Prik incident

Author:
Flow
Posted:
di, 06/22/2010 - 11:40
Hai allemaal,

Ik kom net terug van de tandarts (waar ik overigens heel tevreden mee ben) maar er heeft een incident plaatsgevonden.

De mevrouw (geen idee wat haar functie is) die mij de verdoving toediende heeft zichzelf nadat ze mij geprikt had, geprikt. (met de naald waarmee ze mij dus ook geprikt had) De behandeling bij de tandarts heeft toen gewoon plaatsgevonden.

Daarna kwam de tandarts met die mevrouw naar mij toe om het er even over te hebben, die mevrouw had zich zichbaar verschrokken (lijkt me logisch) Ik heb die mevrouw verteld dat ik niets had maar als ze er echt mee zat dat ik best een uitdraai van mijn bloedbeeld voor haar wilde laten maken als ze zich echt zorgen maakte (mijn bloed wordt regelmatig gecontroleerd ivm een nierziekte die niet besmettelijk is)

De tandarts en die mevrouw vonden dat heel fijn dus het is zo afgesproken, mijn huisarts belt haar huisarts. Maar nu vertelde de tandarts mij dat ze mij dus niet mogen verplichten na zo'n incident om me te laten testen.

Ik vraag me dan ook af, en hoop dat iemand het weet: hebben tandartsen hier geen protocol voor? Ik bedoel, iedereen kan zichzelf per ongeluk prikken, lijkt me toch logisch dat je als tandarts of mondhygienist dan enigszins beschermd bent (via een protocol of zo) zodat je tenminste weet of die persoon wiens naald je je mee geprikt hebt iets heeft wat besmettelijk is.

groetjes

Flow
Romy32

Ik vraag me dan ook af, en hoop dat iemand het weet: hebben tandartsen hier geen protocol voor? Ik bedoel, iedereen kan zichzelf per ongeluk prikken, lijkt me toch logisch dat je als tandarts of mondhygienist dan enigszins beschermd bent (via een protocol of zo) zodat je tenminste weet of die persoon wiens naald je je mee geprikt hebt iets heeft wat besmettelijk is.

Mensen die werkzaam zijn in een tandartspraktijk zijn doorgaans ingeënt tegen Hepatitis-B. Nieuwe patiënten vullen een anamneselijst in, waarop ze onder meer moeten aangeven of ze een bacteriële of virale infectie hebben. Toch blijft het lastig, want je kunt iets onder de leden hebben zonder het zelf te weten. En zelfs als patiënten het wéten, kun je er niet honderd procent zeker van zijn dat ze het ook melden.

Wat betreft hygiëne en infectiepreventie zijn er natuurlijk wel protocollen. Verplichte maatregelen zoals desinfectie en sterilisatie zouden de praktijkmedewerkers in principe voldoende moeten beschermen tegen besmetting.

Maarja, een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje, dat heb jij vandaag zelf ondervonden.
di, 06/22/2010 - 19:45 Permalink
vV

als de praktijk is aangesloten bij de NMT ben je automatisch aangesloten bij het ""prikpunt"", een organisatie die begeleiden (of was het vorig jaar via NMT en nu via??weet ik zo even niet meer, feit is wel dat ik er aangesloten ben), de onderzoeken die noodzakelijk zijn wellicht regelen etc. Kwestie dat de tandarts of assistente belt. Daarnaast is in samenhang daarmee daadwerkelijk een protocol voor de incidenten, kwestie dus van lijstje afwerken.
Hoe de ANT dit regelt voor de leden weet ik niet.
wo, 06/23/2010 - 19:27 Permalink