aantal slechthorenden/doven met een splint

Author:
frustmarja009
Posted:
zo, 10/03/2010 - 20:01
Ik ben een weekend weg geweest. In de groep van 27 mensen was de overgrote meerderheid slechthorend, enkelen doof (en niemand goedhorend). Wat mij opviel: er waren minstens 3 mensen met een splint. En iemand had een vriend met ook een splint.
Hebben slechthorenden en doven vaker een splint dan horenden?
Omdat handicap zoveel spanningen met zich meebrengt? Bewijzen in de maatschappij, moeilijker om aan werk te komen etc?

Is er een relatie tussen splint en oorstukje (apart deel bij hoorapparaat dat in het oor zit)?
dentalteddy bear

tinnitus is waarschijnlijk een verklaarbare oorzaak. Een overspanning van de m pterigoideus lateralis is de oorzaak me eventueel de m. sternocleidomastoideus . De pijnprikkel die dit veroorzaakt kan overspringen naar de gehoorzenuw. Dit geeft bij horende een fluitende storende toon maar kan ook in het gehoor als zeer pijnlijk ervaren worden zelfs bij volledige doofheid. Naast het verbeteren van de oclussie is een gladde beetplaat hier een must om de spier maximaal tot rust te laten komen .
zo, 10/03/2010 - 22:50 Permalink
frustmarja009

Doelt u met verbeteren van de occlusie dat ik mijn tong achter voortanden moet houden, tegen verhemelte?
De splint is glad, maar wel mooie vlakken voor de kiezen en tanden. Of bedoelt u van boven helemaal glad? Ik heb een splint voor onderkaak. In elk geval vrijwel geen pijn meer in kaken. De pijn is nu met nekoefeningen verschoven naar schouderspieren en borstspier.....dus weer aparte fysio-oefeningen! Als het over een paar weken niet beter gaat, dan moet ik naar Mensendieck. Logopedie is bijna afgerond, maar wel soort "nacontroles", dus dit wordt niet abrupt stopgezet. Vind ik wel fijn.
vr, 10/29/2010 - 21:44 Permalink