Twee weken geleden bij de weekend (spoed) tandarts geweest na zeer hevige pijn. In december al eerder last gehad maar toen was de pijn niet terug te leiden naar 1 kies, die pijn verdween vanzelf na ongeveer 1 week. Deze keer was de pijn wel te herleiden. Simpelweg gezegd in december dus zenuwpijn, zenuw stierf af en veroorzaakte in Juli een flinke ontsteking aan de wortelpunt van de 36 of de 46 (weet nooit of ik dat nu vanuit mezelf moet bezien of vanuit de tandarts view).
Spoed tandarts heeft de boel opengemaakt, schoongemaakt, bij 1 kanaal een beetje verdoving gebruikt en ik was gelukkig. Hoewel ik nog nooit een wkb had gehad en erg zenuwachtig was viel het me echt heel erg mee. Op dinsdag gelijk naar m'n eigen tandarts gegaan, die de behandeling heeft herhaald. Dit was wel even andere koek. Zo pijnloos als de eerste behandeling verliep, zo pijnlijk was de tweede! De napijn verdween gelukkig wel na een dag, misschien mede door de voorgeschreven amoxxiciline. De kies zat ook aardig los maar lijkt inmiddels weer een stuk vaster te zitten. Nu zijn we bijna 2 weken verder en ga ik morgen voor het volledig afmaken van de behandeling terug.
Vanavond constateerde ik dat de noodvulling helemaal verdwenen is, alleen het watje is nog te zien. Dit was vanochtend nog niet zo en aangezien ik morgen voor de behandeling ga lijkt het me niet nodig daar nu nog wat aan te laten doen. Ik heb al met m'n tandarts besproken dat we bij deze behandeling wel gaan verdoven en wat mij betreft flink ook. Hij heeft aangegeven gebruik te gaan maken van een zgn rubberdam en heeft een uur gereserveerd in z'n agenda voor de behandeling. Naar aanleiding van de grote gebeurtenis morgen heb ik enkele vragen.
Kan iemand mij vertellen of ik toch nog rekening moet gaan houden met ernstige pijn tijdens de behandeling? Op de foto ziet de kies er kwa wortels behoorlijk recht uit en ik verwacht dat de behandeling daardoor redelijk vlot kan verlopen. Ik verwacht daarom niet teveel napijn, mede omdat ik daar nooit echt last van heb. De pijn bij de laatste behandeling was voor mij echter dermate onverwacht dat ik echt een beetje bang ben.
En kan iemand mij vertellen hoelang die rubberdam daadwerkelijk gebruikt gaat worden? Ik vind het een vreselijk onplezierig gebeuren en bij een eerdere poging, van een andere minder compassionele tandarts, klapte het ding tijdens de behandeling regelmatig uit m'n mond.
Ik kan slecht tegen het gebruik van watten welke om de een of andere reden een soort kokhals reflex bij mij oproepen.
Ik kan me voorstellen dat dit voor de tandarts onplezierig werken is. En het is een van de redenen waarom eerder de rubberdam niet goed bleef zitten. Zijn er alternatieven of is het bij de rubberdam misschien zelfs niet nodig deze te gebruiken omdat de tandarts toch al droog werkt?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Zal ook zeker even hier laten weten hoe het is gegaan.
Spoed tandarts heeft de boel opengemaakt, schoongemaakt, bij 1 kanaal een beetje verdoving gebruikt en ik was gelukkig. Hoewel ik nog nooit een wkb had gehad en erg zenuwachtig was viel het me echt heel erg mee. Op dinsdag gelijk naar m'n eigen tandarts gegaan, die de behandeling heeft herhaald. Dit was wel even andere koek. Zo pijnloos als de eerste behandeling verliep, zo pijnlijk was de tweede! De napijn verdween gelukkig wel na een dag, misschien mede door de voorgeschreven amoxxiciline. De kies zat ook aardig los maar lijkt inmiddels weer een stuk vaster te zitten. Nu zijn we bijna 2 weken verder en ga ik morgen voor het volledig afmaken van de behandeling terug.
Vanavond constateerde ik dat de noodvulling helemaal verdwenen is, alleen het watje is nog te zien. Dit was vanochtend nog niet zo en aangezien ik morgen voor de behandeling ga lijkt het me niet nodig daar nu nog wat aan te laten doen. Ik heb al met m'n tandarts besproken dat we bij deze behandeling wel gaan verdoven en wat mij betreft flink ook. Hij heeft aangegeven gebruik te gaan maken van een zgn rubberdam en heeft een uur gereserveerd in z'n agenda voor de behandeling. Naar aanleiding van de grote gebeurtenis morgen heb ik enkele vragen.
Kan iemand mij vertellen of ik toch nog rekening moet gaan houden met ernstige pijn tijdens de behandeling? Op de foto ziet de kies er kwa wortels behoorlijk recht uit en ik verwacht dat de behandeling daardoor redelijk vlot kan verlopen. Ik verwacht daarom niet teveel napijn, mede omdat ik daar nooit echt last van heb. De pijn bij de laatste behandeling was voor mij echter dermate onverwacht dat ik echt een beetje bang ben.
En kan iemand mij vertellen hoelang die rubberdam daadwerkelijk gebruikt gaat worden? Ik vind het een vreselijk onplezierig gebeuren en bij een eerdere poging, van een andere minder compassionele tandarts, klapte het ding tijdens de behandeling regelmatig uit m'n mond.
Ik kan slecht tegen het gebruik van watten welke om de een of andere reden een soort kokhals reflex bij mij oproepen.
Ik kan me voorstellen dat dit voor de tandarts onplezierig werken is. En het is een van de redenen waarom eerder de rubberdam niet goed bleef zitten. Zijn er alternatieven of is het bij de rubberdam misschien zelfs niet nodig deze te gebruiken omdat de tandarts toch al droog werkt?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Zal ook zeker even hier laten weten hoe het is gegaan.
Re: Morgen WKB
Als jij je prettiger voelt als je verdoofd wordt morgen, dan moet je dat ook zeker gewoon doen!Je ligt meer ontspannen en dat is zowel voor jou als voor je ta stukker fijner...Het gevoel is al uit je kies, dus echt flinke pijn zou niet te verwachten zijn, maar een bepaalde druk zou je kunnen voelen! dus voor je gerustheid, lekker verdoven !
Elke tandarts werkt anders, dus ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken hoe het bij ons in de praktijk gaat wat rubberdam betreft;
Als het gewoon rustig en goed geplaatst wordt is het zeker niet onprettig...het is juist fijner voor je mond omdat alles niet zo uitdroogd ( wat wel het geval is met wattenrollers en de krulzuiger), je mond blijft vochtig maar de kies kurkdroog, wat noodzakelijk is voor de behandeling.
Tevens houdt het rubberdam ook de bacteriën die in de adem zitten weg bij de kies, als je kanalen open zijn, dan is het toch een open verbinding....dus het werkt schoner en op zijn droogst wat noodzakelijk is voor een wkb.
Ben heel benieuwd hoe gaat !!
Succes....
Groetjes, Saskia
VWB de cofferdam. Ik ben ook nogal kokhalserig en juist daarom vind ik een cofferdam heel prettig, je krijgt immers geen 'troep' meer achter in je keel
veel succes
Er is overigens toch maar geen cofferdam gebruikt. Doordat ik toch wat kokhalsneigingen kreeg na het gebruik van watjes heeft hij gebruik gemaakt van een tongklem, of zoals mijn tandarts het noemt "een zweeds martelwerktuig". Hierdoor was het gemakkelijk de kies droog te houden. Hij heeft wel nog even een noodvulling aangebracht en ik mag aan het einde van de week nog even terug voor de definitieve vulling.
Al met al viel het echt heel erg mee. Je zou bijna al je tanden en kiezen preventief laten behandelen :D .
Weliswaar is het allemaal wat ongemakkelijk maar de pijn zoals bij de vorige behandeling is in het geheel uitgebleven. Tandarts gaf ook aan dat het bij de vorige behandeling absoluut niet de bedoeling was geweest zoveel pijn te veroorzaken en gaf aan dat dit meer te wijten was aan een stukje miscommunicatie tussen ons. Gaan we bij een eventuele volgende wkb dus ook even anders doen.
Super dat het zo goed gegaan is !
Groetjes,
Saskia