1 prik voor verdoving... nu al een week pijn?

Author:
kaartje
Posted:
zo, 02/07/2010 - 08:34
Ik had maandagochtend een afspraak met de tandarts om een oude vulling te laten vervangen in een kies. Hij had blijkbaar besloten om ze gelijk maar alle drie te doen aan die rechterkant onderin. Op zich prima, dan was ik er maar vanaf.

Maar.....

toen hij mij ging verdoven deed hij dat met slechts één prik. Ik voelde hem eerst twee keer tikken en een keer zeer pijnlijk schrapen langs mijn kaakbot, en toen hij de verdoving erin zette, deed het zo mogelijk nog meer pijn. Ik zei dat het ontzettend veel pijn had gedaan, maar hij zei dat het normaal was dat het vervelend was en dat hij toch echt dat bot op moest zoeken.

Tijdens de behandeling werd ik al misselijk, maar heb me groot gehouden. Ik weet nog steeds niet hoe ik terug bij mijn auto ben gekomen, al zwalkend. Ik ben thuis gekomen, en heb de rest van de dag als een zielig vogeltje op de bank gelegen, half liggen slapen.

Ik dacht nog... hij heeft me flink te pakken genomen. Maar ook in de gedachte dat het wel weer snel beter zou zijn.

Aan het einde van de middag, toen de verdoving uit was gewerkt begon ik de pijn pas echt te voelen. En naast die pijn was mijn vulling nog veel te hoog, dus toch de tandarts gebeld. Ik kon gelijk komen. Heel tof. Hij heeft die vulling in orde gebracht en zei dat de pijn van die verdoving wel eens voorkwam, maar met een dag weg zou zijn. Evenals de enorme zwelling van mijn wang overigens.

Ik heb maandag uitgezeten. Niet kunnen eten. Heel mijn rechterkant deed pijn, inclusief mijn kaakgewricht. De dinsdag niet veel beter. En woensdag ook al niet. Dus ik weer gebeld. Het zou met één dag beter zijn tenslotte. Donderdag kon ik terecht.

Nu zei hij dat hij waarschijnlijk een zenuw had geraakt en dat het een maand of 2 a 3 kan duren. :(

Ondertussen ben ik er overigens achtergekomen dat hij die drie vullingen niet eens goed heeft gezet en ze dus overnieuw moeten. Snif. Maar het ergste vind ik.... die pijn. Gisteravond lag ik, ondanks de paracetamol die ik continu slik, nog steeds te kreunen van ellende op de bank, met een zak ijs op die wang.

Ondertussen is het vertrouwen gedaald, door wel meer wat er het afgelopen jaar is gebeurd, en zou ik dolgraag hier willen horen of er meer zijn die zo een pijn hebben van een verdoving. En of, en hoe snel die pijn minder wordt.

Please. Informeer mij.

Jenny
vV

moeilijk te zeggen ,maar met ook zwelling erbij is er meer geraakt dan alleen de zenuw zelf vrees ik. kan zijn dat er een bloedvat gesprongen is, maar dat op zich verorozaakt geen heftige pijn. Ik vind die 2-3 maanden een beetje optimistisch, maar goed zoveel ervaring heb ik hier (gelukkig) niet mee.
bij een zo lang durende zo heftige pijn zou ik toch als tandarts even (al is het telefonisch) ruggespraak houden met de kaakchirurg.
zo, 02/07/2010 - 10:53 Permalink
kaartje

Ik heb niet het gevoel dat die wang vol bloed zou zitten. En, alhoewel al iets geslonken, is de pijn niet minder geworden. U heeft dus in feite ook niet echt een idee waar die pijn van de verdoving vandaan komt? Snif.

Mijn tandarts heeft maandagmiddag ook al gelijk een 3D-foto toen ik bij hem kwam met die pijnklachten. Alle vullingen zitten goed zei hij daarbij.

Overigens werd die foto niet gevraagd of ik die wilde, maar vastgesteld door hem dat dat dan maar moest gebeuren en hoor hier nu net pas op het forum dat ik dus 200 euro door mijn vergoeding heen ben daarmee. :-?

Net als dat ik toch echt dacht dat hij één vulling ging vervangen. Overigens... hoe lang staat ervoor om een vulling te vervangen van een kies? Ze liggen niet diep. En.... wat kost dat? Zo een grijze vulling vervangen door een witte bedoel ik dan. En wat voor codes kan ik daarvoor terug gaan vinden op de nota?

Bij de vullingen, die wit zouden moeten zijn nu, is onderaan de nieuwe vulling nog een oude rand grijs te zien. En dat bij alle drie. Ziet er niet uit dus. Enig idee hoe ik hier het beste mijn recht kan halen?

Overigens..... hij heeft twee weken geleden een gaatje gevuld in mijn voortand en terwijl hij de vulling passend aan het slijpen was, wat tot twee keer nog niet goed was toen hij hem controleerde met carbon, de grove boor gepakt. Mijn tand is nu één glad vlak aan de achterkant, met bij de rand met het tandvlees nog een rand van de oorspronkelijke dikte van de tand. Ik denk zo een twee nageldiktes dik. Mijn tand is dus een stuk dunner nu. Is daar nog iets aan te herstellen? Kan die rand voor problemen gaan zorgen in de toekomst?

Kan ik, met deze rommel aan klachten nu nog wel gewoon overstappen naar een andere tandarts? Is er een mogelijkheid van second opinion?

Ik weet het.... een hoop vragen. Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen ze voor mij te beantwoorden.

M.v.g.,
Jenny
zo, 02/07/2010 - 13:06 Permalink
Spiegeltje

Hier vindt u de kosten van een aantal veel voorkomende behandelingen: http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i… (nog prijspeil 2009, maar de tarieven voor 2010 zijn nauwelijks verhoogd).

De tijd die het vervangen van een vulling kost varieert uiteraard maar zal in de meeste gevallen tussen de 10 en 20 minuten liggen.

U kunt altijd overstappen naar een andere tandarts maar het is het beste om eerst een afspraak te maken met uw eigen tandarts en voorleggen wat u dwars zit, wat uw wensen zijn en kijken hoe de tandarts daar op reageert. En dat vervolgens gaat oplossen als blijkt dat het toch niet helemaal goed is gegaan.

Dat van die 3D-foto had de tandarts even moeten aangeven. Natuurlijk heel mooi, zo'n apparaat, maar je jaagt de patiënt wel op hoge kosten. Voor normale situaties is ook wel overkill en volstaan een paar simpele bitewings ook trouwens.
zo, 02/07/2010 - 17:23 Permalink
kaartje

Uh..... dit is al de 5de of zo 3D-foto die hij heeft laten maken in het afgelopen jaar. Toch eens kijken wat hij rekent voor zo een foto.

Overigens ga ik nog wel praten met die tandarts. Maar aan mijn gebit komt hij niet meer. Mijn tand heeft hij verleden jaar zomer ook al verknald en daar heb ik vervolgens iedere twee weken voor bij hem gezeten. En ondertussen dus allemaal op mijn kosten. :-?

Ik heb hem het voordeel van de twijfel gegeven toen. Mijn man vond toen al dat ik hem niet meer moest vertrouwen. Maar vandaar dat hij nu toch één vulling mocht vervangen. Met angst in mijn lijf dus toch in die stoel gaan zitten, in de gedachte dat ik verleden keer dus gewoon pech had. Met als gevolg.... drie vullingen, zomaar ineens, die echt schandalig zijn. Ik durf nauwelijks nog mijn mond open te doen. :cry: En die ontzettende pijn. Nu net ook weer met ijs op mijn wang gelegen, omdat het ondanks de paracetamol weer niet te houden was, sinds hij die verdoving zette. Hij stootte echt heel hard tegen dat bot toen met die naald, en niet eenmalig. Gewoon slordig dus.

Echt... mij krijg je bij hem niet meer in die stoel. Het vertrouwen is echt volledig weg.

Overigens..... van het moment dat ik binnen kwam, tot het moment dat ik kant en klaar weer buiten stond was even onder een half uur. Dat is dus inclusief verdoving, inwerken verdoving, oh en nog afwachten in de spreekkamer tot hij klaar was in één van de andere vier wachtkamers waar altijd alweer patienten liggen te wachten op diezelfde tandarts. Hoe bedoel je lopende band werk? Maar goed...... een klein half uur... voor drie kiezen? Lijkt me dus toch wel een beetje kort. Dat klopt dus volledig met het gevoel wat ik altijd heb in die stoel. Het moet allemaal zo snel mogelijk. Tijd voor precisie is er niet. Je komt overeind, krijgt een hand, en voor je iets kan zeggen, omdat je je mond nog moet spoelen, is hij al door naar de volgende patient.

En nu dus nog steeds de vraag.... kan ik hem verantwoordelijk houden voor het opnieuw moeten laten vullen van die kiezen? En voor het herstelwerk aan die tand? Is die hoe dan ook nog te herstellen? En hoe kan ik op dat vlak in hemelsnaam mijn recht halen?

Jenny
zo, 02/07/2010 - 19:30 Permalink
Spiegeltje

Ik kan niet beoordelen of de tandarts echt iets fout heeft gedaan of alleen maar minder fraai werk heeft afgeleverd. Als u toch weggaat en het alleen gaat om het opnieuw vullen/restaureren (wat altijd wel mogelijk is) van enkele tanden/kiezen is het geldbedrag dat er mee is gemoeid beperkt. Normaal ga je dat niet proberen te verhalen met een civiele procedure, wat op zich een lastige kwestie is want u moet alles bewijzen. Ga daar maar aan staan. Als u denkt niet goed te zijn behandeld en het gesprek niks oplevert kunt u beter een schriftelijke arbitrage klacht indienen bij de beroepsorganisatie NMT of ANT. Door de zoekfunctie te gebruiken is hierover al veel op het forum (maar ook internet) te vinden. Dit is een startpunt: http://www.tandartsennet.nl/nmt/website4/nmt.nsf/a9dbf6e1b0d55d7fc1256d…

Persoonlijk zou ik zeggen, bespaar u de moeite en ga op zoek naar een andere tandarts. Maar dat is uw eigen keuze uiteraard, ik kan me voorstellen dat u uw recht wilt. Maar recht hebben en krijgen zijn twee heel verschillende zaken.
zo, 02/07/2010 - 20:13 Permalink
kaartje

Ik ben bang dat je gelijk hebt Spiegeltje. Maar het probleem is dat ik nu al een jaar lang pijn heb door zijn handelen. Eerst die tand. Die is nu eindelijk goed en gelijk weer het volgende. En ik merk het in heel mijn lichamelijke conditie terug. Ik ben een wrak in vergelijking met verleden jaar. En dat door onzorgvuldig handelen van hem.

Alleen al de reden dat hij dit ook bij anderen kan blijven doen geeft me zo een gevoel dat ik er wat aan zou moeten doen. Maar misschien kan ik beter voor mezelf kiezen dan andere mogelijke slachtoffers. Ik heb al genoeg geleden.

Nu nog zo snel mogelijk achter de reden van deze helse pijn komen en hopen dat hij snel kan worden opgelost. In ieder geval fijn dat alle andere problemen nog hersteld kunnen worden, zoals je zegt.

M.v.g.,
Jenny
ma, 02/08/2010 - 05:48 Permalink