na 2 behandelingen nu al 800 euro kosten???

Author:
liqueske
Posted:
di, 11/09/2010 - 17:13
hallootjes...

ik heb mezelf maar eens aangemeld op dit forum.... na 8 jaar niet bij de tandarts te zijn geweest, nu toch de grote stap gezet!!

ik ben nu 1 x op controle geweest, 1 x bij een spoed tandarts geweest en 1 x een behandeling gehad. nu heb ik inmiddels al een kostenplaatje van bijna 800 euro!!

ik zal het een en ander opnoemen volgens de specificatie van de zorgverzekering, misschien kan iemand me vertellen of dit allemaal kan kloppen? ik had van te voren aan de tandarts aangegeven dat ik verzekerd was tot 500 euro, maar hier heeft hij blijkbaar niet echt naar gekeken....

controle:

19,47 preventief onderzoek
14,35 foto
14,35 foto
61,49 orthopantomogram

spoed tandarts:

130 opstarten wortelkanaalbehandeling 3 kanalen, incl noodvulling

behandeling 1: wortelkanaalbehandeling en gaatje vullen:

174,22 3 kanalig element
12,81 elektronische lengtebepaling
12,81 verdoving
14,35 foto
25,62 moeilijke endodontische opening
43,71 kosten toeslag roterend instrumentarium
61,49 kroon plastisch materiaal
20,50 etsen
48,68 gingivecto element
43,56 3 vlaks gaatje
10,25 etsen
15,37 indirecte pulpa overkapping
12,81 verdoving? (heb extra gevraagd omdat 1x niet voldoende was)

dit zijn allemaal termen waar ik helemaal niks mee kan en wat dat betreft zou er dan van alles op kunnen staan... graag zou ik op deze manier te weten willen komen of dit inderdaad normale dingen zijn voor deze behandelingen.

ook wil ik graag weten hoe het zit als ik de tandarts vooraf een bedrag noem tot hoever ik wil gaan en hij gaat hier toch overheen? mijn vriend heeft ook een aantal tandarts afspraken gehad en is ook tot 500 euro verzekerd, als ik er vandaag niet achter was gekomen dat zijn bedrag ook ver op is, dan had hij vanmiddag nog een wortelkanaalbehandeling gehad. dit was bij mij dus al een 400 euro, dus dit hadden wij dan mooi zelf kunnen betalen!!! gelukkig hebben we de afspraak om kunnen zetten naar het vullen van een gaatje zodat hij binnen zn bedrag bleef.....

nou lang verhaal... alle info en meningen is welkom, ik wacht in spanning af haha
liqueske

aanvulling op bovenstaande:

de wortelkanaal bij de spoed tandarts, is een andere als die van mijn eigen tandarts. dus de noodvulling zit er nog steeds in. dit was ook het enige waar ik ook echt last van had, dus het is niet zo dat ik over de 500 euro heen ben omdat de behandeling echt moest. mijn eigen tandarts had er dus ook voor kunnen kiezen om een paar gaatjes te vullen of de wortelkanaalbehandeling die al opgestart was af te maken.... vraag me niet wat de reden ervan is dat hij dat dus niet heeft gedaan... hij had dus makkelijk binnen de kosten kunnen blijven en er niet een rekening van 500 euro bovenop te gooien....
di, 11/09/2010 - 18:10 Permalink
Providentia

Gemiddeld is een endo van een 3 kanalig element bij ons zo'n 400 euro, dus het kan wel kloppen hoor. Gingivectomie wordt wel eens toegepast omdat er soms een stuk tandvlees moet worden weggehaald om een goede opbouwing (restauratie) van de kies te kunnen maken.
heeft niet veel met een wortelkanaalbehandeling te maken maar het hoort er in sommige gevallen wel degelijk bij.
di, 11/09/2010 - 22:38 Permalink
Spiegeltje

Op zich zijn het wel passende declaraties voor een wortelkanaalbehandeling en een restauratie, op gingivectomie na. Niet uit te sluiten maar is zeker niet standaard.

Wel valt op dat het volledige register is opengetrokken wat betreft het in rekening brengen van restauraties (composietkroon respectievelijk drievlaksvulling+indirecte pulpaoverkapping). Maar dat hoeft zeker niet onjuist te zijn. Een tandarts kan wel zien of op dit punt terecht is gedeclareerd, is echter niet op basis van je gegevens na te gaan.

En zoiets als ' moeilijk endodontische opening' wordt doorgaans opgevoerd als er door een kroon heen wordt geboord of opbouw, was dat wel het geval? Er kunnen echter ook nog andere redenen zijn.

ook wil ik graag weten hoe het zit als ik de tandarts vooraf een bedrag noem tot hoever ik wil gaan en hij gaat hier toch overheen?

Moet hij u over informeren, als de behandeling (fors) duurder wordt. U kunt dan beslissen de behandeling al of niet uit te laten voeren en soms zijn er goedkopere alternatieven. Maar soms zijn behandelingen echt noodzakelijk, het verzekerde bedrag of een maximum budger staat daar los van. De tandarts kan daar ook een punt van maken want hij blijft wel verantwoordelijk voor uw behandeling.
di, 11/09/2010 - 22:47 Permalink
liqueske

er is inderdaad tandvlees weggehaald omdat hij er anders niet goed bij kon.

wat betreft de moeilijke endodontische opening, het was gewoon een kies, nooit eerder iets aan gedaan, dus hij hoefde niet door een kroon of iets te boren,

qua kosten; na de 1e controle wist ik dat er 2 wortelkanaalbehandelingen en 4 gaatjes gevuld moesten worden, ook nog verstandskiezen trekken en grondige reiniging door de mondhygieniste. dus dat we dat met 500 niet zouden redden, wisten we al en daarom zouden we de rest voor 2011 bewaren. daarbij wil ik wel zeggen dat ik op dat moment nog GEEN klachten had. en op de behandeling van de spoedtandarts na, ook nog steeds geen klachten heb.... maar een tandarts zal misschien beter zien met welke problemen je nog een paar maanden door kunt, of hij hoopt stiekem dat de gaatjes tegen die tijd ook een wortelkanaal worden haha...

Wel valt op dat het volledige register is opengetrokken wat betreft het in rekening brengen van restauraties (composietkroon respectievelijk drievlaksvulling+indirecte pulpaoverkapping).

het mooiste is nog dat ik er dus nu pas achter kwam dat ik een kroon heb haha.... of is dit iets anders dan de kronen en bruggen die we normaal wel kennen??

vind het jammer dat je van de tandarts na bezoek niet een specificatie krijgt van de gemaakte kosten... dit moet ik dus weer bij de verzekering opvragen, en die hebben er ook niet echt weet van, ja het zijn allemaal bestaande codes, dat wist ze wel
wo, 11/10/2010 - 08:51 Permalink
Spiegeltje

vind het jammer dat je van de tandarts na bezoek niet een specificatie krijgt van de gemaakte kosten... dit moet ik dus weer bij de verzekering opvragen, en die hebben er ook niet echt weet van, ja het zijn allemaal bestaande codes, dat wist ze wel

Je kunt vooraf bij de tandarts een schriftelijke begroting vragen. Daarop staan de codes, een korte omschrijving van de behandeling en de kosten. Vergelijkbaar met een nota waar deze zaken ook op (horen te) staan. Op basis van de polisvoorwaarden is dan vooraf na te gaan of de codes worden vergoed. Veel verzekeringen vergoeden alle codes. Op verzoek verstrekken tandartsen zo'n schriftelijke begroting (is niet zo veel werk) en vaak ook zonder verzoek.

Zie hier een overzicht van codes http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2010.pdf die de tandarts kan gebruiken. Hier staat soms ook een nadere toelichting bij.

Over de rekening: er is niet iets aan te wijzen wat fout is, zeker nu u ook aangeeft dat er tandvlees is weggehaald (gingivectomie). Zoals gezegd, ga ik er dan wel vanuit dat alles ook gedaan is zoals gedeclareerd (composietkroon, drievlaksvulling etc).
wo, 11/10/2010 - 09:55 Permalink
vV

die moeilijke endodontische opening kan wat mij betreft niet...
Want er was al een initiele endo gedaan in de spoeddienst, die heeft dus ook geopend.

Die gingivectomie zet ik ook vraagtekens bij.

Gisterenavond een erg leuke vergadering gehad van de locale tandartsengroep, blijkt dus sinds kort een "'collega"" werkzaam te zijn inmiddels die ook in een naburig dorp een praktijk heeft waar die gingivectomie op elke nota prijkt, 1 vlaks structureel als 2 of meer vlaks gedeclareerd wordt, en zelfs nog erger als je de posten optelt van lange nota`s het eindbedrag nog een keer met 10% of zo is opgehoogd.. laatste is dus een economisch delict, de rest eigenlijk ook want niet gedaan!! Ik heb nota`s gezien van 500-800,- voor een half uur behandeling!
Blijkt ook nog dat haar echtgenoot, die helemaal geen tandarts is , ook rustig de boor ter hand neemt...
Gevalletje IGZ en ECD dus..

Ik zeg niet dat dit hier ook speelt, maar de tandarts mag wel even een aantal zaken uitleggen, en vraag voortaan vooraf om begrotingen! Dat u aangegeven heeft dat de grens van vergoeding 500,- is, is een leuke mededeling, maar heeft u ook expliciet aangegeven dat u daar als het even kan niet boven wilt komen? dan had namelijk in goed overleg de endo in januari afgesloten kunnen worden, tenzij er misschien een heel goede reden was niet te wachten die 2 maanden.
wo, 11/10/2010 - 10:05 Permalink
Spiegeltje

Die gingivectomie zet ik ook vraagtekens bij.

Maar er is tandvlees weggehaald schrijft TS

Ik denk dat de rekening kan kloppen. Dat beeld zou kunnen veranderen als stelselmatig sprake is van drievlaksvullingen, gingivectomie, indirecte overkappingen e.d. Dergelijke (herhaalde) rekeningen zijn hier ook gepasseerd en dan heb je duidelijk zo'n situatie als je beschrijft. Anders zou ik daar voorzichting mee zijn, ook al kun je he bedenkingen hebben. Ja, nu ik geen moderator meer ben pas ik wel meer op mijn woorden natuurlijk. :D

Want er was al een initiele endo gedaan in de spoeddienst, die heeft dus ook geopend.

Da's waar.
wo, 11/10/2010 - 10:08 Permalink
Spiegeltje

Blijkt ook nog dat haar echtgenoot, die helemaal geen tandarts is , ook rustig de boor ter hand neemt...
Gevalletje IGZ en ECD dus..

Geen tandarts, maar ook niet-tandartsen mogen m.i. onder bepaalde omstandigheden boren, ook al is het een voorbehouden handeling. Tandarts moet er wel met zijn neus op staan, bij wijze van spreken, en hier geldt wel degelijk "niet bekwaam=-niet bevoegd"! De IGZ heeft hier een tijd geleden een circulaire over rondgestuurd die hier ook op het forum is behandeld.

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=7&t=12932
wo, 11/10/2010 - 10:20 Permalink
vV

alles waardoor er normaal gewerkt gaat worden in die praktijk is meegenomen...
Ik weet dat er bij 2 collegae die klokkenluider zijn in deze al meer dan 20 patientendossiers liggen waar de lijn van handelen duidelijk uit is. Natuurlijk wordt die patienten gewezen op de diverse mogelijkehden om actie te nemen voor het gedane onrecht. daarnaast lopen er nog andere lijnen.

maarrrrr is (mijn schuld.. :oops: ) wel allemaal off-topic. Tenzij dit toevallig om dezelfde praktijk zou gaan natuurlijk, maar dat zou wel heel groot toeval zijn.
ALs TS meer wil weten moet zij mij maar een pb sturen met de praktijk waar mijn stukje over gaat, kan ik vertellen of het dezelfde is.
wo, 11/10/2010 - 10:58 Permalink
liqueske

dit was niet dezelfde, ik begrijp daarom ook niet helemaal waarom hij deze niet eerst heeft afgemaakt en wel de volgende al geheel doet?.... dan had ik netjes binnen de 500 gebleven.

wat betreft de gingivectomie; er is op 3 plaatsen een stukje tandvlees weggehaald, 1 stukje bij de kies waar de wortelkanaal is gedaan en 2 stukjes bij de kies waar hij een gaatje heeft gevuld (nou ja een flink gat, zei hij)

mag dit dan ook 3 x berekend worden? zoals ik er wijs uit kan is dit namelijk zo berekend.

1 vlaks structureel als 2 of meer vlaks gedeclareerd wordt,

hoe weet ik of er 1,2,of 3 vlaks gedaan is? en wat is een indirecte overkapping?

tandarts zal niet dezelfde zijn denk ik, vV, volgens mij heb jij het namelijk over een vrouwelijke tandarts, in mijn geval is het een man.

meest vervelende vind ik nog dat als ik er niet op tijd achter was gekomen, mijn vriend dus nog een wortelkanaal had gehad en we dus nog eens een 400 euro bij hadden moeten betalen. dan hadden we dus totaal bijna 700 euro zelf moeten betalen, en heeft de tandarts dus in paar maanden tijd al 1700 euro verdiend.....
wo, 11/10/2010 - 11:45 Permalink
liqueske

@angsthaas:

nee totaal geen problemen mee gehad. ik heb zelfs de laatste jaren die ik niet ging geen tandartsverzekering meer gehad in m'n pakket. ik dacht waarom verzekeren als ik toch niet ga.

moet er wel bij zeggen dat we in januari 2010 overgestapt zijn naar een andere maatschappij ivm collectieve verzekering via mijn werk. daar heb ik aangegeven dat ik niet verzekerd was, en dit jaar van plan was om wel weer te gaan, na 8 jaar. was geen enkel probleem, samen met de maatschappij afgesproken om de verzekering dan ook hoger te nemen omdat de verwachting van grote kosten natuurlijk reeel was. dus dat was perfect geregeld.

ik weet niet of dit per maatschappij verschilt

succes!
wo, 11/10/2010 - 12:38 Permalink