!!!Klein spleetje bovenin!!!

Author:
Esperanza.
Posted:
zo, 01/02/2011 - 00:37
Hallo,

Ik zit met een probleempje.. Het is nu zo dat ik aan de bovenkant van mijn voortanden een klein spleetje heb zitten. Een beugel is dus geen oplossing, maar is het dan wel mogelijk om dat kleine gaatje/spleetje op te vullen, ondanks dat het zo klein is?
Het is een klein spleetje, maar alsnog opvallend.

MVG,

Esperanza.
Romy32

't Is op de foto inderdaad moeilijk te zien Esperanza. Het is ook lastig hoor, om zulke details er goed op te krijgen. Toch denk ik wel dat ik weet wat je bedoelt.

Tijdens het dragen van mijn beugel ontstond er bij mij ook een heel klein spleetje. Ik denk dat dat lijkt op wat jij hebt, het zag er zo uit:
http://www.tandarts.nl/phpBB/download/file.php?id=232

't Was natuurlijk een spleetje van niets, maar ik vond het niet mooi.
Ik werk zelf bij een tandarts, maar die zei dat hij er niets aan kon doen. Te klein, zei hij, om iets met composiet te kunnen beginnen.

Nu wil het feit dat ik niet zomaar opgeef. Via mijn orthodontist ben ik bij een esthetisch tandarts terechtgekomen. Zij heeft het spleetje bij kunnen werken met composiet, maar wel onder de microscoop. Het resultaat is echt super, je ziet er niets meer van.

Het is dus wel te doen. En als het spleetje bij jou groter is dan het bij mij was (en dat denk ik op de foto te zien), kan je tandarts het misschien wel gewoon zelf.
zo, 01/02/2011 - 18:52 Permalink
Romy32

Ja, het werd gedeclareerd als tweevlaksvulling, omdat op elke tand een laagje composiet is gemaakt. De vulling op zich kostte €53,81 (heb speciaal voor de gelegenheid de rekening er even bijgepakt).

Die operatiemicroscoop hakte er wel even in, en was nog duurder dan de hele vulling, namelijk €69,18. In totaal was ik dus €122,99 kwijt.

Ik heb het overigens allemaal teruggekregen van de verzekering.
zo, 01/02/2011 - 19:16 Permalink
Spiegeltje

ie operatiemicroscoop hakte er wel even in, en was nog duurder dan de hele vulling, namelijk €69,18. In totaal was ik dus €122,99 kwijt.

Volgens de tarievenbeschikking mag, enkele uitzonderingen daargelaten, de operatiemicroscoop alleen worden gedeclareerd bij codes uit de E-serie (endodontologie). Had dus niet in rekening mogen worden gebracht. Even terzijde :D
zo, 01/02/2011 - 20:12 Permalink
Esperanza.

't Is op de foto inderdaad moeilijk te zien Esperanza. Het is ook lastig hoor, om zulke details er goed op te krijgen. Toch denk ik wel dat ik weet wat je bedoelt.

Tijdens het dragen van mijn beugel ontstond er bij mij ook een heel klein spleetje. Ik denk dat dat lijkt op wat jij hebt, het zag er zo uit:
http://www.tandarts.nl/phpBB/download/file.php?id=232

't Was natuurlijk een spleetje van niets, maar ik vond het niet mooi.
Ik werk zelf bij een tandarts, maar die zei dat hij er niets aan kon doen. Te klein, zei hij, om iets met composiet te kunnen beginnen.

Nu wil het feit dat ik niet zomaar opgeef. Via mijn orthodontist ben ik bij een esthetisch tandarts terechtgekomen. Zij heeft het spleetje bij kunnen werken met composiet, maar wel onder de microscoop. Het resultaat is echt super, je ziet er niets meer van.

Het is dus wel te doen. En als het spleetje bij jou groter is dan het bij mij was (en dat denk ik op de foto te zien), kan je tandarts het misschien wel gewoon zelf.


Haii,

Wat goed dat het je uiteindelijk is gelukt!
Het is inderdaad wat ik heb, alleen is het spleetje bij mij nét wat groter/opvallender.

Mijn vraag is bij deze beantwoord, wil het niet lukken bij de tandarts, dan kan ik gewoon nog terecht bij een esthetisch tandarts!! Mijn probleem is gelukkig te verhelpen...

Heel erg bedankt nog Romy!
zo, 01/02/2011 - 21:11 Permalink
Esperanza.

ie operatiemicroscoop hakte er wel even in, en was nog duurder dan de hele vulling, namelijk €69,18. In totaal was ik dus €122,99 kwijt.

Volgens de tarievenbeschikking mag, enkele uitzonderingen daargelaten, de operatiemicroscoop alleen worden gedeclareerd bij codes uit de E-serie (endodontologie). Had dus niet in rekening mogen worden gebracht. Even terzijde :D


Haha, die onthoud ik!
zo, 01/02/2011 - 21:11 Permalink
Romy32

Volgens de tarievenbeschikking mag, enkele uitzonderingen daargelaten, de operatiemicroscoop alleen worden gedeclareerd bij codes uit de E-serie (endodontologie). Had dus niet in rekening mogen worden gebracht. Even terzijde :D

Oh joh, echt?
Lekker dan! :roll:

Nou ja, ik ben nog steeds erg blij met het resultaat, dus laat maar waaien.
zo, 01/02/2011 - 21:22 Permalink
TechniekerJeetje

Kan me niet voorstellen dat àls je iemand hebt die er dan ècht de moeite voor doet, bij iets wat normaal niet gedaan kan worden en daar de microscoop bij pakt om het wel voor elkaar te krijgen, dat je dan moeilijk gaat doen om wat extra kosten voor het gebruik van de microscoop. Dat zou ik zelfs heel flauw vinden!!!! Ik zou net als Romy er heeeeel erg blij mee zijn en zou er dan ook graag iets extra`s voor willen betalen!!!!

Maar ja, voor het overgrote deel blijven de Nederlanders knieperts he....... Altijd maar zeuren om een beetje extra geld en voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en blahblahblah.. Geloof dat de strekking wel duidelijk is..... :lol:
zo, 01/02/2011 - 22:37 Permalink
Romy32

Ik zou net als Romy er heeeeel erg blij mee zijn en zou er dan ook graag iets extra`s voor willen betalen!!!!

Zo zie ik het ook.
Zonder die microscoop was het nooit gelukt, dus ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat ik dat bedrag gewoon betaald heb.

En ik was inderdaad ontzettend blij dat zij me wel kon helpen. Het was net dat ene puntje op de i, na mijn beugel.
zo, 01/02/2011 - 22:47 Permalink
Spiegeltje

Zonder die microscoop was het nooit gelukt, dus ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat ik dat bedrag gewoon betaald heb.

Met een loepbril en goede verlichting kom je ook een heel eind. Overigens bestaat daar geen code voor :D

Maar een tandarts moet zich gewoon aan de tariefbeschikking van de Nza houden, of we het leuk vinden of niet. Anders is sprake van een economisch delict (strafbaar). Verzekeraars mogen deze declaraties ook niet vergoeden!

Niet alles wat in de tariefbeschikking staat is even logisch of nog van deze tijd (is al vaak op dit forum besproken). Daaronder valt wellicht ook het toepassen van miscroscoop uitsluitend voor endodontische behandelingen. Maar aanpassen c.q. afschaffen van de tariefbeschikking door de politiek is dan de juiste weg, m.i. niet het goed praten van een declaratie die in strijd hiermee is.

Geheel los hiervan ben ik wel van mening dat voor kwaliteit betaald mag worden maar de Nza voorziet daar maar voor een deel in. Dus ik begrijp de reacties heel goed.
zo, 01/02/2011 - 23:27 Permalink
Esperanza.

Hallo,

Ik zit met een probleempje.. Het is nu zo dat ik aan de bovenkant van mijn voortanden een klein spleetje heb zitten. Een beugel is dus geen oplossing, maar is het dan wel mogelijk om dat kleine gaatje/spleetje op te vullen, ondanks dat het zo klein is?
Het is een klein spleetje, maar alsnog opvallend.

MVG,

Esperanza.


http://i743.photobucket.com/albums/xx72/pinky_polish/2010/Oktober/nalip…

Dit is veel duidelijker, het is bij mij precies hetzelfde maar het spleetje is net wat opvallender bij mij!
wo, 01/12/2011 - 00:42 Permalink
vV

Nou ja, ik ben nog steeds erg blij met het resultaat, dus laat maar waaien.



en daar gaat het om!
Hoog tijd voor de vrije tariefvorming, zijn we van dit soort gedoe in de marge af...
overigens staat die beperking wat ik zo kan zien niet in de tarievenlijst.En ik vind als het gedaan is mag je het rekenen, zeker in een situatie als bovenstaand waarbij het met wel kan, en zonder niet. is zeker verdedigbaar.
Helemaal als je er met patient samen over spreekt. Mensen moeten eens leren dat als ze iets willen daar een prijskaartje aan hangt, helemaal als het een moeilijker dan gemiddeld geval is.
wo, 01/12/2011 - 10:13 Permalink
Spiegeltje

overigens staat die beperking wat ik zo kan zien niet in de tarievenlijst.En ik vind als het gedaan is mag je het rekenen, zeker in een situatie als bovenstaand waarbij het met wel kan, en zonder niet. is zeker verdedigbaar.


Het staat mijns inziens wel in de tariefbeschikking van de Nza (zie hoofdstuk VII, eerste alinea) maar het is wel een beetje cryptisch/verdekt opgeschreven! Daarnaast is er natuurlijk de uitspraak van de Permanente tarievenbegleidingscommissie (PTBC) die niets aan duidelijkheid te wensen over laat. Afwijken van de tariefbeschikking is strafbaar (economisch delict). Is niet anders, moet je als tandarts mee leren leven.

Het gebruik van de microscoop heeft m.i. veel voordelen voor tandarts én patient (ook buiten de endo's) en het is jammer dat dit niet in het tarievenstelsel zit verwerkt. Werkt uiteraard wel flink kostenverhogend vanwege de hoge investering die moet worden terugverdiend. Want ik vraag me af of je als patient dan nog wel kunt/wilt zeggen: doe die microscoop maar niet want dat is me te duur. Uiteraard kan een tandarts ook kijken naar de voordelen voor zichzelf (prettiger behandeling, zithouding) en de kosten voor eigen rekening nemen

De discussie rond de vrije tarieven is nogal complex en vrije tarieven hebben m.i. - in de huidige situatie - niet louter voordelen voor de patient. Maar dat is natuurlijk behoorlijk off topic.
wo, 01/12/2011 - 13:07 Permalink
vV

Want ik vraag me af of je als patient dan nog wel kunt/wilt zeggen: doe die microscoop maar niet want dat is me te duur.


ik denk dat daar een kwestie is van enerzijds het vertrouwen in de tandarts (of welke arts dan ook) dat ie weet wat ie doet, en waarmee.
Denk ook dat bij een verzoek van patient bepaalde zaken wel of neit te doen, als daar al in meegegaan moet worden, dat consequenties heeft in hoeverre de tandarts nog aan te spreken is op zijn inspanningsverplichting, de patient laat immers niet toe dat hij zich optimaal inspant...Daar zie ik dan weer de nodige valkuilen juridisch gezien.

de huidige situatie
wat bedoel je met huidige situatie? de bestaande tarievenlijst? die gaat naar ik begrepen heb overboord. komen nieuwe omschrijvingen etc. Ik denk dat ermeer voordelen dan nadelen voor de patient zijn.
eea hangt natuurlijk wel af van hoe de zorgverzekeraars er mee om zullen gaan, en wat de NZA wanneer ze een stuk macht en invloed moeten prijsgeven aan dingen gaat verzinnen om toch te blijven sturen....
wo, 01/12/2011 - 13:30 Permalink
Spiegeltje

In de 'huidige situatie' is wellicht nog onvoldoende sprake van voldoen aan een aantal belangrijke randvoorwaarden voor een meer vrije marktwerking, zoals duidelijke prestatieomschrijvingen (de huidige tariefbeschikking is voor patienten lastig te begrijpen) en volledige transparantie omtrent kwaliteit en prijs. Wellicht dat het in sommige regio's nog vrij lastig is om van tandarts te wisselen. Als aan deze randvoorwaarden wordt voldaan ontstaat er wel een mechanisme waarbij de patient baat kan hebben met vrije tarieven en bijvoorbeeld topkwaliteit kan verlangen met dito prijskaartje. Als sprake is van schaarste van tandartsen in bepaalde regio's bestaat echter het gevaar dat wel sprake is van hoge prijzen maar niet het bijbehorende hogere kwaliteitsniveau. Dat is niet in het belang van de patienten.

Mijns inziens waren argumenten van bovenstaande strekking mede een reden voor de overheid dat voorgenomen experimenten met vrije tarieven zijn uitgesteld, maar van de laatste ontwikkelingen ben ik niet op de hoogte.
wo, 01/12/2011 - 13:49 Permalink
Esperanza.

Nogal offtopic haha.

Vv en Spiegeltje,

Ik heb een goede esthetisch tandarts gevonden via een lid op het forum. Maar ik wil er zeker van zijn dat de tandarts mijn probleem kan verhelpen.. anders moet ik voor niets op en neer..

Zo ziet het er ongeveer uit bij mij, alleen is het een tikkeltje groter..

http://i743.photobucket.com/albums/xx72/pinky_polish/2010/Oktober/nalip…

alvast bedankt!
wo, 01/12/2011 - 14:17 Permalink
Romy32

Maar ik wil er zeker van zijn dat de tandarts mijn probleem kan verhelpen.. anders moet ik voor niets op en neer..

Die zekerheid kun je pas krijgen als de esthetisch tandarts jouw tanden zelf heeft bekeken.
Het lijkt mij het ritje meer dan waard, want ik denk dat ze het kan :wink:
wo, 01/12/2011 - 18:14 Permalink
Esperanza.

Maar ik wil er zeker van zijn dat de tandarts mijn probleem kan verhelpen.. anders moet ik voor niets op en neer..

Die zekerheid kun je pas krijgen als de esthetisch tandarts jouw tanden zelf heeft bekeken.
Het lijkt mij het ritje meer dan waard, want ik denk dat ze het kan :wink:


Heey Romy!

Nadat de tandarts me heeft verteld dat het onmogelijk is, had ik de hoop eigenlijk al wel opgegeven..

Ik zal inderdaad maar moeten gaan, ik laat het je nog weten! :D
do, 01/13/2011 - 12:24 Permalink