overbeet, is beugel echt wel nodig?

Author:
ellen4866
Posted:
ma, 05/04/2009 - 11:25
Mijn dochter is 12 jaar en heeft een overbeet van 7 mm. volgens de orthodontist heeft ze eerst een activator nodig en daarna een plaatjesbeugel.Totale behandeling geschat op 4 jaar. Haar tanden zijn goed verzorgd (ze kreeg hier zelfs een compliment over) ze staan recht en ze heeft nog helemaal geen problemen met haar tandvlees of kaken, hoe groot is de kans dat ze deze problemen krijgt. Ik vind het moeilijk om hierover een beslissing te nemen. Ik heb ook gehoord als je je tanden goed verzorgt en laat nakijken dat er al veel problemen voorkomen worden .Weet iemand ong.hoeveel procent van de mensen met overbeet kaak-, tandvlees-, of gehemelte problemen krijgt door een overbeet. Ook wil ik graag weten of er mensen ontevreden zijn met hun mondstand na een beugel. Bij heel veel mensen zie ik aan hun vreemde mond dat ze een beugel hebben gehad, vaak zijn ze er ( vind ik )niet mooier op geworden al staan hun tanden recht.
BJN

hoe groot is de kans dat ze deze problemen krijgt.


Dat weten we niet. Ik vind je vragen wel heel goed en belangrijk te overwegen. Een individuele afweging is op zijn plaats.

Niet elke overbeet van 7 mm toont hetzelfde. Sommigen kunnen de lippen goed sluiten, anderen weer niet. Dan is 7mm vaak een overgangsgebied. Een behandeling is dan lang niet altijd aan te raden, zeker niet als er zo veel (4 jaar) behandeld moet worden!

Realiseer je wel dat een groeibeugel (activator) nu goed kan werken, maar over een paar jaar niet meer. Misschien is het een idee dat te bespreken in een nader gesprek met de orthodontist.

Vraag: weet je zeker dat je bij een orthodontist bent geweest (zie ook Consumentengids van april), want in het algemeen is juist de discussie die je oproept onderdeel van een eerste consult/behandelingsplan.
ma, 05/04/2009 - 13:29 Permalink
Lindy321

Hmm, ik moet me volledig bij Gatso aansluiten.
Ikzelf heb steeds een overbeet van een 6-tal mm gehad. Mijn tanden stonden altijd mooi recht en ik had geen problemen om te eten, dus nooit naar een orthodontist geweest. De problemen zijn echter in m'n mid-20er jaren begonnen: door de verkeerde beet werden verkeerde krachten uitgeoefend en begonnen m'n tanden echt scheef te staan. Ook kreeg ik last van een zgn. 'traumatische beet'; dit betekent dat je met de onderste tanden in je gehemelte rust en dat je op termijn je gehemelte beschadigt (of: openbijt) en dat op langere termijn je tanden los komen te staan.

Een goed gebit is één van de mooiste geschenken die je als ouder aan je kind kan geven. Een overbeet van 7mm is me wel wat en zal in de toekomst voor problemen zorgen! Ook is het zo dat een beugel in de tienerjaren niets bijzonders is; vele klasgenootjes hebben er waarschijnlijk één. Ik ben inmiddels 27 en op dergelijke leeftijd is het toch allemaal iets minder evident. Denk er dus nog eens goed over na!
zo, 09/20/2009 - 14:12 Permalink