4 jaar niet meer geweest! (telf. aanval tndartsassistente!)

Author:
BtrxKiddo
Posted:
wo, 12/09/2009 - 17:13
Beste allemaal,

Graag wil ik UW mening hierover horen, aangezien ik een beetje versteld sta en niet weet wat ik hierover moet denken...

Ik ben 4 jaar niet meer bij de tandarts geweest, deels uit angst, en deels vanwege het feit dat ik tot twee keer toe in het buitenland heb gewoond vanwege studie/stage. Het afgelopen jaar is het er niet van gekomen omdat ik ben gaan samenwonen (VERBOUWING!). Nu gebeurde mij het volgende: vanmorgen raapte ik alle moed bij elkaar en dacht ik: ik doe het gewoon, ik bel naar mijn tandarts en vraag of ik uberhaupt een afspraak bij hem kan maken en wat de volgende stap daarvoor zou moeten zijn, doorgeven van mijn adreswijziging, en vragen of mijn vriend ook als patient daar terecht kon (hij komt uit een andere provincie). Ik vroeg dus informatie op en wellicht of ik dan een afspraak voor beiden kon/mocht maken, zoniet, dan moest ik op zoek naar een nieuwe tandarts.

De reactie van de tandartsassistente verbaasde mij enorm. Na een aantal vragen te hebben gesteld, en eerlijk te hebben gezegd dat ik geen tandarts in al die tijd heb bezocht, bleef zij onbeschoft doorhameren over het feit dat ze alleen een afspraak maakte met mij als ik haar kon verzekeren dat ik minimaal een aantal keer per jaar zou komen, zomaar mij 'terugnemen' zou moeilijk zijn, ze willen eerst het gebit zien(!? - opeens ben ik geen mens meer, maar een gebit-) Ik moest dus echt een verbintenis aangaan.

Prima, ik snap het, maar na dit vier keer zeer boos te hebben herhaald (preek, preek, preek) en NA NOGMAALS te hebben bevestigd van mijn kant dat ik zeker zal komen, heb ik haar even verteld dat ik mij toch aangevallen voelde door haar (met een lach weliswaar, want ik dacht: ze is streng, maar humor zal ze toch wel hebben!? -niet dus-). Zij verklaarde dat ik haar niet aanviel, maar ....en ze herhaalde het hele riedeltje; 'WE NEED 100% COMMITMENT!!!' En mijn vriend mocht ook komen, mits hij wel geregeld naar de tandarts ging alvorens te zijn verhuisd.

Nu heeft mijn tandarts zelf nooit zulke opmerkingen vroeger gemaakt, sterker nog, hij is echt heel aardig en behandeld mij met veel aandacht en geduld, maar ik had het gevoel alsof ik excuusjes moest bedenken waarom ik niet ben geweest. De praktijk heeft zelf nooit contact met mij opgezocht of gewaarschuwd dat ik op controle moest komen enz. Het is simpelweg verwaterd, maar ik vraag me af of tandartsen niet blij moeten zijn met iedere patient die graag een afspraak wil maken!? Ik ben iig heel erg van slag van deze assistente en haar zeer boze reactie, ik had het nl makkelijk geaccepteerd als ze had gezegd 'sorry, maar we maken geen afspraak met u omdat u niet meer bent geweest' maar eerst helemaal boos, mij aanvallen en dan vervolgens pushen voor een uitleg. Nee, dat gaat er bij mij niet in. Met de tandarts wil ik graag hierover een gesprek aangaan, maar ik vond dit niet de plek van de assistente om zo te reageren zonder ook maar iets over mij te weten behalve de laatste afspraakdatum.

Uw mening hierover hoor ik graag....
Spiegeltje

k moest dus echt een verbintenis aangaan.

Sterker nog, die bent u al aangegaan op het moment dat u zich onder behandeling stelde van de tandarts. Daar zitten rechten en plichten aan. De meeste zijn voor de tandarts maar ook de patient heeft er een paar en dat is regelmatig bezoek van de tandarts (de periodieke controle). Vier jaar niet komen en niets van je laten horen past daarom niet. Ik kan me daarom wel voorstellen dat uw tandarts op dat punt verandering verwacht. U moet het zo zien, door het aangaan van de verbintenis is de tandarts mede verantwoordelijk voor uw gebit en patienten die zich niet laten zien maken eigenlijk zijn werk niet goed mogelijk. Ik vind het zelfs wel pleiten voor de tandarts als hij hier op aandringt. Op de wijze waaarop dat is gebeurd kun je wellicht opmerken dat het anders had gekund maar dat is secundair denk ik. Er zijn ook tandartsen die patienten de praktijk uitgooien als ze vier jaar niet zijn geweest. Niet dat dit zomaar mag, maar toch.

maar ik vraag me af of tandartsen niet blij moeten zijn met iedere patient die graag een afspraak wil maken

Geldt alleen (misschien) als de tandarts nog patiënten te kort heeft. Omdat we zo weinig tandartsen hebben in Nederland is dat niet vaak het geval. Maar ook dan kunnen tandartsen nog wel bepaalde eisen stellen aan de patienten die ze aannemen.
wo, 12/09/2009 - 17:26 Permalink
vV

ik stuur een herinnering, daarna nog een keer een herinnering, met de mededeling dat wanneer ik niets hoor de patient na een x-aantal weken is uitgeschreven. Als die brieven naar een verkeerd adres gaan omdat iemand niet de moeite heeft genomen een ander adres door te geven is dat niet mijn probleem. Als iemand ook niet de moeite neemt even te melden (kort telefoontje dat is alles, staat het namelijk wel in de kaart..) dat hij/zij langere tijd naar het buitenland gaat maar bij terugkeer weer graag terugkomt, is het ook niet mijn probleem. communicatie moet van 2 kanten komen, u verwacht echter blijkbaar dat de tandarts achter u aan gaat lopen, zonder zelf iets te doen aan de relatie, want dat is het wel.
Zou wel even de tandarts aanspreken op de wijze waarop, want dat kan inderdaad anders, hoewel als er sprake van escalatie is, dat meestal aan 2 kanten ligt. Met de opmerking dat men van een assistente mag verwachten dat die ook al is de houding aan de andere daar misschien niet naar, zij zich niet laat verleiden mee te doen. (waarmee ik dus niet bedoel dat de escalatie van het gesprek aan u ligt).
do, 12/10/2009 - 09:18 Permalink
alscho28

zou het ouderwetse systeem niet werken? je dient min. 1 keer per jaar gesaneerd te zijn om de kosten via de zorgverzekering gedeclareerd te krijgen. denk dat dat een goede stok achter de deur is.
tenzij er bijzonderheden of medische indicatie aanwezig is om niet te kunnen gaan?
het is een onderdeel van je lichaam wat ook andere klachten kan veroorzaken.

toen ik in militaire dienst ging, heb ik mijn tandarts ook geïnformeerd en gevraagd naar het verdere verloop.
do, 12/10/2009 - 09:45 Permalink
Lieneke

Het gaat niet om het saneren. Kijk, tegenwoordig is de tandheelkunde een stukje anders dan vroeger. We proberen steeds meer preventief te handelen ipv achter de feiten aan te lopen. Een praktijk die zo werkt, wil geen patienten die eens een keertje komen omdat de verzekering dat zo wil. Ik persoonlijk kan bijvoorbeeld iemand niet voldoende van zijn tandsteen ontdoen als er sprake is van dusdanige tandsteenvorming of ontstekingen als hij maar een keer per jaar komt. Ik kan hem ook niet voldoende sturen in zijn eigen mondhygiene. Dan ben je gewoon aan het pappen en nathouden ipv kwaliteit leveren.
Het is prima als je hier zelf tevreden mee bent, maar dan moet je ook een tandarts hebben die dit voor je wil doen. Er zijn een hoop tandartsen die het niet verantwoord vinden om dit soort tandheelkunde te bedrijven, dus dat hoeven ze dan ook niet te doen.
do, 12/10/2009 - 11:19 Permalink
alscho28

Ik persoonlijk kan bijvoorbeeld iemand niet voldoende van zijn tandsteen ontdoen als er sprake is van dusdanige tandsteenvorming of ontstekingen als hij maar een keer per jaar komt. Ik kan hem ook niet voldoende sturen in zijn eigen mondhygiene. Dan ben je gewoon aan het pappen en nathouden ipv kwaliteit leveren.


zo n tandarts heb ik niet en ik ga al vanaf ik mij kan heugen netjes 2 x per jaar naar de tandarts. dit houd ik zelf bij; niet de ta.

de laatste keer dat ik tandsteen heb laten verwijderen op dit jaar na is meer dan 15 jaar geleden. begin het jaar vond mn tandarts dat er iets tandsteen zat en moest even bijgewerkt worden. dit is gedaan door een preventieass. geen moeite mee; als het zo kan is het prima. 2 mnd geleden heb ik een controle gehad en niets aan de hand maar een tip van de ta. dat het poetsen op zich beter zou kunnen.
omdat ik een ruime verzekering heb heb ik besloten om iig een mondreiniging te laten doen. ik ben naar een mondhygieniste geweest die adverteerde om eens je gebit te laten reinigen. ik heb een afspraak gemaakt; baat het niet dan schaad het ook niet.
ik heb 3 kwartier in de stoel gelegen aangezien ik overmatige tandsteenvorming had en door de behandeling kon ze zien dat er beginnende ontstekingen waren. en dit was echt niet van 2 mnd of een half jaar. ik ben blij dat ik gegaan ben.
het is misschien offtopic maar ik vraag me dan af wie er kwaliteit levert of is de ta voor controle en de mh voor de gebitsreiniging? en de prev.ass dan? Buiten het feit om dat de patient ook zijn inspanning moet leveren om het gebit te onderhouden.
do, 12/10/2009 - 19:08 Permalink
Spiegeltje

Wat Lieneke schreef over preventieve tandheelkunde is aan sommige tandartsen voorbijgegaan, ook al omdat 'vroeger' er op de opleiding weinig aandacht aan werd besteed. Zelf het niet ter hand nemen is één ding maar dan hebben we gelukkig in NL de mondhygieniste (MH) die een prima aanvulling is op de tandarts voor wat betreft preventie. Daarnaar moet dan wel worden doorverwezen en zelfs dat is sommige tandartsen teveel. Niet iedereen hoeft naar de MH maar 15 jaar geen tandsteen verwijderen is vragen om problemen.

De preventieassistentie (PA) verwijdert tandsteen en geeft voorlichting (of doet nog veel meer) maar het is geen beschermde titel. Iedereen kan zich zo (laten) noemen, in tegenstelling tot mondhygieniste . Dat is tegenwoordig een 4-jarige HBO opleiding, terwijl preventieassistenten het moeten doen met aan paar dagen cursus en verder praktijkervaring. Omdat voor PA vaak het hogere tandartstarief wordt gerekend zou ik het wel weten en voor de MH kiezen, tenzij het gaat om oppervlakkige gebitsreiniging. De echt goede wil ik niks tekort doen hoor, als ze maar niet overmoedig worden ....
do, 12/10/2009 - 20:19 Permalink