Dringend: tandarts met ervaring ernstige paradontitus

Author:
Monique_9
Posted:
ma, 11/15/2010 - 16:40
Hallo
Ben eerder op dit forum geweest.
Na jarenlang aan het lijntje gehouden te worden door mijn tandarts.
Op eigen initiatief paradontoloog ingeschakelt.

Mijn gebit is er zéér ernstig aan toe.
Paradontoloog kan ik niet betalen en kaakchirurgh weigert alles eruit te halen (wat me ook niet álles lijkt) maar ik móet wat.
Wil nú een second opinion van andere tandarts.
De afgelopen jaren ook 2 keer gedaan maar advies: zo láng mogelijk behouden is geen optie meer.
Ben zelf woonachtig in Houten.
Kan iemand mij een tandarts adviseren die ervaring heeft met ernstige paradontitus?
Liefst buiten Houten.
Hartelijk dank Monique
Stokertje

Ernstige parodontitis wordt doorgaans behandeld in een praktijk voor parodontologie. U kunt ook door een mondhygiënist (in een andere praktijk of een vrijgevestigde) behandeld worden. Echter, bij beide volgt een complexe intensieve behandeling, om de ziekte parodontitis onder controle te krijgen. Helaas zijn hier hoge kosten aan verbonden. U kunt met uw verzekeraar overleggen welke kosten worden vergoed en welke niet. Waar u op moet letten zijn de zogenaamde 't-codes' (voor behandeling parodontitis). Worden deze niet vergoed, dan is het wellicht mogelijk over te stappen naar een uitgebreidere verzekering.
Mocht u ervoor kiezen de tanden en kiezen onbehandeld te laten, dan moet u zich realiseren dat er een hevige ontsteking aanwezig is in de gehele mond, welke kan resulteren in het losstaan van de tanden en kiezen en uiteindelijk verlies van tanden en kiezen. Wanneer dit gebeurt, en hoe hevig de vorm van parodontitis is, kan ik helaas niet inschatten, gezien ik uw precieze situatie niet ken. Zonder behandeling is de kans dat het gebit behouden blijft nihil.
Zoals u aangaf, wilt de kaakchirurg uw tanden en kiezen niet verwijderen. Kunt u aangeven wat de reden hiervoor was?
ma, 11/15/2010 - 17:04 Permalink
Monique_9

Hallo Stokertje en Lieneke
Bedankt voor jullie vlotte reaktie.
Op de vraag van Stokertje: de reden dat de kaakchirurgh niet wilde trekken was dat hij mij té jong vond (49 jaar) en ik nog teveel elementen had. (12 boven/14 onder) maar volgens parodontoloog zouden 5 kiezen (zeer) dubieus zijn (voelde me niet serieus genomen). Zowel hoek als voor/ondertanden liggen de wortels behoorlijk bloot/ 1 ondertand staat te wiebelen.
Voortand moest een flapoveroperatie en ze sloot niet uit dat er meerdere op zouden volgen > konsekwentie was wél dat de wortel nóg meer bloot kwam te liggen.
Die voortand is 3 keer opnieuw gevuld aan de achterkant. Ook de tandhalsvullingen vallen er regelmatig uit waardoor er weer dieper geboord wordt > zolang als mogelijk is
Volgens paro kon ik met dit gebit wel 100 en dat de prognose sterk afhing van de mondhygiëne. De diagnose was: gegeneraliseerde ernstige parodontitus.
Voorzie dus dat ik telkens voor een probleem kom te staan.
Dát er een tand/kies niet meer te behouden is en dat ik een plaatje oid moet.
aangezien er veel kiezen niet goed zijn heeft de voorkant het zwaarder te verduren.
Volgens haar kon ik een partiële vervanging voor kiezen krijgen. Volgens mijn tandarts kon dat niet omdat mijn overige kiezen/tanden én tandvlees te slecht waren.
Na diverse tandartsen afgebeld (mijn vraag was aan hun óf ze ervaring hadden met ernstige paradontitus) te hebben waarvan de meeste opnieuw een pocketstatus wilde doen (terwijl IK alle gegevens aan wil leveren > pocketstatus én foto's paro) en advies wil óf mijn gebit dit alles waard is. IK twijfel hier over.
Heb nu bij tandartsenkliniek een afspraak gemaakt met een parodontoloog voor Second Opinion maar aangezien ieder praat vanuit zijn eigen straatje denk ik dat ik tóch beter bij de tandarts een afspraak kon laten maken. Dacht de paro heeft er meer kijk op. Ze konden me daar alleen geen code geven voor de vergoeding. Staat half uur voor gepland.
Wat is jullie advies: Second Opinion doen bij paro óf de tandarts??
Heb met belangstelling naar de gegeven site gekeken Lieneke.
Hartelijke groet, Monique
di, 11/16/2010 - 16:38 Permalink
Monique_9

Hallo Stokertje en Lieneke
De laatste pocketstatus dateert van 7 maart. De paro heeft het in verslag samengevat: 5-8mm. Is dat voldoende?
Anders moet ik die gegevens even opvragen óf tóch opnieuw een pocketstatus laten maken.
Wélke foto's kan ik posten?
Heb van elk element een foto (is niet afgedrukt dus ik begrijp niet hóe ik die kan posten???)
Wél zijn er zgn portretfoto's van gebit gemaakt > bedoel je die?
Groet, Monique
wo, 11/17/2010 - 10:23 Permalink
Stokertje

Dan nog de vraag wat de uitslag was van de kweek die gedaan is, en wat is hier verder mee gedaan? Aan de OPG (de foto die je hebt gestuurd) is te duidelijk botafbraak te zien, waarbij diepe pockets aanwezig zijn. Ook is er bij sommige grote kiezen ruimte tussen de wortels (furcaties), waar in een gezonde situatie bot zit. De pocketstatus biedt ons echter meer inzicht en zorgt voor gerichter advies, ook met oog op de prognose van uw gebit.

Wat nog niet duidelijk naar voren is gekomen: wat is uw wens. Wilt u koste wat het kost uw gebit voor zover mogelijk behouden (wat ook veel van uzelf vergt qua mondhygiëne) of hecht u minder waarde aan uw gebit.
wo, 11/17/2010 - 21:16 Permalink