(Kleine) kies trekken en gat laten zitten

Author:
groente
Posted:
di, 06/01/2010 - 16:32
Na een boel ellende met mijn kies overweeg ik om hem maar te laten trekken. Tandarts noemt dat ook als zinnige optie want heeft ook twijfel aan duurzaamheid van andere oplossingen. Tandarts raadt een implantaat aan (andere dingen zoals brug en plaatje zijn volgens tandarts geen optie), ik vraag me af of ik zonder kan. Het gaat om een 2e kleine kies bovenin. Ik denk dat je het gat wel ziet als ik lach, niet als ik praat (tenzij je er op let denk ik, maar wie doet dat nou). Het is ook geen enorm gat, het gaat om een vrij kleine kies. De andere nadelen van het zo laten van het gat zijn dat de andere kiezen kunnen gaan verplaatsen en mijn beet kan gaan veranderen. Ik vraag me af hoe erg dat allemaal is. Een veranderende beet, daar zal ik toch wel aan wennen? Kan ik niet in het aller-aller ergste geval als dat toch enorm tegenvalt later een beugel nemen om dat op te lossen? Dat is niet eens veel duurder dan een implantaat, blijkbaar.

Een boel kiezen missen lijkt me niet goed, en ik realiseer me goed dat mijn gebit heel belangrijk is voor de rest van mijn gezondheid, dat het belangrijk is om goed te kunnen kauwen, etc. Maar het gaat maar om 1 kies, zal de ellende daarvan niet wat meevallen? De rest van mijn gebit is helemaal goed en ik verzorg het ook goed.
alpifresh

Een implantaat nu kost .... euro en wordt wel/niet gedeeltelijk vergoed door je verzekering.
Een beugel voor een jaar kost nu ongeveer 2000 euro en wordt zelden vergoed door je verzekering (of je moet weer een goede aanvullende nemen = pingping). Over 10 jaar kost het misschien wel 2500 of 3000 euro, hou daar ook rekening mee als je de kosten op een rijtje zet.

Het plaatsen van een implantaat zijn 2, 3, 4 bezoeken?
Een beugel = een jaar lang 1x per maand.

En of het meevalt, met dat verschuiven? Tja, dat kan niemand voorspellen. Maar waarschijnlijk komen al je tanden wel wat ruimer te staan.

Over jouw opmerking wie er nou let op jouw tanden: Alles wat afwijkt in een gezicht, trekt de aandacht van de toeschouwer. Niet expres of om vervelend te zijn, maar gewoon omdat onze hersenen registreren dat er iets in het plaatje niet klopt, en dat moet even gecheckt worden, of ze dat wel goed hebben doorgekregen.
Ik heb al mijn tanden en kiezen en ze staan netjes naast elkaar, maar mijn gebit valt op een andere manier op. Geloof me, dat stomme gegluur naar mijn tanden als ik met iemand sta te praten, is STOMvervelend. Er is dan geen oogcontact meer, en de ander luistert duidelijk niet meer naar wat ik zeg.
En wie dat doet? Pakweg 80% van de mensen.

Vergis je er niet in, wat een afwijking in je gebit voor gevolgen heeft. Promotiekansen nemen af, of je kinderen worden op school gepest. Een gat in je mond wordt vaak ook beschouwd als een teken van armoede. Iemand die dat heeft, heeft blijkbaar geen geld om het te laten verhelpen.

Misschien wil je naar een andere tandarts voor een second opinion over die brug of dat plaatje.
do, 06/03/2010 - 23:37 Permalink
groente

Dank voor je reactie alprifresh! Ik ben het niet helemaal met je eens maar ik waardeer het dat je mee wilt denken.

Een implantaat nu kost .... euro en wordt wel/niet gedeeltelijk vergoed door je verzekering.
Een beugel voor een jaar kost nu ongeveer 2000 euro en wordt zelden vergoed door je verzekering (of je moet weer een goede aanvullende nemen = pingping).

Diezelfde dure verzekering heb je ook nodig voor een implantaat, en zelfs dan wordt hij grotendeels niet vergoed. Een implantaat kost ook minimaal 2000 euro. Op dit moment heb ik geen verzekering die 1 van beide vergoed.

Ik overweeg ook niet echt een beugel, dat was meer bedoeld als worst case scenario in de toekomst als mijn tanden echt heel vreemd zouden gaan staan. Een idee in mijn achterhoofd dat als ik toch spijt krijg van de keuze die ik nu maak er nog wel iets aan te doen is. Ik ben wel benieuwd hoe groot de kans is dat het er echt raar uit komt te zien. Op internet lees ik allemaal enge verhalen, maar in mijn omgeving kijken mensen me vol verbazing aan als ze horen dat ik zelfs maar overweeg om 2000 euro uit te geven hiervoor.


Vergis je er niet in, wat een afwijking in je gebit voor gevolgen heeft. Promotiekansen nemen af, of je kinderen worden op school gepest. Een gat in je mond wordt vaak ook beschouwd als een teken van armoede. Iemand die dat heeft, heeft blijkbaar geen geld om het te laten verhelpen.

Nou, het gaat om 1 kiesje, niet om een voortand of meerdere kiezen naast elkaar. Ik denk echt dat je het alleen ziet als ik breeduit lach en dan naar mijn mond kijkt, of je moet er echt, echt op letten. Er zijn helaas wel ernstiger "afwijkingen" aan mijn lichaam. 2000 euro betekent zeker 2 jaar niet op vakantie en veel andere dingen laten, dat heeft dus ook veel invloed op de kinderen.

Ik vind het nogal wat hoor, een dure ingreep omdat je kinderen wellicht gepest worden met een moeder met een klein schoonheidsfoutje?

Misschien wil je naar een andere tandarts voor een second opinion over die brug of dat plaatje.

Een brug is bijna net zo duur als een implantaat, dus dat vind ik eigenlijk ook geen optie, zeker omdat de naastliggende kiezen helemaal goed zijn. Ik dacht aan een etsbrug, maar ik lees in het forumarchief dat dat door de tandartsen hier wordt afgeraden voor kiezen omdat de levensduur niet zo goed is als er mee gekauwd wordt. Misschien moet ik een plaatje nog eens bespreken, ik vraag me daar ook van af of het geen nadelige invloed zal hebben op de omliggende kiezen en het tandvlees. Ik wil echt echt echt de rest van mijn gebit zo gezond mogelijk houden nu, en als ik toch voor een implantaat zou kiezen zou dat zijn omdat dat beter is voor mijn gebit, als zonder implantaat de kans een stuk groter is dat de andere kiezen problemen krijgen bijvoorbeeld, of dat een veranderende beet ervoor zorgt dat ik eten minder goed kauw, zoiets. Ik vind het alleen moeilijk om daar duidelijke informatie over te vinden, een echt objectieve afweging van risico's en voordelen.
vr, 06/04/2010 - 10:26 Permalink
Spiegeltje

Met goed zoeken lukt het misschien om een implantaat voor circa 1500 euro te laten plaatsen. Met een aanvullende tandartsverzekering kun je daar nog een wat van terugkrijgen. Er zijn enkele verzekering die geen medische selectie kennen en toch ruim vergoeden, zoals Menzis TV4. Je hebt dan toch nog een eigen bijdrage van 20% en bent veel premie kwijt, maar het kostenplaatje wordt wel gunstiger. Als je op deze manier gaat shoppen bedragen de netto kosten wellicht minder dan 1000 euro in plaats van 2000 waar je nu vanuit gaat.

Uit eigen ervaring weet ik dat het mogelijk is dat bij een ontbrekende kies de tegenoverliggende kies (in de andere kaak dus) kan gaan 'uitgroeien'. Op den duur kan dat klachten bij het kauwen geven zodat extractie van die kies nodig wordt, ook al is de kies verder gezond. Dit uitgroeiproces, totdat klachten optreden, duurt doorgaans vele jaren (bij mij circa 15 jaar). Ik weet niet of dit altijd optreedt, bij mij ging het ook om een andere kies. Het is wellicht iets om te bespreken met de tandarts en bij de afweging, zo nodig, mee te nemen.

Voor het gebit is het vrijwel altijd beter het gat op te vullen en de afweging of je de kosten er voor over hebt is natuurlijk een eigen afweging. Ik denk dat je op een gegeven moment gewoon de knoop moet doorhakken. Uit je berichten lees ik dat je al behoorlijk goed ben geïnformeerd en meer kennis leidt niet altijd tot een gemakkelijker of zelf beter oordeel, omdat er ook een deel onzekerheid in zit.
vr, 06/04/2010 - 11:37 Permalink
groente

Bedankt voor de reactie!

Met goed zoeken lukt het misschien om een implantaat voor circa 1500 euro te laten plaatsen. Met een aanvullende tandartsverzekering kun je daar nog een wat van terugkrijgen. Er zijn enkele verzekering die geen medische selectie kennen en toch ruim vergoeden, zoals Menzis TV4. Je hebt dan toch nog een eigen bijdrage van 20% en bent veel premie kwijt, maar het kostenplaatje wordt wel gunstiger. Als je op deze manier gaat shoppen bedragen de netto kosten wellicht minder dan 1000 euro in plaats van 2000 waar je nu vanuit gaat.

Als Menzis volgend jaar weer geen medische selectie heeft op de tandverzekeringen zou dat een goede optie kunnen zijn inderdaad. Rondshoppen voor implantaten vind ik moeilijk, ik ben heel blij met mijn tandarts na een paar slechte ervaringen. Ik kan in ieder geval eerst ook nog eens met mijn tandarts bespreken wat de opties zijn.


Uit eigen ervaring weet ik dat het mogelijk is dat bij een ontbrekende kies de tegenoverliggende kies (in de andere kaak dus) kan gaan 'uitgroeien'. Op den duur kan dat klachten bij het kauwen geven zodat extractie van die kies nodig wordt, ook al is de kies verder gezond. Dit uitgroeiproces, totdat klachten optreden, duurt doorgaans vele jaren (bij mij circa 15 jaar). Ik weet niet of dit altijd optreedt, bij mij ging het ook om een andere kies. Het is wellicht iets om te bespreken met de tandarts en bij de afweging, zo nodig, mee te nemen.

Oh, dat klinkt ernstig! Dat is zeker iets wat ik in de gaten zou willen houden. Ik neem aan dat een tandarts zoiets ook wel moet kunnen aan zien komen als die er extra goed op let, zodat er dan eventueel alsnog een implantaat geplaatst kan worden of andere maatregelen genomen kunnen worden? Ik zal dit ook bespreken met mijn tandarts.
ma, 06/07/2010 - 09:45 Permalink