Sealen of niet?

Author:
Sangay
Posted:
vr, 09/10/2010 - 09:00
Werk sinds kort in een praktijk. Elk kind krijgt daar sealings. Onze eigen tandarts doet dat niet. Dus mijn kinderen van 9 en 12 jaar hebben geen sealings.
De oudste heeft nooit een gaatje gehad maar de jongste wel een keer. Ook al zijn de tanden goed waarom zou je niet sealen of juist wel?
Gezien mijn eigen gebit zou ik er alles aan willen doen om te voorkomen wat ik heb moeten ondergaan.
Lieneke

Sealen kan je bij de volgende indicaties doen:
* Pas doorgebroken kiezen; de laag glazuur is nog niet helemaal sterk geworden. We helpen de natuur dan een handje.
* Kiezen met zeer diepe groeven waar je dus niet goed bij kunt met de tandenborstel. Het risico op een gaatje is dan dusdanig dat het dan slim is om de groeven te verlagen zodat ze weer goed reinigbaar zijn.
* Kinderen met een hoog risico op gaatjes: kinderen die vaak eten op een dag / te weinig fluoride gebruiken / veel gaatjes hebben gehad / slecht poetsen
* Er is al een aantasting te zien in de kies, maar de boor erin zetten is nog niet nodig of er is al een boor ingezet maar het gaatje blijkt niet diep te zijn.
vr, 09/10/2010 - 09:44 Permalink
Basset

sealen kan zijn voordeel en zijn nadeel hebben.

Het afsluiten van het zwakke groefje tussen je tandknobbels beschermt het tegen inwerking van zuren en kiemen en dus aantasting. Echter belet het nadien de inwerking van bijvoorbeeld fluor.
vr, 09/10/2010 - 12:48 Permalink
mecánico para …

als er plaque in de fissuur zit komt die fluoride er ook niet. je moet een risicoplek of predilectieplek voor cariës nooit aan zijn anatomisch lot overlaten als zelfzorg op die plek 100% tekort schiet. dus pits en fissuren in blijvende molaren zijn per definitie verdacht. Het beroemde watchfull waiting met een potentiële vertroebeling van je beeld door de dikte van de glazuurkap heeft al menig maal een diepe hidden caries leasion opgeleverd.
Het sealen van melk kiezen behoort tot overtreatment als er geen verkleuring aanwezig is.
vr, 09/10/2010 - 12:58 Permalink
Basset

het niet gebruiken van een diagnodent ook en nieuwe gaatjes door de onderzoekssonde ik zou al die mensen geen euro willen geven want dan was ik honderd maal failliet

ps sealen is dus een zekere aanrader, zeker waneer de controlefrequenties steeds groter worden.

Sorry ik hou er mee op want mijn vliegtuig gaat landen en de stewardes wordt boos.
vr, 09/10/2010 - 13:36 Permalink
Basset

ja en op zes december komt St Niklaas. Waarmede ik bedoel dat de concentraties die in deze producten toegestaan worden zo drastisch laag zijn. Nu is fluor toxisch voor de bacterie en zou deze dus de onder de sealing zittende kiemen kunnen elimineren ware het niet dat fluor uit composietmaterialen meestal pas maanden na de plaatsing voor het eerst vrij komen

Heb je trouwens al eens gekeken naar de statistieken rond fluor applicaties. Voor de prijs van 2800 euro ongeveer slagen we er statisitisch in dat statistisch elk kind één ik herhaal één gaatje minder heeft in heel zijn leven. als klink het leest is die upt code er morgen uit.

En dan kom ik met het mijne: beter ware het om na de doorbraak de fissuur te laseren waarbij de hardheid wordt verhoogd en de intercristallijne vochtbalans geregeld wordt naar volwassen stadium is trouwens dezelfde behandeling waarmee je gevoelige tandhalzen direkt en voor de komende 20 jaar kan mee wegwerken.
vr, 09/10/2010 - 15:12 Permalink
Basset

In de fissuur meer dan elders wordt een hoger percntage van "carbonated hydroxy apatite" Hierdoor verhoogt de oplosbaarhed van het glazuur. Carbonaten passen niet goed in de hydroxyapatietkristallen en veroorzaken zwakkere chemische verbindingen. bovendien is de vrije water concentratie tussen de kristallen een verzwakkende factor.

Er zijn drie theorien voor het gebruik van laser als anti-caries protectie

1. verminderen van de porsiteit/doordringbaarheid wat zou kunnen doo oppervlakkig smelten van het glazuur waardoorde kristalen aan elkaar smelten tijdens het stollen (reckristallisatie)
2. verwijdering an organische comonenten, carbonaten en water veroozaken een toename van microcristallijne structuren die beter en intenser ingenomen worden door gelijktijdig geapliceerd fluor.
3.De ontbinding van de organische matrix kan eventueel de interkristallijne zone opvullen en daardoor de indringweg van kiemen en zuren blokeren.

Zeer waarschijnlijk zorgen de drie wijzen samen voor het resultaat.Welke factor de grootste invloed heeft kon nog niet vastgesteld worden.

De effectiviteit van de behandeling werd reeds aangetoond. vooral de argon laser is hier zeer effectief gebleken. Op het ogenblijk lopen nog studies om aan te tonen welke golflengte licht als geprefereerd dient beschouwd te worden voor deze behandeling.
za, 09/11/2010 - 09:47 Permalink