaak ik dan iets constateer wat toch behoorlijk meer tijd kost...Vandaar dat uur...
do, 03/31/2011 - 07:17 Permalink
mecánico para …

Als ik dat soort redenaties hoor denk ik: je krijgt een eerste consult van 15 minuten: kennismaken en uitleg praktijk: verlengd consult op basis van bevinding en danpas therapie. Waarom moet in de tandarts praktijk altijd alles meteen gedaan worden? Owja, de patient moet terugkomen. nou dan doen ze dat toch? Het is bij geen enkele internist normaal om binnen te komen, alle onderzoek te doen en dan ook meteen definitief de diagnose te krijgen inclusief de juiste dosering pillen en poedertjes.............. terwijl een beetje paropatient dit wel zou willen. Nou dan is die niet goed op de hoogte van de complexiteit van zijn/haar afwijking en vandaar dat het misschien aardig is eens op deze manier niet meteen een uur te verknoeien of uit te lopen omdat je verlende diagnostiek moet plegen.


Ik zie echt regelmatig nieuwe patienten en kan echt wel inschatten binnen 15 minuten wat er loos is. Dat traineren en langdurig lopen doen komt omdat je tijdens de opleiding ook 2 uur over een anamnese mag doen. In de echte wereld doe je dat dus niet.

Dus ik vind dat de "fout" ondertussen weldegelijk bij de afbeller ligt, maar de aanname dat je meteen een uur nodig hebt is m.i. belachelijk. Kort gezegd, je reserveert een stoelmoment, maar hoeft je niet te realiseren dat het meteen 60 minuten zijn.
do, 03/31/2011 - 14:46 Permalink
vV

precies, eerste afspraak hier is gewoon 15 min, kennismaken, dossier oude tandarts doornemen (als dat er is), anamnese doornemen indien nodig, foto`s, klachten en wensen patient in kaart brengen. Ben je een aardig eind, en afhankelijk van wat je tegenkomt maak je of vervolgafspraken voor behandeling, waarbij je redelijk nauwkeurig kan inschatten wat daar dan aan tijd voor nodig is, of voor aanvullend onderzoek en opstellen/bespreken behandelplan korte/lange termijn.
En als iemand dan onverhoopt niet op komt dagen met welke reden /oorzaak dan ook is er niet meer dan een kwartier verspeeld.

en even in het algemeen: er is geen enekle regel die voorschrijft wanneer C90 wel of niet berekend mag worden. Oftewel ziektes en andere zaken van overmacht zijn geen vrijwaring tegen een declaratie voor de verloren gegane besproken tijd.

Het is heel vervelend voor patienten wanneer door (al dan niet) chronische ziekte er niet naar de praktijk gekomen kan worden, echter er is geen enkele reden waarom de rekening daarvoor dan bij iemand anders dan die patient zou moeten komen te liggen.

In het verleden wel eens een discussie gehad met iemand die door een aanrijding veel te laat was en niet meer behandeld kon worden. Protesteerde tegen de nota want overmacht, niet express gedaan zeg maar...(geen enkele niet nagekomen afspraak is echt express denk ik dan, nu ja een heel enkele uitzondering daargelaten..). Tja mijn reactie: leg de declaratie dan als gevolgschade bij de veroorzaker neer. Mijn schuld niet en dus mijn probleem niet.
do, 03/31/2011 - 15:05 Permalink
Lieneke

Tja, sorry, ik neem graag tijd voor mijn patienten en laat ze liever niet meer dan nodig is terugkomen. Plus dat ik geen assistent heb die de afspraken maakt, die niet even de lijst in de wachtkamer afneemt en even mijn instrumenten naar de steri brengt en mijn kamer schoonmaakt....En vaak moet je dan nog uitleggen waarom ik aan een hele andere diagnose kom dan de tandarts. Mag ik de begroting uitleggen en hoe dat met de verzekering gaat. Een belletje maken met misschien de vorige mondhygienist (waar zitten we ergens in het protocol en zitten we er uberhaupt wel in??), de ortho etc etc. Een kwartier is echt veel te kort. Ieder zijn eigen werkmethode....Een goede intake kan je later een hoop tijd besparen.
do, 03/31/2011 - 17:23 Permalink
mecánico para …

kom kom, ik moet ook met de andere zorgverleners overleggen enzo. dus dat is geen echt argument. en nee ik doe niet alles zelf, maar ik ben van mening dat terug komen hoort bij chronische ziektes........ dus, daarmee vergelijk ik parodontale afwijkingen
do, 03/31/2011 - 17:51 Permalink