Totaal extractie

Author:
EnNu?
Posted:
wo, 05/05/2010 - 19:00
Kan iemand mij een indicatie geven van de totale tijdsduur van het trekken van een volledig gebit.
Ik begrijp dat het afhangt van het aantal "gewone"extracties en het aantal complexe extracties,...ik vraag dan ook om een indicatie.
Om exacter te zijn gaat het om het volgende:
4x 1e extractie (hechten alveole)
12x volgende extractie (hechten alveole)
12x gecompl. extractie (geen mucoperiost. opklap)

Alle info is wat mij betreft welkom,

Bedankt.
Nicole44

Hoe lang het duurt bij een tandarts weet ik niet. Bij mij is het in het ziekenhuis gedaan door de kaakchirurg onder volledige narcose. Binnen een uurtje is alles klaar. Wegens medische klachten kon het bij mij niet anders dan onder volledige narcose.
do, 05/06/2010 - 09:51 Permalink
Attie4

Bij mij was het met een drie kwartier voorbij....
Ik denk dat het zo tussen een half uur tot drie kwartier is als het plaatselijk verdoofd is.
'k weet niet zeker hoor. Dat is mijn bescheiden mening :wink:
do, 05/06/2010 - 11:33 Permalink
vV

Kan iemand mij een indicatie geven van de totale tijdsduur van het trekken van een volledig gebit.
Ik begrijp dat het afhangt van het aantal "gewone"extracties en het aantal complexe extracties,...ik vraag dan ook om een indicatie.
Om exacter te zijn gaat het om het volgende:
4x 1e extractie (hechten alveole)
12x volgende extractie (hechten alveole)
12x gecompl. extractie (geen mucoperiost. opklap)

Alle info is wat mij betreft welkom,

Bedankt.

gaat toch niet in 1x??? 28 tanden en kiezen, en dan nog 12x gecompliceerd?? als het dan in 1x moet zou ik het via de KC onder narcose laten doen.
do, 05/06/2010 - 12:37 Permalink
EnNu?

Volgens planning moet dit alles in 1 zitting gedaan worden onder plaatselijke verdoving.
Ik ga zsm overleggen met mijn verzekeraar hoe en wat er vergoed word en dan snel over tot actie want ik word gek van de huidige situatie.
Of ik heb weer eens pijn of ik breek weer iets af waardoor ik later weer pijn krijg.
Het MOET een keer stoppen,desnoods maar met de "dood"in mijn schoenen onder plaatselijke verdoving.(tja,klinkt heel stoer maar ben ondertussen wel bang hoor.)
do, 05/06/2010 - 20:50 Permalink
vV

als de behandelaar het in 1 zitting wil doen.... is nogals wat vind ik. bent u goed en uitgebreid voorgelicht over de mogelijke complicaties etc? En ik vind dat u wel verteld had mogen worden hoe lang deze zitting gaat duren. Vraag het dus gewoon na bij de praktijk!
za, 05/08/2010 - 18:42 Permalink
EnNu?

Nu is het wel zo dat ik al meer als een jaar loopt te "klootzakken"met rugklachten.
Ziekenhuis in en uit voor onderzoeken twee keer een heel behandelplan doorlopen bij de fysio en nu weer cesar.
Dus het is wellicht beter om het via een kaakchirurg te doen en dan onder narcose,want meer als een kwartier in die stoel trekt mijn rug echt niet.
Als ik de reacties zo eens bekijk is het eerder een paar uur als een kwartiertje en om nu om de 10-15 min.even te pauzeren om mijn rug te strekken lijkt ook niet voor de hand liggend.
Kan degene die mijn begroting heeft gemaakt mij doorverwijzen op basis van boven genoemde of moet ik een andere weg bewandelen ?!?
za, 05/08/2010 - 20:35 Permalink
Nicole44

Ik heb dezelfde klachten als jou. Ook ernstige rugklachten door een hernia. Doordat ik niet in de tandartsstoel kon zitten er een stuk afgebroken was van mijn voortand ben ik gaan googlen op behandeling over narcose. Dit was voor mij op dat moment de enigste optie. Daardoor ben ik erachter gekomen dat ik erfelijke paradontites had en ernstige mate.

Ik zou als ik jou was dus echt naar een chirurg gaan het de behandeling onder narcose laten doen. Maar ik ben jou natuurlijk niet.
za, 05/08/2010 - 20:58 Permalink
vV

tandarts kan doorsturen. zorgen dat vooraf de prothese klaar is, plaatst de kaakchirurg hem, doet de tandarts de nacontroles en aanpassingen die noodzakelijk zijn/worden. niet meer dan 15 in de stoel lijkt mij een goede indicatie, evenals de hoeveelheid tanden en kiezen die er nog uitmoeten, en het aantal gecompliceerde die hij/zij verwacht. Moet gewoon kunnen in goed overleg.
za, 05/08/2010 - 22:07 Permalink
EnNu?

Tot op heden heb ik de praktijk nog niet kunnen bereiken ivm weekend maar zal maandag of dinsdag een nieuwe poging wagen.
Wellicht is het beter om langs te gaan en de zaken in persoon te bespreken,dan zal ik alleen een afspraak moeten maken vermoed ik.
Hoe het ook verloopt ik houdt u allen op de hoogte en tot dus ver bedankt voor de suggesties/reacties.
zo, 05/09/2010 - 10:04 Permalink
EnNu?

Ik ben vandaag weer naar de praktijk geweest tbv een doorverwijzing.
Dat was allemaal geen probleem,mits ik een verwijzing van de huisarts had.
Deze had ik natuurlijk nog niet,dus dat ben ik eerst gaan regelen.
Eenmaal terug met de verwijzing was de man in kwestie eigenlijk niet tevreden,hij wou een medische reden op de verwijzing hebben ipv een doorverwijzing.
De beste man heeft direct de telefoon gepakt en mijn huisarts gebeld en deze het verhaal voorgelegd.
De huisarts noemt mijn medische klachten chronische lumbago.(oftewel rugklachten)
De beste man is tevreden en laat zijn assistente een mooie verwijzing schrijven tbv een bezoek aan de kaakchirurg voor een totaal extractie onder narcose.
Volgende week eerst een afspraak maken voor een gebit/afdruk en dan maar gelijk door naar het ziekenhuis voor een definitieve datum.(slik) :o
Zijn er nieuwe ontwikkelingen , dan laat ik u dat weten.
Tot dusver bedankt voor het adviseren/meedenken en natuurlijk wens ik een ieder veel sterkte bij hun beproeving/behandeling.
vr, 05/14/2010 - 19:36 Permalink
EnNu?

Al met al blijkt vandaag dat de gehele doorverwijzing een "luchtballon"is.
Na telefonisch contact blijkt dat ze in het desbetreffende ziekenhuis geen kaakchirurgie onder narcose doen.
Dus weer door naar een ander ziekenhuis waar ze weer een analyse/foto willen doen,omdat dat nou eenmaal procedure is.(waarom mailen ze de foto's/bevindingen van 3 Mei niet door???)
Ik kan donderdag (door uitvallen van een ander) terecht bij het ziekenhuis met de wetenschap dat ik op een wachtlijst kom van een slordig JAAR.
Ik begrijp hier niets van,....als er zoveel vraag is dan "koop"je toch extra personeel in , zo werkt het in de meeste beroepen in ieder geval wel.
Als een aannemer 10 deuren in een dag kan doen en hij heeft frequent aanvragen voor 50 deuren dan huurt hij toch extra personeel in ????
Waar het eigenlijk om gaat is dat er een vraag naar tandheelkundige zorg is die niet beantwoordt wordt binnen acceptabele waarden.
Een kwalijke zaak die serieuze aandacht verdient in mijn opinie !!!
Is er voor mij een weg die ik kan bewandelen om mijn behandeling sneller te kunnen laten geschieden ?!?
Mijn onder en boven gebit zijn 16 Juni klaar.
Wat moet/kan ik ondernemen om de hele procedure te versnellen,de pijn en ergenis zijn ECHT genoeg geweest!!
Uw hulp cq advies is gewenst,...
Bedankt voor uw aandacht,
ma, 05/17/2010 - 20:34 Permalink
Attie4

Heel erg vervelend allemaal zeg...ik zou persoonlijk dan kiezen om het in twee of drie keer te laten trekken. Zodat je niet in één keer heel lang in de stoel moet liggen.
Dus eerst kiezen ene kant daarna andere en de tanden met het plaatsen.
Want een lange wachttijd is ook geen pretje ljjkt mij..

Sterkte iig...
ma, 05/17/2010 - 21:43 Permalink
Nicole44

Grenst waar jij woont niet aan het buitenland? Want dan zou je daar ook terecht kunnnen. Ik ben in Belgie geweest (ook omdat ik bij Belgische tandarts ben). Zij hebben bij mijn ziekenfonds een goedkeuring gevraagd en alles netjes geregeld. Binnen 3 weken werd ik al geholpen.
do, 05/20/2010 - 09:31 Permalink
EnNu?

Ik ben ondertussen bij een kaakchirurg geweest die erkend dat het zo niet langer kan,...
Dit houdt in dat ik 16 juni al onder narcose gaat voor de totaal extractie en het plaatsen van het gebit wat een dag eerder klaar is.(als afgesproken).
De combinatie pijn in de rug en het gebit heeft hem icm de nodige doorverwijzingen doen besluiten dat ik zsm "geholpen"wordt.
Al met al ben ik blij dat het alsnog zo snel kan geschieden,al vrees ik wel de napijn,die ik (volgens de meneer die mijn afdruk heeft gemaakt) wel ga krijgen.
Dit omdat ik een hoog en smal gehemelte heb welke zo goed als zeker serieus vacuum gaat veroorzaken,waardoor het gebit weer moeilijk/pijnlijk te verwijderen is.
Is er een optie om het gebit al een paar keer eerder uit te doen (ipv na 2 dagen) zonder het genezingsproces serieus te belemmeren ???
Tot op heden mijn bevindingen en ervaringen,....i'll keep you posted.
vr, 05/21/2010 - 17:58 Permalink
EnNu?

Gisteren ben ik bij de anesthesiste geweest voor het vooronderzoek mbt de narcose en ik ben gezond bevonden en dus gaat de geplande totaal extractie voor de 16e gewoon door.
Gelukkig en vrezend kijk ik uit naar de 16e,...
za, 06/05/2010 - 17:23 Permalink
whatsnext

Ik ken iemand die dat ook zo heeft gedaan, en bij hem was het goed bevallen de operatie merk je niks van, maar idd het is een paar weken wat vervelend ivm schoonmaken (met het eruit halen) maar dat vergeet je snel weer als je van de ellende af bent :lol:

Alvast sterkte en succes :)
za, 06/05/2010 - 19:44 Permalink
EnNu?

Slapen doe ik alleen nog maar als het lichaam haar rust echt claimt,dat wil zeggen dat ik voornamelijk de uurtjes weg kijk op de klok.
Ik ben erg gespannen en zie de operatie voor de 16e dan ook heel dubbel.
Blij omdat dit het begin van het einde is(van de pijn en ellende natuurlijk) en erg gespannen omdat ik het nogal wat vindt zo'n operatie.
28 elementen eruit,waarvan 12 gecompliceerd en dan wakker worden met een kunstklapper en wat pijnstillers(arcoxia 90mg).
Ik heb betere dagen gehad zullen we maar zeggen.
Al met al is het dadelijk achter de rug en heb ik mss alleen maar positieve ervaringen.
Het zou op zich al fijn zijn als je weer eens breeduit kon lachen zonder het altijd aanwezige schaamte gevoel.
Ik gaat er vanuit dat het algehele sociale leven er beter uit komt te zien en als dit the way to go is,...dan is dat maar zo.
Voor alsnog ben ik nog steeds positief.(en gespannen)
Woensdag,...I'll keep you posted.
zo, 06/13/2010 - 14:46 Permalink
whatsnext

Het komt helemaal goed,

Na woensdag begint je nieuwe leven, zo kan het gewoon niet langer ,zonder ellende, schaamte enz enz,.... dat is de prijs waar je voor gaat en idd je sociale leven krijgt een opkikker van jewelste in de positieve zin :D.

Nogmaals veel succes woensdag.
zo, 06/13/2010 - 16:56 Permalink
EnNu?

Ben de nacht goed doorgekomen,met wat napijn en de nodige spoelbeurtjes.
De behandeling is goed verlopen en het gebit ziet er erg netjes uit.
Natuurlijk slis ik ernorm en heb ik behoorlijk napijn.
Ik heb arcoxia 90mg en paracetamol om de pijn te bestrijden en ik krijg een kuur van twee weken met antibiotica.
Vrijdag moet het gebit er voor de eerste keer uit gehaald worden,dit zie ik nogwel als een drempel,...daarna wordt het (hopelijk) alleen maar beter.
I'll keep in touch.
do, 06/17/2010 - 06:55 Permalink
EnNu?

Over twee uur is het zover,dan gaat voor de eerste keer in twee dagen het gebit er uit.
Hoewel ik er tegen op zie (omdat het erg vast zit) denk ik er alleen maar aan dat het allemaal straks voorbij is.
Ik hoop dat het tandvlees niet teveel heeft te lijden bij het verwijderen en het herplaatsen.
Dan blijven alleen de drukpunten nog over,dan moet dat ook wel te overkomen zijn denk ik.
By the way,de pijnstillers doen goed hum werk.(kom bijna de dag pijnloos door op het moment.)
1x per 24 uur arcoxia 90mg
4x per 24 uur 2x500mg paracetamol
Ik laat wel weten hoe het straks is verlopen,...
vr, 06/18/2010 - 09:29 Permalink
EnNu?

Al met al is het erg meegevallen,de bovenkant kwam er redelijk gemakkelijk uit toen het vacuum was opgeheven.
Dus schoonmaken (spoelen) ging easy en de hechtingen noemde de beste man een kunstwerk,het was erg netjes gedaan en hij verwacht ook een voorspoedig herstel.
De onderkant is echter een ander verhaal,daar is het tandvlees nog dusdanig opgezwollen dat het verwijderen van het gebit is uitgesteld.
Dit omdat er anders meer schade gemaakt zou worden als dat het goed zou doen.
Wel kan ik het ondergebit +/- een cm oplichten met mijn tong,dus is er ruimte om te spoelen en hebben we besloten om het tandvlees even met rust te laten.(totdat de zwelling minder is)
De drukpunten vallen nu nog mee en veroorzaken niet veel meer als ongemak,mochten ze echt pijn gaan doen kan ik bellen en dezelfde dag langskomen om het te laten verhelpen.
Eigenlijk allemaal redelijk positief,als er niks tussen komt ga ik op 23 juli weer terug voor de softlining en het definitieve bewerken van het gebit tbv pasvorm.
Is er nieuws dan horen/lezen jullie dat vanzelf wel weer,..voor alle mensen die nog moeten gaan,...
"Houdt moed !",Veel mensen hebben weinig tot geen problemen met de behandeling en hebben dan ook niet de behoefte om er over te schrijven .
Als een dame die achter de kassa werkt op een dag 150 klanten heeft geholpen en ze had er 3 bij die moeilijk deden mag jij raden waar ze tijdens het eten over praat ?!?
Dan gaat het natuurlijk over de 3 moeilijke gevallen, de 147 gewone klanten zijn niet "spannend"om over te praten.
Ik denk dat mensen (waaronder ikzelf ook) zich niet moeten blindstaren op de moeilijke/uitzonderlijke gevallen die soms voorbij komen op het forum.
Zeker,er zijn risico's en er zijn complicaties en er zijn geen twee gevallen gelijk,maar laten we niet vergeten dat we over het algemeen toch met vaklui te maken hebben die niet voor het eerst met een "probleemgeval" geval te maken hebben.
Iedereen veel geluk,sterkte en wijsheid.
I'll keep you posted.
vr, 06/18/2010 - 22:25 Permalink