Lachgas bij trekken verstandskies?

Author:
Toadette85
Posted:
ma, 08/09/2010 - 18:10
Hallo,

Maandag 16-8 moet ik naar de kaakchirurg om mijn verstandskies links onder laten trekken. Of ja trekken, volgens de tandarts zal er gesneden moeten worden aangezien hij behoorlijk scheef ligt. Nu ben ik niet zozeer bang voor de behandeling zelf of de napijn, daar moet ik maar gewoon doorheen. Maar ben als de dood voor de prikken behorende bij de verdoving, heb een mega naaldenfobie. Heb al 12 jaar niets meer met een naald laten doen, geen prikken laten zetten, geen bloedprikken etc. omdat ik bij het zien van naald al flauw val en een paniekaanval krijg. Ben hiervoor al in therapie geweest maar heeft helaas niet geholpen, baal er flink van want beheerst best wel een aantal zaken in mijn leven. Ik weet ook wel dat deze angst overbodig is etc, maar ik heb het nu eenmaal. Helaas..

Nu vroeg ik mij dus af of het mogelijk is om voor het zetten van de verdoving een kapje met lachgas te krijgen zodat ik wat meer ontspannen ben? Of is dit niet gebruikelijk? Zou mij een hoop helpen als ik die prikken niet meer helemaal bewust mee krijg. Ik heb dit al aan mijn tandarts nagevraagd en deze zei dat ik dan maar onder narcose moest, had weinig begrip voor de situatie. Aangezien dit ook met een naald gaat, is dit natuurlijk geen optie (en niet nodig voor maar 1 kies). Toen heb ik bij het maken van de afspraak het maar aan de assistente van de kaakchirurg nagevraagd, deze wist het ook niet maar zei dat ik dit van te voren maar even bij de chirurg na moest vragen. Aangezien ik er al een week nachtmerries over heb, zou ik graag van te voren weten waar ik aan toe ben. Weet iemand hier dus of het gebruik van lachgas een optie zou kunnen zijn? Of heeft iemand een andere oplossing voor me? Ik hoor het graag!

Verder nog een vraag: Vorige week heeft de tandarts een noodvulling gezet op de verstandskies en de kies die daarvoor ligt omdat de verstandskies zo scheef was gegroeid dat hij een gat in de kies daarvoor had geboord. Had flinke pijn en de noodvulling bracht nodige verlichting. Nu zag ik vanochtend dat de noodvulling verdwenen was, en met deze vulling het hele achterste stuk van die doorboorde kies! Heb er helemaal geen pijn aan, maar heb nu dus groot gat in kies. Zou het nodig zijn om voor die week dat het nog duurt voordat de verstandskies eruit gehaald wordt een nieuwe noodvulling te laten zetten? Ik weet niet hoe het zit met het eventueel bloot komen te liggen van de zenuw?

Alvast bedankt!
alpifresh

De reactie van de assistente van de kaakchirurg is absurd. Je vraagt het aan haar, en zij zegt dat je het maar aan de kaakchirurg moet vragen. Alsof hij, op het moment dat jij je afspraak hebt, zijn behandelplan gelijk maar kan omgooien en jou aan het lachgas kan leggen. Bovendien, stel dat hij de spullen niet in huis heeft, dan sta jij mooi voor het blok. Nee, deze reactie valt in de categorie 'afschuiven' en dat is niet netjes.

NOG een keer bellen, en EIS een antwoord of het met lachgas kan ja of nee. Dat is het minste wat ze voor je kunnen doen. Misschien moet je (bij zo'n fluttig hulpje) beter een e-mail sturen. Dan krijg je per e-mail een ja of nee terug. Als het een 'ja' is, uitprinten en meenemen naar je afspraak.

Als het 'nee' is, ga op internet op zoek naar een kaakchirurg die lachgas gebruikt. Vergeet niet om deze afspraak op tijd af te zeggen. In dit geval MET de reden! Dan weet hij dat hij zijn repertoire moet uitbreiden.

Op je andere vraag heb ik geen antwoord.
ma, 08/09/2010 - 20:14 Permalink
Spiegeltje

Een alternatief voor lachgas zijn tabletten (rustgevend middel). Is iets lastiger want je moet het van te voren innemen en het werkt langer door. De dosis is lastiger te bepalen. In het algemeen wordt lachgas daarom als de wat betere optie gezien maar een geschikte medicatie is zeker te overwegen en kan hetzelfde effect teweeg brengen. Dit moet uiteraard ook even in overleg met de kaakchirurg.

Ik ben het met Alprifresh eens dat de reactie van de assistente, al of niet in opdracht van de kaakchirurg om op deze manier af te houden bij dit soort vragen, nogal matig is, maar tegelijk vrij typerend voor hoe het er op poliklinieken vaak aan toe gaat (haast, haast, haast). Ik denk wel dat het wat lastig zal zijn om via internet uit te vinden of kaakchirurgen lachgas gebruiken, maar het is wel zo dat je je eigen kaakchirurg mag uitzoeken en je kunt altijd her en der hiernaar informeren. "DE" kaakchirurg bestaat niet.
ma, 08/09/2010 - 20:58 Permalink
Toadette85

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vanochtend opnieuw naar de assistente gebeld, deze keer had ik iemand eraan die een stuk vriendelijker was. Heeft me precies uitgelegd hoe het maandag te werk gaat, en vertelde helaas dat ze niet met lachgas werkte. Dus enkele andere ziekenhuizen in de buurt gebeld, ook deze werken allemaal niet met lachgas. Een van deze assistentes wist me te vertellen dat er een soort zalf bestaat, Lidocaine (?) zalf die ik er van te voren op kan smeren en welke verdovend werkt zodat ik weinig meer van de prikken zal voelen. Weten jullie misschien waar ik deze zalf kan krijgen? Of heeft de chirurg deze standaard klaarliggen voor gebruik, want las dat deze veel bij kinderen gebruikt wordt. Zal morgen maar weer eens bellen om te vragen of mijn kaakchirurg deze wil gebruiken, maar zou handig zijn als ik van te voren deze zalf al eens uit kan testen om mn angst weg te nemen, vandaar dat ik m graag zelf aan wil schaffen. Moet ook binnenkort een keertje bloed laten prikken, ook dan zou het zeer behulpzaam zijn.
di, 08/10/2010 - 13:07 Permalink
Spiegeltje

Een van deze assistentes wist me te vertellen dat er een soort zalf bestaat, Lidocaine (?) zalf die ik er van te voren op kan smeren en welke verdovend werkt zodat ik weinig meer van de prikken zal voelen.

Oppervlakte-anesthesie is een (standaard)behandeling die de tandarts gebruikt om tandvlees te verdoven zodat je (iets)minder van de prik voelt. Omdat de meeste mensen de prik nauwelijks belastend vinden wordt het niet zo vaak gedaan, en meestal bij kinderen. Maar het scheelt zeker, ook als is dit deels psychologisch :D

Ik snap alleen niet dat je het er zelf op zou moeten doen, de kaakchirurg kan dit ook. Die weet ook waar de verdovingsplek zit. Het duurt alleen 5 minuten voor het is ingewerkt. Intussen kan de kaakchirurg misschien iemand anders helpen want tijd is geld natuurlijk :-?

Lidocaine zalf of spray kun je natuurlijk ook wel zelf met een wattenstaafje aanbrengen wellicht met hulp van de assistente.
wo, 08/11/2010 - 22:06 Permalink
Basset

het gebruik van lachgas in de tandartspraktijk is vergunningsplichtig --- daarom vindt je nauwelijks tandartsen die het toedienen --- voor de opleiding zijn er jarenlange wachtlijsten voor de opleiding van september was er voor mij nog geen plaats en sta al een paar jaar op die lijst --- lachgas vervangt de verdoving niet maar doort de highere sfeer wordt de behandeling als prettiger ervaren --- lachgas werkt niet bij iedereen
do, 08/12/2010 - 13:12 Permalink
Toadette85

Maandag zijn zowel mijn linker boven- als onderkies eruit gegaan. Van te voren goed aangegeven dat ik erg bang was voor de verdoving, gelukkig gingen ze hier erg goed mee om. Kreeg eerst een watje op mn tandvlees gedrukt met spul dat naar banaan rook. Vijf minuutjes daarna ging de eerste verdoving erin, hier voelde ik vrij weinig van. De rest van de spuiten heb ik bijna helemaal niet meer gevoeld. Ook het verwijderen van beide verstandskiezen is me erg meegevallen, erg werd hard getrokken en het kraakte behoorlijk maar was goed te doen. De napijn viel me ook mee, prima te onderdrukken met ibuprofen. Nu, 2 dagen later ben ik weer gewoon aan het werk en heb ik geen pijnstillers meer nodig. Wang is nog klein beetje dik en kaak nog beetje stijf, maar al met al een erge meevaller! Over 6 weken moet ik voor de andere kant en weet zeker dat ik me daar lang niet meer zo druk over hoef te maken! Bedankt voor jullie reacties.
wo, 08/18/2010 - 14:46 Permalink