Ik heb een dilemma.....

Author:
Picone
Posted:
zo, 01/09/2011 - 11:13
Ik heb een prima tandarts, een prima zelfstandig-werkend mondhygiëniste, beide in Alkmaar gevestigd en een prima endodontoloog gevestigd in Amsterdam. (voor de duidelijkheid, mijn tandarts heeft zelf geen mondhygiëniste).

Op 5 minuten loopafstand van mijn huis is een grote en zeer uitgebreide tandheelkundige praktijk die ALLES in huis heeft. Ze kunnen nagenoeg elk tandheelkundig probleem verhelpen. Tijdens een open-huis ben ik overtuigd geraakt, als mijn huidige tandarts stopt, laat ik mij naar deze praktijk overschrijven.


Ik heb een dilemma:

Ik ga binnenkort voor een second-opinion voor endodontologie aan een snijtand naar deze praktijk. Mocht het toch tot een her-behandeling (na 8 jaar) komen dan laat ik dat ook zeker hier in Alkmaar uitvoeren.

Ik denk er aan om mij gelijk te laten overschrijven, aangezien mijn gebit niet eeuwig meegaat, de tand destijds heeft er al heel wat vanaf geknaagd.

Hoe leg ik dat uit aan mijn huidige bijzonder aardige tandarts en mijn bijzonder aardige zelfstandig werkende mondhygiëniste, ik heb totaal geen klachten, echter ik kies voor het gemak, wat moet ik doen?

Ik vind dit een (heel) lastig probleem.
Stokertje

Heel simpel, het is absoluut niet erg naar een andere tandarts te gaan, om praktische redenen. Als je laat weten dat het niet aan de tandarts of mondhygiënist in kwestie ligt, maar puur het praktisch component, zullen ze dit vast wel accepteren. Het feit dat je aangeeft het moeilijk vindt over te stappen naar de groepspraktijk, geeft aan dat je een goede zorgrelatie hebt met je oude vertrouwde behandelaars. Denk nog eens goed na of je zo'n nieuwe zorgrelatie wilt opbouwen binnen de nieuwe praktijk. De zorg werkt daar waarschijnlijk wel anders dan in de solopraktijken waar je kwam.

Succes!
zo, 01/09/2011 - 11:34 Permalink
Picone

Second-opinion? Ja!

U dwaalt af van het onderwerp?

Mijn tandarts kon (8 jaar geleden) met het tot zijn beschikking staande instrumentarium het haarfijne wortelkanaal in de snijtand niet vinden en verwees mij door naar de endodontoloog (met operatie microscoop) in Amsterdam. Waar de operatie met goed gevolg is uitgevoerd.

Twee maanden terug heeft mijn tandarts een rontgenfoto van element 31 naar de endodontoloog in Amsterdam gestuurd en die antwoordde dat het element 31 niet voor her-behandeling in aanmerking kwam.

Om uit te sluiten dat in de toekomst mocht blijken dat deze diagnose onjuist was en dat her-behandeling wel degelijk de redding van dit element kon zijn, vraag ik om een second-opinion bij de endodontoloog in Alkmaar.


Het is dus niet een kwestie van "geen vertrouwen hebben in", maar zeker weten dat…..
zo, 01/09/2011 - 13:19 Permalink
Snowman

Nee, we dwalen niet af...u wil overstappen naar een praktijk waar u ook een second-opinion laat uitvoeren, toch? Dat kan dus niet...


Vindt het belachelijk dat het niet kan.
Klant is koning, als klant het bij die nieuwe praktijk beter/fijner vindt wat is dan
het probleem ?
zo, 01/09/2011 - 19:16 Permalink
Lieneke

Dat zit zo: Als je een patient zou kunnen aannemen die bij je komt voor een second-opinion dan zijn ze bang dat je niet meer objectief bent. Om dezelfde reden wordt aangeraden om een sec-op te laten doen door een tandarts die buiten de regio valt.
Dus je kunt dan beter een sec-op ergens anders laten uitvoeren.
En klant is koning? Nee, absoluut niet! We gaan geen tanden trekken als u dat wenst, maar de medische noodzaak er niet is. We gaan niet zomaar de medische vragenlijst skippen als u die niet wenst. We gaan geen tandenbleken als ze al harstikke wit zijn.
zo, 01/09/2011 - 19:26 Permalink
Picone

De second-opinion (onderzoek geen behandeling) aan element 31 wordt uitgevoerd door de tandarts, mogelijk in overleg met.....

Mocht de endonontologische her-behandeling toch mogelijk blijken, waardoor de levensduur van element 31 kan worden verlengd, dan verricht de endodontoloog (zelfstandig werkend) die behandeling.

(Deze endodontoloog is 1 dag per week in deze uitgebreide praktijk werkzaam).

Overstappen naar deze tandarts kan altijd nog, dat is nu niet aan de orde, eerst het second-opinion onderzoek maar even afwachten.....

(Note: de endodontoloog die 8 jaar geleden de behandeling met succes heeft uitgevoerd, is gevestigd in Amsterdam). Kortom het betreft dus een second-opinion endodontologie.



"Geduld is een schone zaak....."
zo, 01/09/2011 - 19:42 Permalink
Snowman



Vindt het belachelijk dat het niet kan.
Klant is koning, als klant het bij die nieuwe praktijk beter/fijner vindt wat is dan
het probleem ?


En klant is koning? Nee, absoluut niet! We gaan geen tanden trekken als u dat wenst, maar de medische noodzaak er niet is. We gaan niet zomaar de medische vragenlijst skippen als u die niet wenst. We gaan geen tandenbleken als ze al harstikke wit zijn.


Tanden trekken als de noodzaak er niet voor is, als er wat mis is met iemand's tand die geen wortelkanaalbehandeling
kan betalen en klant wil hebben dat die tand/kies getrokken wordt dan moet daar toch gehoor aan worden gegeven, of heb ik
het nu mis ?

Klant is toch koning, daarmee bedoel ik dat klant toch zelf zijn of haar tandarts kan of mag uitzoeken, als ik
me fijner zou voelen bij de tandarts waar ik een second opinion zou hebben laten doen dan zou ik daar klant willen worden,
zou niet weten waarom dat niet mag.
Er zal heus wel een 'omweg' zijn om er wel klant te mogen worden.
zo, 01/09/2011 - 21:53 Permalink
Snowman

Dat is voor elke tandarts zelf te bepalen, welke behandeling hij verantwoord acht en niet.
Je bent vrij om de tandarts te kiezen die je wilt. Echter hoeft de tandarts je niet aan te nemen als hij dat niet wil/mag/kan.


Daar gaat het niet over Lieneke. :wink:
Het gaat erover of je naar een tandarts kan over stappen die een second opinion bij je heeft gedaan.
zo, 01/09/2011 - 22:12 Permalink
Spiegeltje

Klant is toch koning, daarmee bedoel ik dat klant toch zelf zijn of haar tandarts kan of mag uitzoeken,

Volgens mij heb je daar gelijk in, Snowman. Op grond van de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst heb je als patient immers vrije keuze van (tand)arts.

Vergelijk: nog niet zo lang geleden was het onder tandartsen 'not done' dat een dienstdoende (spoed)tandarts een patient overnam. De NMT heeft erkend dat dit strijdig is met de wet en heeft richtlijnen op dit punt aangepast. Het blijft echter 'ongepast' dat dienstdoende tandartsen zich wervend opstellen, maar als de patient per sé wil kan ie overstappen (als de tandarts tenminste nog patienten aanneemt c.q. de praktijk nog niet vol is).

Het blijft m.i. wel altijd mogelijk dat een second opinion tandarts als voorwaarde blijft stellen dat ie de daaruit volgende behandeling niet zal uitvoeren en dat daarna patient dus weer onder de hoede komt van de eigen tandarts. Dat wordt volgens mij echter anders als de patient tevens 'officieel' van tandarts wisselt. Dus niet alleen voor de s.o. behandeling maar voor alle daarna volgende behandelingen.
zo, 01/09/2011 - 22:16 Permalink
liek1977

zelf zou ik als ik een goede band had met mijn tandarts.. en dat heb k.. never nooit niet overstappen.
er zijn best wat mensen die klagen over mijn tandarts.. toch wil k hem nooit inruilen..
heb zelfs al gezegd.. als hij met pensioen gaat.. dan laat k alles trekken en neem een gebit.. oke
daar moest mn tandarts om lachen.

als je na S.O. niet over kan stappen lijkt me dat logisch.
misschien een half jaar na die S.o. misschien.
anders lijkt het al snel op klanten pikken.
dus.. lijkt me logisch dat nieuwe patient niet geaccepteerd word. dat snap ik heel goed .

maar ja.. mocht je na een half jaar tot een jaar nog steeds t idee hebben van. ik ga bij een ander.. dan kan dat denk wel toch.

succes.. en laat ff weten hoe t af loopt.
zo, 01/09/2011 - 22:55 Permalink
Stokertje

Als picone al van plan was naar de groepspraktijk te gaan voor een vaste zorgrelatie, dan is dit het uitgelezen moment. In plaats van een second opinion direct de gehele zorg over laten nemen. Dan komt de 31 ook wel ter sprake.
ma, 01/10/2011 - 00:23 Permalink
mecánico para …

Als je voor gemak gaat en je laat een "fijne" relatie lopen dan is dat toch een prima keus. Het blijft alleen de vraag of een presentatie van een open huis je daadwerkelijk inzicht geeft in de qualiteiten die je in een behandelaar zoekt. Ik denk overigens dat de endodontoloog het niet als een probleem zal zien dat je een herbehandeling voorlegt aan een andere endodontoloog. Afgezien van een wachttijd van 6 tot 12 maanden wil de nieuwe behandelaar waarschijnlijk wel weten hoe de originele behandeling is uitgevoerd en door wie. Dat maakt je beslissing te roepen: "dat kan ik beter" soms wat minder luid en primair ingegeven.

Maar goed, ik zeg: als dichterbij prettiger is, dan zeg ik doen.
overigens het is wederkerig: als u komt voor een second opinion kan het ook zijn dat de behandelaar zegt hoe het er voor staat en u niet zelf "wil of gaat" behandelen. Niets verhalen van klant is koning, geen wet voor nodig. U komt voor een specifieke vraag en die wordt beantwoord. c'est tout.

Ik heb mensen die me niet aanstonden maar wel wilden weten of iets goed was gedaan en meteen wilden aanhaken bij me wel eens geweigerd. Het contact was niet optimaal en de wensen te abstract voor me, dus u doet uzelf enorm te kort door zich bij mij en niet bij die expert in Tietjesharen (Fr) te laten behandelen was mijn tekst.
8)
ma, 01/10/2011 - 15:42 Permalink
Picone

De afspraak bij de tandarts is inmiddels omgezet naar een afspraak bij de endodontoloog. (e.e.a. onder voorbehoud, want ik moet eerst nog even informeren of ik vrij kan krijgen bij mijn werkgever). Ter informatie: de afspraak is al volgende week gepland.

Dit alles op is verzoek van de praktijkmanager van de groepspraktijk geregeld. Mijn huidige tandarts werkt zonder aarzelen aan de second-opinion mee en heeft zijn röntgenfoto’s al aangeleverd.


Lieneke:

Het secon-opinion onderzoek wordt dus niet door de tandarts gedaan. De endodontoloog is zelfstandig werkend en maakt geen deel uit van de groepspraktijk, hij huurt alleen de faciliteiten binnen de groepspraktijk voor 1 dag per week. Overstappen naar deze tandarts kan altijd nog, dat is nu niet aan de orde, eerst het second-opinion onderzoek van deze endodontoloog maar even afwachten.....


Nogmaals het gaat mij niet om de kwaliteiten van mijn huidige tandarts en mondhygiëniste en endodontoloog, dat zijn alle drie vakmensen!

Binnen de groepspraktijk kan men terecht voor: tandarts, angsttandarts, estetische tandheelkunde, kindertandarts, implantologie, paradontologie, endodontologie, orthodontie, mondhygiëne en angstcoach, dat alles in dezelfde praktijk. Deze praktijk is gelegen op 5 minuten lopen van mijn huis, kortom ik kies voor het gemak?


Lieneke: Ik ga jouw opmerking zeker aan de praktijkmanager voorleggen, ik ben ook benieuwd waar deze regelgeving is vastgelegd.

Vraag: Wat als je het besluit om over te stappen een jaar later neemt, het zal mij verbazen als zij mij dan als nieuwe cliënt weigeren?
ma, 01/10/2011 - 18:59 Permalink
Stokertje

Al het bovenstaande (sec.op. en overschrijven naar andere tandarts) gaat lijkt mij dan niet op, gezien de endodontoloog niet de behandelend tandarts (algemeen practicus) is...maar ik kan het mis. Juridisch niet zo onderlegd. Ben wel benieuwd..
ma, 01/10/2011 - 19:16 Permalink
mecánico para …

Ik heb een prima endodontoloog gevestigd in Amsterdam.

Ik ga binnenkort voor een second-opinion voor endodontologie aan een snijtand naar deze praktijk. Mocht het toch tot een her-behandeling (na 8 jaar) komen dan laat ik dat ook zeker hier in Alkmaar uitvoeren.



Aha, nu vat ik hem. Ik dacht inderdaad dat u die tandarts de sec.op. wilde laten doen en niet de endontoloog. Dan lijkt me het verder geen probleem.



lezen jullie eigenlijk wel wat de vraag was, want het is meteen hup aannames en antwoorden. En er is weinig tijd om dingen te bedenken hoe ze zijn. gewoon lees die vraag en geef daarop antwoord. kom op zeg
ma, 01/10/2011 - 20:17 Permalink
Picone

Het was zeer interessant al die meningen te horen, het had allemaal wel iets minder gemogen. B.v. was mijn vraag al ergens beantwoord?

Na 25 berichten zal ik deze vraag uit het bovenste (het allereerste) bericht nog maar even herhalen:


Hoe leg ik dat uit aan mijn huidige bijzonder aardige tandarts en mijn bijzonder aardige zelfstandig werkende mondhygiëniste, ik heb totaal geen klachten, echter ik kies voor het gemak, wat moet ik doen?
Ik vind dit een (heel) lastig probleem.


De vraag gericht aan Lieneke is ook (nog) niet beantwoord:

Vraag: Wat als je het besluit om over te stappen een jaar later neemt, het zal mij verbazen als zij mij dan als nieuwe cliënt weigeren?
di, 01/11/2011 - 18:47 Permalink
mecánico para …

Wat voor vraag? U heeft een dilemma, da's geen vraag. En zoals gezegd, als het u beter schikt, dan doet u dat toch.
Hoe je dat moet vertellen aan de tandarts? Nou gewoon: het was fijn dat u zo goed voor me heeft gezorgd al die tijd, maar ik kan dichterbij huis alles onder 1 dak vinden en dat vind ik prettig. Evengoed een fijne dag.

Je kan toch zelf wel die tekst wat aanpassen zodat ie bij jou past, kom op. Eerst heb je advocaten in de familie, nu wil je als een kind aan het handje een tekst meekrijgen. Waar ben je bang voor? Dat ie je probeert over te halen alsnog te blijven??
di, 01/11/2011 - 21:19 Permalink
vV

even mijn mening, mosterd na de maaltijd maar goed:

1. iedereen mag het allemaal zelf weten. Klant is koning misschien (of je vanuit dat standpunt met je lichaam en gezondheid moet omgaan is een tweede maar goed, ook dat mag iedereen helemaal zelf weten) maar leke tandarts heeft natuurlijk het recht iemand die patient wil worden te weigeren. dus zo zwart wit is dat ""klant is koning"' in deze sector nu ook weer niet....

2. TS heeft als ik alles goed doorlees wel verzuimd gelijk duidelijk te vermelden dat de endodontoloog in die nieuwe praktijk losstaat van die praktijk, en daarom een sec.op. door hem geen enkel probleem is. Als dat gelijk goed vermeld was geweest, is namelijk wel heel essentiele info bij beoordeling van het dilemma, waren al die zijstraten daaropvolgend ook niet genomen.

3. ik geef TS gelijk dat er wat veel is afgedwaald, die neiging hebben wij hier wel vaker, en dat gebeurt als je zo`n gesprek in persoon hebt ook, net echt dus. vind ik op zich niet zo`n probleem, want een forum is er ook om andere mensen die lezen misschien wat inzicht te geven. anders kunnen we dit soort dingen wel allenmaal achter gesloten web behandelen....hef dan het forum maar op.

4. ook wanneer er bezwaren zouden kunnen zijn tegen een sec.op en later inschrijving is daar heel makkelijk op een nette manier mee om te gaan. Communicatie heet dat. oftewel wees eerlijk en duidelijk in beweegredenen, wees naar alle partijen ook gewoon open over zaken. En voor je het weet doet en reageert iedereen gewoon normaal.
za, 01/15/2011 - 11:21 Permalink
Picone

@vV,

De eventuele onduidelijkheid van mijn kant heeft een tijds-reden, tussen de berichtgevingen in zitten namelijk enkele dagen.

In eerste instantie heb ik contact gemaakt met de praktijkmanager voor nadere informatie onttrend de procedure van een S.O. endodontologie beoordeling her-behandeling.

De balieassistente was blijkbaar hiervan niet op de hoogte, toen ik mij een paar dagen later bij de balie meldde voor het maken van een afspraak. Dus werd door haar een intake bij de tandarts gepland, ik dacht dat naar later bleek ten onrechte dit de gewone procedure was, eerst tandarts en daarna endodontoloog.

Toen ik later deze afspraak bij de praktijkmanager meldde, heeft zij deze afspraak meteen omgezet in een afspraak bij de endodontoloog. Het betreft dus een endodontologie beoordeling, de vraag is komt de betreffende element-13 in aanmerking voor een her-behandeling (na 8 jaar) of is de prognose dat deze tand als verloren moet worden beschouwd?




Hartelijk dank voor uw reactie!
za, 01/15/2011 - 13:33 Permalink