kleine pijn inventarisatie

Author:
ever
Posted:
ma, 05/03/2010 - 21:24
Er staan op dit forum diverse tandtechnische/chirurgische behandelingen.
vroeg mijzelf af welke nu eigenlijk de pijnlijkste is, buiten het feit dat natuurlijk veel behandelingen goed verdoofd kunnen worden , dus denk hierbij aan napijn en of pijn vooraf (lees oorzaak van de pijn)
wil er een soort pijn index van maken met een schaal van 1 tot 10 :D

voor mij (gezien mijn eigen ervaring) : tandzenuwontsteking 8)
alpifresh

Hmm, vanuit wetenschappelijk oogpunt snap ik dit wel, maar stel dat er nou uitkomt dat de meeste mensen 'tandsteen verwijderen' absoluut het meest pijnlijke vinden. En iemand anders moet die behandeling over 2 maanden ondergaan. Die gaat 2 heel ellendige maanden tegemoet, met heel veel buikpijn en slapeloze nachten.
ma, 05/03/2010 - 22:36 Permalink
TechniekerJeetje

Hmm, vanuit wetenschappelijk oogpunt snap ik dit wel, maar stel dat er nou uitkomt dat de meeste mensen 'tandsteen verwijderen' absoluut het meest pijnlijke vinden. En iemand anders moet die behandeling over 2 maanden ondergaan. Die gaat 2 heel ellendige maanden tegemoet, met heel veel buikpijn en slapeloze nachten.

Tja, dan kun je het forum wel dichtgooien.... Staat zoveel ellende op....

Ik kan me er wel in vinden. Ben er eigelijk ook wel benieuwd naar!!!

Ik heb niet zoveel ervaring met pijnlijke ontstekingen, alleen een paar gaatjes gevuld zonder verdoving. Dat is 2 seconden pijn en achteraf vielen ze allemaal mee. Het boren was niet eens de boosdoener in deze, meer het droogblazen met de luchtspuit. Dus voor mij geldt...

Op een schaal an 1 tot 10 (1 is niks 10 is zeer pijnlijk)

Boren zonder verdoving (diepe cariës) 4
Droogblazen tijdens boren (diepe cariës) 7
ma, 05/03/2010 - 23:34 Permalink
Woezie

Er zijn verschillende soorten pijn, bijvoorbeeld een verdoving plaatsen is eventjes heftig vooral aan de binnenkant van de mond. Maar kronen op de voortanden die wringen omdat ze net iets breder zijn dan de oorspronkelijke tanden kunnen maanden pijnklachten geven bij elke hap die je eet. De ene patient kronkelt bijna de stoel uit bij het boren van een kleine caviteit terwijl de ander zelfs bij een zeer diep gat nauwelijks enige reactie geeft. Een stoere bink, borst en armen getatoe-eerd, valt bijna flauw omdat een verdovingsspuitje o zo zeer doet?? Misschien moet je een invullijst maken van bij 10 behandelingen en dan vragen hier cijfers 1 t/m 10 achter te zetten in volgorde van pijn-ervaring.
di, 05/04/2010 - 22:23 Permalink
ever

goed plan !!! dus hierbij een pijn lijstje :smt003
dus geef er een cijfer aan van 1 t/m 10

-tandsteen verwijderen
-vullen van gaatje zonder verdoving
-WKB+napijn
-verwijderen verstandkies+napijn
-verdoving plaatsen
-apexresectie+napijn
-wringende kronen/gebit
-blootliggende tandshals

aanvullingen zijn welkom :smt001
wo, 05/05/2010 - 19:19 Permalink
rixt

Hallo Ever,

Gisteren begon ik enthousiast aan een reactie in concept op jouw voorstel tot inventarisatie van pijngradaties - tandheelkundig behandelingen.
Die begon met:
"Ik wil wel een aanvulling geven en ook wel punten toekennen.
Kan ik hier op dit forum EINDELIJK, gna gna gna, :smt003 :smt003 :smt003, eens praten over VERVELENDE dingen." en daarna volgende nog een heel verhaal.
Na niet een nachtmerrie maar toch een intense droom te hebben gehad vannacht denk ik dat het niet verstandig is dit op een openbaar forum te bespreken. (Als het bij mij blijkbaar al zoveel te weeg brengt .....).
Natuurlijk, er staat al heel veel op dit forum, maar moet je hier als niet-angstigen of ex-angstigen daar dan nóg meer aan toevoegen?

Toch blijf ik het een interessant onderwerp vinden.
Een tijdje terug zag ik hier op dit forum ergens de mogelijkheid tot "Spreek het uit". Ik begreep dat dit een soort pm-mogelijkheid is, maar dan voor meerdere mensen tegelijk. Kunnen ze die functie niet gebruiken om dit onderwerp eens met een aantal geïnteresseerden te bespreken?
za, 05/08/2010 - 00:37 Permalink
ever

Nu maak je mij helemaal nieuwsschierig over je ervaring :D

Wat bij de 1 als pijnlijk wordt ervaren hoeft bij een ander juist totaal niet pijnlijk te zijn ,iedereen heeft zo zijn eigen pijngrens , dat is nu juist wat mij interesse wekt , aan de hand van de beoordelingen op de diverse behandelingen , kan je dan je zelf een beetje inschalen op het gebied van je eigen pijn tollerantie en waar je pijn grens ligt.
Het is niet om mensen angst aan te jagen maar juist een soort van hulpmiddel om te kijken wat je bij zo'n behandeling dan zelf kunt verwachten op het gebied van pijn/napijn en of gevoeligheid.
za, 05/08/2010 - 13:26 Permalink