mijn facings

Author:
Aks
Posted:
wo, 08/25/2010 - 17:50
dag,

14 jaar geleden ben ik op mijn mond gevallen, linker voortand gebroken en dood. (blauw)
t/m juli 2010 heb ik met een soort kalk laag gelopen(zoals mijn ex-tandarts zegt)

ik naar een nieuwe tandarts, die mij 'facings'heeft aangepraat.
maar ook 'ik zal je tandvlees verwijderen boven je 6 voortanden, krijg je een mooie smile'.
ja, dus ook 6 facings. (het ging echter om mijn 2 voortanden die ik gelijk wou hebben)

al goed, ja ik ging akkoord. 6 facings!
de eerste behandeling, dus 6 tanden die werden geschaafd, tandvlees verminderd, inderdaad heb mooiere grotere tanden daardoor. 3 weken met een slecht gebit gelopen, omdat die facings gemaakt moesten worden.

goed, 2e afspraak 'facings plaatsen'. wat een hel..ik bloedde als een rund op de stoel, 1,5uur lang erover gedaan. want het bloeden stopte niet.
einde van de rit, ze zitten erop. ik was bijna KO, maar keek in de spiegel en wauw. nieuwe smile
voelde gelukkig nog geen pijn, lekkere verdoving gehad.

helaas, zag ik meteen kleurverschil in mijn voortand. nog steeds kon je het zien, dat deze 'lichtblauw'was.
nee hoor, zeiden ze daar..dat zie je echt verkeerd, zit tussen je oren! omdat ik er zolang mee gelopen had...

ok..ik denk, geef het maar tijd.
tot de dag van vandaag bloed mijn tandvlees daarboven, doen mijn 6 tanden pijn! waarvan 4 tanden eigenlijk al supermooi waren!
ik zit me rot te lezen op internet naar allerlei verhalen en klachten..
ik krijg pijn in mn gezicht, mn oog begint continue te trillen sinds 2 weken..ik weet me geen raad meer.

wel moet ik een leuke rekening van 3500 euro betalen...

ik baal onwijs, zo erg. ik baal abnormaal. had ik deze facings maar nooit laten plaatsen.

de tandarts heeft de laatste keer even mijn tandvlees 'gelaserd' dus stukje verbrand zodat de 'infectie'misschien wel over zou gaan. mijn antibiotica heeft vorige week ook niet geholpen.
alles doet pijn, maar ook echt alles in mijn mond.

wat moet ik doen...
alpifresh

Toen ze net geplaatst waren, vond je tandarts dat er niks mis was. Maar ben je daarna nog bij hem terug geweest? Hoe heeft hij toen gereageerd? Is zijn standpunt veranderd? Wat stelt hij voor om te doen? Of wil hij niks doen?

Hoe vervelend het allemaal ook voor jou is, door je verhaal hier te plaatsen, help je andere mensen. Er komen hier vaak mensen die hun problemen snel snel met facings willen oplossen, ook al zijn andere oplossingen geschikter voor hen (beugels bijvoorbeeld), maar daar willen ze niet naar luisteren.
Jouw verhaal zal meer indruk op ze maken en hen wat genuanceerder over facings laten denken. Dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is. Maar het is erg naar dat het jou overkomt.

Een boeketje als troost èn als bedankje:

http://www.vangastel.be/sitebooster/1972006134521-oranje_edited_1.jpg
wo, 08/25/2010 - 18:54 Permalink
Spiegeltje

Zo, wat een verhaal. Antibiotica, infecties, bloedend tandvlees, ikk vraag het me af of dat wel hoort bij facings. Meestal zijn er niet dat soort klachten.

Dat de blauwe tand doorschijnt is wel te verbeteren maar dan moet er een nieuwe facing gemaakt te worden. Waarschijnlijk is de facing iets te dun. Wel mooi, maar dan schijnt ie ook eerder door. Het materiaal is altijd een beetje doorschijnend, net als een echte tand. Een cosmetische tandarts kan de kleur gewoon opmeten met een colorimeter. Het hangt ook af van het soort licht waarmee je je tanden bekijkt of het opvalt.
wo, 08/25/2010 - 22:15 Permalink
Aks

Ja de tandarts vind het opmerkelijk en inderdaad, hij zegt ook dat dit eigenlijk niet voor komt of hoort te komen.
Hij wilt me elke week terug zien, onlangs heeft hij wat ingespoten/geplaatst in mijn 'blauwe tand' aan de achterkant.
Daarna met een lamp erop, inderdaad het werkt.
Maar met bepaalde licht zie je verschil in de tanden.
Hij 'lasert/brandt' langs mijn tandvlees..dat is momenteel een oplossing, zegt hij. Wel lekker onder verdoving en mn eigen verbrandde tandvlees ruiken, ielg.
Maar goed, so be it.

Momenteel doen mijn tanden echt pijn, behoorlijk pijn en ook mijn tandvlees.
Ik baal enorm, het had niet gehoeven. En ik schuif echt geen schuld af want ben er tenslotte zelf aan begonnen.
Maar dit is balen! Zelfs mn ondertanden beginnen pijn te doen, terwijl ze er niets mee te maken hebben..

Facings zijn supermooi, echt. Ziet er onwijs mooi uit..maar deze pijn, oh mijn god..wil dit nooit meer.
Ik wil ze echt eruit laten halen, maar wat is dan een alternatief. Ipv 2 tanden, heb ik er 6 laten doen :(
Waarom voelt het alsof mijn tanden wat losser zitten en waarom doen ze pijn?
Ik gebruik momenteel waterstofperoxide en paradontax, spoelwater.
Elke dag aan de paracetamol en vorige week nog ibuprofen..maar mocht niet met antibiotica.

Heb gister vitaminepotjes gehaald, dit gaat toch niet chronisch worden? Ik ben superbezorgd.
do, 08/26/2010 - 11:55 Permalink
alpifresh

Je zou voor een second opinion naar een andere tandarts kunnen. Gewoon om eens te horen hoe die er tegenaan kijkt. Ga bij voorkeur naar een tandarts buiten de regio van je eigen tandarts, en in dit geval zou ik er eentje zoeken met veel ervaring met facings.
do, 08/26/2010 - 12:24 Permalink