Hallo,
ik heb even een paar vragen.
Vorige week is er een stuk van een kies afgebroken (hele knobbel) - verticaal gespleten en daarna afgebroken. Intussen afspraak bij de tandarts staan.
Nu vraag ik me af of daar dan een kroon op moet of dat er een stuk 'vulling' aangezet kan worden.
Wat ik me vooral ook afvraag is of er b.v. een verdoving aan te pas komt als er een kroon op een avitaal element moet. Kon dit nergens vinden.
Ik zou zelf denken van niet (lees ook: vooral hopen van niet), maar misschien is er een reden dat het wel zou moeten.
grt
ik heb even een paar vragen.
Vorige week is er een stuk van een kies afgebroken (hele knobbel) - verticaal gespleten en daarna afgebroken. Intussen afspraak bij de tandarts staan.
Nu vraag ik me af of daar dan een kroon op moet of dat er een stuk 'vulling' aangezet kan worden.
Wat ik me vooral ook afvraag is of er b.v. een verdoving aan te pas komt als er een kroon op een avitaal element moet. Kon dit nergens vinden.
Ik zou zelf denken van niet (lees ook: vooral hopen van niet), maar misschien is er een reden dat het wel zou moeten.
grt
Re: kroon plaatsen bij avitaal element?
Wat betreft de verdoving: je lijkt hier erg tegen op te zien. Ook hier ligt het aan de situatie, maar waarschijnlijk hoeft een avitaal element niet te worden verdoofd. Geef ook dit feit (het tegen op zien, of eventuele angst voor een naald?) aan bij je tandarts, verdoven hoeft niet, maar is soms wel verstandiger dan niet verdoven.
Intussen bij de tandarts geweest. Hij heeft het gerestaureerd met vulmateriaal (ofzoiets).
wel een verdoving gehad (kortdurend voor m'n tandvlees omdat het afgebroken stuk daar precies lag) en verdoven is inderdaad wat ik wel een van de vervelende dingen vind.
Maar het volgende probleem is er alweer, namelijk dat het aangezette stuk er ook al weer vanaf ligt. Ik beet vanavond op iets - niet iets extreem hards, maar gewoon iets wat normaal bijtbaar moet zijn, hoefde er geen grote moeite voor te doen zeg maar - en nu ben ik weer terug bij waar ik vorige week was. :s helaas.
Ik heb geen pijn behalve dat het m'n tong irriteert.
Eigenlijk weet ik wel dat het beter is om gewoon maar te gaan zo snel mogelijk, maar ja....angst is een slechte raadgever op dit moment en ik zie het echt niet zitten. Op zich is de tandarts wel op de hoogte van de angst, dat scheelt wel inderdaad.
Inderdaad is het beste om gewoon naar de tandarts te gaan. De tandarts kan wel zorgen dat de knobbel minder belast wordt door hem wat minder hoog te maken en er minder druk op komt bij kauwen, maar dit zou niet nodig moeten zijn. Zoals ik al zei, misschien zijn er andere opties, overleg met de tandarts.
Succes