Kunnen ook tandarten medische gegeven opvragen huisarts.

Author:
tandplak
Posted:
do, 11/26/2009 - 21:35
Per weet ik niet. Gaan medische gegevens in een centrale computer.
Van huisarts. Alleen als men er bezwaar tegen gemaakt heeft. Dit laatste heb ik gedaan.
Maar kunnen tandartsen ook dit gegeven op vragen. Wie nog meer.
vV

ik vraag mij af wat het voordeel voor de patient is hier niet aan mee te werken...Als die info voor de tandarts en de behandeling gewenst is, en je moet zonder, heeft dat gevolgen voor het resultaat of bijkomende negatieve effecxten. Dus waarom zou je niet. communicatie tussen zorgverleners over een specifieke patient mbt een specifieke behandeling is volgens mij niets mis mee. Moet wel een goede reden voor zijn bv overleg over bloedverdunners, andere medicatie ed. Dus niet zomaar: laat ik maar eens bellen en een kopie dossier opvragen, zo werkt het niet.
di, 12/01/2009 - 08:31 Permalink
Lieneke

Ik zou niet willen samenwerken met een patient die me niet volledig op de hoogte zou willen brengen. Ik zou het risico niet willen nemen. Een collega van mij had een tijdje terug een patient die na jaren vertelde dat het Hep B heeft. Ze was behoorlijk boos want hij is er zo'n eentje die het water (met bloed) gewoon terug in je gezicht spuugt...
di, 12/01/2009 - 11:02 Permalink
tandplak

Duidelijk. Bij de tandarts legt het geval anders. :smt020
Maar bij een arts van een arbo dienst legt het weer anders. Het belang van een bedrijf. Om te voorkomen dat men zieke mensen in dienst neemt. En vooral als een huisarts het mee eens is met bedrijven.
Ik ben daarom bijna een baan mis gelopen. Bij navraag deelde de huisarts mee dat hij het mee eens was dat mensen die verdacht zijn op een bepaalde ziekte, geweigerd moeten worden in een bedrijf. Daarop heb ik een klacht ingediend bij het tucht college. Maar toch maar niet gedaan. Ik blijf het een nare streek vinden. Ik heb die baan toch gekregen.
Maar wat doet de tandarts als een patiënt aids heeft of hepetus B?
:smt018
di, 12/01/2009 - 22:00 Permalink
vV

Maar wat doet de tandarts als een patiënt aids heeft of hepetus B?
Het is Hepatitis trouwens.. maar antwoord op de vraag: gewoon behandelen. Punt is: je weet het niet per se, deels omdat niet elke patient er open en eerlijk over is, in de tweede plaats omdat er mensen rond kunnen lopen met een besmetting die het zelf nog niet eens weet. Het hygieneprotocol is er dus op gericht dat je iedereen behandeld alsof ie iets ergs heeft. Dus als dan daadwerkelijk iemand iets erg heeft, maakt het niet uit.
wo, 12/02/2009 - 08:09 Permalink
Lieneke

Bij ons worden mensen die dit soort dingen met zich meedragen, aan het einde van de dag gezet.
Sommige behandelaars doen een extra paar handschoenen aan.
Ikzelf schrijf bij de tray na de behandeling dat er sprake is van een zieke patient. Zodat niet iemand per ongeluk er zonder handschoenen aan komt. De spiegel en sonde worden 'dubbel' gereindigd, wat normaliter alleen gebeurt bij andere instrumenten.
wo, 12/02/2009 - 12:26 Permalink
vV

Lieneke, allemaal goed en wel...maar wat doen jullie met de patient die wel besmet is waar jullie het niet van weten? want dat is de grope die de grootste risico`s oplevert, en je ziet het niet aan de neus.. Heb een patient die HIV heeft , maar die niet in typische risicogroepen valt. idem hep B. Ben ooit bezocht door d einspectie, want er was via de GGD een hep B besmetting gemeld die in tijdlijn ook bij mij in d epraktijk opgelopen zou kunnen zijn. Ja fijne mededeling krijg je dan. Om een lang verhaal kort te maken: hygieneprotocol was in orde, maar ik weet nog steeds niet om welke patient het nu gaat, want hij/zij heeft zich niet zelfstandig gemeld, een verzoek wat de GGD hem/haar namens mij wel gedaan heeft.
wo, 12/02/2009 - 12:56 Permalink