Ontsteking onder kroon...help!!!!

Author:
birgitte35
Posted:
vr, 03/20/2009 - 13:46
Al een paar dagen last van kiespijn,heb pas een wortelkanaalbehandeling gehad aan mijn achterste kies en is nog niet afgewerkt.
Daarnaast een kroon laten plaatsen.
Gisteren begon ik toch meer last te krijgen en gebeld voor een afspraak,maar helaas kan pas 28 april terecht.
Vannacht wakker gelegen van de pijn en vanmorgen dus toch maar even gebeld of ik er niet even tussendoor kon.
Ik kon om 11.30 uur terecht.
Het rare vond ik dat als ik op mijn kroon duwde (of er mee beet,tanden poetsten etc.) ik daar de meeste last had.
Mijn eigen tandarts was er niet,dus ik kreeg de vervangster.
Ik het hele verhaal verteld en zij keek naar mijn kies die pas een wkb had gehad.
De pijn die ik voelde aan mijn kroon kon de uitstraling zijn van de kies die pas de wkb had gehad.
Of ze even foto's mocht maken.....tuurlijk als ik maar van de pijn af ben!
Nu blijkt er onder mijn kroon een ontzettend grote onsteking te zitten!
Ik vertelde haar dat deze er pas 4 maanden zat.
Het lag niet aan mij,mijn tanden waren allemaal zeer schoon,maar misschien hadden ze met schoonmaken van het kanaal iets over het hoofd gezien en dat was gaan ontsteken.
Zij adviseerde mij nu een andere afspraak te maken met mijn eigen tandarts om dit met mij te bespreken.
Zij zag het voor mij zeer somber in,want misschien was ik de kies wel kwijt of ik moet naar de kaakchirurg.
Ik ben naar huis gestuurd met ubrofen 600 en een antibiotica kuur.
De pijn is niet te harden.......kan wel janken.
Pijn in mijn mond en pijn in mijn portomonnee,want die kroon heeft me wel dik 500 euro gekost en nu moet ik deze misschien laten verwijderen????
En wat bij een kaakchirurg??? ben er als de dood voor.
Ben nooit bang geweest voor de tandarts en ging er graag heen maar nu me dit overkomt......
Iemand ervaring met een kaakchirurg??
En wat te doen aan de kosten die gemaakt zijn voor de kroon terwijl dit nu niet aan verwachtingen voldoet???
Spiegeltje

Het lijkt erop dat de wortelkanaalbehandeling van de kies met de kroon niet is geslaagd. Dat komt ruwweg in 1 op de 5 gevallen voor. Dan zijn er in het algemeen twee mogelijkheden: opnieuw behandelen maar dat betekent wel dat er door de kroon heen moet worden geboord. Technisch is dat geen prbleem. Dat kan wel weer netjes worden afgewerkt maar het wordt natuurlijk niet meer zoals het was. Als alternatief kun je terecht bij de kaakchirurg voor een apex resectie. Dat is een andere behandeling waarbij de wortelpunten worden verwijderd en de kanalen afgesloten. Dat gaat via het kaakbot waarbij de kroon blijft gespaard. Met de tandarts kunnen voor en nadelen van beide opties, toegespitst op uw situatie en de mogelijkheden van de tandarts, worden doorgesproken. In beginsel heeft de herbehandeling de voorkeur maar in sommige gevallen kan de keuze anders uitpakken. Ik benadruk dat dit een algemeen verhaal is waarbij geen rekening is gehouden met wat op de foto is te zien bijvoorbeeld.

Dat een wortelkanaalbehandeling mislukt kan de beste tandarts overkomen. Vaak is het echter ook zo dat de behandeling niet helemaal goed is uitgevoerd. Maar dat betekent niet automatisch dat de tandarts voor de kosten opdraait van de vervolgbehandeling. Wat m.i. wel van belang is dat de tandarts voor het plaatsen van de kraan goed moet hebben onderzocht hoe het staat met de ontsteking. Zomaar op de gok een kroon plaatsen is een te groot risico, vooral als het kort na de behandeling is gebeurd. Hiervoor geldt toch wel een wachttijd van 6 maanden tot een jaar.

Als de pijn echt niet te harden is zou u toch met spoed moeten worden geholpen door uw eigen tandarts, alleen zal die nu niet meer bereikbaar zijn. Ik weet niet of in uw geval de dienstdoende (weekend)tandarts iets kan betekenen. Misschien kan die medicatie voorschrijven maar aan een apexresectie of herbehandeling zal hij/zij - denk ik - niet snel beginnen.
vr, 03/20/2009 - 21:19 Permalink
birgitte35

We zijn nu een bijna jaar bezig en nog steeds problemen met mijn kroon.
Ik ben na die vaststelling van de ontsteking in het weekend naar een dienstdoende tandarts gemoeten.
Mijn wang was helemaal opgezet,die tandarts schrok zich dood.
Hij heeft toen een sneetje gemaakt in mijn tandvlees en daar kwam de hele rotzooi eruit.Wat een opluchting dat die druk eraf was.
s"Maandags maar naar mijn eigen tandarts,die moest het namelijk afwerken.Ik kreeg nog wat pijnstillers en het was afwachten of de ontsteking nu helemaal weg zou gaan.Een paar weken later voelde ik weer pijn opzetten en heeft hij een gat geboord in de kroon en de kanalen nog een keer schoon gemaakt en bleek er nog behoorlijk wat in te zitten!Een paar weken later voelde ik weer pijn opzetten en dacht,nu moet ik er snel bij zijn en belde snel de arts.Ik kon terecht en ze maakte meteen foto's,ja hoor....er zat weer wat.Met een spits krabbertje gingen ze langs de kroon af en probeerde zo wat vuiligheid weg te halen,ze spoten er wat spul op om het te ontsmetten en schoon te maken.Daar mocht ik weer naar huis toe met de mededeling nog maar een keer langs te komen om het nog eens schoon te maken.In de tussentijd nog een paar keer bij de arts geweest omdat vullingen bij andere tanden zomaar afbraken of loslieten (bij tanden die net gevuld waren),een stifttand die opeens losliet(die er al een paar jaar zit).Ik had het dus helemaal gehad met de tandarts.En ja hoor....het nieuwe jaar is nog niet begonnen en gisteren voelde ik dat de kroon speling heeft.Ik kan hem dus op en neer bewegen.Ik heb het nu dus helemaal gehad met hem/haar.Ik belde net en het blijkt dat ze dus de hele week afwezig zijn.Maandag,in het nieuwe jaar,kan ik dus weer naar de tandarts en hoe nu verder??? Ik baal er behoorlijk van,de kosten rijzen de pan uit,want betalen zul je toch moeten.
do, 12/31/2009 - 09:51 Permalink
rixt

Wat ontzettend vervelend voor je, zeg!

Ik baal er behoorlijk van,de kosten rijzen de pan uit,want betalen zul je toch moeten.
Misschien kun je nog wat met het feit dat er niet gewacht is met het plaatsen van de kroon tot het zeker was dat de WKIB geslaagd is.

Spiegeltje schreef daarover:
"Op de gok een kroon plaatsen is een te groot risico, vooral als het kort na de behandeling is gebeurd. Hiervoor geldt toch wel een wachttijd van 6 maanden tot een jaar"

En één van de tandartsen op dit forum schreef als reactie op een vraag van iemand anders:
"De "normale" gang van zaken na een WKB is dat men een periode van 6 maanden in acht neemt om deze behandeling te evalueren (klinisch en röntgenologisch). Is de behandeling geslaagd kan men gaan denken aan kroon-brugwerk. Nu is "de kat in de kelder gemetseld"."
do, 12/31/2009 - 18:54 Permalink
birgitte35

Maandag hebben ze de kroon eruit gehaald.
Hij was er zo uit te wippen,dus echt goed zat hij niet vast.
Jammer dat het zo heeft moeten gaan,want er is toch een gat geboord in de kroon en waarom nu eigenlijk?
De kroon heeft nooit echt goed vastgezeten zeggen ze nu,dus hadden ze hem er veel eerder af kunnen halen om bij de ontsteking te kunnen.
Nu gaan ze kijken of er een stift aangemaakt kan worden zodat hij na terugplaatsing beter vast zit.
Hopelijk is het dan met de ontstekingen ook over.
Tja....veel vertrouwen heb ik er niet meer in.
Nu de kroon eruit is moet ik wel zeggen dat de zeurende pijn weg is,voel me ook beter nu.
We wachten maar weer af en ik zal het zeker hier plaatsen als alles weer achter de rug is.
wo, 01/06/2010 - 12:11 Permalink
birgitte35

Na enige tijd ziek te zijn geweest ,bloed geprikt (ontstekingswaarde was veel te hoog) is er besloten om de hele wortel er uit te halen.
Dus ik zit straks met een gat te kijken en 500 euro armer,want de kroon is niet meer terug te plaatsen.Ze durven het niet meer aan om hem terug te plaatsen.Tja..... hoe kun je hier nog op reageren,ze zeggen gewoon dat dit een risico is bij het plaatsen van een kroon.
Dus mensen laat je eerst goed informeren!!! en doe/laat niet zo maar iets doen
di, 02/16/2010 - 12:26 Permalink
Lydia1

Het lijkt erop dat de wortelkanaalbehandeling van de kies met de kroon niet is geslaagd. Dat komt ruwweg in 1 op de 5 gevallen voor. Dan zijn er in het algemeen twee mogelijkheden: opnieuw behandelen maar dat betekent wel dat er door de kroon heen moet worden geboord. Technisch is dat geen prbleem. Dat kan wel weer netjes worden afgewerkt maar het wordt natuurlijk niet meer zoals het was. Als alternatief kun je terecht bij de kaakchirurg voor een apex resectie. Dat is een andere behandeling waarbij de wortelpunten worden verwijderd en de kanalen afgesloten. Dat gaat via het kaakbot waarbij de kroon blijft gespaard. Met de tandarts kunnen voor en nadelen van beide opties, toegespitst op uw situatie en de mogelijkheden van de tandarts, worden doorgesproken. In beginsel heeft de herbehandeling de voorkeur maar in sommige gevallen kan de keuze anders uitpakken. Ik benadruk dat dit een algemeen verhaal is waarbij geen rekening is gehouden met wat op de foto is te zien bijvoorbeeld.

Dat een wortelkanaalbehandeling mislukt kan de beste tandarts overkomen. Vaak is het echter ook zo dat de behandeling niet helemaal goed is uitgevoerd. Maar dat betekent niet automatisch dat de tandarts voor de kosten opdraait van de vervolgbehandeling. Wat m.i. wel van belang is dat de tandarts voor het plaatsen van de kraan goed moet hebben onderzocht hoe het staat met de ontsteking. Zomaar op de gok een kroon plaatsen is een te groot risico, vooral als het kort na de behandeling is gebeurd. Hiervoor geldt toch wel een wachttijd van 6 maanden tot een jaar.

Als de pijn echt niet te harden is zou u toch met spoed moeten worden geholpen door uw eigen tandarts, alleen zal die nu niet meer bereikbaar zijn. Ik weet niet of in uw geval de dienstdoende (weekend)tandarts iets kan betekenen. Misschien kan die medicatie voorschrijven maar aan een apexresectie of herbehandeling zal hij/zij - denk ik - niet snel beginnen.
zo, 02/28/2010 - 19:47 Permalink
birgitte35

We zijn nu alweer een paar weken verder.
De wortel waar de kroon op zat is er uit (ik zit dus nu met een gat te kijken in mijn mond),maar dat is nog niet het ergste!!
Aan de andere kant bleek ook een risicogevalletje te zitten en die kies hebben ze er Dinsdag ook maar uitgetrokken.
Vanwege de hoge ontstekingswaarde willen ze geen risico meer nemen.
Tevens was er een oude vulling afgebroken in het ondergebit en deze hebben ze ook maar meteen vervangen.
Nu (een paar dagen later) he ik weer aan een andere tand pijn. En dan niet zomaar een beetje pijn,maar eentje waar de tranen van in de ogen springen.Mijn vraag is nu of ik niet een ziekte in mijn mond heb zitten,want zoveel tanden steeds na elkaar dat is toch niet normaal???
Naar mijn gevoel (aan de pijn te voelen) zal dit ook wel weer een WKB worden.Ik ga zometeen maar even bellen of ik nog langs kan komen,want die pijn is echt ondraaglijk.Ik hoop dat ze me nu eens wat meer uitleg kunnen geven over wat er aan de hand is.Misschien dat ik beter voor een gebit kan gaan?????
vr, 03/05/2010 - 08:19 Permalink
birgitte35

En ja hoor....kom net van de tandarts vandaan en blijkt er weer een ontsteking te zitten in een hoektand.
Gelukkig hebben ze er meteen even wat aan gedaan,want de pijn was niet uit te houden.
Over een tijdje weer terug om het af te laten maken.
Hopelijk blijft het hier bij.
Ik weet niet eens meer wat het is om zonder pijn te leven in mijn mond.
Nu dus even genieten zolang de verdoving er nog in zit.
Ik hou jullie op de hoogte.
vr, 03/05/2010 - 10:53 Permalink
ikke48

Zal me even voorstellen ben nieuw op dit forum,ikke 48,
ook alweer sinds november 2009 gigantische pijn li onder in de kaak onder mijn brug van nog geen 11maanden oud.
Weekendtandarts geweest,endoloog geweest,kreeg de mededeling dat het om een of andere onuitroeibare bacterie gaat die vrijwel niet is uit te bannen.
Na 2 antibiotica kuren en ziek/misselijk van de pijnstillers is de brug er in februari uitgehaald.
Het was niet te verdoven zo n vreselijke pijn ,erger dan het krijgen van kinderen,er zat een fistel en granuloom in de kaak.
Plan is om een 4 delige brug te maken met 2 dummies en wat pijlers erbij,maar ga twijfelen ivm pijnklachten nu weer bovenin.
Deze week wordt er een afdruk voor de nieuwe brug gemaakt
Vervolgens pijnscheuten ook weer li boven ook onder een brug daar nu van de week weer een wkbeh gehad,nu weer erger pijn door een kroon moest ingeboord,en er zit nog een pijnlijke knobbel bovenin de kaak van de kies li boven die behandeld is,ik weet het ook zo langzamerhand niet meer,weet alleen dat ik ziek wordt van de tandarts en steeds angstiger op wat me nu weer te wachten staat,
Ik zit continue in de stress ,en weet niet meer wat het beste is,van de pijn wordt je op den duur ook gek.
ma, 05/17/2010 - 00:38 Permalink