dragers van een kunstgebit of prothese

Author:
verbeeten
Posted:
ma, 12/21/2009 - 09:02
hoi ik ben martin :smt006 en ik probeer via deze weg in kontakt te komen met jongeren tussen de 18 en 40 jaar die ook een kunstgebit of prothese dragen :smt003 dus heb jij ook een kunstgebit of prothese :smt003 laat het me weten :oops:
alyssa-ylana

Hoi,

Sinds gister heb ik ook een bovenprothese.
Alles is boven eruit gehaald onder volledige narcose, onder staan alleen de 6 tanden nog.
Ik heb nu boven een noodprothese en de definitieve bovenprothese en frame voor onder krijg ik eind september.
Nu heb ik zo'n last van die gehemelte plaat, ben er beroerd van.
Eten wil ook nog niet echt, leef momenteel op vla, cup a soup en vandaag een potje babyvoeding(macaroni) weggewerkt(in ieder geval wat voedzaams).
Hoe lang duurt het voordat je wat gewend bent aan de bovenprothese(en dan vooral dat gehemelte.............man dat is een dik stuk plastic........kan dat niet anders????)??

Fijn dat er een topic als dit bestaat.

Groetjes petra.
do, 06/17/2010 - 22:57 Permalink
isa

Hoi Petra,

hoe is het intussen ? Je bent alweer 12 dagen verder en hoop dat de genezing al een beetje op gang is. Na 1 dag kun je er nog zo weinig over zeggen (letterlijk en figuurlijk). Tja een dik stuk plastic en ik geloof ook wel dat er andere mogelijkheden zijn, alleen zo jammer dat de ontwikkeling rond implantaten zo veel meer aandacht krijgt dan die oudewetse kunst gebitten die toch geen mens meer wil....

Als ik een beetje google kom ik gelijk weer uit op implantaten en in het gunstigste geval op verschillende kunststof soorten.... :cry:

Is jou vorm van het gezicht nog het zelfde en zijn de tanden tenminste mooi ? Het duurt zeker 4 a 6 maand tot je eraan bent gewend,

groetjes Isa
ma, 06/28/2010 - 18:40 Permalink
isa

Sorrie....maar nicotinepleisters....zouden die, behalve mijn schreeuw naar een cigaret, ook schadelijk zijn ?

De rook komt iig niet gelijk oraal binnen...pfff...erg hoor.... :-?

Ik heb het er wel voor over en (moge Chriss dit ook lezen) dat mijn hele leven erdoor zal veranderen, dat weet ik wel zeker............ :wink:
ma, 07/12/2010 - 22:08 Permalink
tecla

klopt worden wel vergoed....(boven als je kaak niet geschikt is voor bovenprothese ...zoals in mijn geval)...je mag NIET roken met implantaten...... de kans dat DE IMPLANTATEN er uitvallen is nl dan HEEL groot.....ze zien en ruiken echt wel als je rookt hoor!!!.....


groeten van Tecla die 3 jaar geleden gestopt is met roken en sinds 3 weken in het bezit is van 'n prothese op implantaten...(boven EN onder) en het bevalt SUPER!!!!!!!!!!!!!
di, 07/13/2010 - 16:24 Permalink
isa

RESPECT !!!

Ben natuurlijk erg benieuwd naar jou verhaal Tecla...denk dat stoppen met roken nl. nog erger is.....

@Kimberley

Denk niet dat dit werkt, nictoine komt in alle lichaamsdelen terecht helaas, jou lichaam zal dit laten merken, niet alleen een rooklucht....dat is de ellende.....pffff...maar ik zoek ook wel of dat echt zo erg is.... :wink:

Pleisters werken wel, hoop ik....want ik rook steeds meer nu ik dit weet....

dit kon nog wel op een stoppen met roken topic worden, he bah.....niks aan....
di, 07/13/2010 - 21:40 Permalink
tecla

hoi Isa.....mijn hele verhaal (niet over niet roken hoor!!! hihih) staat hier .."botopbouw gehad"en ook bij "mn implantaten zitten erin"

met niet roken ben ik zo gestopt......van de ene op de andere dag...nooit meer 1tje aan geraakt....wel eens zin gehad natuurlijk...ik rookte 30 sigaretten per dag en dat 40 jaar lang...had ook nooit gedacht dat ik het kon....denk ook eens aan wat 'n geld je overhoudt!!!

Ik wilde HEEL graag zo'n implantaat gebit EN had daar alles voor over...ook botopbouw....

groetjes
di, 07/13/2010 - 22:32 Permalink
MevrouwT

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een volledige prothese, dus onder en boven. Bij mij is alles onder algehele narcose getrokken en direct de prothese geplaatst. Ik had niet meer al mijn kiezen die waren er al uit.
Nu heb ik toch wat vragen en met het zoeken via internet hier terechtgekomen. Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.
Gisteren ging het prima, en vanochtend bij de nacontrole hebben ze de prothese eruit gehaald en bij gewerkt i.v.m. de drukpunten. De hechtingen zitten er nog in.
In de loop van de dag heb ik meer pijn gekregen die ik gisteren niet had. Ik slik pijnstillers Brufen bruistabletten maar daar mag ik er maar 3 van per dag. Mag ik daar meer van nemen? Verder lees ik dat je je onderprothese er beter uit kan halen maar mag dat nu al zo snel? En krijg ik het er dan nog in? want dat is ook iets wat ik lees. Verder zit de onderprothese los en dat is met het eten een ramp en doet pijn. Is het slim om te plakken omdat dat best kan op de plekken achterin waar geen hechtingen zitten. De bovenprothese zit nu best redelijk, daar hebben ze gelukkig een stukje van het het gehemelte afgehaald omdat ik kotsmisselijk werd bij het inbrengen. Toen na een uur het nog niet lukte hebben dat besluit genomen.
En gelukkig ging het toen wel. Het is een hele mooie prothese om te zien waar ik blij mee ben maar dat voelt nu ff niet zo.

Eigenlijk zoek ik wat steun omdat de mensen om me heen niet kunnen voelen wat ik voel, ik weet dat ik geduld moet hebben maar ik voel me nu gewoon even ...

Alvast bedankt voor jullie reacties
Groetjes
Tanja
wo, 07/14/2010 - 21:21 Permalink
tecla

hallo Tanja....ik snap je gevoel.......het is inderdaad ff wennen in het begin...bij mij is het al 3 jaar geleden en ben het (gelukkig ) alweer vergeten.

Als je beneden eruit laat is het soms 'n beetje wrikken s'morgens met het opnieuw erin doen...maar dat went snel...zolang je wondjes hebt, zou ik NIET gaan plakken...
Als je dan toch iets wil eten, haal die onderprothese er dan maar uit....het blijft aanklooien met zo'n los ding....of gewoon vloeibaar gaan eten voorlopig.....

Misschien kan je best ook wel meer pinstillers nemen...ik kreeg 600mg en nam daar 4x van in....heb nooit napijn gevoeld....maar ja ik had geen hechtingen.....

Zo spoedig mogelijk 'n onderprothese op implantaten gaan aanvragen...meestal kan dat na 'n half jaar....helemaal als dat ding onzettend los zit....



Tanje ik wens je sterkte.......je moet hier echt ff doorheen..gisteren is het nog maar gebeurd

groetjes van Tecla
wo, 07/14/2010 - 22:54 Permalink
MevrouwT

Hallo Tecla,

Bedankt voor je reactie. De hechtingen doen helemaal geen pijn het is de prothese die pijn doet. Zolang de bovenprothese erin zit valt het heel erg mee maar eruit halen schoonmaken en weer terug doen is een ramp. Het kostte gisteren wat tranen.
Het was een zware nacht met weinig slaap en veel pijn. Aan een kant is mijn gezicht opgezwollen en aan die kant doen ook de boven en onderprothese zeer. Vannacht maar weer gekoeld en dat geeft toch wel een soort van verlichting.
Ik weet dat ik er doorheen moet maar potverdikkie wat is pijn in je mond vervelend. Fijn dat ik hier even kan klagen, mijn man is een schat en heeft gisteren allerlei dingen voor me klaargemaakt zodat ik niet hoef te kauwen maar wel kan eten. Nou bof ik nou ja boffen :-? hij is kok geweest in een bejaardentehuis en daar waren er meer met gebitsproblemen waar ze allerlei dingen voor moesten klaarmaken. Ik heb de pijnstillers vermeerderd en probeer er niet teveel tijd tussen te laten zitten met innemen.

Groetjes
Tanja
do, 07/15/2010 - 09:09 Permalink
Nicole44

Het blijft wennen. Plakken zou ik nu nog niet doen. Vooral niet omdat je hechtingen er nog in zitten. Heb je last van de prothese zelf, bel dan je tandarts. In het begin ben ik ook heel vaak bij de tandarts geweest. Je weet dat het nodig is maar toch wil je hem niet lastig vallen. Maar omdat je kaken blijven slinken drukt de prothese steeds en moet deze soms wel dagelijks aangepast worden.

Klagen hier mag. Dat deden wij ook. God ik heb wat afgeklaagd. Nu soms nog hoor. Ik ben nu bijna 3 maanden verder. Heb nog steeds last van drukplekken maar kan nu wel bijna alles eten. Plakken moet ik helaas elke dag. En dat vind ik vreselijk. Zodra ik naar mijn werk ga plak ik en als ik thuis kom en kan gaan eten is mijn prothese weer los. :smt013 Moet ik weer schoonmaken en opnieuw plakken. anders kan ik niet eten. Maar als ik dan naar bed ga, zijn er lijmresten in mijn mond die ik dan weer zo goed mogelijk eruit moet halen. Ben blij als ik daar vanaf ben.
zo, 07/18/2010 - 14:14 Permalink
MevrouwT

hallo Kimberley,

Fijn dat je reageert. Inmiddels ben ik verder, heel langzaam gaat het ietsje beter maar ik werd vannacht ineens wakker van de pijn in mijn mond. Heb gelijk weer een paracetamol genomen. Sinds vrijdag doe ik mijn onderprothese uit omdat die zoveel drukpunten heeft. Ik doe hem wel gelijk 's morgens in en probeer hem de hele dag in te houden. Kauwen gaat nog niet omdat het ondergebit los zit, wiebelt en pijn doet.
Ik begrijp dat ik zo gauw mogelijk moet gaan kauwen zodat het gebit beter gaat zitten. Wel fijn om te lezen dat het qua eten goed gaat komen.
Vervelend voor jou dat je moet plakken maar als het dan tenminste goed zit is dat in ieder geval meegenomen. Kunnen ze jouw prothese niet aanpassen? Of gebeurd dat pas over een tijdje?

Fijn dat ik hier mag klagen, in mijn omgeving merk ik toch zoiets als hmm, ja hoor er is meer in het leven dan jouw tanden.
Maar constant pijn in je mond.........is geen pretje en heeft een behoorlijke invloed, ik wil ze nog weleens zien als zij het meemaken.
ma, 07/19/2010 - 04:27 Permalink
Maria 1

Hallo,

Toen ik zo,n 2 mnd. geleden te horen kreeg van m,n tandarts dat m,n bovengebit niet meer te redden viel en ik een bovenprothese nodig had, schrok ik daar behoorlijk van. Ik wist natuurlijk wel dat het er niet super uit zag, maar had dit niet verwacht. :o
Ik ben toen informatie gaan zoeken op internet en kwam ook hier terecht en daar werd ik niet echt vrolijk van !
Pijn, niet kunnen eten, gebitten die niet passen etc. en heel weinig positief nieuws. Hierdoor kreeg ik nog meer schrik.

Vorige week maandag was het dan zover.Tanden en kiezen zijn getrokken, oke spuitjes waren niet lekker, maar viel toch nog mee. Trekken voel je helemaal niks van. En toen het gebit erin !!
Dat zat gelijk goed, geen kots neigingen gelukkig ( wat ik had verwacht)
En naar huis. Nadat de verdoving was uitgewerkt, paracetamol genomen. De pijn viel wel mee.
S'avonds soep en danoontje op. En bij de koffie een plak cake. :D
Voor het naar bed gaan ook weer twee paracetamols en heel de nacht geslapen.
Andere ochtend op controle bij de tandarts en is het gebit wat bij gewerkt ivm drukplekken.

Nu zijn we een week verder, ben de afgelopen week nog een keer terug geweest naar de tandarts, ook ivm drukplekjes.
Heb al van alles gegeten, zalm, gebakken aardappeltjes, chinees, witlof, tartaartjes, dus allemaal wel redelijk zacht spul.
Maar had niet verwacht dat ik dat allemaal al kon eten, dus die 3 kilo teveel, waarvan ik stiekem had gehoopt er nu vanaf te krijgen, gaat niet lukken :smt003

Het valt mij niet tegen, moet m,n prothese s,nachts nog inhouden. Eruit halen en er weer terug in, is nog steeds pijnlijk, maar gaat steeds beter.
Woensdag moet ik weer op controle

Wilde mij enigzins positieve verhaal , hier ook effe weg zetten.
En ik begrijp best dat het bij veel mensen niet zo goed gaat, maar het kan dus wel.
Weet ook wel dat ik er nog niet ben, de boel gaat nog slinken, dus kijken hoe het dan gaat.
Maar voorlopig ben ik blij met m,n tandjes, oja ik heb ook geen last van weinig smaak oid.
Alles smaakt gewoon goed. :smt006

Groetjes en sterkte voor iedereen
ma, 07/19/2010 - 15:55 Permalink
Nicole44

Fijn dat het bij jou zo snel gaat. Zo zie je maar weer dat het per persoon verschilt.

Hier gaat het ook goed. Het is nu 3,5 geleden. Ik ben dus wel afgevallen. Om precies te zijn 7kg. Heerlijk. Helaas alleen dat ik op de verkeerde plaatsen afval. Daar waar het absoluut mag (de buik) zie je nog weinig. Waar het zeer zeker niet mag, mijn billen en mijn schouders en borsten voel je het dus wel. Alleen nog maar botten. Hahaha het is ook nooit goed he.

Wie van jullie heeft al implanten en wat kan ik me daarbij voorstellen. Ben je dan weer weken zoet met pijn en niet kunnen eten? Weet eigenlijk niet wat ze dan doen.
zo, 08/22/2010 - 10:53 Permalink
tecla

dat ben ik!!! zie mijn verhaal bij m'n implantaten zitten erin!!....

Heb nu sinds 28 juni mn prothese op implantaten erin en in 1 woord GEWELDIG..........niets geen drukplekken gehad..kan alles weer afbijten(ja zelfs mn nagels hahaha) en het allerfijnste vind k dat ik niet meer hoef te plakken....

heb je nog vragen, stel ze gerust....


groetjes van Tecla uit Groningen
zo, 08/22/2010 - 11:57 Permalink
voske30

Al lezend kom ik tot de ontdekking dat ik niet de enige eenzame ziel zonder tanden ben... 42 jaar en eergisteren is boven en onder alles getrokken en heb ik meteen een prothese ingekregen. Grote impact heeft het maar..Het ziet er goed uit, de pijn valt nu mee en de onzekerheid en het vertrouwen dat het goedkomt groeit.. Weet iemand hoelang het duurt voordat je weer vast voedsel kunt nuttigen? Waarschijnlijk wil ik te snel maar toen ik daarstraks een boterham wilde eten schoot alles los; probeer op deze momenten de paniek onder controle te houden en erop te vertrouwen dat het goekomt. Heeft iemand hier al ervaring mee? weet iemand of dat te verhelpen is? Maandag moet ik nl terug op controle
wo, 09/08/2010 - 19:59 Permalink
Maria 1

Hoi Voske,

Ik heb alleen een boven prothese en die schoot de eerste tijd echt niet los.
Zat gewoon muurvast !
Dus ik vind dat die bij jou al snel los zit, misschien omdat je ook een onder prothese heb, maar dat weet ik niet.
Ik kon dezelfde al vast voedsel eten, nog wel zacht voedsel hoor. Dus aardappelen met appelmoes, tartaartje, dat
soort dingen. En na een paar dagen heb ik Chinees op, ging ook perfect ( bami met foe yong hai )
Ik heb mijn prothese nu twee maanden en moet het vast plakken met Kukident. Anders valt hij er zo uit.
Volgende maand gaan ze de boel rebeasen ( schrijf ik dat goed :) )
Maar jij mag nog geen Kukident gebruiken, omdat je wonden nog niet genezen zijn.
Vind wel dat je laat op controle moet, bij mij was het de andere dag al.
In ieder geval veel succes en het komt best goed, even geduld hebben.
do, 09/09/2010 - 17:11 Permalink
Basset

eetadvies:

met je eigen kiezen had je het volgende natuurlijk kauwpatroon: eerst raken tijdens het malen de kiezen aan de rechterzijde elkaar en links niet. Tijdens de maalbeweiging keert dit om dus links kontakt en rechts niet en zo voort.

Bij een volledig prothese kan dit dus niet. In dit geval zou als je kiezen links elkaar raken en rechts niet de prothese rechts opspringen door de ontstane hefboom. dus moet je gaan kauwen met de kiezen links en rechts op elkaar. Hierdoor gaat de bovenprothese een druk zetten op de onder zodat die niet opwipt.

Dit is een leerproces - je hebt gans je leven op de eerste manier gekauwd en doe je dat met vp dan wipt de onder aan één kant op. uiteindelijk moet je opnieuw leren kauwen en dat vergt heel wat geduld.

En denk er aan parijs is niet op één dag beouwd; dus beter de prothese 10 keer passen tot de vorm je bevalt, en geen depressie wanneer er en ker herpast moet worden. Ook hier ben j met de tandarts en de technieker een team en in dat team is je hulp onontbeerlijk

En mocht het een troost zijn binnen dit en 10 jaar zal je terug eigen tanden kunnen krijgen. Het procede is in Japan alop punt gesteld en het is nog wachten op de homologatieprocedure
do, 09/09/2010 - 17:41 Permalink
MevrouwT

Bedankt Dirickx voor het eetadvies, dit verklaart voor mij in ieder geval waarom ik toch zo'n probleem heb met eten met mijn boven- en onderprothese.
Ennuh inderdaad heel veel geduld en nog meer geduld dat is het wel.

Ik heb de prothese nu 2 maanden en ik moet zeggen dat het gewoon elke dag een stukje beter gaat. Het kost veel geduld en vooral accepteren en aanvaarden dat het nu zo is.
Eten gaat ook steeds beter. Ik kan nog geen stokbrood afhappen of spareribs eten maar voor de rest probeer ik in ieder geval alles. Het ene gaat wel en het andere niet nou ja volgende keer beter.
Volgende week ga ik terug voor een rebase en daar kijk ik wel naar uit. Ik moet nu elke dag 2x plakken omdat het loszit vooral het ondergebit. Dus ik hoop dat dat voorbij is of dat ik in ieder geval maar een keer per dag moet plakken.
Voske, echt het komt goed, probeer zoveel mogelijk zachte dingen te eten, die boterham gaat best maar zonder korstjes en met bv smeerkaas of smeerworst en in hele kleine stukjes. Begin met kleine stapjes, je moet gewoon wennen dat je anders moet eten, en ook dat kost gewoon geduld.
Zorg dat je genoeg binnenkrijgt anders word je ook zo slap en dat is ook niet goed voor je herstel. Probeer soep, yoghurt, pasta's, gehakt, tartaartje. Je kunt ook brood soppen in je soep zo krijg je toch het e.e.a. binnen.

Ennuh als het helpt ook bij mij zit de onderprothese vanaf het begin los hoor, ik ben gaan plakken vanaf het moment dat mijn hechtingen eruit waren. Wel heb ik na een week er een zachte laag ingekregen en dat maakte het wat prettiger om in te hebben. Mijn drukpunten konden daardoor goed genezen.

Heel veel succes en gewoon je vragen stellen hoor, er zitten hier genoeg ervaringsdeskundigen!
vr, 09/10/2010 - 09:04 Permalink
Multivitamientje

Ik ben 26 en krijg over een paar weken een bovenprothese. Ik heb boulimia gehad plus ik heb extreme angst voor de tandarts (word steeds minder door recente positieve ervaringen) en die combinatie heeft ervoor gezorgd dat mijn tanden in zeer slechte staat waren. Momenteel heb ik boven geen prothese omdat het eerst moet helen, ik kreeg die keuze en daar ben ik voor gegaan. Gelukkig zie je het niet dat ze er niet meer zitten :oops: Ik maak me niet echt druk om het wel of niet kunnen eten straks, want het kan in mijn geval alleen een verbetering worden, wel heb ik een andere vraag aan een ervaringsdeskundige.. kun je in de nacht je prothese inhouden of is 't echt zo dat je hem bij wijze van op je nachtkastje moet zetten en als je met iemand zoent kan die ander dan iets voelen? :oops:
za, 09/11/2010 - 23:58 Permalink
chutney

Goedendag mensen.

Poeh wat ben ik blij dat dit achter de rug is zeg!! weet niet of deze topic hier juist is maar...

Ik wil me verhaal gewoon kwijt en babbelen met mensen met gelijke ervaringen.

Ik heet eddie en ben 28 jaar. bij mij geboorte(of een tijdje erna lijkt me) is een zeldzame ziekte geconstateerd,een ziekte waarbij je gebit op langzame wijze (wegkwijnt) om het zo maar te zeggen.ik heb eindelijk(met veel moeite en mijn vrouw gaf de doorbraak) er werk van gemaakt.ik ging op bezoek bij mijn tandarts en de tandprotheticus om advies.de tandarts meldde dat er vrij weinig aan te doen was.gingen z er wat aan doen dat rond de 20a30.000 euro zou gaan kosten.zelfs dat was een vrij lastige optie.heb dus mede besloten alles te laten trekken.
ik had nog (volgens mij)tegen de 30 tanden en kiezen in me mond.dus het was een proces van maanden.trekken en helen,trekken en helen.
Afgelopen maandag de laatste 11 voortanden e 2kiezen laten trekken en meteen de prothese erop.Best een hel de eerste dagen.de napijn viel best mee.maar het wennen van de prothese ,de stank en de reiniging is behoorlijk vervelend.je durft de eerste paar dagen de prothese er niet uit te halen omdat het best eng is,maar ik moest er gel op doen wat de heling bevordert.dus toch maar eruit gehaald en wat zag dat er smering uit zeg brrrr.

maarja nu weer wat dagen verder(vrijdag) en ik heb vrijwel geen pijn meer.maar toch zit de prothese er al 2 dagen in.de tong geborsteld met tandpasta en gespoeld met mondwater.dadelijk er weer uit en gel erop doen.

Ik ben erg blij dat dit achter de rug is.mijn tandarts had meer dan 30 jaar ervaring en die vond het zelfs heel dapper van me.hij zei: mensen denken vaak: ach joh een paar tanden trekken.maar het is serieus een heftge ingreep.

Mensen die gelijke ervaringen hebben? ik hoor je graag. of mensen met tips of opmerkingen van wat ik fout doe of heb gedaan of hoe het beter kan? alles is ZEER WELKOM!!!!! DANK U!!!
za, 09/18/2010 - 23:08 Permalink
calcalla

Beste lezers,
Afgelopen maandag zijn de laatste 8 tanden , nadat vorige maand alle kiezen, getrokken. Het gaat om mijn ondergebit.
Er is direct een immediaat-prothese geplaatst, er is niet gehecht o.i.d.
Nu heb ik al vanaf het moment dat de verdoving was verdwenen ontzettend veel pijn, mijn hele mond is stuk, veel blaren.
Ben dinsdag-donderdag en vrijdagochtend terug geweest bij mijn tandarts en deze heeft al die keren de prothese aangepast: dat geeft een uurtje verlichting en daarna begint de zwelling weer. Heb al deze dagen uitsluitend met een rietje kunnen drinken en zeer gepureerd eten ...en het lijkt er nog niet beter op te worden.Spoel netjes en reinig :smt001 na elke 'maaltijd'...ook al doet het erg veel pijn de prothese er uit en weer in te zetten.
Had begrepen dat je echt een week lang , juist om zwelling te voorkomen de prothese dag en nacht moet dragen dat doe ik trouw.
Ik heb het syndroom van Ehlers-Danlos (bindweefseldefect) en daardoor chronische pijnen, maar nu gebruik ik naast mijn normale medicatie nog 4 x 1000 milligram paracetamol en 3x 400 milligram ibuprofen (per 24 uur): dus echt maximaal.Doe geen oog dicht , zit elke nacht om 02.00-03.00 uur al weer beneden , mij letterlijk te verbijten van de pijn en ben het nu wel een beetje zat.
Mijn vraag is dan ook: herkent iemand dit en wat kan /mag ik wel /niet doen?
Alvast bedankt voor uw reactie,
za, 12/18/2010 - 14:37 Permalink
Linnie49

Als antwoord op door Maria 1

Hallo,
Toen ik zo,n 2 mnd. geleden te horen kreeg van m,n tandarts dat m,n bovengebit niet meer te redden viel en ik een bovenprothese nodig had, schrok ik daar behoorlijk van. Ik wist natuurlijk wel dat het er niet super uit zag, maar had dit niet verwacht. :o
Ik ben toen informatie gaan zoeken op internet en kwam ook hier terecht en daar werd ik niet echt vrolijk van !
Pijn, niet kunnen eten, gebitten die niet passen etc. en heel weinig positief nieuws. Hierdoor kreeg ik nog meer schrik.
Vorige week maandag was het dan zover.Tanden en kiezen zijn getrokken, oke spuitjes waren niet lekker, maar viel toch nog mee. Trekken voel je helemaal niks van. En toen het gebit erin !!
Dat zat gelijk goed, geen kots neigingen gelukkig ( wat ik had verwacht)
En naar huis. Nadat de verdoving was uitgewerkt, paracetamol genomen. De pijn viel wel mee.
S'avonds soep en danoontje op. En bij de koffie een plak cake. :D
Voor het naar bed gaan ook weer twee paracetamols en heel de nacht geslapen.
Andere ochtend op controle bij de tandarts en is het gebit wat bij gewerkt ivm drukplekken.
Nu zijn we een week verder, ben de afgelopen week nog een keer terug geweest naar de tandarts, ook ivm drukplekjes.
Heb al van alles gegeten, zalm, gebakken aardappeltjes, chinees, witlof, tartaartjes, dus allemaal wel redelijk zacht spul.
Maar had niet verwacht dat ik dat allemaal al kon eten, dus die 3 kilo teveel, waarvan ik stiekem had gehoopt er nu vanaf te krijgen, gaat niet lukken :smt003
Het valt mij niet tegen, moet m,n prothese s,nachts nog inhouden. Eruit halen en er weer terug in, is nog steeds pijnlijk, maar gaat steeds beter.
Woensdag moet ik weer op controle
Wilde mij enigzins positieve verhaal , hier ook effe weg zetten.
En ik begrijp best dat het bij veel mensen niet zo goed gaat, maar het kan dus wel.
Weet ook wel dat ik er nog niet ben, de boel gaat nog slinken, dus kijken hoe het dan gaat.
Maar voorlopig ben ik blij met m,n tandjes, oja ik heb ook geen last van weinig smaak oid.
Alles smaakt gewoon goed. :smt006
Groetjes en sterkte voor iedereen


Kan me hierbij aansluiten. Ook 1 van de mazzelpikken gelukkig. Nu 1 week me protheses
Nog steeds blij mee
di, 10/25/2016 - 12:55 Permalink
bienne

hallo, ik ben nieuw hier heb sinds gisteren een kunstgebit onder gekregen ik kan er niet met veel mensen over praten en hoop dat het hier wel gaat lukken, ik vind het heel moeilijk en het is allemaal nieuw voor mij heb ook nog erg veel pijn en vannacht weinig geslapen
wo, 04/11/2018 - 10:34 Permalink
Jennyjenny

Als antwoord op door bienne

Hallo @Bienne,

Hoe gaat het nu met jou? Ik heb sinds 5 april 2018 een kgb, nu dus 2 weken. Momenteel veel last van drukpunten en de randen die snijden. Morgen gelukkig naar de protheticus en dan zou ik een softliner krijgen en wordt er wat weggeslepen. Ik hoop dat het dan wat beter gaat met eten, want zo is het zowat een uitputtingsslag :-s
do, 04/19/2018 - 12:27 Permalink
Sandra2604

Hallo allemaal,
Ik ben 31 jaar
Ik heb sinds dinsdag een bovengebit, maar wat een hel......de eerste dagen mijn gebit uitmoest omdat ik niks binnen hield....nu eet ik soep, brood dopen in de soep, vla, gepureerd fruit....ik heb sinds vrijdag mijn gebit in en hoop dat ik maandag wat verlichting krijg door naar de tandarts te gaan en de drukplekken weg te halen....maar eerlijk gezegd mijn ondergebit moet nog maar daar wacht ik wel even op....ik zit er echt door heen huil veel en ben chagrijnig....ik ben namelijk een lekkere eter en ik kan ook makkelijk alles eten kom geen gram aan maar dat wordt nu wel een probleem 3 kilo in week tijd kwijt...
Wie o wie zit hetzelfde als mij er nu bij
za, 07/14/2018 - 19:18 Permalink
Tobber

Als antwoord op door Sandra2604

Hallo Sandra 2604,

Ik zit er op het moment niet zo bij maar ongeveer 2 maand geleden wel. Toen was het pap, vla, brood zonder korst dopen in de koffie en niet veel meer dan dat. Ik lust namelijk geen soep. Behalve erwtensoep en bruine bonensoep.
Ik moest na 14 dagen terubb om de hechtingen eruit te laten halen en toen was ik al 6 kilo afgevallen. Het enige voordeel hierbij is dat ik eigenlijk bijna 20 kilo te zwaar ben.
Maar nu na ongeveer 2 maand een rebase gehad van mijn gebit en ik kan het meeste al weer gewoon eten dus moet oppassen dat ik niet weer in het oude patroon beland.

Maar geen paniek, het word beter.
Succes nog even.
ma, 07/30/2018 - 08:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Als antwoord op door geerte

Zonder tanden ben je invalide. Men moet net als met andere prothesen blij zijn dat zij er zijn. Iemand zonder benen is ook blij met een prothese. Je hoeft het niet zo ver te laten komen. Goede verzorging in combinatie met een verstandig eetpatroon voorkomt heel veel ellende. En natuurlijke regelmatig bezoek aan de beste vriend v je mond....De Tandarts.
zo, 07/04/2021 - 23:24 Permalink
EvadB

Niet erg verwonderlijk dat dit zeer leerzame en interessante draadje stopt na deze ongelooflijk botte opmerking. Ook geen wonder dat mensen angst voor de tandarts krijgen, als dat de houding is: 'Ga terug in de tijd en doe alles anders en verder niet janken als het tegenvalt want eigen schuld'.

ik zie dat vaak op dit forum: de patiënt de schuld geven. Zou een mooie boel zijn als de huisarts dat ook deed. 'O, u blesseerde uzelf bij het sporten? Ja, dan moet je maar beter je warming up doen he, nou bijt er maar even doorheen.' 'O, kanker? Nou, dan had u dus geen rood vlees moeten eten he. Jammer, hier neem maar een paracetamolletje!'

Ik sprak voor mijn werk mensen die zelden hun tanden poetsen en geen gaatje hebben, mensen die flossen tot ze erbij neervallen en alles kwijtraken, vrouwen die zwanger werden, een bacterie kregen en bij de verkeerde tandarts zaten '... nou, daar heb ik nog nooit van gehoord hoor.' en mensen die bij een oeps-tandarts zaten. 'Oeps, ik boorde iets te ver door, oeps, die vulling is te snel gedroogd, oeps, die vulling...' En dan zijn er nog ziekten zoals boulemia, gebreksziekten, hypothyreoïdie en bijv. Ehlers Danlos 'Dat heeft niks met je tanden te maken!' Twintig jaar later: 'O, toch wel.' Onwetende tandartsen: 'Welnee, joh'

Enne, wie geen geld heeft, kan niet naar de tandarts en dat is al decennia zo, zo simpel is het ook nog eens.
do, 10/20/2022 - 11:23 Permalink
Tandarts_Richa…

Helaas heeft de overheid besloten de verantwoordelijkheid bij de burger te leggen en mondzorg uit de ,voormalige, ziekenfonds te gooien. In de ziekenfonds werd de premie automatisch ingehouden uit ons maandloon. Doordat ook ingehouden werd bij niet consumerenden werd het enigszins betaalbaar, de niet consumerenden betaalden indirect mee voor de consumerenden. Solidariteit beginsel. Toen moesten wij die niet ingehouden premie zelf besteden aan een verzekering. De niet comsumerenden namen geen verzekering waardoor het voor de consumerenden, die wel een verzekering namen, duurder. Maar de niet ingehouden premie, die bedoeld is voor een zelf afgesloten verzelkering, wordt vaak gebruikt om andere gaatjes in het besteding patroon te vullen. Met als gevolg te weinig geld om zorg te betalen. Advies is dan ook die, niet ingehouden, premie te gebruiken om een verzekering af te sluiten zodat je niet in de situatie komt zorg niet te kunnen betalen.
vr, 10/21/2022 - 00:45 Permalink
Tandarts_Richa…

In de praktijk merk ik verschillende reacties. De ene heeft totaal geen pijn en anderen zie je twintig keer terug. Niet met pijn blijven lopen. Even terug gaan en pijn punten, druk plekken, laten ontlasten. Men moet anders leren kauwen met een kunstgebit. Normaliter heeft men met het natuurlijk gebit een voorkeurs zijde. Als men dat met een kunstgebit doet dan krijg je het "wip" effect. Als je aan de ene kant v d wip gaat zitten gaat de andere kant omhoog. Uw gebit kunt dus "kiepen" en los komen. Leer aan beide kanten tegelijk te eten/kauwen. Sommigen kunnen dat gelijk en anderen doen er weken over het aan te leren. Sterkte.
vr, 10/21/2022 - 17:35 Permalink
Jessy1107

Het is niet echt pijn, het is meer de pijn van de wonden (hechtingen) die "pijn" doen, is goed te onderdrukken met paracetamol gelukkig. Vanmiddag een banaan kunnen wegmalen (kauwen), wel met me voortanden (kiezen onder zijn ook getrokken dus daar kan ik nog niet eten ivm hechtingen. Hoop dat ik over een paar dagen van de meeste last af ben.
vr, 10/21/2022 - 20:53 Permalink
Jessy1107

Fijn om te weten dat het dus (hopelijk) niet al te lang meer duurt! Voor de mensen die eraan moeten om ook een kunstgebit te krijgen, het is me reuze meegevallen qua behandelingen etc, pijn ook wel. Enige wat je niet moet onderschatten is het wennen eraan, alles is wennen, slikken, kauwen, praten. Dankjewel richard voor je bemoedigende woorden.
vr, 10/21/2022 - 22:44 Permalink
Tandarts_Richa…

En toch raad ik iedereen aan alles eraan te doen te voorkomen dat het zover komt. Sommigen , velen, de meerderheid blijven hun leven lang hinder vinden en wennen er niet aan. De hoektanden zijn het sterkst. Als ik twee goede hoektanden heb kan ik nog een prima frame prothese maken wat ik de voorkeur voor heb boven een volle prothese.
za, 10/22/2022 - 11:23 Permalink
Jessy1107

Dat zeker richard, echter viel er bij mijn niks te redden (had nog 2 voortanden voor de rest was alles afgebroken, had de optie voor kroontjes etc maar dan was ik 5000 euro lichter geweest.
zo, 10/23/2022 - 08:19 Permalink
Tandarts_Richa…

Jammer.... "Shit Happens". Gebeurt niet vaak dat zelfs de hoektanden afbreken....Wat is er gebeurd dat het zo slecht geworden is. Jammer maar voor velen is 5000 idd een brug te ver. Daarom geef ik, indien mogelijk, een plan aan om in fasen op te knappen. Heeft voor mij altijd de voorkeur boven een volledig gebit.
zo, 10/23/2022 - 09:37 Permalink
Tandarts_Richa…

Jammer dat het zo gelopen is. Had je mij , de tandarts, maar gevonden, die jou over je angst had proberen te helpen of in ieder geval de angst beheersbaar had kunnen maken. Maar het is een keuze, idd het geld blijft hetzelfde maar door het in fasen op te bouwen maakt het voor velen financieel toch net haalbaar. Ik heb velen op die manier kunnen helpen. Belangrijk is dat goed uitleg gegeven wordt over de voor en nadelen en mogelijkheden, dat men ook open staat voor dat uitleg. Soms wil men het gewoon niet horen "houd er maar over op , ik wil het niet horen geef mij een kunstgebit" hoor ik heel vaak en men wordt boos als ik , indien ik het absoluut onverantwoord vind, weiger dat te maken en adviseer naar een ander te gaan die het gewoon maakt. Waar kiest men voor.
ma, 10/24/2022 - 08:33 Permalink
Anoniem23

Als antwoord op door Roodgevaar

Hallo,

Over 7 dagen krijg ik mijn kunstgebit en alles gaat eruit. En idd ook ik denk na om het af te blazen, ben gewoon ziek van nerveus gevoel. Het bericht van jou is al wel een hele tijd terug, maar ben toch benieuwd of je door heb gezet, en hoe het bevalt. Ik hoop wat van je te horen.
ma, 03/27/2023 - 14:42 Permalink
jeany56

Als antwoord op door Roodgevaar

Hoi hoi ik ben sinds 3 weken drager van een bovengebit, ik snap je helemaal, ik heb wel 3 keer afgeblazen voordat ik de stap nam, ik heb die genomen op 10 mei dit jaar, en ik kan je zeggen ik vind het vreselijk in een woord, soms wou ik dat ik het nooit gedaan had😭 om over de drukplekken die ik steeds heb maar te zwijgen, ben nu al twee keer terug geweest daarvoor, soms denk ik terug aan mijn eigen voortanden die ik nog had en heerlijk kon eten, nu heb ik elke dag pijn in me mond, alles blijft zo week omdat het nog maar net gedaan is bestaat er een spul om dat leed te verzachten?
di, 05/30/2023 - 09:11 Permalink
Tandarts_Richa…

Spul...is doorzetting. Soms kan je tissue conditioning aanbrengen maar het is troep...ik gebruik het niet. Ben blij dat u verslag geeft. Velen op dit forum kijken alleen naar hoe mooi zij het vinden maar zijn niet eerlijk over de ongemakken.
di, 05/30/2023 - 18:36 Permalink
Harald-Timner

Aangenaam ik ben Harald 43 jaar. Ik heb sinds Maandag 31 Okt een Immediaatsprothese boven en onder. Ik lees veel van mensen die na 48 uur zowel boven als onder uit doen en dan zout spoeling nemen en het gebit weer in te doen. Ik zit met een klein probleempje namelijk mijn boven gebit ging heel makkelijk echter mijn onder gebit heb ik sinds 31 Okt nog steeds niet uit kunnen krijgen omdat het muurvast zit en mijn tandarts was het 1 November ook niet gelukt en we dorsten nog geen kracht te zetten vanwege de hechtingen. Nu is mijn vraag is het erg dat het ondergebit langer dan een week op zijn plek blijft zonder een zout spoeling te doen? Want inmiddels 5 November en ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit en teveel kracht zetten durf ik ook niet. Donderdag 9 november heb k weer een afspraak met mijn tandarts. Ik hoop dat ik tegen die tijd mijn ondergebit eindelijk heb kunnen verwijderen zo niet dan moet mijn tandarts het er maar vakkundig uit zien te krijgen. Zijn er meer mensen met ditzelfde probleem?
zo, 11/05/2023 - 17:09 Permalink