Nauwelijks vergoeding ontvangen (gaatjes, trekken kiezen)

Author:
DR78
Posted:
di, 03/15/2011 - 16:37
Goedendag,

Ik heb eind januari / begin februari 2 of 3 gaatjes (weet ik eerlijk gezegd niet meer precies) laten vullen en 2 verstandskiezen laten trekken. Nu krijg ik hier vandaag de rekening van binnen en daar schrok ik toch behoorlijk van (€190,87).

Aangezien de tandarts uit de basisverzekering ging per 1 januari 2011 (ik ben 20 jaar) en de gaatjes en verstandskiezen die getrokken moesten worden in december 2010 werden vastgesteld besloot ik een 1-ster tandartsverzekering af te sluiten bij mijn verzekeraar (ZilverenKruis), deze verzekering is hier te vinden:

En volgens de volgende link worden M- en V-codes 100% vergoed:


Op de factuur die ik gekregen heb zijn de vergoedingen van de verzekeraar reeds verrekend en de kosten bestaan voor het grootste deel uit M- en V-codes, waarom zijn deze allemaal niet vergoed? Het enige wat mij opvalt is dat de behandelingen in januari allemaal wel (deels) vergoed zijn en bij die van februari helemaal niet. Zou er misschien iets fout zijn gegaan bij de administratie van ZilverenKruis of weten de reden jullie waarom ik geen vergoedingen heb ontvangen?

Voor de duidelijkheid heb ik de factuur geupload (transport = totaal):
[attachment=0]tandarts_factuur.jpg[/attachment]

Alvast bedankt!
Attach
DR78

Ik heb gebeld en daarbij bleek dat bij de behandeling van 26 januari al voor 225 euro (de jaarlijkse max. bij een 1-ster tandartsverzekering) is vergoed. Dat vind ik wel héél veel, dan waren de totale kosten voor 2 afspraken die in totaal 60 à 90 minuten hebben geduurd dus zo'n 415 euro.

De kosten die niet op de factuur stonden waren:
1x H30 €51,66
2x V21 €20,66
2x V12 €33,58

Als ik dan alle vergoedingen optel kom ik inderdaad op precies 225 euro en dus kan ik de resterende 190,87 uit eigen zak betalen. Kan hier denk ik niks (meer) aan doen en had dus toch een 2-sterren tandartsverzekering moeten nemen, jammer maar ik baal er wel van aangezien zo'n 2-sterren verzekering me maar 25,50 op jaarbasis extra had gekost.

Ik vind trouwens vooral het trekken van (verstands)kiezen belachelijk duur, €51,66 en dat kost een paar minuten, als ik dit had geweten had ik die wel laten zitten tot volgend jaar en ze dan getrokken, had me weer ruim 100 euro gescheeld.
di, 03/15/2011 - 17:44 Permalink
vV

laatste controle dec 2010 dus, wanneer daarvoor het laatst geweest? er was duidelijk nog wel het een en ander mis, en voor 2 afspraken van een anderhalf uur is een bedrag van een ruime 400,- zo gek niet.

Ik neem aan dat wat er gedaan moest worden wel besproken is in decemebr? 225,- is wel een heel krappe verzekering, is bijna hetzelfde als niet verzekeren. Moet je inderdaad niet teveel van verwachten.
di, 03/15/2011 - 18:18 Permalink
DR78

2 afspraken die SAMEN een uur tot anderhalf uur duurden, daar ergens tussenin dus. Jij maakt er meteen 3 uur van (wat 2 à 3 keer zo lang is).

Laatste controle daarvoor was ongeveer een jaar eerder, en zoveel was er na mijn idee ook weer niet zoveel mis, 2 gaatjes in vervelende groeven van mijn kiezen die je moeilijk kunt schoonpoetsen (en volgens mij preventief een groef gedicht/gevuld). En natuurlijk het trekken van 2 verstandskiezen, maar daar doe je nou eenmaal helemaal niks aan.

Ik blijf van mening dat ik €415,- (erg) duur vind en had gewoon verwacht dat €225,- genoeg was voor die behandelingen, maar daar wordt nu eenmaal niet veel duidelijkheid over gegeven. Daar mag wat mij betreft best een soort regeling van komen zodat er meer transparantie in de prijs komt, waarbij de tandarts bijv. (of de assistente bij het maken van de vervolgafspraak) een prijsindicatie geeft van de uit te voeren behandelingen zodat je in ieder geval weet waar je ongeveer aan toe bent. Zeker aangezien de tandarts sinds dit jaar niet meer in het basispakket valt, had ik deze behandelingen in december 2010 laten doen dan waren ze zonder aanvullende tandartsverzekering vergoed. Momenteel is het namelijk gewoon wachten op de factuur en hopen dat het meevalt.
di, 03/15/2011 - 19:08 Permalink
vV

ik maak er helemaal geen dubbele tijd van, voor een anderhalf uur behandeling is 400 zo gek nog niet, zo beter?

er was in ieder geval meer mis dan 2 gaatjes, is vele meer gebeurt, voor 2 gaatjes en een paar verstandskiezen heb je geen anderhalf of zelfs een enkel hele uur nodig.

Zeker aangezien de tandarts sinds dit jaar niet meer in het basispakket valt, had ik deze behandelingen in december 2010 laten doen dan waren ze zonder aanvullende tandartsverzekering vergoed
waarom is dat eigenlijk niet gedaan? het was al van medio het jaar bekend dat het eruit ging namelijk.

Daar mag wat mij betreft best een soort regeling van komen zodat er meer transparantie in de prijs komt, waarbij de tandarts bijv. (of de assistente bij het maken van de vervolgafspraak) een prijsindicatie geeft van de uit te voeren behandelingen zodat je in ieder geval weet waar je ongeveer aan toe bent.

welkom in de grote gemene wereld, dit is iets waar je ook best zelf om had kunnen vragen natuurlijk! voor gewoon reguliere zaken word inderdaad niet zomaar telkens een begroting gegeven, maar als iemand erom vraagt is het een kleine moeite deze wel te geven. moet er wel om gevraagd worden.

deze situatie kan je natuurlijk niet gewoon maar de tandarts verwijten, je bent zelf nogal laks geweest in dit verhaal, met de wetenschap dat het uit de basisverzekering ging...
Momenteel is het namelijk gewoon wachten op de factuur en hopen dat het meevalt.
die heb je toch al? anders kon je hem niet inscannen....
wo, 03/16/2011 - 08:18 Permalink
mecánico para …


Ik vind trouwens vooral het trekken van (verstands)kiezen belachelijk duur, €51,66 en dat kost een paar minuten, .


wat voor werk doet u zelf eigenlijk? Ik vind het namelijk altijd heel apart dat gezondheidszorg voor nix moet en een voorvork van mijn fiets wel 50 euro mag kosten...........gemaakt door een VMBO-T-er van materiaal dat ook geen bal kost.
kennis, handigheid, geluk en ervaring, daar betaal je voor. EN als ie muurvast zat en een half uur bezig was...........was het ook 51 euro. jahaa.
wo, 03/16/2011 - 12:01 Permalink
Spiegeltje

Ik vind trouwens vooral het trekken van (verstands)kiezen belachelijk duur, €51,66 en dat kost een paar minuten, als ik dit had geweten had ik die wel laten zitten tot volgend jaar en ze dan getrokken, had me weer ruim 100 euro gescheeld

Volgens de tariefbeschikking van de NZa kost een extractie (inclusief eenvoudig wondtoilet) €20,66 (code H10). Het tarief dat u in rekening is gebracht (H30) is voor een gecompliceerde extractie. Een definitie daarvan vermeldt de tariefbeschikking niet. Een verstandskies trekken is niet per se een gecompliceerde extractie, maar de praktijk is vaak wel dat het als zodanig wordt beschouwd, althans in rekening wordt gebracht. U moet wel bedenken dat het trekken van een verstandskies doorgaans wat meer risico inhoudt dan een gemiddelde extractie en de tandarts dus extra zorgvuldig te werk moet gaan om de kans op complicaties zo klein mogelijk te houden.
wo, 03/16/2011 - 12:59 Permalink
DR78

waarom is dat eigenlijk niet gedaan? het was al van medio het jaar bekend dat het eruit ging namelijk.

Ik heb niet veel met de zorgverzekering te maken, het enige waar ik hem voor gebruik (en de afgelopen +/- 10 jaar) gebruikt heb is de tandarts. Toen in december via de TV (reclamespotjes) duidelijk werd dat het e.e.a. ging veranderen heb ik meteen een afspraak (ter controle) bij de tandarts gemaakt, maar die had voor de behandelingen helaas niet eerder dan januari tijd.

welkom in de grote gemene wereld, dit is iets waar je ook best zelf om had kunnen vragen natuurlijk! voor gewoon reguliere zaken word inderdaad niet zomaar telkens een begroting gegeven, maar als iemand erom vraagt is het een kleine moeite deze wel te geven. moet er wel om gevraagd worden.

deze situatie kan je natuurlijk niet gewoon maar de tandarts verwijten, je bent zelf nogal laks geweest in dit verhaal, met de wetenschap dat het uit de basisverzekering ging...

Natuurlijk vraag je om de prijs bij bijv. de fietsenmaker, maar dat is na mijn idee niet iets wat je doet in de zorg, ik zou het gewoon apart vinden om de tandarts te vragen wat het me zou gaan kosten. Maar ik heb mijn lesje geleerd (en dat is ook wat waard) en weet dat voor de eventuele behandelingen die komen. Overigens had ik wel op internet een lijst met tandartstarieven op de kop getikt maar daar vond ik prijzen van rond de 20 euro per extractie en rond de 30 euro voor het vullen van een gaatje, daarbij realiseerde ik me niet dat er nog veel meer kosten kwamen kijken en verwachtte ik dus dat 225 euro op jaarbasis wel voldoende was voor de tandarts.

die heb je toch al? anders kon je hem niet inscannen....

Ja deze factuur heb ik al. Maar ik bedoelde meer in algemene zin, dat je vooraf weet wat het je ongeveer gaat kosten en je dat niet achteraf pas ziet op de factuur.

wat voor werk doet u zelf eigenlijk? Ik vind het namelijk altijd heel apart dat gezondheidszorg voor nix moet en een voorvork van mijn fiets wel 50 euro mag kosten...........gemaakt door een VMBO-T-er van materiaal dat ook geen bal kost.

Ik studeer nog, dat wil overigens niet zeggen dat ik verder de hele dag op mijn gat zit. Om geen studieschuld op te bouwen heb ik een bedrijfje waar ik vanuit een hobby al enige jaren wat geld mee verdien.
Verder wil ik niet beweren dat de gezondheidszorg voor niks / goedkoper moet, maar ik vind die houding van mensen wel eenvoudig te verklaren. Gezondheidsproblemen overkomen je min of meer, maar als je naar de fietsenmaker gaat voor een nieuwe voorvork dan doe je dat bewust en bespreek (en eventueel onderhandel) je vooraf over de prijs.

kennis, handigheid, geluk en ervaring, daar betaal je voor. EN als ie muurvast zat en een half uur bezig was...........was het ook 51 euro. jahaa.

Ik denk dat ik hier nog het meeste "recht van spreken" heb, zou het inderdaad een half uur duren dan zou een gecompliceerde extractie inderdaad wel op zijn plaats zijn, maar aangezien dit niet zo was en beide kiezen er binnen een paar minuten uit waren en ook geen hechtingen o.i.d. nodig waren was een normale extractie misschien beter op zijn plaats geweest (wat ook tot de mogelijkheden behoort zoals Spiegeltje aangeeft). I.p.v. voor elke verstandskies bij voorbaat uit te gaan van een gecompliceerde, achteraf bepalen of deze gecompliceerd of normaal / eenvoudig was.



Ik blijf het duur vinden en hoewel de meesten van jullie het niet met mij eens zijn zullen jullie me niet snel van mening veranderen. Misschien heeft het er inderdaad mee te maken dat ik nog studeer en lach ik over een paar jaar wel om de tandartsrekening maar tot die tijd heb ik mijn lesje geleerd en laat ik me informeren over de prijs en verhoog ik m'n tandartsverzekering.

Ik ben verder erg tevreden met mijn tandarts trouwens, erg sympathieke man en legt duidelijk uit wat er gebeurd en waar die mee bezig is, niks persoonlijks dus!
wo, 03/16/2011 - 15:56 Permalink