10+ gaatjes

Author:
Forti
Posted:
di, 04/27/2010 - 16:27
Vanochtend ben ik naar de tandarts geweest voor controle zoals ik heel mijn leven elk half jaar doe. Mijn normale tandarts is op vakantie dus ik had een andere tandarts.

Bij het bekijken van mijn gebit begon hij direct tandcodes op te noemen. Na wat foto's gemaakt te hebben bleek ik iets van 10-12 gaatjes te hebben (ik weet niet precies hoeveel).

Nu heb ik al behoorlijk wat gaatjes gehad, ongeveer 10 denk ik. Behoorlijk wat van de gaatjes zaten rondom mijn oude vullingen. Daarom ben ik een half jaar geleden (op eigen initiatief) gestopt met cola drinken en minder zoetigheid te eten. Sinds ik een paar maanden geleden 2 kiezen heb laten trekken spoel ik zelfs regelmatig met mondwater.

Het verbaasde mij dus dat ik opeens zoveel gaatjes heb. Nu heb ik (en andere mensen) al langer het gevoel dat mijn normale tandarts de kantjes er vanaf loopt. Ik vraag mij af in hoeverre ik hem aansprakelijk hiervoor kan stellen (ivm met de kosten).

Aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat die nieuwe tandarts wel erg hard van stapel loopt. Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik zag de meeste gaatjes helemaal niet op de foto's. Ik denk daarom maar een second opinion te halen voordat er bij mij zoveel geboord wordt.

Wat vinden jullie van deze situatie?
Forti

de gevolgen van overmatig frisdrank ed gebruik werken lang door dus geheel verbaasd ben ik niet.
Maar een second opinion kan nooit kwaad natuurlijk.


Dat snap ik, maar dan had ik het toch eerder moeten horen van mijn eigen tandarts? Laatste foto is 2 jaar geleden gemaakt, maar die andere tandarts zag ze al zitten met het blote oog.
di, 04/27/2010 - 16:58 Permalink
vV

kan, als je pas een half jaar geleden gestopt bent met wat zeer waarschijnijk de hoofdoorzaak is (en er niet iets anders wat bijna net zoveel schade doet voor in de plaats gekomen is, want het is echt niet alleen cola wat het doet). Als je op het oog al wat kan zien is het dat op een foto zeker, en van d egemiddelde patient verwacht ik echt niet dat hij op een foto gaatjes kan herkennen en al helemaal niet waar het onderscheid ligt tussen wel of niet gaan vullen of nog aanzien.
di, 04/27/2010 - 17:04 Permalink
Forti

kan, als je pas een half jaar geleden gestopt bent met wat zeer waarschijnijk de hoofdoorzaak is (en er niet iets anders wat bijna net zoveel schade doet voor in de plaats gekomen is, want het is echt niet alleen cola wat het doet). Als je op het oog al wat kan zien is het dat op een foto zeker, en van d egemiddelde patient verwacht ik echt niet dat hij op een foto gaatjes kan herkennen en al helemaal niet waar het onderscheid ligt tussen wel of niet gaan vullen of nog aanzien.


Ok, maar dan nog lijkt het mij dat dit er al langer aan zat te komen. En dat ik dit wel eerder had mogen horen van mijn tandarts.

Overigens wat is het nut van een gaatje niet vullen? Dit lijkt mij uitstelgedrag.
di, 04/27/2010 - 17:25 Permalink
Lieneke

Het antwoord op je laatste vraag, geef je al zelf: als je bij tijds aangeeft dat er beginnende gaatjes zijn, kan je (zelf) preventieve middelen inzetten. Dit kan voorkomen dat de gaatjes geboord moeten worden.
di, 04/27/2010 - 18:05 Permalink
Chris888

van d egemiddelde patient verwacht ik echt niet dat hij op een foto gaatjes kan herkennen


Op de laatste foto die met mij besproken werd "herkende" ik gaatjes die er volgens de tandarts niet waren :smt003
di, 04/27/2010 - 19:56 Permalink
emsje87

ik heb precies hetzelde gehad, ik vertrouwde me 'oude' tandarts niet. ik had veel pijn, en als ik pijn had en kwam bij haar deed ze er een kruidnagelextractpapje...heb 2 keer bij spoeddienst gezeten voor wkb behandeling en opgevend moment dacht ik volgens mij is mijn tandarts heel slecht, ben toen ook naar andere tandarts geweest 10 gaatjes ook...zitten ook meerde wkb's aan te komen heb al apex gehad...en zit nu andere kies ook fitsel...

ik wil mijn oude tandarts ook aanklagen, maar ik denk dat we er niks mee bereiken...geld zou ik echt niet terug krijgen voor die behandelingen en me vriendin is tandarts ass...en die zegt als je je tandrats aanklaagt mag je niet onder behnadeling gaan bij een andere tandarts en de tandarts kan een waarschuwing krijgen...maar geld voor die kosten die je nu hebt voor je probleem krijg je denk nie meer terug...
zo, 05/16/2010 - 20:08 Permalink