Kaak scheef door verkeerde slik

Author:
Revo989
Posted:
ma, 08/30/2010 - 22:25
Toen ik ongeveer 10 jaar oud was ben ik begonnen met een activator, ik had namelijk een onderbeet. Toen ik 12 was is dit vervangen door een blokjesbeugel en twee jaar later had ik een perfect gebit. Helaas was deze schoonheid van korte duur en is mijn kaak weer elk jaar schever komen te staan en zodoende ook mijn tanden. Deze verschuiving was een gevolg van de permanente verkeerde slik, ik duwde als het ware met mijn tong mijn onderkaak rechts naar achter en mijn bovenkaak naar voren. Hierdoor staat mijn bovenkaak nog in verhouding, maar mijn onderkaak is scheef en met een kleine onderbeet aan de rechterkant. Het gehele aanzien is een ingevallen en naar links vallende kaak. Het verkeerde slikken is inmiddels door een logopedist afgeleerd.
Omdat ik dit esthetisch drama en onhandigheid bij het eten en spreken wou behelpen heb ik mijzelf aangeleerd om de kaak constant kunstmatig recht te houden. Mijn rechter kaakspier trekt als het ware het geheel recht en is daardoor ook een stuk sterker geworden dan mijn linker. Het probleem is echter dat dit ook niet de optimale oplossing is omdat ik niet geloof dat mijn kaakspier dit nog een zeer lange tijd zonder slijtage volhoudt. Ik doe dit denk ik nu al 3 jaar.
De opties die mijn tandarts voorstelde:
- Zo laten en aan mij de keuze om mijn kaak kunstmatig recht te houden
- Kaakoperatie, maar dit keurde hij ten zeerste af omdat hij zelf ervaring heeft hiermee; zijn zenuw was geraakt tijdens deze operatie waardoor zijn kaak is verlamd geraakt.
- Blokjesbeugel met elastiekjes waardoor mijn tanden weer recht op elkaar zouden staan, maar dit zou de kaakstand amper beinvloeden.

Aangezien ik nergens echt achter sta en ik dit een groot dilemma blijf vinden hoop ik misschien nog wat onafhankelijk advies of misschien mensen met dezelfde aandoening.
Groet Revo